Máme ikonickým filmům propadat, nebo bychom měli spíš hledat nové kvality a (pop)kulturní kanonizaci nepodléhat? To je otázka, se kterou se pere každý cinefil. Karlovy Vary navíc nejdou natáhnout do nekonečna, člověk tedy i čistě prakticky stojí před otázkou, jestli upřednostnit osvědčenou klasiku, jež je takřka zárukou podnětného zážitku, ale hypoteticky ji lze zhléhnout kdykoliv, nebo píchnout prstem do programu a vyrazit na neznámé lotyšské drama, které po skončení festivalu navěky zmizí z našeho dosahu. Ideální je asi jít v tomhle případě zlatou střední cestou a náhodná setkání namíchat s těmi osvědčenými. I letos na nás z programu KVIFF vyskakuje hned několik ikonických filmů, podívejme se na ty hlavní.
Články 5
58. ročník filmového festivalu v Karlových Varech je za dveřmi, žně fanoušků stříbrného plátna začnou již tento pátek a budou trvat do 6. července. V rámci festivalu příznivce filmů čeká jako vždy velmi pestrá nabídka titulů, mezi nimiž si vyberou příznivci takřka všech žánrů. Na festivalu dojde na nejnovější zahraniční tvorbu, nestárnoucí klasiky, ale samozřejmě také na českou zásobu. Na jaké novinky od domácích tvůrců se můžeme v Karlových Varech těšit?
V neděli si na obrazovkách České televize odbyl premiéru nový film Svatá s Jiřinou Bohdalovou v hlavní roli, který u diváků slaví úspěch. Byl nejsledovanějším pořadem nedělního večera a publikum nešetří pozitivními dojmy. Kromě silného tématu nám však snímek nabídl zejména další výrazný výkon české herecké legendy Jiřiny Bohdalové, která ani v 93 letech nepolevuje. A to nám přijde jako skvělá příležitost k připomenutí jejích dalších ikonických rolí, jež se navždy zapsaly do diváckého povědomí.
Lepší sněžný muž nežli žádný muž, zazní hned na začátku filmu Vražda ing. Čerta (1970) slova písně Marty Kubišové. Skladba si utahuje z touhy mnoha žen po uzavření manželství a nalezení spokojenosti prostřednictvím partnerského svazku – bez ohledu na jeho skutečnou uspokojivost a oboustrannou smysluplnost.
Nakladatelství UMPRUM představilo v první polovině letošního dubna publikaci s prozaickým titulem Ester Krumbachová. Obsáhlá kniha vznikala několik let z nalezené pozůstalosti originální a významné tuzemské výtvarnice, scenáristky a režisérky. Ta se kromě jiného podílela na řadě filmových skvostů nejen československé nové vlny. Knihu sestávající z esejistických textů a archivních materiálů si na Kinoboxu podrobně představíme v následujících týdnech. Pojďme se však nyní zaměřit na život a dílo Ester Krumbachové, která stále zůstává pozapomenutá.