Recenze filmu Irčan

77%

Komentáře a recenze 57

Dle počtu bodů
Brenan88
Brenan88
47 170 bodů
8.5
Irčan není divácky vděčným filmem a pokud nemáte rádi gangsterky,tak se tomuto filmu rovnou raději vyhněte. Na druhou stranu si fandové mafiánských eposů přijdou na své. Nečekejte žádnou akci,žádné přestřelky,nebo policejní zátahy. Tohle je bezchybně vedené konverzační drama plné vynikajících hereckých výkonů. Upřímně ta délka je obrovská nálož,ale když jsem po skončení filmů přemýšlel,kterou scénu bych třeba vystřihl,abych film zkrátil,tak mne žádná nenapadla. Zkrátka vše má své místo,důvod a opodstatnění. Jen jsem seděl a užíval si společnost těchto výjimečných herců. U De Nira a Pacina jsem očekával prvotřídní herecký výkon,který samozřejmě předvedli,ale ještě o kus výš nad nimi je geniální Pesci. Digitální omlazení nepůsobí vůbec rušivým dojmem a postupem času jsem to přestal vnímat. Suma Sumárum : Martin tedy opět zabodoval a natočil mimořádné veledílo,které však od starších bratříčku pro mne postrádá trochu vice živelnosti. O Oscarech je zatím brzo mluvit,ale pár kandidátů na nominaci by tu určitě bylo. To jestli vyhrají je věc druhá.
Chrustyn
Chrustyn
44 025 bodů
8
Martin Scorsese se po letech vrací k tomu, co mu jde nejlépe a to je pohled do života mafiánů. Nepřináší novodobou klasiku a určitě se nejedná o jeho nejlepší film, ale je radost sledovat film, který byl dělán s láskou a to Irčan přes veškeré výhrady skutečně byl. Film vypráví příběh skutečného gangstera s přezdívkou Irčan, který se z prostého řidiče vypracoval na obávaného zabijáka, který má na svědomí i smrt pověstného bojovníka z lidu Jamese Hoffa. Film je vyprávěn přesně tak jak by divák od Scorseseho očekával a minimálně první hodina připomene to nejlepší z Casina nebo Mafiánů. Diváka vyloženě těší se dívat na partu veteránů, kteří předvádí brilantní herecké výkony a to převážně neskutečný Pacino a Joe Pesci, který vyměnil psychopatické zabijáky za "kmotra" který rozhoduje o lidských životech "od stolu". Filmu se dá vytknout spousta věcí, ať to jsou občas podivné omlazovací efekty nebo vlažné tempo a až zbytečně natažený závěr, pořád je to ale film, které už nevznikají a je na něm vidět, že ho mají na starosti skuteční profící a právě díky tomu je radost se na něj dívat.
martin-mickey-stusak
martin-mickey-stusak
36 623 bodů
9
Martin Scorsese se údajně pokoušel tento snímek natočit více jak deset let. Vždy to ztroskotalo na nedostatku potřebných financí. Docela zvláštní fakt ohledně jeho jména a tvůrčích úspěchů. Každopádně se toho nevzdal a dočkal se. Scénář byl napsán na základě literární předlohy 'I Heard You Paint Houses' autora Charlese Brandta, který se kupodivu živil jako státní zástupce, vyšetřovatel a obhájce, kde vyobrazil život mafiánského zabijáka Franka Sheerana, dle jeho přiznání zločinů, kterých se dopustil během práce pro mafiánskou rodinu Bufalino. Že si ho zahrál zrovna Robert de Niro nebude žádná náhoda. A protože se ve snímku objevují i další známí herci, kteří si zahráli v předešlých mafiánských filmech, toto filmové dílo považovat jako poctu všem mafiánským filmům. Je to však ale přeci jen snímek v lecčems jiný. Struktura je taková houževnatější a je bez akčních cen. To znamená, že se jedná především o konverzaci, ale stále to má svou určitou živost. A to nejen ve smyslu pro humor. Snímek se tak může zdát být zklamáním pro fanoušky předešlých mafiánských snímků, ale jedno je jisté. Martin Scorsese neopakuje už mnohokrát vyřčené a naopak se ve své tvorbě prostě posouvá dál. To znamená, že po kritické stránce zabránil dojmu sebevykrádání. Robert de Niro, Ray Romano, Joy Pesci či Al Pacino, jsou přesně takoví, jak jsou v těchto rolích známí. Prostě jsou ve své kůži, takže v jejich případě o zklamání nemůže být ani zmínka. Děj jako takový má dvě linky. První ukazuje Franka Sharana, majícího něco přes 80. let, kterak sedím v domluvě důchodců a přemýšlí o svém životě. Druhá ukazuje jeho činnosti v jeho 60. letech se vším všudy. Příběh není nezajímavý, jen se může zdát být nudný. Snímek možná potřebuje svůj čas pro plné divácké uchopení, to je těžké posoudit, takže jestli se někdy stane klasikou se teprve ukáže. Šanci by dostat mohl.
