DeVito si poprvé zahrál pacienta psychiatrického ústavu Martiniho v divadelní adaptaci knihy Jeden musí z kola ven roku 1971. Jeho přesvědčivý výkon oslovil Miloše Formana, jenž pro filmovou adaptaci Přelet nad kukaččím hnízdem využíval i řadu skutečných chovanců oregonského státního zařízení. Herec mezi ně hladce zapadl stejně jako Christopher Lloyd, Brad Dourif, Vincent Schiavelli a samozřejmě Nicholson, kteří se zhostili úloh mentálně handicapovaných „otroků“ nesmlouvavého režimu vrchní sestry Ratchedové (Louise Fletcher). Všichni odvedli báječnou práci a přispěli k mimořádnému, oscarovou Akademií oslavovanému milníku, který se stal etalonem podobných institucionálních dramat. Martini se ochomýtá kolem extravagantního protagonisty McMurphyho a hercova gesta i grimasy také emotivně otiskují zvídavost po těžko vstřebatelných a prchavých momentech duševního osvobození z navyklých okovů rutiny a striktního řádu.
Populární sitcom z prostředí smyšlené newyorské taxikářské společnosti vykreslil hořkosladkou mozaiku nesourodých charakterů, pro něž taxikařina většinou nepředstavuje cílenou kariérní destinaci. DeVito si po pět sezón vychutnával roli dispečera Louie DePalmy, jenž buzeruje nakrknuté řidiče z útočiště své komunikační budky. Podobnou měrou samolibá i sympatická osobnost navenek filtruje zejména zášť a pořádně zatápí svým kolegům v čele s Elaine, ale často dá na odiv také upřímnou starost o své blízké a neváhá se jim otevřít. Především hercově trefnému pojetí, oceněném Zlatým glóbem, lze připsat trvalý popkulturní odkaz tohoto (anti)hrdiny, jehož v zámoří řadí mezi nejpamátnější charaktery televizní historie.
Z výčtu převážně komediálních úloh vystupuje další hercova spolupráce s Jackem Nicholsonem, s nímž si krátce zařádil také v opilecké sekvenci westernu Utečeme na jih (1979). Cena za něžnost v režii a podle scénáře Jamese L. Brookse byla roku 1983 tím milovaným titulem, který v kinech rozbrečel i vojáky a kapesníky navlhly také členům Akademie. V teskném i humorném vyprávění o ovdovělé Auroře (Shirley MacLaine), která si ze zástupu dvořících postaviček vybere svérázného souseda a bývalé astronauta v Nicholsonově podání, DeVito nezapomenutelně ztvárňuje menší úlohu nápadníka Vernona Dahlarta, jehož nejvýraznějším rysem je ubytování ve svém Lincolnu na parkovišti. Auroře, která panovačně kontroluje život své dcery Emmy (Debra Winger), zobe z ruky například ve skvělé sekvenci společné večeře. Jako padesátiletý panic z milionářské ropné rodiny herec zúročuje své fyzické predispozice a prodává každé gesto tragikomického Texasana.
DeVitův režijní debut pro kina zužitkoval inspiraci v Hitchcockově klasickém noir thrilleru Cizinci ve vlaku. Owen (DeVito) se učí tvůrčímu psaní pod spisovatelem Larrym (Billy Crystal), přičemž oba mají v životě ženu, kterou z duše nenávidí – Owen svou neodbytnou matku, Larry pak bývalou manželku, která mu frnkla s manuskriptem a vydělala na něm majlant. Žák mylně vyvodí, že jej učitel nabádá k „vraždě na výměnu,“ a bez otálení splní svou část domnělé dohody, když ex-manželku pošle pod drn. Úloha smolařského ztroskotance DeVitovi sedí a směsici absurdních situací publiku prodává lépe jako herec než režisér. Obdržel ostatně další nominaci na Zlatý glóbus, jeho debut byl ten rok navzdory chladnějšímu přijetí od kritiků v tržbách dvanáctý nejsilnější.
