Distribuční společnost Aerofilms pokračuje v uvádění klasik japonských mistrů animace ze studia Ghibli. Pod názvem Ghibli svět totiž v souvislosti s loňským uvedením posledního filmu Hajaa Mijazakiho Chlapec a volavka v Aerofilms získali práva na promítání celkem 22 snímků z dílen jednoho z nejslavnějších animačních studií světa. Tento čtvrtek se v našich kinech uvede čtvrtá a předposlední runda snímků, jež si nyní můžeme krátce představit.
Články 19
I filmy pro mládež mohou být někdy nesnesitelně trýznivé. Japonské animační studio Ghibli vyrostlo na ramenou režiséra Hajaa Mijazakiho, jenž roku 1988 zrovna uváděl imaginativní příběh Můj soused Totoro. V té době japonská kina rovněž vysílala další, tentokrát o poznání chmurnější animovaný počin z období vrcholící druhé světové války. Hrob světlušek, který Netflix od 16. září vypustí do víc jak 190 teritorií, kritici unisono vyzdvihují jako jeden z nejsilnějších protiválečných filmů všech dob. Takových, po nichž pilulku na nervy máme nutkání zapít tvrdým alkoholem.
Každý týden vám představíme několik filmových a seriálových titulů, které najdete na některé ze streamovacích platforem dostupných v Česku. Zohledníme přitom mezinárodní giganty i lokální hráče, akční filmy i festivalovou produkci. Poslední VOD tipy roku 2023 jsou tady.
Hajao Mijazaki patří jistě k velikánům světové animace a obecně filmu. Jeho práce je v domácím Japonsku i ve zbytku světa popkulturním gigantem s nezměrným vlivem. Studio Ghibli, jež Mijazaki spoluzakládal, na rozdíl od mnoha jiných japonských animátorských firem nejede na kvantitu, prakticky každý jeho film se zapíše do povědomí publika. Nyní, ve svých dvaaosmdesáti, Mijazaki uvádí celovečerní film Chlapec a volavka, jenž by měl udělat tečku za jeho obdivuhodnou kariérou.
Dvaaosmdesátiletý japonský režisér a legenda anime tvorby Hajao Mijazaki natočil první snímek po deseti letech, kdy vyšlo jeho životopisné drama Zvedá se vítr. Jeho napjatě očekávaná novinka s názvem The Boy and the Heron se poprvé promítala 14. července v Tokiu a pro autora Princezny Mononoke jde o nejosobnější projekt, jímž zanechává definitivní odkaz. První reakce hovoří o nesnadno uchopitelném, enigmatickém a jako vždy ojedinělém zážitku.
Vlivný britský magazín Sight & Sound na začátku prosince zveřejnil výsledky své věhlasné ankety, kterou pořádá každých deset let. I díky této periodicitě, již se daří držet už od roku 1952, působí výběr nejlepších filmů všech dob seriózně a důležitě, což kdysi zmínil i slavný kritik Roger Ebert, podle něhož je tato anketa tou jedinou důležitou.
Vzrušující umělecké kolaborace očekáváme od hudebníků, někdy od filmařů, většinou každopádně od individuálních umělců. Málokdy se stane, že by konzumenty (pop)kultury zvlášť zajímala zpráva, že na nějakém projektu budou pracovat dvě studia. Na tom nakonec není nic neobvyklého. Jenže tentokrát tak učinily firmy se značnou osobní identitou, od nichž by na první pohled spolupráci čekal málokdo. Mainstreamový americký gigant Lucasfilm (spadající pod Disneyho) a kultovní japonské studio Ghibli.
Snímky japonského animačního studia Ghibli patří mezi jedny z nejoblíbenějších v daném žánru a mezi vysoko hodnocené. Skvělou zprávou je, že řadu z nich najdete i na Netflixu, některé dokonce s českým dabingem.
Hlavním tématem letošního sedmnáctého ročníku asijského filmového festivalu Filmasia (proběhl od 2. do 7. prosince) byla tchajwanská tvorba, z níž organizátoři představili perly dekád minulých i aktuální žánrové přírůstky. Zahajovacím filmem se stalo melancholické drama s prvky fantasy Ahoj, tapíre! (2020), v němž se osmiletý chlapec vypořádává se smrtí svého otce.
Říká se, že když si dospělí hrají, bude hezky. Pokud by to byla pravda a pokud by to platilo i na animátory z různých animačních studií po celém světě, bylo by neustále nádherně. Tito lidé si zkrátka nejen rádi hrají, ale rádi vytvářejí nové, různé, barevné a kouzelné fantasijní světy, které se mohou propojovat, zrcadlit, být si protiklady nebo se doplňovat.