Máme rok 2024 a pětadvacáté narozeniny tudíž slaví spousta nadčasových filmových klasik včetně Matrixu, Šestého smyslu nebo Klubu rváčů. Roku 1999 měl premiéru také třetí nejvýdělečnější film oné sezóny, animovaný sequel Toy Story 2 z produkce Pixaru. Příběh hraček se stoprocentním hodnocením od kritiků přitom málem neexistoval, kdyby nedopatřením smazané soubory neměla ve svém počítači ještě zaměstnankyně na mateřské, pomocná režisérka Galyn Susman. Hrdinka dne a s odstupem i většinového odkazu legendární série s kovbojem Woodym a Buzzem Rakeťákem nicméně loni nuceně opustila Pixar, jelikož byla podepsaná pod finančním krachem Rakeťáka (Lightyear) z roku 2021.
Články 64
Quentin Tarantino si krom úctyhodné režijní a scenáristické pozice vypěstoval i pověst neúprosného glosátora kinematografie. Někdy je při tom na pár facek, jindy pronáší zajímavé postřehy. Vždycky je ale svůj. Není pochyb, že provokativně bezohledná prohlášení vystavená největším režijním mistrům jsou z jeho strany záměrem, který nás mimo jiné učí nepropadat filmovému kánonu jako něčemu nedotknutelnému. Plus může popustit uzdu svému dětinskému já, což je vždycky plus. Přesto jedna z posledních věcí, o kterou bychom hádali, že se bude chtít opřít, je Toy Story diskurz. Nicméně tak učinil.
V kinech po celém světě právě kraluje V hlavě 2 (Inside Out 2). Nejnovější snímek od Pixaru láme rekordy v návštěvnosti i tržbách a vrací studio zpět na vrchol. Toto slavné animační studio vzniklo v roce 1979 a od té doby má na kontě dvacet osm celovečerních snímků, ohromné množství krátkých filmů a nyní už i několik seriálů.
Řada kritiků i diváků by souhlasila, že lepší animovaná série než Toy Story v Hollywoodu nevznikla. Přelomový Příběh hraček (Toy Story) roku 1995 jako první vyplnil stříbrná plátna kompletní počítačovou animací v celovečerním formátu a od té doby nepřestal být populární. Trilogie se perfektně završila roku 2010 útěkářským dobrodružstvím nominovaným na Oscara (a to v animované i v hlavní kategorii), čtvrtý díl roku 2019 měl přece jen střízlivější přijetí, ačkoli ostudu neudělal a Woodyho linii podtrhl emotivně. Disney však v únoru oznámil výrobu pátého filmu, který nově dostal datum premiéry – Andyho loajální mluvící parťáky včetně Buzze, Bulíka či pana Brambory znovu uvidíme 19. června 2026.
Je to možná nejžhavější filmové téma posledních týdnů, k němuž se vyjádřilo mnoho celebrit a nakonec ho musela uvádět na pravou míru také osoba, již se proti její vůli týká. Margot Robbie byla hlavní tváří loňského megahitu Barbie, který v lednu sice sklidil osm oscarových nominací včetně té na nejlepší film roku, avšak Robbie i režisérka Greta Gerwig ve svých kategoriích ostrouhaly. Herečka přesto vyjádřila radost ze zbylých nominací a projevila týmového ducha, jenž je pro mnoho tvůrců spolu s kvalitou jejich výrobku důležitější než hmotné ceny. Kde je ale pravda? Opravdu hercům a herečkám na zlatých soškách s výrobní cenou kolem tisícovky dolarů (23 430 Kč) zas tak nesejde?
Názory na nejpovedenější filmové franšízy se převážně liší v závislosti na diváckých fandomech a jejich specifických kulturách. Někdo by dal ruku do ohně za Star Wars, častou odpovědí bude Jacksonův Pán prstenů (ačkoli souvisejícího Hobita už tolik lidí nemusí) a cinefilové vyzdvihují Indiana Jonese nebo artovější romantickou sérii startující filmem Před úsvitem (1995). Podle zahraničních kritiků a kritiček, jejichž recenze sdružuje webová stránka Rotten Tomatoes, ovšem prvenství jednoznačně třímá čtyřdílná animovaná sága Toy Story: Příběh hraček. Kdo z mileniálů či z generace Z ji ostatně nemiluje?
Dvě dekády poté, co skupina rebelujících slípek vyprášila kožich zlé farmářce Tweedyové a prchla z jejího drůbežího vězení, se situace dost změnila. Komunita slepic ukrývající se na malém ostrově musí ve filmu Slepičí úlet: Zrození nuget proniknout do futuristické továrny na zpracování kuřecích nugetek. Přímočarý útěkářský koncept prvního dílu, jenž náleží k předním trofejím výtvarného studia Aardman (série Wallace a Gromit), Netflix přetváří do divoké imitace několika žánrů a společenské satiry o nehumánní povaze konzumerismu, především fastfoodové kultury.
Už třiadvacet let starý stop motion animák Slepičí úlet patří k vrcholným dílům studia Aardman zodpovědného za Wallace s Gromitem a Ovečku Shaun. Kreativní kurníková parodie vězeňských filmů v režii pionýrů plastelínové animace Nicka Parka a Petera Lorda je plná filmových referencí a baví spojením akce, napětí i humoru pro celou rodinu. Druhý díl s podtitulem Zrození nuget dorazí 15. prosince na Netflix a v první upoutávce zcela mění žánr i prostředí.
Můžou se sice rozhodnout, že zlému páníčkovi ukousnou přirození, ale psy stejně nemůžeme nemilovat. Ne nadarmo je nazýváme nejvěrnějšími stvořeními, co překlenou hory i údolí, když se potřebují dostat zpět do naší společnosti. Takoví je i Reggie, psí hrdina ultrasprosté a nepřístupné komedie Vocasy na tripu, která od tohoto týdne v kinech pouze s českým dabingem Kazmovi ukazuje, jak vypadá nekompromisní humor.
Dnes už je známe jako úspěšné franšízy, které lákaly a třeba stále ještě lákají do kin davy. Některé z nejúspěšnějších sérií filmové historie však začaly nenápadně a málokdo by při vstupu prvního filmu do kin tipoval, že se právě rodí „další velká věc“. V následujícím speciálu si představíme několik sérií, které začínaly s málem a skončily na vrcholu.