Hercule Poirot Agathy Christie je stejný fenomén jako Sherlock Holmes Arthura Conana Doyla a ´Vražda v Orient expresu´ je vedle příběhu ´Smrt na Nilu´ druhým nejznámějším případem tohoto detektiva. Snímek je natočen dobře. Vývoj děje je nespěchající, má dost dlouhou dobu na seznámení se všemi postavami a společně s Poirotem dává divákovi šanci pátrat, kdo že je tím pachatelem. Herci podali excelentní výkon. Co postava, to výrazný osobní charakter. Bohužel, podivné je ztvárnění samotného Poirota. Po celou dobu neotáčí hlavou jakoby měl zablokovanou páteř a svým zjevem spíše připomíná Chaplina. Ano, vyznívá komicky než vážně. Jinak dobře odvedená výprava a kostýmy vytvářejí příjemnou zastávku do dané doby. Napětí již dnes sice zadrhává, ale jako odpočinkové záležitosti nelze jinak nic upřít.
Tyto sedmdesátkové příběhy Hercula Poirota jsem nikdy neviděl a vůbec to není špatné. Hercule Poirot je zde trošku poblázněný, ale hodně se mi líbilo zpracování, řešit případ ve sněhu uvízlém vlaku přidává na atmosféře. Prví půlhodina je seznamovací, ale poté už je to detektivka, jako řemen. Zvláštní konec mě však trošku zklamal.
Moc mi to nesedlo. Šíleně karikaturní ztvárnění a extrémně klasické vzezření zároveň k sobě pasovaly jen velmi částečně, nějak jsem se s tím úplně nevyrovnal. Jistě poctivý kousek, ale raději jít o dům dál.
Na příbězích Agathy Christie mě nejvíc fascinuje moment, kdy detektiv všechny rozesadí do jedné místnosti a všem řekne, jak přišel na to, kdo je vrah. Nebýt psychopatického Poirota (Suchet mi taky sedí víc) by to byl naprosto úžasný film, ale Finneyho podání ve mně neustále vzbuzovalo dojem, že se dívám na obtloustlejší verzi jednoho mého profesora. --- Protože jsem ale knížku nečetl a nevěděl, jak to dopadne... to byla vážně síla!
Roli Hercula Poirota zahrál brilantně Albert Finney a do rolí podezřelých z vraždy režisér Sidney Lumet získal tým snů, včetně svého přítele Seana Conneryho, Lauren Bacall, Ingrid Bergmann (ta za svou roli získala dokonce Oskara), Jacqueline Bisset, Johna Gielguda, Anthonyho Perkinse, Vanessy Redgrave nebo Michaela Yorka. Strhující detektivka odolala zubu času a právem patří mezi nejreprízovanější televizní tituly. Lumet přesvědčivě zachytil, jak atmosféru 30. let, tak v pečlivě promyšleném scénáři Paula Dehna umožnil jednomu každému herci vyniknout i na malé ploše.
Zvláštní uznání si pak musí vysloužit Albert Finney, který Hercula Poirota zvládl ve skvělé záměrně parodické podobě. Film kromě řady nominací na Oskara byl v nejužším finále cen BAFTA a Sydney Lumet byl nominován Cechem amerických režisérů za mimořádný výkon. Reklamní kampaň byla skvělá, protože byla postavená především na hereckých hvězdách a zábavném sloganu:,,Nejskvělejší obsazení podezřelých postav, které byly kdy zapleteny do vraždy“. Je tedy pravda, že pokud film znáte, slogan nechtěně prozradil pointu filmu, ale to vůbec nevadí.
Samotný Pourot je dobrou postavičkou (lepší ztvárnění než které předvedl Branagh v remaku z roku 2017). Ani zde jsem ale nepochopil, proč bych mě mělo zajímat, jak to vlastně celé dopadne. 2 hodiny filmu postavené na případu, který divákovi nedá důvod, proč být do věci zainteresovaný. Osobně mě napadá, že takovou zainteresovanost vzbudit tím, že si divák oblíbí oběť a chce pak vědět, kdo a proč ji zabil, ale zde oběť nedostane takřka žádný screentime. Dále by divák mohl toužit po zadostiučinění, jenže jak se ukáže - zde je právě vražda tím zadostiučiněním. V poslední řadě by na rozhřešení případu mohlo záviset něco, na čem divákovi záleží. Zde ale na ničem nezáleží. Jen na odhalení vrahů, kteří měli morální (nikoli legislativní) právo zbavit oběť života. Odhalení mi však bylo fuk, jenže k tomu to celé spěje. Klasická vyhoněná detektivka, kde vyšetřovatel rozplete případ a my máme být ohromeni jeho géniem. Chápu i ty, jež k těmto kýčovitým závěrům klasických detektivek (detektiv nahrne podezřelé do jedné místnosti a pak řekne, jak to cele bylo, ukáže na vraha, který pod tíhou argumentů sklopí hlavu) chovají nechuť. Nic z toho. Zbytečnej film. Režie by nemohla být nevýraznější a nudnější. Také jsem měl za to, že Orient Expres symbolizoval luxus, ale z filmu by mi to nedošlo… - to už je ale jen pouhá prkotina.
Skvělá výprava, skvělé obsazení. Zkrátka americký velkofilm sedmdesátých let. V dnešní Poirotovské době Davida Sucheta, působí Poirot Alberta Finneyho velice výstředně, ale mám ho rád. Další obsazení je zkrátka velkolepé a herecké etudy všech zúčastněných jsou skvělé. Sidney Lumet byl v době vzniku velmi zkušený režisér a na filmu je to znát. Rozjezd nás pěkně uvede do děje, a pak už je to jen lepší. Mám tento film rád a viděl jsem ho několikrát (a vždy se na něj rád podívám znovu).
Nemám nic proti lokacím, ve kterých se to odehrává (uvíznutí vlaku, stísněný prostor v Orient expresu), herci jsou slušní, ale to ztotožnění s příběhem se u mě nedostavilo. Výstřednost Hercula Poirota mi po celou dobu nic neříkala a díky tomu jsem si to jeho "hraní" s případem bohužel neužil.