Monstrum z galaxie Arkana

51%
Monstrum z galaxie Arkana
Málokterý film je bezmocnější než tato neumělá sci-fi splácanina, která nabízí od všeho trochu. Nepomohlo ani to, že na scénáři spolupracoval Miloš Macourek a že režie se ujal uznávaný tvůrce animovaných filmů Dušan Vukotić. Film vypráví o hotelovém recepčním, jenž si spřádá velkolepé představy o životě ve vzdálené galaxii, aniž tuší, že skutečnost může být někdy děsivější než sebeodvážnější fantazie. Ocitne se tváří v tvář bizarní příšerce, dokládající, jak ani trikoví odborníci na Barrandově nedokázali vyvolat strach.



martin-mickey-stusak
martin-mickey-stusak
37 180 bodů
1
Krapet moralizující snímek s Jugoslávskou koprodukcí se stal ve výsledku tak nějak filmovým omylem. Scenáristická a vůbec realizační zoufalost postrádající veškerou podstatu subžánru na poli sci-fi vede k tak mimořádné trapnosti, že se to snad ani vyslovit nedá. Docela by mě zajímalo, co tvůrce k tomuto počinu vedlo. Přátelství s Jugoslávií a s tím spojená spolupráce nebo nutné splnění plánu? Každopádně je to pro Barrandov a zvlášť pro jinak úspěšného Miloše Macourka ohromná ostuda. Tento film naší kinematografii opravdu vizitku nedělá.
kunafix
kunafix
20 062 bodů
2
Ajajaj, tohle bylo vskutku monstrózní. Bohužel tím špatným způsobem. Nevím, co pohanět víc. Je to plné různých kravin a kvasí v tom jugoslávský amatérismus. Když se v nějakém filmu vyskytují fiktivní postavy vytvořené ze spisovatelova díla nebo fantazie, je to pro mě tragédie. A když se tam vrací i čas, je to další tragédie. Tady máme obojí... a mnohem víc dalších nesmyslů, to všechno v naivní atmosféře hloupých dobových sci-fi. Taková berlička mělo asi být zobrazení nějaké té nahoty, třeba když otci narostou kozy nebo "Musíme jim ukázat, že u sebe nic neskrýváme! Svlečeme se do naha!" chch. Čekání na monstrum se nevyplatí. Sice chrstá zelenou tekutinu v litrech, že to připomíná Evil Dead, ale ta "loutkovost" (nebo spíš člověk navlečenej do nesmyslu) a zjev je hodně pod průměrem. Skončí to docela vtipnou scénou plnou zkázy, vraždění, urvaných končetin, urvaných hlav (kdy jedna skončí v polívce s hláškou "To je hrozný! Jak teď budu střílet?"), rozšláplých hlav, plamenometů. Triky a masky dost zoufalé - modrá koule vypadá jak na zorbing, androidka připomíná mimozemšťany ze starého Star Treku (i když teoreticky by měla být i sexy). Kdyby to celé bylo víc vtipné, určitě by to tomu prospělo. Bohužel mám dojem, že režisér Vukotić to všechno docela prosrál. Vlastně jsem na to koukal jen kvůli Švankmajerově tvorbě, ale ani to za to nestojí. Za tu ujetost ale jednu hvězdičku dám.
gruzdej
gruzdej
1 243 bodů
8
Podivnost, která jakoby vypadla z dílny společnosti TROMA, až na to, že jí napsal Miloš Macourek a za hluboké totality jí natočili v koprodukci čeští a jugoslávští filmaři a herci. Jednoduchoučký syžet trápícího se spisovatele, kterému začne kniha ožívat pod rukama, jsme sice viděli vícekrát, ale nikde se neobjeví vesmírné vraždící monstrum z dílny Jana Švankmajera , nemluvě o multifunkční robomamince a levitujících cyberdětí. Je to sice místy toporné, ale minimálně useklá hlava Karla Augusty mluvící v omáčníku posouvá tuhle obskurnost mezi sběratelské skvosty.

Dodatečné informace

Původní název:
Besuch aus der Galaxis (více)
  • Jugoslávie Monstrum z galaxie Arkana
  • Jugoslávie Besuch aus der Galaxis
  • Jugoslávie Dum mezi hvezdami
  • Jugoslávie Gäste aus der Galaxis
  • Jugoslávie Goscie z galaktyki Arkana
  • Jugoslávie Gosti iz galaksije
  • Jugoslávie I visitatori della galassia arcana
  • Jugoslávie Los visitantes de la galaxia
  • Jugoslávie Posjetioci iz galaksije Arkana
  • Jugoslávie Visitors from the Arkana Galaxy
  • Jugoslávie Visitors from the Galaxy
Premiéra v ČR:
30. 6. 1982
Země původu:
Jugoslávie, Československo, Česká republika, Slovenská republika
Ocenění:
Žádná ocenění

Podobné


  • Monstrum z galaxie Arkana je jedním z mála jugoslávských sci-fi filmů, které byly natočeny během studené války.
  • Film je často srovnáván s jinými sci-fi filmy té doby, ale vyniká svým jedinečným přístupem k žánru.
  • Dušan Vukotić byl známý svým experimentálním přístupem k filmu, což se odráží i v tomto díle.