Nejen Duna, Harry Potter a DC komiksy. Tohle je 10 přehlížených, ale skvělých filmů na Maxu
Na této streamovací službě samozřejmě nechybí nejen množství hitů z warnerovského katalogu, ale díky nepříliš přehledným systémům akvizicí zde najdeme pecky i od jiných studií. K těm se však prostřednictvím rozličných žebříčků dostanete poměrně snadno, a tak se raději podívejme na chronologicky seřazenou desítku výborných snímků, jež byste mohli poměrně snadno přehlédnout. A to by byla škoda.
Před pár měsíci se na Maxu objevilo hned několik filmů s Marlonem Brandem v hlavní roli a jak by člověk u výkonů jednoho z nejlepších herců všech dob čekal, s žádným z nich nešlápnete vedle. Slavné a kontroverzní Poslední tango v Paříži nabízí podobně vtahující divácký zážitek jako slavné drama o vykoupení V přístavu (1954), kriminální Štvanice (1966) či bez přehánění ikonická road movie Divoch (1953). Vidět se vyplatí bezesporu všechny.
Také od Davida Cronenberga z jeho raného období stojí za pozornost dva kousky, jež naleznete na Maxu. Vedle Mláďat jde i o Scanners (1981), přičemž na obou snímcích je vidět, že se zde kanadský mistr temnoty hlavně rozehříval před ještě drsnějšími podívanými v 80. letech. I tak ale hlavně Mláďata mají co nabídnout, a to díky lihem nasáklému Oliveru Reedovi jakožto duchovnímu guru, zmutovaným dětem napadajícím náhodné lidi a velmi zvrhlé Cronenbergově autoterapii sloužící k vyrovnání se s vlastním rozvodem.
Může být snímek se sedmi oscarovými nominacemi považovaný za přehlížený? Od premiéry thrilleru Hořící Mississippi uplynuly už více než tři a půl dekády a jelikož se pro nikoho z klíčových jmen nejedná o nejvýraznější film, je snadné na něj zapomenout. Režisér Alan Parker se zásadněji zapsal hudebním etalonem Pink Floyd: The Wall (1982) či stylovým thrillerem Angel Heart (1987) a i ve filmografiích Genea Hackmana, Willema Dafoea či Frances McDormand najdeme nápadnější kousky. Napínavé vyšetřování záhadných zmizení několika osob na americkém venkově však dodnes představuje vysoce nadstandardní žánrovou podívanou.
Co si takhle dopřát trochu devadesátkové nostalgie? Mysteriózní thriller vypráví o ušlápnutém redaktorovi s tváří Jacka Nicholsona, jenž je nepříjemně pokousán vlkem. Nechytne však vzteklinu ani nepříjemnou infekci, nýbrž se stává vlkodlakem – po nocích vyráží neznámo kam a každodenní situace řeší mnohem agresivněji a rázněji. Toto nové já si však vybírá stále větší daň, o čemž se přesvědčí i Michelle Pfeiffer, James Spader či Christopher Plummer. Takhle vypadá poctivá žánrovka s přesahem.
Pomalá, temná a mlčenlivá – taková je rekonstrukce nechvalně známé střelby na střední škole Columbine v pojetí Guse Van Santa. Oproti Michaelu Moorovi, jenž se ve svém dokumentu Bowling for Columbine (2002) zaměřil na téma držení zbraní a další celospolečenské otázky, přináší Van Sant záměrně neuspokojivou observaci několika mladíků, kteří nakonec hrají v děsivém masakru klíčové úlohy. Takovému zlu nemůžeme nikdy plně porozumět, Van Sant však nabízí citlivý a nebulvární vhled.
Pokud jste si dosud nepředstavovali Vince Vaughna jako akční hvězdu, po tomhle snímku ho musíte brát zcela vážně. V záměrně přepálené kriminálce ztvárňuje bývalého boxera, který se sice dostane do vězení, ani to mu však nezabrání ve vykonání pomsty. Stejně jako další tituly S. Craiga Zahlera (Kosti a skalp, Na špatné straně) i Blok 99 obsahuje nelimitované množství brutálního násilí i škodolibého nadhledu.
Neúnavný komentátor etnických otázek Spike Lee dal dohromady hvězdnou sestavu v čele s Adamem Driverem a Johnem Davidem Washingtonem, s jejichž pomocí zkomponoval svižnou, odlehčenou, přitom však zdrcující krimi-komedii podle skutečných událostí ze 70. let. V soustředěném a poutavém vyprávění sledujeme prvního Afroameričana v coloradském policejním sboru, který shodou těžko uvěřitelných okolností začne pronikat do místní organizace Ku-klux-klanu. O mrazivou zábavu je tak postaráno.
Rumunský dokument měl původně pojednávat o tragické události v jednom bukurešťském klubu, kde kvůli požáru došlo k úmrtí několika desítek osob. Pozornost se však vzápětí přesouvá k rumunskému zdravotnictví, jenž se v důsledku nepředvídatelné a pro systém velmi zátěžové situace začíná hroutit. Strhující snímek sleduje investigativní pátrání novinářů i insiderů, jež narážejí na všudypřítomnou korupci a alibismus. Rumunsko nám rázem není až tak vzdálené…
Přestože si Sydney Sweeney připisuje jednu úspěšnou a výraznou roli za druhou, dosud zřejmě nejlepší výkon předvedla v trochu zapadlém a kasovně rozhodně neatraktivním snímku o whistleblowerce Reality Winner. Celý, více než 80minutový film je rekonstrukcí audiozáznamu z rozhovorů hrdinky s agenty FBI. Výsledkem je dokumentárně syrová, ve své výmluvnosti však mrazivá výpověď o věcech, o nichž se se často raději mlčí.
Na závěr upozorněme na jednu novinku, která se v katalogu Maxu objevila teprve nedávno, avšak na hlavní stránce byste ji jen tak nenašli. Jde o komorní, nenápadné drama o velmi plaché a rituály svázané ženě, která začíná s příchodem nového sympatického kolegy pookřávat nejen v kanceláři, ale i v soukromí. Drama s Daisy Ridley je snadné přehlédnout, za pozornost však rozhodně stojí.
Osvědčenější klasiky i nedávné hity si samozřejmě můžete vybrat sami z našeho žebříčku nejlepších filmů momentálně dostupných na Maxu.