Pražský policejní inspektor Trachta a jeho nezkušený praktikant Hlaváček pátrají po záhadně zmizelém továrníkovi Bierhanzlovi. Jeho továrna se zabývala výrobou vyhlášené masti pro růst vlasů. Pan továrník však náhle a nečekaně zmizel - zůstalo po něm jen pár osobních věcí. Při pátrání narážejí Trachta s Hlaváčkem na spoustu paradoxů. Podaří se jim zjistit, že většina mužů, kteří si svoji plešatost u pana továrníka léčili, po úspěchu také zmizela - vždy ale poslali pohled, že s novými vlasy začínají nový život někde jinde. Pátrání vrcholí v tajuplném sanatoriu...
Mám SmoljakoSvěrákovky prostě rád a ani Rozpuštěný a vypuštěný není výjimkou. Podle mě vrcholná role Jiřího Zahajského. Skvělý Rudolf Hrušinský, který vnáší trochu toho rozruchu do děje. Hláška: Kachny. zlidověla. Pro mě skvělý kousek, který mě vždy potěší.
Zásada č. 1: udělat si mezi podezřelými pořádek. Zásada č. 2: vnést mezi podezřelé zmatek. Zásada č. 3: je-li na místě činu univerzální dědic, vyšetřování prakticky skončilo. Zásada č. 4: nesnažit se být chytřejší, než inspektor Trachta. Zásada č. 5: k závažnějším případům policista zásadně nepřibírá rodiče. Zásada č. 6: i nesprávný příkaz je příkazem. Zásada č. 7: vyžaduje-li to situace, neplatí zásada č. 5 Zásada č. 8 (která neplatí jenom u policie): na světě je to tak, že jedni orají a vláčejí a druzí sklízejí. Vražda v salónním coupé je fakt dobrá, ale tohle, to je prostě parádní. Základní myšlenka je tady rozvinuta do skvělého detektivního příběhu a legendární inspektor Trachta tu má dostatek prostoru ukázat, jakej je to borec. Jeho metody jsou vskutku geniální. A nemusí ho hrát ani žádnej typickej vtipálek - Jiří Zahajský se do role perfektně hodí a nemusí se pitvořit a dělat fyzické gagy, aby byl vtipný. A vtipnej a originální je už název filmu - Rozpuštěný a vypuštěný, to prostě normální člověk nevymyslí. Hodně jsem slyšel, že si lidi stěžujou na obsazení Marka Brodského do role Hlaváčka, ale podle mě to je nesmysl. Já si v žádné roli nedokážu představit nikoho jiného (a to není nedostatkem představivosti), protože mi to přišlo dokonalé. Marek Brodský tu nesmělost snad ani nehrál (no, on ji doopravdy asi nehrál, chch). A těch hlášek, situací a dialogů, které jsou pro mě kultovní, je opravdu spousta. Jedna lepší než druhá. Jen zmíním pár: • "Držím ti palec." "Tenhle?" "Můžeš si vybrat." • Ječný, Ziegler, jak se drží za ručičky, chchch. • "Obavy, nervozita. Marné bušení na dveře koupelny. A potom kdosi navrhl - tuším, že jsem to byl já - aby se vylomily dveře." • "Teď mám, pane inspektore, pocit, že mi teče do bot." • Hodnocení Hlaváčka před rodiči jak při třídních schůzkách: "Taky pendrek mu moc nejde." • "Pán nemá cukr, Ferdo. Pozor, ať vás nekopne, přece jenom vás nezná." • "Bedříšku, proveď pány." "Kachny." • "Vy jste si teda vybral den. Zrovna když je tady zájezd. Eskymáci, za čepice už ne." • "Poznáte ho snadno, pánové. Nosí čepici tak na stranu, že jsem to v životě neviděl." Nejspíš nejznámější role Zdeňka Srstky je známá hlavně tím, že říká jen "Kachny", ale ve skutečnosti má ještě jakousi průpovídku na konci.
Do konce roku 1987 na film přišlo do českých i slovenských kin celkem 451 tisíc diváků, což ho řadí mezi úspěšné filmy dvojice Smoljak a Svěrák.
Ve filmu byla použita parní lokomotiva 310.134 "Vlkava", která je jedním ze dvou dochovaných exemplářů této řady a nachází se ve sbírkách Technického muzea v Brně.
Zdeněk Srstka ve své roli Bedříška řekne pouze šestkrát za sebou slovo "kachny", poté "dobrý" a "jó". V závěru pronese nesrozumitelnou repliku a na pozadí si stěžuje zatýkajícímu policistovi slovy: "Podívejte, co mi to udělali."