Recenze filmu Propast

80%

Komentáře a recenze 34

Dle počtu bodů
Chrustyn
Chrustyn
44 045 bodů
10
Skvělý film s parádními triky. Je vidět, že Cameron má vodu rád a jakmile se vydá pod ní začnou se dít věci. Dokonalá podívaná s překvapivě kladnými mimozemšťany (žadné masakry potápěčů se nekonají), neuvěřitelnými efekty, které i dnes vypadají skvěle a sympatickým hereckým obsazením. Krásný a něuvěřitelně zábavný film, na který se skvěle kouká. Prostě 100% PS: Rozhodně doporučuji prodlouženou verzi, která dává celkovému vyznění filmu úplně jiný rozměr.
martin-mickey-stusak
martin-mickey-stusak
36 703 bodů
9
(prodloužená verze) Začíná to jako podmořský špionážní příběh o hledání ztracené sovětské jaderné ponorky a končí jako podmořské blízké setkání třetího druhu. James Cameron opět ukázal v čem tkví jeho vizionářské filmové umění. Celý snímek je plný citací a struktur nejrůznějších snímků převážně v oblasti sci-fi jak Camerona, tak i Spielberga. Závěr plný emocí byl prostě nutný, to se musí nechat. Má dokonce i tu zvláštnost, že vznikla prodloužená verze, která naprosto rozbourává původní koncept tzv. kinoverze. Dozvíme se totiž, z jakého důvodu mimozemská civilizace na Zemi vlastně přilétla a co a proč měla v úmyslu. V tomto směru se dokonce použil biblický motiv a s tím spojená jedna určitá pohroma světa. Jsou delší i mnohé dialogy, které daleko více dávají smysl. Snímek jako takový je po technické stránce úžasný. Na to, že bylo CGI v podstatě ještě v plenkách, se na konec osmdesátých let skutečně jedná o pecku. Neonová vizualizace mimozemšťanů je doslova pastva pro oči. A právě ta přemíra světel a záře, spojené s nádhernou dojemnou atmosférou, hodně připomíná výše zmíněný Spielbergův počin 'Blízká setkání třetího druhu' (1977). Dramatizace celého příběhu je výborná a místy i dosti napínavá. Například honička mini ponorek na dně oceánu, ve stejném smyslu jako jsou automobilové honičky na silnicích, nenechají od obrazovky odtrhnout oči, byť ta scéna není zrovna dlouhá. A co teprve, když od hladiny padá utrhnutý jeřáb. I herci vytvořili prvotřídní výkon. Už dle jejich výrazů lze plně odhadnout charakteristiku postavy, kterou hrají. Nelehké natáčení, při kterém si všichni užili své, přineslo úžasný snímek opět potvrzující Cameronovu profesionalitu. Zanechává fascinující jedinečný filmový zážitek, ke kterému se jisto jistě mnohý divák bude rád vracet.
Pete69
Pete69
33 033 bodů
7
Propast je prostě jedna velká emzácká klasika, která má navíc podmořský nádech. Je to dostatečně tajemné a napínavé, ale já mám bůh ví proč raději Kouli, která je podobného ražení. Ed Harris výborný, atmosféra hutná, troška klišé sice nechybí, ale je to kvalitní blockbuster.
kunafix
kunafix
20 062 bodů
6
Tak řeknu vám, bylo to dlouhý ponoření a já su rád, že se můžu konečně nadechnout. A nedejchal jsem ne kvůli nedostatku vzduchu, ale proto, že to bylo napínavý, zajímavý a nepustilo mě to až do konce. Když jsem to viděl kdysi dávno, tak si pamatuju, že jsem u toho usnul a vím, že se mi nelíbila ta část s těma inteligentníma organismama. Ale teď koukám, že tam toho o nich zas až tak moc nebylo - právě naopak, bylo tam toho sympaticky málo, což podtrhovalo tu tajuplnost. Ed Harris to válel jak sudy do Orlické přehrady. Ostatní byli spíš jenom takový křoví, ale žádná katastrofa. Cha, taky jsem si tam všiml v jedné roli Dr. Kelsa ze seriálu Scrubs. No ale co mě dostalo, tak dýchání kapaliny a ta krysa.
