Filmy 3. 11. 2022
Kinobox v Edisonu: Získejte lístek na speciální promítání komedie Grand Prix se Štěpánem Kozubem a Kryštofem HádkemInformaci sdělili na Twitteru mluvčí Ghibli 10. listopadu a o celé akci informovali jako „tajemném projektu“. Lucasfilm je v první řadě zodpovědný za Star Wars, ale také za Indiana Jonese. Studio Ghibli má na kontě moderní klasiky jako Zámek v oblacích, Princezna Mononoke či Cesta do fantazie.
Průsečník jejich tvorby nebyl zcela zjevný, Star Wars se ale vyznačují asijským vlivem a za skoro půlstoletí jejich existence bychom našli hned několik komiksů a dalších více či méně kanonických děl, která se do svého asijského odkazu noří ještě víc než celovečerní filmy. Spekulovalo se tedy, že studio Ghibli natočí jednu či více epizod z krátkometrážního antalogického seriálu Star Wars: Visions, jehož cílem je dát prostor animátorům z celého světa. Ve druhé sérii už byly oznámené příspěvky francouzského, jihoafrického, britského, chilského i španělského týmu a potvrzení asijské účasti se tedy ještě očekává, zvlášť když první série se jí pochlubit mohla.
Jaké pak bylo překvapení, když se o dva dny později objevil na Disney+ tříminutový snímek Zen: Zen – Grogu a černočerňác. Nabízí velmi jednoduchou náladovou animaci, v níž poskakuje Baby Yoda a hraje si s Dust Bunnies z Cesty do fantazie, to vše za doprovodu uklidňující hudby. Snímek vypadá jako něco, co by mohl odevzdat student animace na FAMU jako cvičení prvního ročníku. To má být ono?
Ghibli s Lucasfilmem udělali začátečnickou marketingovou chybu. Kdyby snímek uvedli bez předchozích upozornění, fanoušci a fanynky by ho ocenili jako milý malý dárek. Krásná minimalistická ruční animace, příjemná hudba, nic proti ničemu. Když se ale nejprve zvedla očekávání a spustily se divoké spekulace mířící s potenciálem případného díla do nekonečna a ještě dál, působí výsledný produkt skoro jako urážka a výsměch těm, co se těšili.
Producenti se vůbec nepoučili ze situace okolo Star Wars: Forces of Destiny, která byla oznámená plnému sálu nadšených, předně dospělých mužských fanoušků, aby se po měsících čekání ukázalo, že jde o krátkometrážní sérii primivních příběhů určených pro nejmladší dívky, jejímž primárním cílem je propagovat řadu tematických panenek. Fandom Star Wars není zrovna známý chladnou hlavou a schopností smířlivě přijmout zklamání, není tedy divu, že i když se svět v takovou chvíli nehroutí, bude se víc než pár lidí vztekat na sociálních sítích.
Části veřejnosti se zdá podivné, že studio Ghibli se pustilo do tak komerčního projektu. Mimo Japonsko existuje tendence si Ghibli idealizovat. Studio založené roku 1985 je spojené předně s odkazem Hajaa Mijazakiho, tedy tvůrce některých z nejlepších animovaných filmů všech dob, jež se vyznačují melancholickou a antikonzumeristickou náladou. Spolu s Mijazakiho osobním, možná trochu krajním antiamerikanismem Ghibli evokuje dojem „toho hodného“ filmového studia, které nás chrání před zákeřně komerčním západním mainstreamem.
Něco jiného jsou ale osobní preference zakladatele a něco jiného byznys. Ve skutečnosti Ghibli rozhodně snese srovnání s Disneym, jehož japonská divize dokonce vlastní desetinový podíl ve firmě. Nejde sice o stejný nadnárodní konglomerát, který pohlcuje další a další značky a nebezpečně se blíží monopolnímu postavení na světovém trhu, v domácím Japonsku jde ale o velkou a úspěšnou filmu, jejíž taktika není výrazně jiná než západních studií. Merchandising souseda Totora se sám nevyrábí, neprodává a ani ty peníze nemizí ve vzduchoprázdnu!
Ghibli se navíc v posledních letech trápí tím, že samotný Mijazaki už několikrát odešel do důchodu a několikrát se z něj musel vrátit (v tuto chvíli ve svých jednaosmdesáti dokončuje film How Do You Live?), protože panuje strach, jestli se studio bez prominentního režiséra udrží nad vodou. I v tom můžeme hledat historickou paralelu s Disneym, jenž byl pevně navázaný na zakladatele Walta.
Disney svého zakladatele přežil, povede se to i Ghibli? Spolupráce s Lucasfilmem může být dvojsečná zbraň. Pokud vznikne úspěšné a kladně přijaté dílo, jde o skvělou reklamu a potenciál pro další mezinárodní produkce. Pokud neúspěšné, bude tvůrcům vyčteno zaprodání se a úpadek. Disney tu pak nemá co ztratit, spolupráce s Ghibli mu mohla jedině zvýšit prestiž.
Co je nejsmutnější, kdyby se kraťas uvedl bez těch pár dnů, kdy si fandom vysnil nemožné, šlo by pro Ghibli o pěknou propagaci. Takhle převládá zklamání.
Kinolog: Maminky a padouši mají vždy pravdu. Alespoň v komiksových filmech
Marvelovské komiksy se rozrostly na třicet titulů. Druhý díl Black Panthera však postrádá původního hrdinu, nahradily ho hned čtyři hrdinky. A padouch je ještě méně padouchovitý než předtím.