Pete69
Pete69
32 723 bodů
8
Robert De Niro, Al Pacino a Joe Pesci opět v gangsterce. Jak by to mohlo dopadnout špatně? Je to opět skvělá podívaná a i když Martin Scorsese točí tyto film velmi podobně, proč něco měnit, když to funguje, je to jeho rukopis. Téměř tři a půl hodiny vyprávění gangstera, skoky v čase.. film je nutné opravdu bedlivě sledovat a pokud nemáte čas, ani si ho nepouštějte. I když se maskér snažil, tak PÁNI herci prostě věk nezastaví a když byli namaskováni, či digitálně omlazeni tak to působilo dosti legračně.. Pohyby stárnoucích borců prostě neseděly k mladým gangsterům. Celkově 80%.
xxmartinxx
xxmartinxx
22 532 bodů
8
Po Vlku z Wall Street se rozplývalo nad tím, že z toho filmu není poznat Scorseseho věk. U Irčana se zase vynáší do nebe, že to je film, co se nebojí být "starý", možná trochu "stařecký". Mám rozhodně velmi ambivalentní pocit z CGI omlazování, a to jak technicky, tak eticky, ale ok - asi bylo potřeba, aby v tomto filmu hráli za každou cenu tito lidé, protože jinak by ta fetiš nebyla naplněná. Rozhodně je potřeba říct, jak rychle to uteklo, i když dojem velkého strhujícího díla jako Tenkrát v Americe to nevyvolává - jsou to prostě vygenerované tři a půl hodiny Scorseseho materiálu - mohlo by to být o hodinu víc, o hodinu míň, to by vyšlo nastejno... Asi právě tím to má být. Nicméně když se podívám na Scorseseho filmy z tohohle tisíciletí a měl bych vybrat jeden, jehož škrtnutím bych přišel o nejméně, bude to Irčan. Ale když už je, tak ať je. Scorsese umí rozhodně lepší imitace Scorseseho než Todd Phillips. 75 %
kunafix
kunafix
20 062 bodů
6
Připomnělo mi to text od J.A.R.: "Zlejch starejch dědků je plnej svět." I ty jejich mladší verze vypadaly dost dědkovitě. Ale nutno uznat, že masky a digitální omlazování se jim vesměs povedlo. Celé je to ale opravdu dlouhé a přitom k tomu není pořádný důvod. Často se tam dějí věci, které nám cpát nemuseli. Je tam strašně moc jmen a špatně se v tom orientuje, stejně jako v dobových souvislostech. Takže je sice hezké, že se sešla taková elita plus několik mladších herců, ale čekal jsem od toho trochu víc. Jo a rozhodně to není nic pro ty blbouny, co se oháněj diskriminací žen - ty tam totiž skoro nejsou.
hanys_
hanys_
18 781 bodů
6
Kterak se řidič dodávky stal nájemným vrahem. Nevím jestli to bylo tou délkou, tím nepřirozeným omlazením, zbytečným skákáním v ději, nebo ten příběh prostě a jednoduše nebyl tak zajímavým, ale nebylo to tam. U Pacina by ale mohla přistát aspoň nominace na plešouna.