Další z řady sci-fi komedií od tvůrce Krotitelů duchů Ivana Reitmana svedla tehdy „nejmenší“ filmovou hvězdu dohromady s rakouským obrem Arnoldem Schwarzeneggerem. Podvodníček Vincent (DeVito), jemuž jsou vězeňské cely bezpečnější než venkovní riziko setkání s naštvanými věřiteli, má dokonalého bratra Juliuse. Pochází ze společného embrya podrobeného vědeckému experimentu a jejich pozdní shledání vyvolá charakterovou chemii, jaká publiku okamžitě imponovala. Arnold dostal prostor ke komičtějšímu obnažení své dokonalé hrdinské image a jeho fyzicky poloviční, napružený kolega potvrdil svůj žánrově tvárný talent. Tahle dvojka, znovu bavící v pozdější komedii Junior, projevila společný šarm ještě na letošním oscarovém ceremoniálu, kde popichovala svou společnou nemesis, totiž Batmana.
„Koukni na toho šmejda! Ty máš teda koule se tady ukázat!,“ naváželi se Arnold s DeVitem do Michaela Keatona na 96. oscarové ceremonii. Oba parťáci totiž v 90. letech čelili Batmanovi, ačkoli Schwarzenegger schytal nechvalně proslulý bizár Batman & Robin s Georgem Clooneym. „Na co tě dostal?,“ ptal se jej DeVito na jevišti před rozesmátým publikem. „Využil mou největší slabinu – lásku,“ odvětil Arnold. „Mě vyhodil z okna,“ vyšperkoval skvělý moment představitel Tučňáka z druhého gothamského zářezu Tima Burtona Batman se vrací. DeVito tehdy navázal, jak příhodně, na kreaci Jacka Nicholsona v průlomovém hitu Batman z roku 1989, a vedl si opět výborně.
Hodiny strávil v maskérně v přípravách na ztělesnění ohyzdného a právem zhrzeného Oswalda Cobblepota, jehož rodiče nechali na dlažbě a po letech usiluje o pomstu se svou tučňáčí kolonií z kanálů. DeVito podpořil temnější, extravagantnější a vánoční auru vizuálně smělého pokračování a z komiksových stránek pozvedl odpudivou i přitažlivou postavu, která charakterizuje excesivní burtonovskou poetiku i svou rozháranou duší. Režisér poté s hercem opakovaně pracoval třeba ve fantasy Velká ryba, kde jako cirkusák s lykantropií opět zářil i na malém prostoru.
V jednom z nejoceňovanějších filmů 90. let, který figuruje na čelní pozici v hodnoceních kritiků sdružovaných na webu Rotten Tomatoes, DeVito vytvořil nezapomenutelný tandem s Kevinem Spaceym. Ztvárňuje všetečného paparazzi Sida Hudgense, jenž v Los Angeles padesátých let platí detektivovi Vincennesovi (Spacey) za tipy na skandály celebrit. Představuje odlehčení plynoucí z medializace veřejně přitažlivých kauz, třebaže temný a spletitý příběh jinak vypráví o drastických následcích zákulisních nekalostí v režii těch, kteří by měli zákon dodržovat a jít příkladem. Herec opět skvěle dotváří románovou charakterovou skládačku a užívá si každou repliku ve výborně napsané partii, již vévodí pardálové jako Russell Crowe a James Cromwell či svůdná femme fatale Kim Basinger.
Rekordní dobu vysílaný skriptovaný sitcom přivítal DeVita ve své druhé sérii, kdy herec naskočil v úloze Franka Reynoldse. Otec dvou titulních dvojčat se vyznačuje výstředním charakterem, který mu společně s alkoholem umožňuje zvesela zneužívat druhé. Dekadenci propadl po rozvodu s Barbarou a jako bohatý a úspěšný obchodník se neštítí podlého pletichaření, které však sám podrývá špatnými rozhodnutími, a to i jako samozvaný šéf skupiny známé jako The Gang. Jde o part jako dělaný pro energickou hercovu osobnost a po takřka dvou dekádách úspěšného uvádění seriálu na FX Network ho mnozí považují za DeVitovu životní úlohu.
Podívejte se na žebříček nejlepších herců podle Kinoboxu a zkontrolujte, zda se v něm malý velký herec také nachází.