hanys_
hanys_
18 781 bodů
6
Vlastně dobrou půlku hodně dobrý podmořský thriller, jenže (jak už to tu někdo psal) od scény s oživováním to už nešlo moc brát vážně. Závěr a triumfální příchod Harrise k smíchu. Škoda, protože jinak je to fakt kus parádní filmařiny. 6/10
Sheldon
Sheldon
16 079 bodů
9
Vzpomínám jak jsem na tento film vyrazil v osmi letech do kina a měl jsem doslova oči na vrch hlavy:-) Skvělý příběh, vynikající efekty a opravdové podmořské dobrodružství a dnes když to vidím, tak se nic nezměnilo. Tenhle film mám prostě rád.
lamps
lamps
15 327 bodů
8
Zatím asi neslabší Cameron (Piraně nepočítám), ale pořád je na co koukat. Propast má především skvělou atmosféru, která se s přibývajícími minutami pořád stupňuje a utváří příběh do velmi podmanivé a temné podoby. Cameron odvádí opět skvělou práci, Silvestriho hudba je také hodně cítit a zbytek utáhne na svých bedrech ještě charismatický Harris plus nádherná vizuální stránka. Mělo to sice slabší místa a trochu zdlouhavou první půlku, ale přesná režie a nezapomenutelný závěr nenechávají na pochybách, že zde pracoval skutečný mistr ve svém oboru. Dobrá práce..
filmfanouch6
filmfanouch6
12 654 bodů
8
Terminátor, Vetřelci, Terminátor 2, Pravdivé lži, Titanic, Avatar. Při zmínce jména James Cameron většině na paměti vyvstane právě zmíněná šestice filmů, které vyšli z dílny Jamese Camerona, právě díky těmto filmům se částečně zapomíná na Propast. Ta se při shrnutí Cameronovy tvorby nemůže svým sourozencům rovnat, zapadlá je ovšem prakticky neprávem. Právě Propasti z roku 1989 totiž James Cameron opět dokázal, že se vždy pokouší posunout možnosti vizuálních efektů a zároveň se vždy pokouší, aby jeho bijáky měli nějakou tu hloubku. I proto, že se v Propasti do jedné hloubky nahlíží. Propast, kterou Cameron realizoval mezi Vetřelci a druhým Terminátorem, si prošla velmi obtížným natáčením, kdy šlo několika hercům o život. I proto, že se Cameron rozhodl film natáčet ve skutečné uměle vytvořené nádrži, kdy se herci museli naučit fungovat 12 metrů pod vodou. Natáčení to nebylo příjemné, perfekcionista James Cameron přispěl těm, kteří zpochybňovali jeho psychické zdraví a například Ed Harris, který se málem při natáčení utopil, o Propasti dodnes odmítá mluvit. Až thrillerovou atmosféru na natáčení se ovšem výtečně podařilo přenést i do výsledného filmu. Cameron vždy uměl psát postavy a jím určené dialogy, z tohoto filmu vyčnívá především Michael Biehn, který v poručíkovi Coffeym objevil svůj pravděpodobně nejlepší výkon ve své kariéře, zároveň také rozvedený pár Lindsey a Virgil Brigmanovi v podání Mary Elizabeth Mastrantonio a zmíněného Eda Harrise. Víceméně ideální vztah rozvedených manželů je v jádru srdcem celého filmu, kdy se tak trochu nepříjemné peklo, které museli Harris i Mastrantonio kvůli perfekcionistickému a psychickému nátlaku Camerona zažít, neodrazilo na výsledných kvalitách hereckých výkonů. Zásadním milníkem speciálních efektů se stala sekvence s vodním chapadlem, bez ní by nemohl vzniknout T-1000 v Terminátorovi 2 a Steven Spielberg by si neřekl, že je již ideální čas realizovat Jurský park. V záplavě filmů o návštěvnících z vesmírů dodala Propast sympatickou svěžest, kdy jen bravurně budovanou atmosféru krapet kazí vyvrcholení filmu, které jede až příliš na jistotu. Propast tak trochu právem v rámci Cameronovy kariéry zapadla právě především proto, že není tak vyvážená jako jeho jiné projekty, Cameron se ovšem opět projevil jako tvůrce s jasnou