Tento víkend je na streamovacím poli zase jednou pořádně nabitý. Max nám totiž servíruje hned dva úspěšné letní blockbustery a Netflix přichází s návraty svých dvou seriálových hitů, které budou jistě atakovat přední příčky sledovanosti. Je zkrátka z čeho vybírat.
Články 24
Mnozí prorokovali, že Twisters budou naprostý průšvih. Když ne kvalitativně, tak komerčně. Zdálo se ale, že podcenili sílu devadesátkové nostalgie a Glena Powella, který se skoro ze dne na den stal áčkovou star. Otvírák v Americe za 80 milionů dolarů překročil i ta nejoptimističtější očekávání a vypadalo to, že tu po dlouhé době máme vděčný hit. Jenže nyní, o tři týdny později, unikla informace o plánovaném uvedení snímku na streamovací služby již 13. srpna s tím, že kinodistribuce nejspíš skončí v červených číslech. Jak jsme se sem dostali?
Tento týden vstoupil do českých kin katastrofický snímek Twisters, v němž sympatičtí hrdinové po téměř 30 letech od prvního dílu Twister znovu bojují proti ničivým tornádům. Do kinosálů tak po delší době dorazil vysokorozpočtový katastrofický snímek plný digitálních triků, velkolepých akčních scén a ničení všeho možného. A to je nejlepší čas si připomenout, jaké další podobně zábavné a povedené snímky se v tomto žánru urodily.
Hollywood v éře streamovacích služeb nemá rád rizika. Občas se sázka na nejistotu vyplatí tak jako loni, kdy hashtag Barbenheimer prosákl společností a z originálních velkofilmů Barbie a Oppenheimer se vyklubaly největší hity sezóny. Letos nicméně několik původních látek pohořelo a zasloužilý producent Brian Grazer, jenž s režisérem Ronem Howardem na konci 80. let založil společnost Imagine Entertainment, nezastírá důležitost zavedených brandů. V novém rozhovoru zmínil chystaný remake úspěšného filmu Oheň (Backdraft) z roku 1991 a prozradil, že speciální agent Jack Bauer znovu rozběhne svých 24 hodin (24) v celovečerním formátu.
Návraty po letech jsou u známých filmů a značek vždycky obtížné. Katastrofický Twister z roku 1996 byl solidní blockbusterovou zábavou, nikdy ovšem snímek nedosáhl takové popularity jako třeba Mizerové a Policajt v Beverly Hills, jejichž návraty jsme v posledních týdnech taky zažili. Postupem let se pak na popcornovku plnou tornád a létajících předmětů spíše zapomnělo. Z toho důvodu se zdá vysokorozpočtový comeback Twisters za 200 milionů dolarů komerční sebevraždou a zbytečným pokusem. Ona je to ale nakonec hodně příjemná zábava.
Katastrofickým filmům, v nichž příroda ukazuje lidstvu svou ničivou tvář a likviduje všechno a všechny ve svém dosahu, se v posledních letech v kinech moc nedaří. Toto prokletí bude chtít prolomit návrat jednoho z polozapomenutých filmů z devadesátek. Twister s Billem Paxtonem byl i přesto v kinech hitem a hlavně solidní žánrovkou, takže producentská matematika i po téměř 30 letech mluví jasně. „Dvojka“ s příznačným názvem Twisters pak logicky značí, že tentokrát bude tornád více.
Časy se mění a s nimi i postavení herců a hereček. Z ne vždy zrovna pohádkově placeného povolání herce či komedianta se nástupem filmu staly globální megastars, které jsou často známější a movitější než světoví lídři. Málokterý prominent továrny na sny tak tlačí bájnou Thespidovu káru od štace ke štaci, mnozí ji vyměnili za káry poněkud luxusnějšího ražení. Není neobvyklé, že mají největší hvězdy současnosti na účtech stovky milionů dolarů. Pokud si ale určíme jako dolní hranici půl miliardy, zbyde nám jen velmi úzká skupina boháčů, ve které nenajdeme Leonarda DiCapria, Brada Pitta ani Roberta Downey jr. Kdo tedy patří mezi nejmajetnější herce a herečky světa a jak se jim jejich jmění podařilo získat?
Ve světě, kde se lidem občas rozšklebí hlava a jejich největší zbraní přestává být mozek, o nějž je připraví parazitující mimozemská entita, zaujímají soucit a emoce obecně trochu složitější postavení. Na Netflixu premiérově uvedená jihokorejská minisérie Gisaengsu: Deo Geurei (Parasyte: The Grey) od režiséra a scenáristy kultovního zombie filmu Vlak do Pusanu (Busanhaeng) transformuje přímočarou sci-fi premisu z Invaze lupičů těl (Invasion of the Body Snatchers) do pestré palety nálad a motivů, jejichž částečná roztěkanost nikdy zcela nenaruší přehlednost, zběsilé tempo i překvapivé využívání hollywoodských tradic.
Třicetiletý nostalgický cyklus už vzal naplno do spárů devadesátá léta, takže je načase vytahovat díla popkultury, na něž se lidé doposud dívali často skrz prsty, a začít na ně hledět skrz růžové brýle. Můžeme to přijmout buď cynicky, nebo se upřímně pobavit a s lehkou hlavou docenit fláky, na než jsme dřív nadávali. Třeba Twister.
Je po Vánocích, všichni budeme následující dny ještě dojídat řízky, kapra a bramborový salát. A to by bylo, abychom si něco nového neřekli o největší vánoční akční klasice, v níž mají teroristé menší nohy než sestra hlavního hrdiny (která se mimochodem navzdory zmínce v sérii nikdy neobjevila).