Komentáře týdne: Ostrov, moře a sklenice piva. Oscarový favorit připomíná tichý zápas s osamělostí

Komentáře týdne: Ostrov, moře a sklenice piva. Oscarový favorit připomíná tichý zápas s osamělostí
Víly z Inisherinu | Searchlight Pictures US

Muž jménem Otto (2022) – Slzelo snad celé kino.

Tom Hanks
Muž jménem Otto | Kinobox
„Starý a nerudný Otto si přeje po smrti manželky sám ukončit svůj život, ale jako by mu to osud nedovolil. Pokaždé, když se o to pokouší, něco se stane a Otto to musí dát do pořádku, čímž pomáhá stále více lidem kolem sebe. Film je velmi solidním mixem dramatu a komedie, kdy popotahovalo a slzelo snad celé kino. Lidský příběh vás určitě zasáhne u srdce a pokud jste se potýkali se sebevražednými myšlenkami nebo jste se i o něco pokusili (jako já sám), myslím, že to na vás zapůsobí ještě víc. Předlohu ani švédskou verzi filmu neznám, ale Hanks spolu s ostatními se s tím poprali parádně a dokázali to skvěle přenést do amerického prostředí. Scéna s vlakem, kdy mladí tragickou scénu natáčí, než aby něco sami udělali, byla až strašlivě realistická. Škoda, že tak málo lidi dnes ochotně podá pomocnou ruku.“Blackhand47XD / 80 %

Turínský kůň (2011) – Tohle je opravdová černobílá paráda.

Turínský kůň
Turínský kůň | Asociace českých filmových klubů (AČFK)
„Snímek mě doslova vysál z emocí, ale na jeho konci jsem si řekl: ‚Prostě paráda‘. Film velmi skoupý na slova, dcera toho více namluví s koněm, než s vlastním otcem, hudba dokresluje zmar, bídu a stereotyp dvojice, která žije v nehostinném koutu světa na samotě u ničeho. Dlouhé záběry, ze snímku je cítit zvláštní síla.. Tohle je opravdová černobílá paráda.“Pete69 / 90 %

Víly z Inisherinu (2022) – Nádherná kamera a famózní a současně velmi civilní herecké výkony Colina Farrella a Brendana Gleesona.

Brendan Gleeson
Víly z Inisherinu | Blueprint Pictures
„Irská existenciálka. To žijete na ostrově, takový ten nejobyčejnější život, kde můžete jen meditativně hledět na moře, anebo do sklenice piva. Tráva, kamenné zídky a čas od času se na scéně vynoří žena připomínající konec života. Zatímco Colm by rád překročil svůj stín a zanechal po sobě odkaz ve formě skladby, písně nebo tak nějak, Padraic se spokojí s každodenním tlacháním u piva. Spolehlivě se ničí oba dva. Padraic se od Colma nedokáže odpoutat a Colm reaguje sebedestruktivně. Tichý zápas o vyrovnávání se s osamělostí, neschopností odpoutat se od daného místa a způsobu životu proložený hláškami na dřeň. Nádherná kamera a famózní a současně velmi civilní herecké výkony Colina Farrella a Brendana Gleesona.“marie-kolarova / 80 %

Bledé modré oko (2022) – Určité momenty by mohly být lépe zpracované.

Harry Melling
Bledé modré oko | Netfix
Edgar Allan Poe je všeobecně populární autor, vesměs však funguje jen ve formě jakési tajemné legendy. Tady se ho tvůrci k mému údivu rozhodli přivést k životu jako plnohodnotnou postavu. A nemohli ho uvést po boku nikoho lepšího, než je Christian Bale. Film je ponurý, mysteriózní, ale i klidný – zdá se mi, že určité momenty by mohly být lépe zpracované. Konec naštěstí zapůsobil.“kknk2 / 75 %

Čung_E (2023) – Další netflixovský snímek míchající do jednoho náměty z nejrůznějších starších snímků.

Čung_E
Čung_E | Netfix
„Netflix a další snímek o vývoji robotického elitního žoldáka potřebného v občanské válce na téměř neobyvatelné Zemi, tentokrát zasazené do 22. století. Tedy další netflixovský snímek míchající do jednoho náměty z nejrůznějších starších snímků, ze kterých přece jen s úctou na devadesátá léta vzpomínáme především na počin Univerzální voják (1992). Jihokorejští tvůrci však do prostředí klimatické problematiky převzali nápad ze snímku z osmdesátých let RoboCop (1987) a pojali to v pokročilejší High-tech technologii. A určitě už nepřekvapí, že v rámci genderové rovnoprávnosti se roboticky jedná o ženu.
Akční začátek výborně navnadí, ale na to, že za scénářem a za režií stojí tvůrce snímku Vlak do Pusanu (2016), se následovně jede spíše ke zklamání. Než o akci se jedná o etickou problematiku ohledně umělé inteligence a hlavně používání lidského vědomí, které si vlastně neuvědomuje, že je mrtvé, v robotických strojích. V pozadí všeho lze kupodivu rozpoznat stále nepřekonanou atmosféru snímku Blade Runner (1982).
Máme tady také určitý časový paradox, se kterým je vypořádáno tak, jak ve snímku Interstellar (2014). Dalo by se tedy převážně očekávat především filozofování, ale místo toho nám je naservírována, v melodramatickém kabátě, polemika o identitě, zradě, ztrátě a smutku v neochvějné atmosféře. Samotný konec se to všechno snaží sice napravit, ale marná snaha. Vizuálně je to však paráda. Některé záběry mimo jiné také připomenou snímek Já, robot (2004).
Akční scény bojujících androidů proti sobě jsou dobré, a tak některé nedostatky v CGI lze přehlédnout. Na snímek lze nahlížet ze dvou úhlů pohledu. Může být vcelku i solidní, ale zase jsou určité věci nedotažené a mnohdy spíše jen načrtnuty. A tak se dá říct, že celý tento koncept si svého diváka musí nejdříve složitě najít. Určitá šance ale je.“martin-mickey-stusak / 45 %
Zaujal vás některý z filmů/seriálů? Našli jste doporučení k dílům, která vás zajímají? Pokud ne, napište komentář na kartu snímku z naší databáze. Příště třeba vybereme právě váš.
Všechny komentáře najdete přehledně seřazené od nejnovějšího zde. Dejte „palec“ těm, které vás zaujaly.

Kinolog: Nejlepší české filmy roku 2022 podle šéfredaktora Kinoboxu

Loni vzniklo 76 českých filmů – dokumentárních, hraných i animovaných. Vybrat ty nejlepší z nich bylo těžké. Kritériem bylo hlavně to, aby ona vybraná sedmička pokaždé reprezentovala jiný filmový styl.