Proč vlastně na jediném receptu šetřit, když se alespoň jednou osvědčí? Kinematografií dnes hýbou letité filmové franšízy, jež v mnoha případech startovaly takzvaně od píky, po americku lze patrioticky říct s velkým snem a skromným zázemím podněcovanou kreativitou. Vezměte si Star Wars, jež George Lucas roku 1977 málem nedokončil a zadlužil se tak, že mu hrozil osud mrakodrapových skokanů po krachu newyorské burzy. Nová naděje ale obrovsky uspěla a následný úder Impéria stál třikrát tolik – nemluvě o moderních Disneyho článcích, jež i se započtením inflace své rozpočty trvale znásobují. Tento text vám představí několik zásadních filmových pokračování, jejichž rozpočty závratně vylétly buď nárazově oproti přímému předchůdci, nebo i postupně v průběhu let v rámci dlouhodobé série.
Články 51
Technologický vývoj je především v posledních dvou stoletích úžasný, úroveň života na Zemi se v obecném měřítku stále zlepšuje a od druhé světové války jsme neměli válečný konflikt, který by vojensky rozmetal regionální meze a připravoval o život miliony lidí (přestože strašlivé genocidy v Africe se nesmí přehlížet a některé vnitrostátní diktatury nepolevují). Budoucnost civilizace přesto nevypadá zcela růžově. Ve vybledlých barvách ji často vykreslují také filmová díla, ať už ta původní, nebo odvozená z obvykle mnohem komplexnějších literárních zdrojů. Představme si šťastnou třináctku dystopických snímků, jež během necelých sta let nejvýrazněji utvářely přemýšlení o tomto subžánru, který se nemusí omezovat pouze na ryze futuristické science fiction.
Svět se zhroutil. Nastaly války o vodu, lidé zdivočeli a radioaktivní pustinou se prohání benzínem nasáklé motorkářské hordy, které v pouštním prostředí o středověkých pravidlech hledají svůj kousek duševní zeleně a naděje. V kinech uváděná Furiosa (Furiosa: A Mad Max Saga), která předchází událostem novodobé akční klasiky Šílený Max: Zběsilá cesta (Mad Max: Fury Road) z roku 2015, z finančního hlediska propadne. Je to nešťastná skutečnost dnešní blockbusterové doby, která navzdory občasným výchylkám zkrátka nepřeje nekompromisním a unikátním vizím od režisérů jako George Miller, který v 79 letech odmítl hrát podle očekávaných pravidel. A přitom stvořil jeden z nejúžasnějších prequelů kinematografie, který se dostatečně odlišuje od uctívaného předchůdce a současně z něj činí ještě lepší a komplexnější film.
Někdy to prostě nevyjde. Pamela Anderson byla v polovině devadesátých let nejžádanější ženou planety, její herecké predispozice ladily s jednodílnými plavkami v Pobřežní hlídce (Baywatch) jako Kaiser s Lábusem na divadelním jevišti. Kariéra u filmu se jevila nevyhnutelná a tehdejší manželka rockového bouřliváka Tommyho Lee rázem skončila v zajetí mužského světa hollywoodských produkcí. Komiksový akčňák Barb Wire od režiséra druhého štábu Vetřelce 3 (Alien³) Davida Hogana měl podobně laciný šatník jako seriál o plážových záchranářích, červený plavecký úbor vyměnil za upnutý korzet s obřím výstřihem a blonďatou divu vehnal do explozivní akce v pokleslé dystopické variaci na legendární Casablancu. Slavný kultovní propadák nyní vychází ve světě ve speciální 4K UHD edici na Blu-ray a zpětně je toho dost, co na něm stojí za vidění.
S videoherními adaptacemi se díky úspěchu seriálového The Last of Us a animáku Super Mario Bros. ve filmu (Super Mario Bros.: The Movie) roztrhne v následujících letech pytel. V srpnu pak dorazí do kin jeden z nejšílenějších projektů – adaptace ulítlé hry Borderlands od režiséra Eliho Rotha, v níž vezmou kvér do ruky rovnou dvě držitelky Oscara Cate Blanchett a Jamie Lee Curtis. Společnost jim pak bude dělat např. Kevin Hart.
Jeden z nejšílenějších románů Stephena Kinga, dystopický Běžící muž z roku 1982, se o pět let později dočkal brakové filmové adaptace s Arnoldem Schwarzeneggerem, která rovněž nesla název Běžící muž (The Running Man). Ten na sebe navlékl žlutou kombinézu a v nepřívětivé budoucnosti bojoval o přežití v krvavé reality show postavené na spektakulárnosti živě snímané lidské smrti. Producent, scenárista a režisér Simon Kinberg v rozhovoru pro SlashFilm prozradil, že se schyluje k natáčení remaku pod vedením Edgara Wrighta.
V předminulé dekádě patřil k nastupující herecké smetánce a zahrál si v několika důležitých a finančně úspěšných filmech od předních hollywoodských režisérů. Australský rodák Eric Bana začínal jako stand-up komik a přes tamní verzi pořadu Saturday Night Live se rychle propracoval až do kolébky showbyznysu. Víc než slávy si nicméně váží své rodiny a spoustu energie vrhá do automobilových závodů, tudíž dobu Hectora a Hulka nechal bez výčitek daleko za sebou.
Tradiční součástí programu Letní filmové školy je i sekce půlnočních filmů, které každodenně nabízejí artem zmoženým divákům a divačkám trochu oddechu. Pod dozorem Jiřího Flígla, ředitele kina Aero a organizátora Festivalu otrlého diváka, může publikum Filmovky každou festivalovou noc vyslyšet volání braku a pokleslosti. Letošní název sekce Trash a la Italiana jasně napovídá, do jaké země se po loňské německé exkurzi podíváme.
Tento zvláštní fenomén se ve filmech či v seriálech čas od času objeví a připomene nám, jak nemístně se s ženskými postavami leckdy nakládá. Záběr z ptačího pohledu, zobrazující žalem zlomeného hrdinu křičícího žalem nad tělem tragicky zesnulé lásky, je samozřejmě efektní, ale… Opravdu se nezmůžeme na nic lepšího?
Animovaná verze arkádové hry Super Mario momentálně v kinech boří rekordy. První hrané zpracování z roku 1993 však dopadlo katastrofálně. Režiséři, jimiž byla manželská dvojice Rocky Morton a Annabel Jankel, vedli tuhé boje s producenty i se známými herci jako Bob Hoskins nebo Dennis Hopper. Propadák Super Mario Bros. přiměl herní společnost Nintendo stáhnout práva, která si ze strachu před dalším fiaskem úpěnlivě střežila bezmála třicet let. A vyplatilo se.