„Zlatovlásko, krásko, kdo ví, co bude dál…“ Oblíbenou televizní pohádku Zlatovláska i její nesmrtelné písničky zná asi každý, kdo během Vánoc tráví hodně času u televize. Známý snímek na motivy Karla Jaromíra Erbena s Petrem Štěpánkem a Jorgou Kotrbovou je klasikou, na kterou nedá starší generace dopustit. Jak budou reagovat na novou verzi Zlatovlásky, jejíž natáčení v těchto dnech probíhá?
Články 57
Pro každého z nás je českou filmovou klasikou něco jiného, neboť máme své favority, na které nedáme dopustit. Přesto jsme se rozhodli na danou otázku odpovědět a přinášíme vám obsáhlý přehled toho nejlepšího, co byste v české kinematografii neměli minout a co mezi naši klasiku určitě patří.
Blíží se vánoční svátky, což znamená jediné – svátečně laděné snímky na všech stanicích a platformách. Vznik vánočních filmů je zvláště v USA skutečným fenoménem a například jen stanice Hallmark jich každý rok natočí téměř padesát! Navíc se tento trend v posledních letech prosazuje i v naší filmové tvorbě.
Česká filmová pohádka Tři oříšky pro Popelku režiséra Václava Vorlíčka z roku 1973 patří mezi jeden z nejoblíbenějších českých počinů tohoto žánru vůbec. Proč je tento snímek tak úspěšný? Co je na něm tak zvláštního, že ho chceme vidět znovu a znovu? A jak se tento obraz pozmění nazíraný feministickou kritickou optikou?
Česká televize představila svůj vánoční program. Premiérově se představí hned několik pohádek, nebudou chybět adventní koncerty a komedie. Jednatřicátou štědrovečerní pohádkou bude Klíč svatého Petra režiséra Karla Janáka, na Boží hod nás čekají Tři zlaté dukáty a nová je rovněž pohádka pro neslyšící s názvem Dvě Mařenky. Premiérově se v televizi objeví i loňský Princ Mamánek, který má za sebou úspěšné tažení kinosály.
Filmové pohádky jsou českou specialitou, a jelikož jsou prázdniny a volný čas můžeme trávit za pěkného počasí venku, proč se nevydat po stopách osmi nejoblíbenějších českých pohádek? Milují je velcí i malí, a tak by náš text, který vás zavede na místa, kde tyto legendy vznikaly, mohl posloužit i jako tip na rodinný výlet.
Princezna nevěsta je pro Američany tím, čím jsou pro Čechy Tři oříšky pro Popelku, Byl jednou jeden král... či Dívka na koštěti. Národní kult, který zná doslova každý nazpaměť. Jak ve velkém sále Thermalu neváhala připomenout Robin Wright, představitelka titulní role, jedná se o základní dílo kánonu Spojených států a pro mnoho diváků a divaček jde o iniciační filmový zážitek. Proč kouzelný snímek z roku 1987 nikdy nezískal stejné postavení v Česku?
Píše se rok 1952. V Československu přistál speciál s československými vojáky, kteří se zúčastnili války v Indočíně, Emil Zátopek získal na olympiádě v Helsinkách tři zlaté medaile, byla založena Československá akademie věd a v září měl v kinech premiéru film Bořivoje Zemana Pyšná princezna. Režisér adaptoval klasickou pohádku Boženy Němcové Potrestaná pýcha, ovšem jeho filmové dítě je zároveň dítětem své doby. A doba byla krušná.
Protože na Štědrý den Česká televize odvysílala Tajemství staré bambitky 2, museli jsme na zcela novou pohádku počkat do Božího hodu. Krakonošovo tajemství nám vrací ikonickou postavu českého folklóru i popkultury. Mnoho radosti ale tahle strašidelně nedomyšlená vize nepřináší.
Jedním ze základních atributů žánru pohádka je romantická (zatím stále drtivě heterosexuální) láska ve své ryzí, nejčistší podobě. Muž a žena se mají milovat pro ně samotné, a to navzdory jakýmkoli překážkám či zájmům včetně těch „vyšších, státních“. To je příběh hudební pohádky Šíleně smutná princezna z roku 1968.