Z nuly k miliardám: megaúspěšné filmové série, které měly skromné začátky

Z nuly k miliardám: megaúspěšné filmové série, které měly skromné začátky
John Wick: Kapitola 4 | Lionsgate

Rychle a zběsile

Rychle a zběsile
Rychle a zběsile | Universal Pictures
9 dílů (další dva v přípravě)
celkové tržby série: 6,6 miliardy
Série Rychle a zběsile odstartovala v roce 2001 dílem, který byl hodně o tuningu a nelegálních závodech. Rozpočet 38 milionů dolarů, celosvětové tržby 201. Takový sympatický menší hit. O dva roky později přišlo pokračování, které sice ztratilo Vina Diesela, ale z pokladen kin si odneslo o 35 milionů více. Následující trojka to zkusila úplně bez tahounů série (Dieselovo cameo v závěru nepočítáme) a vyloženě pohořela. Výlet do Tokia za 85 milionů propadl u diváků a divaček, odnesl si mizerné recenze a hlavně utržil jen 158 mega. Vypadalo to na konec série, pak však došlo k nečekanému částečnému restartu.
Čtyřka Rychlí a zběsilí přímo neignorovala dvojku a trojku, dějově ale navazovala hlavně na první díl. Ostatně, původně měla být jeho pokračováním, když ale Diesel hodil do účasti v Rychle a zběsile 2 vidle (chtěl tehdy 20 milionů a studio řeklo ne), šla do šuplíku. Odtamtud ji v roce 2009 vytáhl režisér Justin Lin, vrátila se přeživší sestava z jedničky, rozpočet nabobtnal na 85 milionů a výsledkem bylo 360 mega celosvětově. Publikum partička zlodějů zkrátka bavila, a tak studio u pětky ještě více přitvrdilo. Na film vyčlenilo rovnou 125 milionů dolarů, přihodilo do obsazení Dwaynea Johnsona a snímek si odnesl z kin úctyhodných 626 milionů. Tedy třikrát víc než kdysi první díl. Velký podíl na tom měl Lin, který si i v těch největších akčních koninách (jízda se sejfem) potrpěl na praktické efekty a fyzickou akci. 
Šestka zvládla 788, sedmička (marketingově nechtěně posilněná smrtí Paula Walkera, jenž zemřel v průběhu natáčení) 1,5 miliardy a osmička 1,2 miliardy. Za průšvih lze označit jen devítku. Ta vydělala 726 milionů, to se však dá omluvit nasazením v době pandemie (jakkoli si nižší čísla zaslouží, protože je to vážně mizerný díl). Je jedno, jestli Rychle a zběsile 10, které přijde do kin letos v květnu s masivním rozpočtem 340 milionů dolarů (!), vrátí sérii znovu k miliardě, nebo také padne. Nikdo už sérii Rychle a zběsile neodpáře, jak vysoko se dostala, přestože původně byla o jedné malé kriminální partičce, co brázdí po nocích ulice.

John Wick

John Wick 4
John Wick 4 | Lionsgate
4 díly
celkové tržby série: 741 milionů (započítány pouze první dva týdny tržeb čtvrtého dílu)
Co uděláte, když vás jako kaskadéra nebaví to, jakým směrem se ubírá současný akční film? Postavíte se sám za kameru! Duo Chad Stahelski a David Leitch pomáhalo Keanu Reevesovi při natáčení trilogie Matrix (1999 – 2003) a ten jim s chutí na oplátku kývl na „malý akčňák, v němž chlápkovi zabijou psa, což neměli dělat“. Nikdo od Johna Wicka (2014) zázraky nečekal a také se nedostavily. Film stál 30 milionů dolarů a celosvětově vydělal 76. Vyloženě skromný hit. Jindy by to možná ani nestačilo na dvojku, ohlasy ale byly natolik dobré (hlavně z televizních repríz), že studio vycítilo potenciál série a dopřálo Wickovi další kolo. Přihodilo na rozpočet 10 mega navíc a poté se čekalo, jestli se všechen ten hype, co se vytvořil okolo jedničky, zúročí.
Povedlo se. Dvojka vydělala o tři roky později skoro o sto milionů dolarů více. To je sakra slušný nárůst. Trojka si udržela rozpočet i kvalitu a v rámci tržeb už se doslova utrhla ze řetězu. Pokud jednička byla událostí pro milovníky žánru, trojka už lákala všechny. Vedle jejích 327 milionů dolarů působí nízké tržby jedničky téměř komicky. Momentálně promítaná čtyřka má po necelých dvou týdnech 169 milionů, a pokud projeví výdrž, mohla by pokořit půl miliardy. Studio nicméně už tentokrát úspěch potřebuje, protože taky stála stovku, tedy třikrát tolik co první díl. Ohlasy na ni naštěstí nemohou být nadšenější, takže úspěchu nestojí nic v cestě. Ostatně tomu věří i producenti, kteří přemlouvají Reevese k dalšímu dílu.