vizí, kterou dotáhl do funkčního celku. Herce a štáb sice jeho přístup může sebevíc deptat, divák z jeho přístupu ovšem jen těží. I Propast je filmem, který se později dočkal prodloužené verze (ze 139 minut upgrade na 171 minut), která pokládá odpověď na některé nevyřčené otázky, nedoslovnost a záhadnost kratší verze má ovšem nadále svoje kouzlo a to především proto, že je nové finále v prodloužené verzi krapet přitažené za vlasy. Kratší verze dostatečně funguje sama o sobě (i Vetřelci, Terminátor 2 či první Avatar prodlouženou verzi k lepšímu zážitku nepotřebují) a především v ní ideálně fungují emoce. Jen nejde o dvakrát ideální film pro klaustrofobiky, kdy sice Cameron střídá jeden poutavý záběr za sebou, zároveň ovšem dokáže přenést i nepříjemnou stísněnost prostoru. Cameron nepletoucí si kvantitu s kvalitou v životě sice natočil pamětihodnější milníky, na Propast by se přesto zapomínat nemělo. I u ní se totiž Cameron projevil jako jasná hračička, která svou vášeň pro vodu dokáže jasně projevit. To ostatně za pár měsíců velmi pravděpodobně ukáže i druhého Avatara....
hrumsrt
hrumsrt
10 906 bodů
7
Monumentální scifíčko s totálně dechberoucím vizuálem! Spojení James Cameron a voda znamená naprostou záruku kvality a prakticky i vždy posun v kinematografii. Jeho spíše první pokus pořádně ponořit diváka pod hladinu a ukázat mu svět, který svojí přirozenou krásou a klidem fascinuje už několik generací. Krásný můstek mezi mistrovským Titanicem a revolučním Avaterem. Nádherná postupná dějová výstavba, pro kterou je tento geniální Kanaďan v osmdesátkách tolik proslaven. Tempo mi nepřijde až tak dobře nastoleno, ale omlouvá to fakt, že při podobných sci-fi projektech je to tradiční a naopak to dává možnost více se ponořit do příběhu. Jakým způsobem se tady pracuje s triky a technikou, která pak sežrala velkou část toho rozpočtu, je tolik revoluční, a ostatní tvůrci mohou jen děkovat, že jim Cameron zase posunul hranici, za kterou je potřeba se dostat. Když pak jde Bud do hlubiny atmosféra a napětí si Vás podmaní, ať už byl dosavadní názor na snímek jakýkoli! A pak to finále jako příjemné pohlazení diváka na duši! Ve jistých segmentech je to tak za 8* a jindy zase sotva za tři. Náročný film i pro diváka, který podobné filmy má nakoukané... Snad se někdy dostanu k režisérské verzi a potvrdím tady dost možná i režisérovo absolutórium. 75%
Klajnik
Klajnik
9 194 bodů
2
Lidi se tu ohání tíživou atmosférou v nehostiném prostředí, ale mě spíš tížila stopáž, tempo i debilita tohohle filmu a to jsem divák, jehož nejoblíbenější filmy sahají až ke 3 hodinám. Pokud však tvůrce chce natočit dlouhý film, musí tomu podřídit obsah. Snímek zkrátka musí mít čim zaujmout a tady to selhává v samotném základu, protože za celou tu dobu mě ani jedna postava nezaujala, což je problém, když v příběhu hrajou hlavní roli lidé. Ve středu toho všeho dění se hašteří manželský pár, jejichž problémy nám jsou utajené. Ženská je hádavá potvora a proto se asi rozvádí. Nechápu toto rozhodnutí. Ten vypjatý moment, kdy se Edd Harris snaží oživit svou ex/neex manželku mi přišel směšnej, protože selhává v samotném základu vší logiky, když jí pár minut táhne na dně moře, kde utone, prochladne a pak jí poskytne první pomoc, která nezabere. Zabere až pár facek a slova: "BOJUJ! NEVZDÁVEJ TO!". Podobných kravin je tam asi tucet a častokrát jsou v dosti zásadních chvílích. Když film selže v takovym momentu, tak ho s klidným svědomím mohu označit za 'ubohý'.