Vražda ing. Čerta

69%
Vražda ing. Čerta
První a poslední režijní počin výtvarnice a scenáristky Ester Krumbachové je feministicky laděným pohledem na vztah muže a ženy. Feminismus razící snímek se soustředí na postavu ženy ve středním věku, která hledá partnera. Domu na večeři pozve známého Bohouše, kterého si pamatuje jako útlého šviháka. Na schůzku se však dostaví oplácaný chlapík s buranskou povahou a neukojitelnou touhou po jídle. Jeho všežravost vede ke spořádání několika chodů, což se opakuje na více schůzkách, a nakonec se postará i o nožičky od nebohého stolu. Na konci odhalí, že je samotný čert, načež jej žena nacpe do pytle a konečně se ho zbaví. Snímek se odehrává v jednom bytě a až manýristickým způsobem nechává vyniknout pestrobarevnou mizanscénu, v čele s pastelem nasáklou výtvarnou stránkou. Ústřední dvojice je záměrně karikaturovaná, Krumbachová se nesnaží o psychologizaci postav, jako spíš o satirický obraz obou pohlaví a jejich rozdíly, zabalený ve fantaskním kabátku.



Fingon
16 896 bodů
6
Lister Červenému trpaslíku: Máme tu příšerné hovado, dokonalý prototyp Chlapa, který přijde, sežere všechno v domě (včetně nohou od nábytku, skla a porcelánu), dělá chytrého, ženské nadává, jak není po jeho, tak se hlasitě hádá, dožaduje se vyprání a vyspravení oblečení a pak po sobě práskne dveřmi a ani Bohdalku nepomiluje (ještěže pak, pak bychom se třeba ještě dozvěděli, že je i mimořádně špatný a sobecký milenec). Fujtajbl. BTW, všimněte si, kolik za celých sedmdesát minut vystřídá hlavní ženská postava rób a šatů - hotová Kleopatra:-) Technická poznámka - film jsem viděl ze záznamu na VHS, který byl pořízen minimálně před šestnácti lety a na obrazové kvalitě je to vidět - některé scény (speciálně s Bohdalkou ve svatebním) poblikávají hůř než ona slavná a kromě Japonska nikde nevysílaná epizoda Pokémonů.
lamps
lamps
15 334 bodů
6
Taková roztomilá blbůstka, kterou táhne nahoru především skvěle vymyšlená a nenažraná postava Vladimíra Menšíka. Bez něj by tenhle film nikdy nemohl fungovat..
Volpe
Volpe
1 885 bodů
8
Sarkastické podobenství, které si nebere servítky ani s jedním pohlavím. Krumbachová vytváří modelové charaktery, a prostřednictvím jejich stereotypních vlastností – mužská poživačnost, chvástavost a takzvané „chlapáctví“ VS ženská tvrdohlavost a „poddajnost“ – reprezentuje snahu obou dosáhnout pouze svých osobních cílů. Muž/Čert hledá zázemí, ve kterém bude o něj pečováno a zároveň potvrdí jeho nadřazené postavení, zatímco Žena se zde cíleně poddává mužským poživačným vlastnostem pro vidinu životní jistoty až do té doby, kdy pozná že to již nemá smysl. Jediným východiskem z této nevyrovnané situace se pak paradoxně stává povýšení sebe sama na úroveň svého utlačovatele a jeho následná eliminace. Žádná katarze však nepřichází, neboť jak už se zpívá ve zdejší písničce, je přeci "lepší sněžný muž, nežli žádný muž"...

Dodatečné informace

Původní název:
Vražda ing. Čerta (více)
  • Československo Vražda ing. Čerta
  • Československo Killing the Devil
  • Československo Le meurtre de l'ingénieur Diable
  • Československo Ördög mérnök halála
  • Československo The Murder of Mr. Devil
  • Československo Vražda Ing. Čerta
  • Československo Zabójstwo inzyniera Czarta
  • Československo Zähmung eines Teufels
Premiéra v ČR:
18. 9. 1970
Distributor:
NFA
Země původu:
Československo, Česká republika, Slovenská republika
Ocenění:
Žádná ocenění

Podobné



  • Jiřina Bohdalová a Vladimír Menšík byli českými diváky vnímáni již jako zavedená komediální dvojice, neboť spolu účinkovali v desítkách skečů v různých televizních estrádách a několika krátkých televizních komediích, ale ve filmu se setkávali jen zřídka a tento film zůstává jejich největším společným dílem pro velké plátno.
  • Film měl režírovat Jan Němec. Poté, co Němec v roce 1968 veřejně protestoval proti ruské okupaci Československa, byl komunistickým režimem zařazen na černou listinu a film režírovala scenáristka Ester Krumbachová.