Vydělat desítky milionů dolarů a shrábnout pár prestižních ocenění bývá ve filmové branži měřítkem úspěchu, ale jak jsme už mnohokrát poznali, ty zásadnější a srdci publika bližší hodnotící parametry občas vězí v neomylném testu časem. Vykoupení z věznice Shawshank (The Shawshank Redemption) o premiéře před třiceti lety zaujalo kritiky, ale do kin se chodilo spíš na Forresta Gumpa a Pulp Fiction, jimž rozdávala pozlacený obdiv také oscarová Akademie. Nenápadný příběh o vězeňském vykoupení a spasení z pera Stephena Kinga ovšem v maratónském běhu přes kinosály, domácí nosiče, kabelové reprízy a internetovou chválu prokázalo takovou nadčasovost, že i neúnavně pobíhající Forrest a Tarantinův popkulturní kaleidoskop mohou závidět.
Články 12
Rozverná komiksová Maska vznikla před třiceti lety a stala se největším hitem Jima Carreyho roku 1994, který byl v kinematografii vlastně víc Carreyho sezónou nežli érou Pulp Fiction či Forresta Gumpa. Komik zběhlý v expresivních imitacích, stand-upech a náročné fyzické grotesce teprve vyčkával na nadšené přijetí Zvířecího detektiva Ace Ventury, když jej režisér Chuck Russell obsadil do původně skoro hororového a černohumorného mstitele Stanleyho Ipkisse. Spolu s ním se v Masce poprvé zaskvěla také tehdy neznámá modelka a aspirující herečka Cameron Diaz, již si Russell prosadil na úkor věhlasnějších jmen včetně virální zlatokopky z Playboye Anny Nicole Smith.
Myslet na život, nebo na umírání? Stephen King zasadil svou nenápadnou povídku Rita Hayworth a vykoupení z věznice Shawshank do chladného institučního sevření vězeňských zdí, kde si doživotní trest odpykává také nevinný mladý bankéř Andy Dufresne (Tim Robbins). Díky nezlomné vůli a přesvědčení o vlastním právu na život se vysmekne z pařátů zkorumpovaného ředitele Nortona (Bob Gunton) a jeho strhující lidskou odyseu v závěru emotivně zpečetí propuštěný kamarád Red (Morgan Freeman), „jedinej vinnej chlápek ze Shawshanku.“ Legendární konec třicet let staré klasiky Vykoupení z věznice Shawshank (Shawshank Redemption) měl přitom vypadat trochu jinak, scénářem nadšený Freeman se naštěstí ozval a režiséra Franka Darabonta vyvedl z omylu.
Jen pár vteřin nových záběrů a stejně je to síla. Hororovým fanouškům není zapotřebí filmovou sérii Terrifier představovat, jejího vypečeného antagonistu známého jako Art the Clown si už mnozí stačili vytetovat a jiní před ním marně prchali v nočních můrách. Režisér Damien Leone jej na bezbranné oběti poštval nejprve v několika kraťasech, načež se herecký mim David Howard Thornton děsivě pitvořil ve dvou celovečerních verzích. Především ta druhá z roku 2022, která trvala výživných 138 minut, přidala k nechutným mordům i snovou surreální atmosféru a ke kultovnímu vysvědčení přidala i úžasné patnáctimilionové tržby (rozpočet se pohyboval kolem čtvrt milionu dolarů). Terrifier 3 bude po halloweenském masakru zasazený do období Vánoc a nový trailer nás psychicky připravuje na dosud nejdrsnější fyzický teror, který od 24. října okusíme také v českých kinech.
Několik dílů z dlouho očekávané závěrečné řady Stranger Things by mohl režírovat Frank Darabont, autor jednoho z nejlépe hodnocených filmů kinematografie. Informaci ohledně možného Darabontova angažmá přinesl filmový kritik a insider Jeffrey Sneider.
Svět opustil významný skladatel filmové hudby Angelo Badalamenti, který se proslavil spoluprací s režisérem Davidem Lynchem. Za svůj život komponoval hudbu k nepřebernému množství úspěšných a hodnotných projektů, ačkoliv si jej Hollywood dlouho nevšímal.
Pokud se film nepovede a kritici i publikum se mu vysmějí, neznamená to ještě, že nemá co nabídnout. Někteří uznávaní a talentovaní herci se totiž čas od času ocitnou v projektech nevalných kvalit, které zachrání od úplného fiaska. Následující seznam poukáže na patnáct takových případů, kdy na sebe jeden skvělý herecký výkon upoutal většinu pozornosti v jinak průměrných až mizerných filmech.
Cože, jedna z největších filmových legend na seznamu slavných propadáků? Možná se budete divit, ale v roce 1994 o Shawshank prakticky nikdo nejevil zájem. Ambicióznímu snímku Franka Darabonta, který si včera večer mohli pustit v televizi, hvězdy nepřály.
Všichni víme, že indická kinematografie je svět sám pro sebe. Jejich velkofilmy jsou plné neuvěřitelně přepálených akčních scén, zběsilých hudebních/tanečních čísel a takhle bychom mohli pokračovat ještě hodně dlouho. Současně jde o trh, kde se točí velké peníze. Takže nepřekvapí, že postupně láká filmaře odjinud.
Milovníkům klasických hororů netřeba obě série blíže představovat. Freddyho Kruegera, který zabíjí teenagery ve snech, jsme si užili díky mizernému remaku i v novém tisíciletí. Žravé potvůrky Critters se z devadesátek nedostaly.