Nejsmutnější film historie míří na Netflix. Hrob světlušek musel v kinech doprovázet veselejší animák
Ještě aby vrcholné dílo režiséra Isaa Takahaty nebylo tak oslovující, když vychází ze stejnojmenné povídky, již Akiyuki Nosaka roku 1967 sepsal zčásti dle vlastních druhoválečných zkušeností. Snímek s úchvatně detailní a živou animací sleduje osudy opuštěných sourozenců, pubertálního Seita a jeho malé sestřičky Setsuko, jimž při bombardování během války v Pacifiku zemře matka. O otci ve službě nemají žádné zprávy a po nevyhovujícím soužití s tetou si musejí ve zpustošené krajině obstarávat přístřeší a obživu sami.
Snímek většina lidí interpretuje jako protiválečný, neboť Takahata své dětské hrdiny protahuje hrůzami, jež maskuje sentimentem a hlubokými city stejně jako Seito před ještě nechápavou sestrou. Režisér se přitom dle vlastních slov soustředil hlavně na obecnější pocit dětské izolovanosti a životní nepřízně, čímž chtěl drastický příběh přiblížit mladšímu publiku.
Ghibli k tomu využilo chytrou strategii a Hrob světlušek promítalo v dvojprogramu s Mijazakiho Totorem. Tedy vřelejším dílem, jehož chundelaté postavičky skýtaly náramný materiál pro různé upomínkové předměty. Jimi se po projekci válečné semiautobiografie rádi odměnili i dospělí a studio takto kompenzovalo jinak neoslnivé tržby „Světlušek“, na které v Severní Americe Disney výjimečně nezískal distribuční práva.
S tamními kritiky snímek přesto mohutně rezonoval, vlivný Roger Ebert udělil maximální hodnocení a rozplýval se mimo jiné nad animací, která mísí hyperrealismus s typickými výrazy anime. Zatímco lidské postavy jsou stylizované do dětských tvarů s velkýma očima, prostředí má velmi detailní a naturalistický ráz, jako kdyby samo vypovídalo o tom, co se kolem dětí v časech japonské kapitulace odehrává.
Jde o film podobnou měrou příšerný i nádherný a díky Netflixu se konečně dostane do celé světa, který by na podobné příběhy měl brát zřetel. Schindlerův seznam mezi animovanými díly, minimálně co do objemu zobrazované lidskosti, hluboce ocenil i legendární japonský režisér Akira Kurosawa. Total Film jej zařadil na dvanácté místo v žebříčku padesáti nejlepších animovaných počinů. Empire jej vklínil do seznamu deseti nejdepresivnějších filmů, Hrob světlušek skončil šestý. Největší poklonu složil magazín USA Today, podle jehož řazení z roku 2018 se jedná dokonce o nejlepší animák všech dob. S tím by víceméně souhlasila i takřka padesátka recenzentů, jejichž kritiky na Rotten Tomatoes jsou stoprocentně pozitivní s vysokým průměrným skóre 9,4 z 10.