Ke skvělé hororové komedii, zdá se, stačí smíchat koncepty dvou zcela nesouvisejících sci-fi drahokamů. Hrdinové moderní perly The Invisible Raptor, která má dosud jen nadšené ohlasy, se v traileru tážou vědátora, jak se vlastně dělají dávno vyhynulí velociraptoři. „Viděli jste Jurský park?,“ odvětí pod tlakem. Ale jak je učinit neviditelnými? „Viděli jste Neviditelného muže?,“ zní jediná zbývající indicie k nevšednímu, přímočarému hybridu, který v traileru prezentuje svůj náročný trumf – podle všeho zafunguje jednak jako čistá parodie, a navíc coby dosud neviděný komediální monster-movie.
Články 15
Do nikdy nekončící a vždy subjektivní debaty o nejlepších hororových filmech historie vstoupil věhlasný magazín Variety, který vybral hned stovku pilířů oblíbeného žánru, u něhož strach, bezmoc a někdy i čiré znechucení zastupují kýžené reakce publika. V první desítce komplexního žebříčku, jenž zohledňuje různorodé žánrové odrůdy vzhledem k jejich přetrvávajícímu efektu i obecnému vlivu na vývoj média, najdeme několik notoricky známých a také poměrně překvapivých titulů. Horor není jen o krvavé hrozbě zabijáků a hysterickém úprku obětí, což tato mnohovýznamová topka dokládá.
Film Christophera Nolana Oppenheimer (2023) o vývojáři jaderné bomby sklidil třináct oscarových nominací, řadí se tudíž mezi vůbec nejúspěšnější díla, jaká kdy přilákala pozornost Akademie. Skoro miliardový divácký hit spojil náročnou a důležitou látku s režisérovou schopností vyprávět atraktivně a zábavně pro široké publikum, čímž částečně zrcadlí spoustu sci-fi projektů, které vzešly ze společenského klimatu vázaného na technologický vývoj po druhé světové válce. Strach z bomby tehdy nedokumentovali pouze vážení režiséři jako Akira Kurosawa nebo Stanley Kubrick v jejich dílech Žiji ve strachu (Ikimono no kiroku) a Dr. Divnoláska (Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb), nýbrž i tucty béčkových tvůrců sci-fi, jež vynález „Amerického Promethea“ Roberta Oppenheimera navždy ovlivnil.
Jak se asi žije nebohému Renfieldovi, neúnavnému sluhovi hraběte Drákuly? Tuhle otázku jste si možná nikdy nepoložili, ale několik chytrých tvůrců naštěstí ano. Výsledek příjemně kombinuje krvavý horor s krimi komedií a nabízí sympatické psychologické přesahy.
Říjen se ve filmovém světě vždy nese ve znamení strašidelných příběhů, jimiž tvůrci zpestřují období blížícího se keltského lidového svátku. Pozadu letos nezůstává ani Marvel, který na Disney+ nově uvádí svůj dosud nejtemnější a nejkrvavější příspěvek – čtyřiapadesátiminutový snímek Vlkodlak: Noční lovec, v němž skupinka rituálních lovců čelí bájnému monstru zjevujícímu se za úplňku.
Ivan Reitman se narodil v Československu a v USA se mu podařilo udělat velice slušnou kariéru. Kromě toho, že natočil dva díly Krotitelů duchů, v roce 2016 produkoval jejich ženskou verzi a letos i dětskou, zapříčinil také zlom v kariéře Arnolda Schwarzeneggera, kdy z akčního hrdiny udělal komika ve snímcích Dvojčata, Policajt ze školky a Junior. Produkoval rovněž skvělou komedii Soukromé neřesti o rozhlasovém moderátorovi Howardu Sternovi nebo film svého syna Jasona Reitmana Lítám v tom. Odešel z tohoto světa v poklidu, ve spánku v rodinném domě v Kalifornii. Tím se mu splnilo něco, o čem sní asi většina lidí.
Do českých kin konečně vstoupila největší sci-fi letošního roku, netrpělivě očekávaná Duna. Po kontroverzní verzi Davida Lynche z roku 1984 jde o druhé velkofilmové ztvárnění stejnojmenné kultovní literární ságy z pera Franka Herberta. Připravili jsme proto pro vás přehled dvaceti výjimečných filmových děl, které také vznikly na základě uznávaných povídek či románů.
Koronavirová pandemie s letošní nabídkou filmů v kinech nepříjemně zámavala. I tak se ale do tuzemských sálů několik pozoruhodných snímků povedlo dostat. Navíc už delší dobu filmoví nadšenci nemusí kvůli stále populárnějším a využívanějším VOD službám spoléhat pouze na kina. Které letos uvedené filmy tedy stojí za vidění?
Další víkend za námi a stále téměř stejná písnička. Mizivá návštěvnost a tentýž titul na prvním místě. Jako týdny předtím. Přinášíme komentovaný žebříček tržeb a návštěvnosti českých kin Top 20, který zveřejňuje Unie filmových distributorů.
Režiséři Vít Klusák a Barbora Chalupová se svým dokumentem V síti drží i podruhé první příčku žebříčku tržeb a návštěvnosti českých kin (statistiky přináší Unie filmových distributorů). Odolali též premiérově uváděné novince studií Disney/Pixar.