Sheldon
Sheldon
16 079 bodů
10
Pokud si přehrajete v jednom sledu Mafiány, Casino a Irčana, budete mít volnou trilogii, která má v podstatě stejné obsazení a pojednává o hodně podobných věcech. To ale není na škodu, protože Scorsese se v žádném filmu neopakuje. Přiznám se, že navzdory neuvěřitelně agresivnímu marketingu pro art film za 160 milionů dolarů jsem od tohoto filmu nic moc nečekal a nakonec jsem se od toho vyprávění nemohl přes tři hodiny a dvě desítky minut odtrhnout. Herci jsou výborní, triky jsou neobvyklé, ale klobouk dolů před nimi. Místy mě make-up na hercích neskutečně rozesmíval. Robert De Niro je v tomto filmu naprosto jedinečný a klobouk dolů před scenáristou, to je paráda.
lamps
lamps
15 320 bodů
9
Vypravěčsky určitě nejokázalejší film roku. Scorsese to má pořád v malíku a jednotlivé scény i časové vrstvy mohutné story propojuje v hladké a konzistentní návaznosti. Na oko složitý děj s mnoha postavami a motivy z řad vysoké mafie i politiky tak nepůsobí v jeho podání vůbec chaoticky, naopak už od první dlouhé kamerové jízdy chytne za pačesy a zkrátka nedovolí, aby divák příběh hlavního hrdiny hluboce neprožil - na rozdíl od Casina a částečně i Mafiánů, kteří byli přeci jen více o specifickém světu postav nežli o nich samotných, je Irishman upřímnou a v závěru i bolestivou zpovědí muže, který žil, zabíjel, poslouchal příkazy a také cítil. Konec jedné éry, kterou si vždy rád zopakuji i na stará kolena, v křesle a s bagetou namáčenou do ovocné šťávy. Omlazování v pohodě a hlavně opodstatněné, samotní herci pak, především Pesci a Pacino, podobně boží jako na vrcholu fyzických sil.
filmfanouch6
filmfanouch6
12 644 bodů
8
Režisér Martin Scorsese je jedním z nejtalentovanějších vypravěčů stříbrného plátna všech dob. Osobně jsem na Scorsesem vždy obdivoval jeho hyperaktivní styl vyprávění a především fakt, že si dokáže oprávnit fakt, že jsou jeho filmy většinou opravdu dlouhé, protože Scorseseho filmy téměř vždy fungují velmi parádně ať už trvají 100 minut, 150 minut nebo 200 minut! Špinavé ulice, Taxikář, Zuřící býk, Král komedie, Mafiáni, Mys hrůzy, Casino, Letec, Skrytá identita, Prokletý ostrov nebo Vlk z Wall Street.... Marty má těch parádních filmů prostě v biografii hodně a zanechal už teď za sebou odkaz díky kterému se na něj bude vzpomínat i dlouho po jeho smrti. A o to více zamrzí, že mistrovi Scorsesemu není studio Paramount nakonec ochotné zaplatit 160 milionů dolarů na jeho vysněný projekt a chudák Marty se tak nakonec musí uchýlit na Netflix. Film ale díky Netflixu pořád vznikl a i když kvůli faktu, že jde o Netflix film nešel do kin (Ne, výjimka typu Roma se v naších kinech nekoná), film pořád existuje a my ho můžeme vidět. A i když to rozhodně není nejlepší Scorsese dekády nebo posledních dvou dekád a rozhodně se nedotlačí ani do TOP 5 filmů Martina Scorseseho všech dob, za shlédnutí rozhodně stojí. Už proto, že jde o nejlepší film z Netflix knihovny, který kdy vznikl! Scorsese začal chystat adaptaci románu I Heard You Paint Houses od Charlese Brandta z roku 2004 napsaného dle skutečných událostí už v roce 2007 a už tehdy platilo, že si hlavní role zahrají Robert De Niro, Al Pacino a Joe Pesci- Tři velké hvězdy mafiánských filmů. Mezi tím vznikli filmy slušný Hugo a jeho velký objev, parádní Vlk z Wall Street a (....) Silence a teprve po téhle ,, trilogii´´ filmů měl Scorsese na Irčana zase čas. Byl tu ale problém. Irčana mělo původně dělat právě studio Paramount, jenomže Paramount financoval i Mlčení, které stálo 50 míčů a v kinech vydělalo jen 23 míčů! Paramount tratil a jakmile vyšlo najevo, že Scorsese nechce fakt, že se film odehrává