Mission: Impossible

Mission: Impossible
Mission: Impossible | Paramount Network
6 dílů (další dva v přípravě)
celkové tržby série: 3,5 miliardy
Tom Cruise vždy patřil za dříče, který si pečlivě vybírá své projekty. Za jednoznačný zlom platí Mission: Impossible (1996) Briana de Palmy. Ne proto, že by byl extra výjimečný (jakkoli pro nás malinko je, protože se film zčásti natáčel v České republice), ale Cruise si u něj poprvé uvědomil, jak moc umí diváci ocenit to, když se do akce skutečně vrhá sám herec. Velké věci ho ale teprve čekaly. Jednička byla, pokud se bavíme o šílených kaskadérských kouscích, ještě takzvaně malé pivo (všechno to lezení po mrakodrapech a skákání do propastí přišlo až mnohem později).
V řeči čísel byl de Palmův kousek velmi slušným startem. Rozpočet 80 milionů, tržby 457. Série ale dlouho tápala, jakou si přivlastní identitu. Studio mělo po prvním filmu pocit, že je značka málo sexy, a tak ve dvojce pod vedením Johna Woo udělalo z uvěřitelného agenta sexy mašinu na zabíjení. Tržby byly ještě větší (549 milionů dolarů), ale stala se nevídaná věc – naslouchalo se fanouškům a fanynkám série. A ti, jakkoli filmu dopřáli úspěch, nebyli s vývojem série příliš spokojení.
Trojka proto celou namachrovanou poetiku předchozího dílu spláchla do kanálu a v dalším pokračování šla znovu, pokud šlo o vykreslení hlavní postavy, civilnější cestou. Tržby 399 milionů by mohly naznačovat, že to byla chyba, ale snímek šel do kin v době, kdy měl Cruise extrémně pošramocenou pověst svými výstupy v médiích a třetí Mise byla snahou o vykoupení. U čtyřky (Ghost Protocol) už mu šlo publikum na ruku (694 milionů) a zatím poslední uvedený díl (Fallout z roku 2018) vydělal 787. Od sedmičky, která vstoupí do kin toto léto, se očekává miliarda. A vlastně padnout musí, protože studio filmu vyčlenilo rozpočet 290 mega. Vzhledem k tomu, jak se zatím sérii daří, však není důvod, proč by toho neměla dosáhnout. Cruise má navíc našlápnuto, protože miliardu pokořil už Top Gun 2 loni a na kariérním vrcholu se octnul po šedesátce. 

Toy Story

Toy Story: Příběh hraček
Toy Story: Příběh hraček | Pixar
4 díly
celkové tržby série: 3 miliardy
Dnes už je prakticky každý animák tvořený 3D animací. V roce 1995 šlo o výstřelek, snažící se nastavit nový trend. V té době neznámé studio Pixar natočilo první Příběh hraček za 30 milionů dolarů. 
A dokázalo zaujmout. Někteří si sice stěžovali, že na klasickou ruční animaci nic nemá, výsledná čísla (365 milionů) každopádně mluvila ve prospěch 3D generovaných hrdinů. Dvojka o čtyři roky později stála třikrát tolik a vydělala půl miliardy. Slušný skok, ale pořád nijak zásadní.
Ten přišel až s trojkou v roce 2010. Tehdy už Pixar platil za miláčka davů a na každý nový film se jeho fanoušci a fanynky třásli. Toy Story bylo první dítě, nejmilovanější, a tak byl pro třetí díl vyčleněný masivní rozpočet 200 milionů. Naštěstí si udržel kvalitu těch předchozích, což se následně odrazilo na tržbách, kde padla miliarda. A čtyřka, která přišla o dlouhých 9 let později (tady se skutečně s pokračováním nikdy nespěchalo), to zvládla také. Dočkáme se někdy i pětky? Těžko říct. Spin-off Rakeťák loni extrémně propadl (stál 200 milionů a z kin si odnesl zoufalých 218), což budou účetní Pixaru nepochybně dlouho připomínat. Pokud se ale bavíme čistě o hlavní sérii, to je krasojízda plná úspěchů.

