Jeden ze slabších Eastwoodových westernů jak na pozici režiséra tak herce. Zbytečně roztahaný příběh pomsty nezachrání ani poměrně velký počet akčních scén.
Joseymu Walesovi zabíjí vojáci Unie rodinu a tak se přidá k bandě bojující za konfederaci, jako jediný se po válce nevzdá a bůh ví kam a bůh proč cestuje Amerikou. Cestou střílí lovce hlav, jako na běžícím páse, dostane se do křížku s Indiány.. I když byl v té době Clint Eastwood pro westerny jako dělaný, tady jsem mu jeho rychlost s koltem moc nevěřil. Ani on nezachrání film s průměrným scénářem.. přesto ve výsledku dobrá podívaná.
Nevim, jestli byl Josey Wales skutečná postava nebo ne, ale jedno na něm bylo nejlepší - jak flusal vždy, všude a na všechno, chchch. Samozřejmě kdyby ho hrál někdo jinej, než Clint Eastwood, byla by to asi nuda, ale on je holt drsoň a né jasoň, takže ta role k němu dokonale sedla. Taky se mi líbilo, že tam byly ve vedlejších rolích postavy, které jen tak jinde nevidíte, z nichž nejvíc vyniká starej nadrženej indián s dobrejma kecama. A těch dobrejch keců tam bylo hodně, ne jen s indiánem, ale co kolikrát Josey procedil mezi zuby, to byly skvosty. Taky několik parádních scén - použití rotačniho kulometu, scéna u přívozu, týpci co chtěj Joseyho dostat (nejdřív dva, pak čtyři, pak hromada dalších, včetně lovců odměn) a dojedou na to, scéna v obchodě, kde znásilňují indiánku, scéna s Komančeros, scéna uzavření míru s Komančema (na štěstí to byli ti s velkym K na začátku). A tak jak to pro mě nevypadalo moc slibně ze začátku, tak se karta obrátila a viděl jsem dost dobrej western.
Doslova a do písmene příjemný western. Nejde a ni o přílišnou idealizaci ani o zbytečný realismus, příběh je zajjímavý a dialogy jsou skvělé. Jednotlivé postavičky, které Joseyho provázejí mají své kouzlo, ale co viděl Clint na Sondře Locke nevím:-)
V porovnání s jiným, novějším a slavnějším westernem, který Clint Eastwood natočil i si v něm zahrál hlavní roli - Nesmiřitelnými z roku 1992 - je Psanec Josey Wales dějově slaběji vystavěn, ale má jiné své kvality, kterými to (minimálně v mých očích) vynahrazuje a dostává se na stejnou kvalitativní úroveň jaké dosahují zmínění Nesmiřitelní, kteří zde na databázi mají o 8% a 13 000 ohodnocení víc. Já oběma filmům dávám 3/5, protože jsou to stále podstatně slabší kousky než třeba Divoká Banda, nebo Hodný, Zlý a Ošklivý. Tento film postrádá silnější tah na branku, jasnější směr, vedoucí pečlivě vystavěnému závěru, jaký mají ti Nesmiřitelní nebo ještě lépe: Tenkrát na Západě, Velká Země nebo Tanec s Vlky. Zápletka je následující: Pokojnému farmáři, Joseymu Waleosvi, renegáti Unie vyvraždí rodinu, načež se pak přidá ke prokonfederačním partyzánům, kteří se účastní útoků na sympatizanty Unie a armádní jednotky. Na konci války Joseyho nadřízený, kapitán Fletcher, přesvědčí partyzány, aby se vzdali, poté, co jim senátor Lane slíbil, že jim bude udělena amnestie, pokud se vzdají a budou přísahat Severu. Wales se odmítá vzdát, v důsledku čehož je víceméně jediným přeživším masakru svých bývalých spolubojovníků. Jelikož však ve zmatku dokázal zabít desítky nepřátel gatlingovým kulometem, tak na něj je vypsána odměna. Josey Wales tedy po většinu filmu ujíždí před nepřáteli, má s nimi nejrůznější potyčky, potkává lidi, s nimiž se tenhle spropadenej svět nemazlí a bere je pod svá křídla, čímž vzniká taková rodinka odlišných postav, z nichž nutno vypíchnout starého indiána (Chief Dan George), který je velmi sympatické povahy a s mlčenlivým pistolníkem kamenné tváře má skvělou dynamiku. Eastwoodův protagonista však lidem jenom nepomáhá. Střílí do nich i na ně plive - plive na živé i mrtvé, plive na hmyz či psy a plive i na samotnou matičku zem. Plive na to všechno. Právě tento motiv je něčím, co v mých očích tento western příjemně ozvláštňuje, ač se možná jedná o pouhou drobnost. Celkově je to ale film, který příliš nespěchá a možná je to i dobře, páč není vystavěn tak, aby měl moc k čemu a současně dovede být příjemnou sledovanou, protože postavy, jejich dialogy i jejich jednání v jednotlivých scénách dokáže být dostatečně poutavé na to, aby se divák nenudil. Nešťastný mi přišel hlavně uspěchaný začátek, který prakticky začne tím, že protagonista doběhne k hořícímu domu, kolem nějž jezdí násilníci (nemluvě o tom, že není dostatečně srozumitelně podáno, kdo to je a proč), někteří z nich si však odtahují jeho ženu, z hořícího domu se ozývá křik dětí, načež je Josey nepřesvědčivě omráčen seknutím meče do hlavy a tak Clint omdlévá v nejhorším hereckém projevu celého filmu. Dle mého měl divák strávit minimálně prvních 10 minut s protagonistou v interakci s jeho rodinou, aby její nešťastný osud měl na diváka byť jen malý emocionální dopad, což by napomohlo většímu emocionálnímu napojení na postavu. Já však na postavu z počátku vůbec napojen nebyl - rozuměl jsem jí i jejímu konání, ale nebyl jsem na ni jaksi citově napojen. Nebyl jsem do filmu zainteresován kvůli nepovedenému rozjezdu. Může se to zdát jako malichernost, ale velkým autorovým zájmem diváka na své dílo naladit. Lze to učinit více či méně úspěšně. Lze toho také nedosáhnout vůbec, což ale není případ tohoto filmu, kterému to jen chvilku trvá. Napadá mě také, že by filmu slušelo, kdyby určitým scénám věnoval víc péče, více režijně vyzdvihl jejich význam v celkovém příběhu - kupříkladu scéna zabití hlavního záporáka je docela slabá, ač právě on a jeho zločin spustili všechny události, které následně sledujeme... To už se však zase dostávám k mezerám ve výstavbě snímku.