Klasický western byl ve druhé půlce šedesátých let takovým tím zaprášeným žánrem, v němž John Wayne hrdě konfrontoval darebáky indiánského i rasisticky neutrálnějšího původu. Roku 1969, kdy měl ke konci září v USA premiéru snímek Butch Cassidy a Sundance Kid, už kovboje Divokého západu filmaři přetvarovali na méně jednoznačné antihrdiny v dílech Sergia Leoneho (Tenkrát na západě) či Sama Peckinpaha (Divoká banda). První spolupráce Paula Newmana s Robertem Redfordem, která alternovala hrubě zmapovanou historii ve prospěch univerzálnější přístupnosti konktrakulturnímu publiku a k frkání konzervativců, představila nový a dodnes populární typ šviháckých tahounů s citem pro situační komedii, kteří svobody nechtějí docílit jen pod zkrvavenou americkou zástavou.
Články 6
Jízda vlakem či metrem je pro většinu z nás rutinní záležitostí, která má na delší vzdálenosti uspávací účinek. V kinematografii však jde o jeden z esenciálních akčních motivů už od roku 1903, kdy Edwin S. Porter natočil průlomový desetiminutový kraťas Velká železniční loupež. Jeden z prvních snímků, který využíval složité narativní a stylistické techniky, vyšlapal cestu specifickému subžánru, jehož obliba se jeví nevyčerpatelně. Obzvlášť s přihlédnutím k nedávným premiérám pátého Indiana Jonese a sedmé Mission: Impossible, v nichž hrají vlakové akční sekvence zásadní úlohu.
Thomas Edison popravil slona jen proto, aby získal unikátní záběry! Navíc chtěl takto brutálně upozornit na nebezpečí plynoucí ze střídavého proudu, proti němuž brojil! Podobných tvrzení ohledně jednoho z nejkontroverznějších filmečků z raných dob kinematografie lze najít řadu, ale okolnosti popravy slonice Topsy ze 4. ledna 1903 byly úplně jiné.
V kinech se můžete aktuálně svézt na palubě krimi thrilleru Ambulance, za nímž stojí někdejší hollywoodský hitmaker Michael Bay. Jelikož většinu filmu tvoří automobilové honičky, v následujícím přehledu vám doporučujeme sedm akčně laděných snímků, v nichž také hraje prim nebezpečné putování v rychlých dopravních prostředcích.
Filmový podzim roku 2019 se zatím nesl ve znamení kontroverze kolem Nabarveného ptáčete, úspěchu Jokera, finančního selhání Blížence nebo jedné velké internetové diskuze. Tušíte správně, rozpoutal ji Martin Scorsese a týká se postavení marvelovských filmů v domnělém kvalitativním měřítku kinematografie. Je to diskuze možná zhola zbytečná, ale na druhou stranu dává podnět k zamyšlení, jak to s vývojem kinematografie jako takové vlastně vypadá.
Ve druhém díle povídání, vzniknuvšího u příležitosti obnovené premiéry legendárního Tenkrát na Západě, se podíváme na zoubek historii westernového žánru.