Jumanji

Jumanji
Jumanji | Sony
4 díly (další v přípravě)
celkové tržby série: 2 miliardy
Psal se rok 1995 a Robin Williams se právě ztratil ve hře jménem Jumanji. Každý o filmu mluvil. Nemohli jste otevřít filmový časopis, aby na vás z něj Jumanji nevyskočilo. Všichni, kdo v té době chodili do kin, si Jumanji pamatují jako obrovský hit. Ale bylo to opravdu tak? Částečně. Snímek jednoznačně zaznamenal úspěch, přesto bychom u podobné legendy nejspíš čekali, že si z kin po celém světě odnesla vyšší částku než 265 milionů dolarů. (Ke slavné pověsti tehdy přispěly hlavně videokazety a zvýšený prodej samotné stolní hry.) Možná i proto se studio tak dlouho, navzdory tomu, jaké se film těšil oblibě, nutilo do pokračování.
Poprvé se Sony Pictures pokusili formuli lidí, kteří se ztratí v nezvykle živé hře, oprášit v roce 2005 v akční fantasy Zathura: Vesmírné dobrodružství. Nebyla přímo promována jako pokračování Jumanji, spojení však bylo evidentní (ostatně oba snímky vycházely z knižní předlohy Chrise Vana Allsburga). A šlo o propadák, který stál 65 milionů a z kin si jich odnesl jen 58.
Jumanji tak bylo oficiálně mrtvou značkou, dokud si na ni nevzpomněl Dwayne Johnson. Do Jumanji: Vítejte v džungli! (2017) napumpoval veškerý svůj komerční potenciál, snímek byl propagovaný jako velkolepý blockbuster pro celou rodinu a myslelo se i na fandy originálu. Šlo o jeden z těch návratů, který to prostě vzal za správný konec. Takže úspěch by překvapivý nebyl, kdyby se snímek v rámci celosvětových tržeb nevyškrábal skoro na miliardu (chybělo 39 milionů). To byl skutečně šokující skok oproti milované jedničce. Následný díl (Jumanji: Další level, 2019) si se 798 miliony malinko pohoršil, ale –⁠ znovu –⁠ svůj díl viny nese pandemie, během níž šel do kin. Na další pokračování se čeká, je potvrzené, ale jeho natáčení zdržují jiné projekty, na nichž tým nových dílů Jumani pracuje. 

Dark Knight trilogie

Batman začíná
Batman začíná | Warner Bros.
3 díly
celkové tržby série: 2,4 miliardy
V posledních dvou dekádách se na filmy podle komiksů hrnou davy. V roce 2005 byla situace jiná. Start MCU byl ještě tři roky daleko a diváci a divačky měli instinktivní nedůvěru v podobné adaptace, obvykle totiž dopadly fakt mizerně. U Warnerů chtěli oživit Batmana, po fiasku Batman a Robin (1997) ale váhali, jak na to. Nakonec k překvapení všech vsadili na tehdy začínajícího režiséra Christophera Nolana, který měl za sebou malý hit Memento (2000).
A upřímně to zpočátku na velkou výhru nevypadalo. První díl jeho plánované trilogie Batman začíná (2005) s Christianem Balem v hlavní roli se sice mohl chlubit výbornými recenzemi, ale ty tržby! 358 milionů dolarů celosvětově nebyla žádná sláva pro film, který vyšel studio na 150 mega. Jistě, nebyl to přímo propadák. Ale vzhledem k nákladům by půl miliardy bylo rozhodně hezčí číslo.
Přesto se v sérii pokračovalo. Nolan dostal na dvojku Temný rytíř (2008) 185 milionů, a zatímco v jedničce ještě vesměs hrál podle žánrových pravidel, v pokračování natočil velkolepou kriminálku, jejímž stylem vzdal hold klasice Nelítostný souboj (1995). Mohl to být průšvih do učebnic na téma „jak si nekomerční filmař představuje velkolepý komiks“. Ale dostavil se úspěch. A ne ledajaký. Dvojka si odnesla z kin miliardu a k tomu dva Oscary pro nejlepšího herce ve vedlejší roli (Heath Ledger) a nejlepší střih zvuku. Je samozřejmě otázkou, jestli by film vydělal tolik, kdyby Ledger nezemřel na předávkování léky před premiérou. Trojka Temný rytíř povstal každopádně o čtyři roky později zvládla miliardu také. Studio od té doby marně ukecává Balea a Nolana, aby se k sérii vrátili. Vzhledem k tomu, jak se jim nedaří budovat komiksový vesmír okolo postav z DC, není se čemu divit.

Kinolog: Kdo je lepší než Chuck Norris? John Wick aka Keanu Reeves, nejsmutnější akční hrdina
Ostatní30. 3. 2023
Kinolog: Kdo je lepší než Chuck Norris? John Wick aka Keanu Reeves, nejsmutnější akční hrdina