napříč dekádami vyřešit tím, že bude jednu postavu hrát více herců ale tím, že budou postavami digitálně omlazeni (a tím pádem půjde spousta dalších milionů jen do de-agingu) tak Paramount stáhl ocas a vypadalo to, že se Irčan už z téměř dekády trvajícího ,, development hellu´´ jen tak nevyhrabe a film bude zrušen. Jenže v tu chvíli se objevila poslední naděje- Netflix. Ten film zaplatil a díky němu jsme se filmu za menší oběť (tedy faktu, že film neuvidíme v kinech) dočkali. Ano, Irčana jsme v naších kinech vidět nemohli a ani ho neuvidíme. Proč když to u Romy prošlo? Jedna Roma svět nespasí a Netflixu stačí jen to, že film může promítnout v Americe. Netflix ale zároveň do kin v Americe neposílá všechny své filmy ale pouze filmy s oscarovým potenciálem aby ty nominace mohl dostat a zvýšit si tak promo. Z jednoho úhlu se totiž dá na fakt, že se o Irčana postaral Netflix koukat jako na spásu filmu, který filmoví diváci prostě chtěli vidět, na druhou stranu jde ale o opravdu jistou verzi vytvoření pozitivní reklamy, kterou Netflix pochopitelně potřebuje. Ale to už moc odbíháme od tématu. Radši si prostě řekněme jak je na tom výsledný ,, Irishman´´. Ještě jednou hned na začátek zopakuji, že totální bezchybná pecka podle mně nedorazila a opravdu nepůjde o film, který bude jedním z těch prvních, který se mi vybaví když se řekne jméno Martin Scorsese. A bohužel na tom mají ve výsledku hodně velkou zásluhu ony speciální efekty respektive de-aging. Na nadávení Martina Scorseseho na Marvel se může každý dívat ze svého pohledu a může s Martym souhlasit či nesouhlasit, musí se ale uznat, že de-aging v Marvelu je prostě parádní. Nebo je parádní minimálně v porovnání s de-agingem v Irčanovi. Ale hned na začátek řeknu, že pokud mohl být člověk od začátku pocit, že bude de-aging totálně nefungovat a bude totálně otřesný, výsledek není takový jak se mohlo zdát! Ze všech těch omlazených hvězd ve finále nejvíce de-aging snesl obličej Joea Pesciho, následně pak Al Pacino u kterého už jsem ale začal optikou chvílemi ten de-aging vidět. De-Aging Harveyho Keitela také fungoval naprosto v pořádku a ve finále se tak dá říct, že nejhůř de-aging snesl Robert De Niro. Především jeho mrtvé oči mě z filmu časem chvílemi vytrhávali více a více, přesto je ale De Nirův výkon parádní a to samé platí i o všech ostatních. Výkony De Nira, Pacina, Pesciho a Keitela (kterého v porovnání není na rozdíl zmíněné trojce ve filmu zas tak málo) dokazují, že de-aging nebrání tomu předvést parádní a funkční herecký výkon jak už třeba dokázal Sam L. Jackson v Captain Marvel. Jestli něco Irčana tlačí opravdu dolů tak to jsou sice právě efekty, rozhodně ale ve finále nejsou tak špatné jak se mohlo zdát a kdyby měl Scorsese toho času víc, mám dokonce pocit, že by ty efekty dopadli líp. Nebo by Scorsese mohl skousnout hrdost a zajít za lidmi od Marvelu a poprosit je aby se jednou vyhnuli ,, podřadné práci´´ a udělali mu digitálně omlazeného De Nira, který by si mohl potykat s Jacksonovým Nickem Furym z Captain Marvel. Scorsese by ale tím pádem ale najednou začal pracovat s lidmi, kteří dělají efekty pro ,, pouze zábavné atrakce a nic víc´´ a tím pádem by tak trošku lhal do kapsy sám sob.... dobře, dobře, jdeme zase od tématu! Jestli mám z obsazení Irčana někoho velebit do nebes tak je to Joe Pesci! Legendární Harry ze Sám doma, Leo Gatz ze Smrtonosné zbraně (2-4), Tommy DeVito ze Scorseseových Mafiánů nebo Nicky Santoro ze Scorseseova Casina se po téměř dekádě pauzy vrací ve filmové roli a je parádní! Pesci je i přes svou dlouhou pauzu na mém seznamu nejoblíbenějších herců všech dob pořád vysoko (TOP 40!) a