Sledování

78%
Sledování
Osamělý mladík Bill žije v Londýně a rád by se stal spisovatelem. Chybí mu ale inspirace, kontakty i finance. Rozhodne se sledovat neznámé lidi na ulicích, z davu si náhodně vybírá jednotlivce a pozoruje jejich chování, aby získal inspiraci a náměty pro své psaní. Tak si alespoň sám pro sebe obhajuje své nepřiznané voyeurství. Jednou poruší základní pravidlo, které si stanovil – nesledovat někoho dvakrát. Narazí tak na mladého zloděje, sebejistého a inteligentního chlapíka jménem Cobb, který Billa okamžitě prokoukne. Kdo koho vlastně sledoval? Než si to Bill stačí srovnat v hlavě, Cobb mu nabídne spolupráci. Také jej zajímají lidé a neváhá kvůli tomu vstupovat do jejich soukromí. Díky novému příteli se život pro Billa stává mnohem zajímavější, než fiktivní příběhy, o nichž chtěl psát. Celovečerní debut režiséra a scenáristy Christophera Nolana (Memento, Insomnie, Batman začíná), který vzniknul v průběhu jednoho roku o víkendech, je po formální i obsahové stránce originální. Nolanova výborná práce s postavami, dialogy a časem dělá z tohoto černobílého filmu napínavou podívanou, která zaujme navzdory svému skromnému rozpočtu. Příběh v žánru psychothrilleru se postupně skládá z jednotlivých zdánlivě nesouvisejících záběrů a scén až k překvapivé pointě. Některá témata a princip nelineárního vyprávění Nolan použil i ve svých pozdějších filmech Memento a Dokonalý trik. Snímek získal v roce 1998 cenu za nejlepší režii na Filmovém Festivalu v Newportu a další ocenění.



Chrustyn
Chrustyn
44 045 bodů
6
První Nolanův celovečerák je natočen na jednoduchou černobílou kameru, má jednoduchý příběh a všehovšudy se v něm vyskytují tři postavy. I tak ale dokáže zaujmout propracovaností jednoduchého tématu a konec se dá jednoduše nazvat dokonale promyšleným plánem, který předchozí dění obrátí o 360°.
kunafix
kunafix
20 062 bodů
4
Nolan nenolan, tohle mě prostě moc nebralo. Ok, respekt, že to natočili za tak nízkej peníz, v omezenejch podmínkách. Za to si zaslouží obdiv. Ale celkově je to spíš nuda a je na tom vidět, že jsou to něčí začátky. Dějově mě to ale prostě nebavilo a to i přesto, že to tak šikovně měnilo časové roviny. Ještě že to bylo tak krátké.
lamps
lamps
15 327 bodů
7.5
Jestli něco Christopher Nolan opravdu umí, tak určitě strhnout pozornost zásluhou jedinečně vystavěného příběhu, což je právě případ jeho podivuhodného Sledování. Nic nákladného, nic přehnaně ambiciózního a rozhodně ne nic myšlenkově přesyceného, ale i z mála se dá vytěžit hodně a i z toho je možné díky vlastní šikovnosti a pečlivosti vytěžit ještě víc. Samozřejmě, celkovou kvalitou se jedná pouze o nepatrné tvůrčí rozcvičení před obsahově dalece bohatším Mementem, avšak Nolan se hned ve svém debutu projevil jako natolik zručný kameraman, natolik skvělý scénárista s jedinečným citem pro správný timing jednotlivých scén a hlavně natolik výborný režisér, že Sledování si vedle všech Batmanů a Počátků nezaslouží vůbec zatracovat. Ostatně, přesvědčte se sami.. :-)

Dodatečné informace

Původní název:
Following (více)
  • Velká Británie Sledování
  • Velká Británie Following
  • Velká Británie Following : le suiveur
  • Velká Británie Following - Le suiveur
  • Velká Británie I parakolouthisi
Země původu:
Velká Británie, USA
Rozpočet:
0,01 mil. USD
Tržby:
0,05 mil. USD (celosvětově)
Ocenění:
Žádná ocenění

Podobné


  • Celý film je natočen téměř výhradně z ruky, jednou kamerou.
  • Vyprávění 31krát přeskakuje mezi různými časovými úseky příběhu, takže „sledování“ filmu je matoucí.
  • Sir Christopher Nolan nikdy nestudoval filmovou tvorbu na univerzitě. Studoval anglickou literaturu na University College London a tamní filmovou společnost využil k natočení úvodní dialogové scény mezi Billem a policistou.