Deset dní, které otřásly světem

75%
Deset dní, které otřásly světem
Deset dní, které otřásly světem

Vrcholné dílo sovětské Montážní školy se snaží o rekonstrukci bolševické revoluce. Zachycuje události deseti dní od Prozatimní vlády Kerenského po carově abdikaci až po první vítězství Leninových stoupenců. Film měl být natočen k 10. výročí Velké Říjnové revoluce. V mnohém problematický snímek přináší revoluční formu střihu. Montáž je místy až nesrozumitelná. Sám Ejzenštejn film považoval za vrchol své kariéry. Za pravdu mu ale nedali vládní představitelé, kteří nařídili Okťabr drasticky přestříhat. Snímek není historickým dramatem (ideologicky je silně zabarven), ani se příliš neblíží klasické naraci. Ejzenštajn vytváří děj především pomocí obrazů a nepoužívá žádného hlavního hrdinu. Je především dokladem zrození mýtu - jak historického, tak i režisérského.




xxmartinxx
xxmartinxx
22 532 bodů
8
Ejzenštejn je génius k nesnesení. Jeho zlaté nůžky a nejen ony dělají z jeho práce vždy pastvu pro oči, ale příběh vyprávět prostě neumí. Nejvíc mi nevadila ani tak propaganda, jako spíš nesnesitelná polopatičnost a opakování toho samého dokola. Některé záběry z podobného přemýšlení vytrhnou a jednoduše uchvátí, ale celkově vážně nevím. Rozhodně lepší než stávka a možná než Potěmkin, proto dám čtyři hvězdy.
kunafix
kunafix
20 062 bodů
2
Nevím, proč to všichni hodnotí tak vysoko, ale kecat jim do toho nebudu. Já sám za sebe říkám, že stvárněno to bylo skvěle, tím myslím autentičnost a hodně detailů (kůň na mostě, mechanický páv atd), ale po půl hďce jsem nevěděl kdo je kdo a poznal jsem tam jenom Lenina a Auroru. Já jsem unešen jen tím, jak je to starý a toho si vážím. Ale říkám otevřeně jak s otevřenou zlomeninou, že mě to nebavilo. Materiál možná tak pro studenty filmovejch škol.
lamps
lamps
15 325 bodů
9
S Ejzenštejnem byla proslulá sovětská montáž na absolutním vrcholu, což nejlépe prezentuje právě tenhle unikátní rekonstrukční snímek. Tempo vyprávění je zásluhou nekonečně kreativní juxtapozice celou dobu vražedné a dokonale odráží stoupající politickou i válečnou vyhrocenost popisovaných událostí, a samotná montáž je věc na dlouhý odborný rozbor a ještě delší obdivný dopis směrem k dvojici geniálních režisérů. Tohle dílo představuje skutečné obrazové umění, nikoli bez hlavy a paty jako tehdejší surrealistické nebo dada filmy, nýbrž s cílevědomou autorskou vizí obsaženou v každičkém záběru i doprovodném titulku. Ozvučená verze s hudbou od Shostakoviche tomu pak dodává ještě větší grády...

Dodatečné informace

Původní název:
Октябрь (více)
  • Sovětský svaz Deset dní, které otřásly světem
  • Sovětský svaz Октябрь
  • Sovětský svaz Ekim
  • Sovětský svaz Lokakuu
  • Sovětský svaz October
  • Sovětský svaz October (Ten Days that Shook the World)
  • Sovětský svaz Octobre
  • Sovětský svaz Octubre
  • Sovětský svaz Ohtovris
  • Sovětský svaz Oktober
  • Sovětský svaz Október
  • Sovětský svaz Oktober 1917 – Zehn Tage, die die Welt erschütterten
  • Sovětský svaz Oktober - ti dage, der rystede verden
  • Sovětský svaz Oktyabr
  • Sovětský svaz Ottobre!
  • Sovětský svaz Ottobre - I dieci giorni che sconvolsero il mondo
  • Sovětský svaz Outubro
  • Sovětský svaz Pazdziernik
  • Sovětský svaz Ten Days That Shook the World
Země původu:
Sovětský svaz
Ocenění:
Žádná ocenění

Podobné


  • Ejzenštejn musel odstranit všechny záběry, kde se objevil Lev Davidovič Trockij, dílo je tak o 25% kratší, než bylo původně.
  • Při útoku na Zimní palác bylo třeba 11000 komparsistů.