jeho ztvárnění Russella Baffalina je geniální. Hnedka poté následuje Al Pacino, který si roli Jimmyho Hoffy neuvěřitelně užívá a jeho vyřvávání slova ,, Solidarity´´ budu mít v hlavě ještě hodně dlouho. Al Pacino si tu krade skutečně každou scénu pro sebe a dá se říct, že tohle je ten starý legendární Al Pacino. Ne ten Al Pacino z Jack a Jill ale ten starý legendární Al Pacino pro kterého tento film snad bude znamenat definitivní comeback. A především prohlubování vztahu Pacinova Hoffy a De Nirova Sheerana jsem si opravdu užíval. De Niro jinak zvládl i přes vrstvy ,, digitálního make-upu´´ zahrát parádního protagonistu se kterým se celý děj Irčana tráví dost dobře. Chvílemi jsem si sice říkal, že by se Irčan mohl krom Sheeranova vztahu s jeho mafiánskou rodinou věnovat i vztahu Sheerana s jeho ,,pravou´´ rodinou, ve finále je mi ale jen líto, že Anna Paquin nedostala jako Sheeranova nejstarší dcera Peggy tolik prostoru a ani těch 6 vět a věčně zpruzené koukání jí na nějaký větší herecký přednes nestačí. Krom svaté trojice tu ale je zmíněný Harvey Keitel, který si svoje ,,, spíše cameo´´ uhrál se ctí, hodně fajn Bobby Cannavale, hodně super Ray Romano a nebo dost dobře zvládnutý Jack Huston jako Robert Kennedy, který sice nemá tolik prostoru, toho o ždibec méně slavnějšího z dvojice bratru Kennedyových ale zvládne uhrát na malém prostoru dost dobře! Zároveň se musí říct, že Irčan rozhodně není duchovní následník Mafiánů a je to ať už skrze atmosféru nebo pojetí příběhu hodně jiný film! Zároveň je ona Scorseseho hyperaktivní režie po většinu času hodně zklidněná, trademarky Martyho jsou ale přesto pořád vidět ať už skrze použití dobové muziky nebo celkovou schopnost funkčně zpracovat dialogový ping-pong. Rozhodně se nedá ani chvíli pochybovat o tom, že film točil Scorsese, nedá se ale ani vyloženě smát člověku, který by o tom začal pochybovat. Na kameru Rodriga Prieta se moc dobře kouká, hudba Robbieho Robertsona se často možná až příliš opakuje ale vůbec to nevadí, protože pořád zní stejně dobře, na filmu je vidět hodně peněz krom de-agingu i na bohaté výpravě a dekoracím a především se opět daří aby film i přes délku 209 minut nezpomaloval a pořád člověka bavil. Zároveň si ale dovolím tvrdit, že se mu to daří výrazně méně než ostatním Scorseseho filmů. V porovnání s Vlkem z Wall Street, Mafiány nebo Casinem Irčan svou velmi dlouho délku tolik neskousl, vyloženě hluchá místa tento film ale nemá. A v posledních 10-15 minutách člověka vyloženě chvílemi začne dohánět k slzám. Irčan není ten nejlepší film Martina Scorseseho a nezařadí se ani nějak vysoko v rámci jeho kariéry, rozhodně je to ale parádní filmařina, která stojí za vidění s parádními hereckými výkony, perfektně zvládnutými technickými profesemi a především skvělým námětem, který napsal sám život. Z toho námětu šlo možná vydolovat ještě víc (Vražda JFK, která je lehce zmíněná mohla být rozpracovaná trochu víc a skutečný Frank Sheeran se o ní v reálném životě trochu víc rozmluvil a přiznal fakta, která film nezmíní), ve finále je ale Irčan opravdová paráda, kterou sráží výrazně dolů jen ne úplně zvládnuté digitální omlazení hlavních hrdinů, což je trošku problém když na něm film zásadně staví. Scorsese si ale splnil sen a na jeho film Killers of Flower Moon (který půjde do kin!) se opravdu těším. Irčanovi by i přes jeho sem tam optické bolesti spojené s vizuálními efekty spíše slušelo pořád kino než Netflix, rozhodně jde ale o nejlepší film z Netflix tvorby společně s Romou (A Marriage Story, který v mých očích obojí překonává!) . Od Irčana jsem možná chtěl trochu víc, ve finále jsem ale více než spokojen...