Původní Forsythův román se odehrával v 60. letech 20. století, kdy prezident Charles de Gaulle rozhodl o samostatnosti Alžíru, což vyprovokovalo vznik nacionalistické skupiny OAS. Na stránkách knihy najmou klíčoví představitelé OAS profesionálního atentátníka s krycím jménem Šakal, aby prezidentovu režimu i životu učinil přítrž. Ve dvou liniích tak sledujeme přípravy amorálního zabijáka na atentát a úsilí francouzských bezpečnostních složek, které jsou mu na stopě. Román sice jasně určuje, kdo je zde hrdina a kdo padouch, nicméně nijak nezastírá, že de Gaullova vláda není ideální, že ochránci státu nejsou vždy hodní lidé a úsilí chrabrých policistů komplikují nesnesitelní byrokraté, někteří z padouchů mají i uvěřitelné motivace. Celé to ovšem oproti fanatikům a chladnokrevnému psychopatovi působí pořád jako dobro. Seriál námět updatuje na současnou dobu i její problémy, nicméně zůstává výchozí rámec nečernobílého boje nedokonalého systému za záchranu nesympatické postavy.
Protivnou postavou na odstřel je Ulle Dag Charles (Khalid Abdalla), arogantní miliardář, zarputilý aktivista a miláček levice, který se chystá spustit velkou věc – program zvaný River, jenž veřejnosti odhalí finanční toky mocných korporací. To představitelé řečených korporací nemohou připustit, a tak se svůj problém rozhodnou svěřit profesionálovi. Tím je špičkový nájemný vrah Šakal (Eddie Redmayne), jehož odstřelovačské umění mu vysloužilo nejednu náročnou zakázku, vysokou životní úroveň i pozornost britské tajné agentky Biancy (Lashana Lynch). Ta musí během deseti epizod Šakala najít a zabránit mu ve splnění zakázky, od níž si zabiják slibuje dostatek prostředků na předčasnou penzi.
Seriál divákovi nijak neusnadňuje výběr strany, které bude fandit, a to mnohem markantněji, než původní román a předchozí adaptace. Román proti sobě stavěl dva protichůdné systémy, mezi nimiž nebylo jednoduché si vybrat, oba nicméně zastupovali protagonisté, kde byl ten výběr snadnější – na jedné straně policista, který se snažil dělat svou práci a chytit vraha, a na druhé Šakal, dokonalý padouch představující hrozbu. Ani jeden z nich se příliš nestará o systém, jenž reprezentuje, hájí pouze jednoduché principy – jeden vraždí pro peníze a druhý se tomu snaží zamezit. Seriálový Šakal tento výběr znesnadňuje na několika úrovních. Mezi Šakalem a Biancou vykresluje jasnou paralelu, staví je k sobě nejen jako protihráče, ale jako osobnosti, co si jsou v mnoha ohledech podobné a aniž by to o sobě většinu času věděly, sdílejí skoro totožné problémy v profesním i osobním životě.
Seriál je dokonce několikrát představí v podobných scénách, které nám ukazuje krátce po sobě, aby je zobrazil co nejvíce v jejich podobnosti. Šakal, jehož pojetí se ze všech adaptací odchyluje asi nejvíce, bojuje s úsilím udržet profesní a civilní život oddělené, zároveň jej seriál podává jako člověka, který sice nemá problém zabíjet lidi, ale má spoustu lidských momentů, díky nimž jako postava roste. S ohledem na práci s jeho charakteristikou i na to, že jeho primární cíl je záměrně nesympatická figura, není pro diváka těžké mu protentokrát fandit.
Den Šakala | Sky Showtime
Není to chladnokrevný vraždící stroj jako z Forsythova románu a Zinnemannova filmu, ani sadistický sociopat jako ve verzi s Brucem Willisem, ale civilně pojatý protagonista, který náhodou umí perfektně zabíjet a založil si na tom lukrativní živnost. Obě polohy Šakala jako civilní postavy i chladného profesionála zvládá Redmayne skvěle, dokáže působit jako někdo, kdo na první pohled emoce nemá, na druhý je z profesních důvodů záměrně potlačuje. O to silnější jsou scény, v nichž je Šakal donucený se emotivně projevit naplno a ve kterých se jeho na pohled netečná fasáda začne pod tíhou čím dál dramatičtějších okolností drolit. Ostatně fandíme mu i proto, že jeho protihráčka není vykreslena v nejlepším světle.
Komplexnost řízená dvěma postavami
Bianca, jež by měla reprezentovat tu dobrou stranu barikády, je oproti tomu kariéristka, jíž není proti srsti využívat hodně nepříjemné metody, dělá profesní chyby, které si nepřipouští a zároveň jí posedlost prací ničí rodinný život. Pohybuje se nicméně ve světě, kde se nevyplácí brát na nic ohled. Stojí na té „správné” straně, nicméně je napsaná tak, že si divákovy sympatie nezíská. Postupem času se ale dostává do pozitivnějšího světla a vyvíjí se, stejně jako je Šakal nucený dělat stále pochybnější rozhodnutí a divákovy sympatie tak ztrácet. Byť je její postava napsána negativně s určitým záměrem, těžko říct, zda byl záměr způsob, jakým ji hraje Lashana Lynch. Té jako obvykle chybí charisma nebo alespoň širší rozsah.
Den Šakala: trailer | Sky Original
Kromě dvou dobře napsaných postav žene seriál dopředu také promyšlený scénář a akce. Spíše než na propracovanou choreografii akce seriál spoléhá na důraz na taktiku a většina povedených akčních scén, jichž se Šakal účastní, je výsledkem pečlivého plánování. Díky tomu jsou jeho akce přehlídkou čistých přestřelek a plynulých automobilových honiček. Akční scény, jež jsou oproti tomu věnovány Biance, se často mění v chaos, během akce se mění jejich tempo i hrdinčiny krátkodobé cíle a málokdy končí tak, jak si Bianca na začátku představuje. Neznamená to ale, že by byly horší, jen vyměňují kochání se perfektní akcí za napětí z očekávání, jak akce dopadne.
Akce i vývoj příběhu jsou řízeny povahou postav i jejich vztahy s okolím. Civilní i profesní životy obou hrdinů se postarají o síť vztahů plnou dalších charakterů, jejichž cíle se vážou k oběma aktérům. Dostáváme tak palčivé rodinné drama, špionážní intriky i korporátní thriller. Nesledujeme jen honičku dvou postav, i když ta stále zůstává dominantní, ale dostáváme komplexní thriller s množstvím motivů, které tvůrci rozvíjejí natolik dobře, že máme chuť dát seriál na jeden zátah. Díky rozvíjení dvou hrdinů se Dni Šakala podařilo vytvořit všestranný seriál, který se sice od své předlohy značně odchyluje, ale rozhodně jí nedělá ostudu.
Jeden z nejpovedenějších špionážních seriálů posledních let vypráví o střetnutí dvou postav, které mají hodně společného, i když by paradoxně zároveň nemohly být rozdílnější. Výborně zahrané postavy kolem sebe soustředí komplexní příběh korporátního thrilleru, rodinného dramatu i povedené špionážní akce.