Máme tu druhý zářijový týden, v němž se do kin vrátí Petrolejové lampy. Expresivní psychologické drama Juraje Herze z počátku 70. let a jeden z posledních záchvěvů – v té době již politicky nežádoucí – nové vlny se nabízí v digitálně restaurované 4K verzi. Kromě toho na vás v kinech bude čekat sedm premiérových titulů. Pojďme si je přiblížit…
Články 11
Když jsme před nedávnem, v souvislosti s novým dokumentárním portrétem Janžurka, vybírali pětici nejlepších rolí Ivy Janžurové, nemohla mezi nimi chybět její dramatická kreace v Petrolejových lampách (1971). Ty se nyní díky Národnímu filmovému archivu opět objevují v kinech, a tak stojí za to si připomenout, v čem se jedná o tak zásadní dílo.
Z hlediska většiny festivalového diváctva představuje snímek s všeříkajícím názvem Janžurka zřejmě nejlákavější dokumentární počin letošní karlovarské nabídky. Nikdo by se zřejmě nedivil, kdyby portrét Theodory Remundové (tedy dcery Ivy Janžurové) šel ve stopách třeba obdobného medailonku Jiřího Suchého od Olgy Sommerové, který v roce 2019 na festivalu vyhrál diváckou cenu. Ale nepředbíhejme.
Jen málokdy se naskytne příležitost, jak v kinech během pouhých pár dnů vidět celou sérii uznávaných klasik. Díky přehlídce s názvem KVIFF Classics však můžete mezi čtvrtkem 14. a sobotou 16. prosince vyrazit do pražských kin Světozor a Ponrepo, kde bude k vidění hned devět pečlivě vybraných snímků.
Ve čtvrtek v noci zemřel jeden z nejvýznamnějších českých filmových dramaturgů Václav Šašek. Na svém kontě má téměř 60 snímků jako dramaturg a 26 scénářů jako autor. Bez něj by neexistovala česká nová vlna a těžko si bez něj představit i 70., 80. a 90. léta naší kinematografie.
České, údajně romantické komedie tu s námi nejsou dlouho. Jejich vlna prakticky začala až s Líbáš jako Bůh (2009) a Ženy v pokušení (2010). Po více než dekádě a několika desítkách titulů se zdají být zcela vyčerpané a u mnoha lidí vyvolávají spíše odpor. Řada herců a hereček se tak zprofanovala, a dokonce možná i láska v jejich pojetí vypadá hůř. Co je na těchto filmech ale nejhorší? Ukažme si to na novince Po čem muži touží 2.
Na televizní obrazovky se dnes odpoledne vrací poslední celovečerní film režiséra Juraje Herze (1934-2018) "Habermannův mlýn", který pojednává o soužití v Sudetech před válkou, za války a o společenském uspořádání po jejím konci. Pojďme si historické drama připomenout v recenzi z roku 2010. PŮVODNÍ TEXT: KONEČNĚ! Novinka Juraje Herze v sobě skrývá hned dvě dobré zprávy: 1) Tento kdysi výjimečný režisér natočil po necelých třiceti letech konečně zase film, který snese přísnější měřítka, 2) Čeští filmaři prolomili poslední tabu ohledně druhé světové války, trvalo jim to přesně 65 let.
V neděli 8. dubna zemřel ve věku 83 let proslulý slovenský režisér, scenárista a herec Juraj Herz. Autor děl s výjimečnou poetikou a thrillerově/komediálním nádechem jako například Spalovač mrtvol (1968), Petrolejové lampy (1971) nebo Morgiana (1972) byl vážně nemocný od loňského léta. O jeho smrti na sociálních sítích informoval herec Andrej Hryc.
Zážitky z koncentračního tábora. Ztráta dětství. Averze vůči rodnému Slovensku. Emigrace do Německa. Život režiséra Juraje Herze je naplněn celou řadu dějinných paradoxů. Autor nesmrtelných filmů (Spalovač mrtvol, Petrolejové lampy, Panna a netvor) představil na Letní filmové škole Uherské Hradiště biografii "Autopsie (pitva) režiséra" a my vám ve spolupráci s vydavatelským domem Mladá fronta přinášíme soutěž o tři výtisky této poutavé knihy.
Nebyl to jednoduchý týden. V pátek jsme se loučili s otcem Maxipsa Fíka Rudolfem Čechurou a herečkou Ninou Jiránkovou. V sobotu jsme psali o úmrtí Pavla Landovského. A bohužel ani neděle se smutným zprávám nevyhne.