Od Ucha po Nesmrtelnou tetu. Památné role neselhávající Jiřiny Bohdalové
Jiřina Bohdalová se před kamerou poprvé objevila už ve 30. letech a dá se říct, že jen málokterá česká herečka či herec má za sebou tak bohatou kariéru jako tato filmová stálice. Zvládá měnit žánry s neuvěřitelnou lehkostí a svou nezaměnitelnou stopu zanechala v komediích, pohádkách, animovaných Večerníčcích a nevyhýbá se samozřejmě ani dramatickým úlohám, v nichž jí poslední roky dává nejvíce příležitostí právě režisér Jiří Strach, stojící i za Svatou.
Vybrat největší a nejznámější úlohy, které by popularitu Bohdalové nejlépe charakterizovaly, není nic jednoduchého. I přesto se nám podařilo dát dohromady desítku památných rolí, které by neměly zůstat bez povšimnutí a ukazují, že Bohdalová není jen roztomilým hlasem z animáků či babičkou z pohádek. I když i na ně zde dojde. Následující tituly jsou seřazeny abecedně.
Štiplavá satira o Bílé paní, která coby strašidlo pokračuje na zámku ve svém poslání. To se ale přestalo líbit policejním a politickým orgánům. Komedie si v 60. letech dělala velmi rýpavým způsobem legraci z komunistického režimu a tehdejších poměrů. Snímek Zdeňka Podskalského tak byl pro jistotu na několik let uložen do trezoru. Až po více jak 20 letech se většina diváků dozvěděla, o jaký komediální klenot se jedná. Jiřina Bohdalová zde i na malém prostoru potvrzuje, že dokáže naplno využít jakoukoli stopáž.
Legendární česká parodie na kriminálky a gangsterky z dílny Oldřicha Lipského je plná památných vedlejších roliček, Jiřina Bohdalová coby redaktora Sabrina, která začíná být postupem času okouzlena nešikovným a nesmělým učitelem v podání Lubomíra Lipského, ovšem i tak patří mezi nejsvětlejší herecké body snímku. Naplno zde ukazuje svou živelnou energii a cit pro komediální timing.
V jednom z hereččiných nejsilnějších porevolučních výkonů zazářila po boku Jiřiny Jiráskové ve filmu Karla Kachyni coby Fanynka, která je i přes pokročilý věk ve své hlavě nevinným a naivním dítětem, jež nedokáže žít bez pomoci svého bližního. Tím se stává její sestra Jiřina, která nemůže být charakterové odlišnější. Silný a pro obě herečky vděčný námět ukazuje Bohdalovou v jedné z jejích nejintenzivnějších kreací, za níž po právu obdržela Českého lva.
Ano, i na seriál musí v naší topce dojít. Když se ovšem bavíme o nejlepším českém komediálním seriálu vůbec, nemůžete se divit. Chalupáři patří do televizní síně slávy nejen díky výtečnému scénáři, ale zejména díky bezchybnému a přirozenému hereckému obsazení, v němž Bohdalová patřila mezi největší tahouny. Coby vesnická femme fatale ostatně zvládla poblouznit jak Bohouše Císaře, tak jeho „spolubydlícího“ Evžena Humla a ráznou ženu ztvárnila na jedničku s hvězdičkou.
Jednu z nejsilnějších a nejnáročnějších rolí nového tisíciletí jí stejně jako v případě Svaté připravila dvojice Jiří Strach/Marek Epstein. Bohdalová si zde zahrála osamocenou důchodkyni Květu, kterou jednoho dne navštíví její údajný vzdálený příbuzný s tváří Kryštofa Hádka. Ona ho pozve k sobě domů a doufá, že konečně našla blízkou osobu. Jenže brzy přijde na to, že její host není tím, kým se zdá být, a její vlastní byt se změní ve vězení, z něhož se snaží uniknout. Nepříjemné a mrazivé drama stojí zejména na výtečných výkonech ústřední dvojice.
Co by to bylo za žebříček, kdybychom v něm nezmínili aspoň jednu pohádku. Nesmrtelná teta možná nepatří mezi hereččiny nejlepší počiny a i coby pohádka má řadu chyb, právě charisma a kouzlo Bohdalové ji však táhne kupředu za každých okolností. Coby lstivá Závist si vychutnala zápornou kreaci a herečka jako by se díky tomu postupně našla v rolích pohádkových tetiček a babiček, jichž od té doby ztvárnila nespočet. A co si budeme povídat, když se řekne Jiřina Bohdalová, přesně tohle je jedna z rolí, kterou si většina publika ihned vybaví.
Populární detektivka a filmové pokračování Hříšných lidí města pražského, v němž i rada Vacátko naplno pochopil, jak vypadá toxický a destruktivní vztah. Spíše než samotný případ v této řemeslně přesné detektivce totiž poutá pozornost právě titulní dvojice kasaře s tváří Radoslava Brzobohatého a prostitutky v podání Bohdalové. Chemie i napětí mezi tehdejším skutečným párem by se dala krájet a oba zde předvedli památné kreace, které se v televizi asi nikdy neohrají.
Jedna z nejlepších českých komedií plná hlášek a nezapomenutelných situací vypráví o trojici fasádníků, kteří se chtějí aspoň na chvíli změnit ve skutečné světáky, a tří lehkých slečen, z nichž se protřelá kuplířka snaží udělat dámy. Výtečně natočený snímek, v němž je komediální timing dotažený do dokonalosti, spoléhá na neskutečně silné obsazení, ve kterém samozřejmě i Jiřina Bohdalová našla své jasné místo.
Legendární trezorový film a Jiřina Bohdalová v jedné ze svých nejlepších a nejchválenějších rolí. Jde o psychologickou studii páru, jenž přijde z vládní recepce, a muž se coby náměstek ministra začne obávat, že bude zatčen kvůli jisté zprávě, na níž se podílel. Dvojice propadá paranoie, strachu a jejich vztah se ocitá před obří zkouškou. Slídivá ucha státní bezpečnosti jsou navíc takřka v každém pokoji a oni to moc dobře ví.
Když jsme u komorních hereckých koncertů o dvou lidech, nesmíme zapomenout ani na výtečnou komedii Vražda ing. Čerta. Čtyřicetiletá žena už nechce být sama a doufá, že najde toho pravého. Pozve si tedy domů přítele z mládí, Bohouše Čerta (Vladimír Menšík), jehož si pamatuje jako hubeného a krásného mladíka. Jenže to odvál čas a Čert je tlustý, zanedbaný a neurvalý. Neprávem přehlížená komedie Ester Krumbachové zdaleka nestojí jen na sehranosti ústřední dvojice a měli byste ji určitě dohnat.