Maďarský filmařský velikán Béla Tarr patří mezi nepopiratelné žijící legendy – ve světě artové kinematografie je skoro superhrdinou. Jeho opus magnum, více než sedmihodinové Satanské tango, patří mezi povinné položky každého cinefila. Režisérovy snové, těžko uchopitelné filmy složené z dlouhých záběrů mají jedinečnou sílu vtáhnout a nepustit. Od října do konce tohoto roku Tarr vyučuje na FAMU v rámci mentoringového programu a od Akademie múzických umění převzal čestný doktorát. Neříkejte mu ale, že je učitelem, to slovo nemá rád! O tom a o mnohém dalším jsme si s ním měli příležitost promluvit. Jeho strohé, sotva slyšitelně šeptané odpovědi nezapřou Tarrovu svébytnost a nekompromisnost.
Články 14
Během letošního podzimu se studující FAMU dočkali spolupráce se slavným režisérem Bélou Tarrem. Filmař známý pomalým tempem, dlouhými záběry a filosofickými přesahy svých děl uvedl též několik projekcí v kině Ponrepo. Podívejme se na několik prvků, které především v Satanském tangu (1994) a Werckmeisterových harmoniích (2000) nápadně připomínají stále podnětné dílo filosofa Friedricha Nietzscheho.
Režisér a scenárista Béla Tarr převezme v úterý 31. října od Akademie múzických umění v Praze čestný titul doctor honoris causa, a to na základě nominace Filmové a televizní fakulty (FAMU), kde bude po celý zimní semestr vyučovat v rámci mentoringového programu. Čestný doktorát je spolu se jmenováním profesorem a Zlatou medailí AMU nejvyšším oceněním života a díla, které univerzita uděluje. Slavnostní ceremonie proběhne dle tradice v Sále Bohuslava Martinů na HAMU.
Tom Hanks v americkém remaku švédského komediálního dramatu, irská existenciálka s Colinem Farrellem a Brendanem Gleesonem, mysteriózní film s Christianem Balem a netflixovská výprava do budoucnosti dominují Komentářům týdne. Inspirujte se. Vaše texty uvádíme bez redakčních úprav.
Stádo lam, prázdná vědra na vodu a úchvatné pouštní scenérie. Bolivijskou náhorní plošinu postihly klimatické změny velmi výrazně, což si místní pastevec na sklonku života odmítá přiznat. Konfrontaci s realitou se však stejně nevyhne. Utama se z festivalů dostává do běžných kin, a přestože nepředkládá výsostně originální příběh, jeho podání je dostatečně atraktivní na to, aby donutilo k zamyšlení i zatvrzelé popírače klimatických změn.
Na co se v době koronavirové krize dívají režisérské hvězdy?
A jdeme do finále. Včera jsme si představitele první vyčerpávající padesátku z "Best of podle BBC", kterou britská rozhlasová a televizní společnost dala dohromady se 177 nejrůznějšími filmovými kritiky, recenzenty a odborníky.
Britská rozhlasová a televizní společnost BBC se zamyslela nad tím, jaké z novějších filmů to dotáhnou na post nesmrtelné klasiky. Zeptali se proto 177 nejrůznějších filmových kritiků, recenzentů a odborníků. Výsledek? Žebříček „100 nejlepších filmů 21. století“, ve kterém se nachází nejedno překvapení.
Turínský kůň je hned od prvních záběrů – nebo by bylo možná přesnější říci od prvních slov – zcela „tarrovským“ filmem. Tarrův přístup k filmové tvorbě je nezaměnitelný, žádný jiný režisér ve svých snímcích nemíchá obdobně účinný koktejl sebevědomého, záměrného, do posledního detailu, střihu i pohybu kamery promyšleného stylu, osobitého režijního rukopisu a jasně formulované umělecké vize.
PRAHA - Sledovat film Turínský kůň maďarského režiséra Bély Tarra je vysilující, ubíjející. Přesně v duchu autorova záměru, jejž se Tarrovi podařilo naplnit s až ohromující důsledností. Propast nicoty nikdy nebyla tak krásná i děsivá.