Nejlepší filmy o druhé světové válce, ze kterých se tají dech: Ryan, Pianista i Schindlerův seznam
Filmaři se k událostem z 2. světové války vrací s železnou pravidelností. Nejedná se pouze o filmy plné velkolepých válečných scén, které ukazují bitvy na zemi, ve vzduchu i na vodě. Jde také o snímky ukazující hrůzy války z pozice židovských obyvatel, nečekaných hrdinů či psychologického rozpoložení vojáků. Snímků, z nichž by šlo do této kategorie vybírat, je nespočet.
Příznivci válečných filmů by jistě neměli přehlédnout zničujícího Saulova syna (2015), legendární Casablancu (1942), Pád třetí říše (2004), Jdi a dívej se (1985), české Nebeské jezdce (1968), Nolanův Dunkerk (2017) či nedávnou Zónu zájmu (2023). Mezi desítku nejlepších ovšem patří podle nás tyto tituly, které jsou seřazeny chronologicky podle data vzniku.
A začneme hned jednou z těch největších válečných klasik, kterou zná úplně každý. Děj nás zavede do japonského zajateckého tábora, jemuž velí plukovník Saito a který je plný britských vězňů. Saito je využívá ke stavbě železniční trasy z Bangkoku do Rangúnu, jeho tábor má přitom na starosti jeden z nejdůležitějších úseků – most přes řeku Kwai. Hlavou zajatých vojáků se stává plukovník Nichols, k němuž všichni vzhlíží jako ke svému veliteli. Práce v náročných podmínkách, které mohou člověka snadno stát život, se na zajatcích čím dál více podepisuje. Zatímco mnozí sní o útěku, Nichols je čím dál více posedlý stavbou dokonalého mostu.
Opulentní a i po letech vizuálně opojné dílo od jednoho z nejlepších režisérů všech dob Davida Leana si diváky získá hutnou psychologickou válkou, výtečně napsaným scénářem a peklem, jimž si zde musí hrdinové projít. Alec Guinness (Obi-Wan Kenobi ze Star Wars) zde předvádí svůj životní výkon.
Když už jsme mluvili o Dni D, nemůžeme opomenout ani film, jenž se událostmi okolo vylodění v Normandii zabývá velmi komplexně a detailně. Snímek mapuje přípravy spojeneckých sil na jeden z nejdůležitějších momentů 20. století, zároveň se však podíváme i na německou stranu, jelikož nacisté velký útok očekávají a snaží se na něj přichystat. Film sleduje postavy nejrůznějších hodností i národností, a tak v zájmu co největší snahy o přesnost a realismus postavy napříč několika zeměmi vždy mluví svými jazyky. Po filmařské stránce se jedná o opravdu velkolepé a řemeslně precizní dílo, jež skládá tu nejlepší možnou poctu padlým vojákům, a navíc se může pochlubit účastní absolutní herecké elity, mezi níž najdete i Richarda Burtona, Johna Wayna či Seana Conneryho.
Když jsme u těch hereckých elit a obsazení, v němž najdete jednu charismatickou tvář za druhou, nesmíme zapomenout ani na klasiku Velký útěk, kde ze zdánlivě dokonale střeženého zajateckého tábora utíkali Steve McQueen, Charles Bronson, James Garner, James Coburn či Richard Attenborough. Příběh na motivy skutečné události, který sleduje nejdříve plánování i přípravy na promyšlený útěk a následně působení zajatců na svobodě, je v režii Johna Sturgese vypiplanou kombinací „vězeňského“ dramatu a dobrodružného filmu, přičemž svou gradací a prací s napětím patří film k absolutní špičce žánru.
A legendární herecké obsazení ještě jednou. Na partu plnou charismatických tváří a drsňáků, co nejdou pro ránu daleko, narazíte samozřejmě i v klasice Tucet špinavců. Lee Marvin v jedné ze svých nejlepší rolí coby major Reisman vybírá skupinku vojáků, kteří byli kvůli svým činům odsouzeni na doživotí či k trestu smrti, aby se vydali na zdánlivě sebevražednou misi, při níž mají zlikvidovat důležité německé síly na francouzském zámečku. Tucet špinavců je synonymem pravého chlapáckého filmu, který se nebojí být drsnější, špinavější a před kamerou se prochází jedna skvěle napsaná (a hlavně charismatická) figura za druhou.
Po Nejdelším dni další rekonstrukce důležitých válečných událostí, které ukázaly naprostou odhodlanost a hrdinskost spojenců, tentokrát zejména ve vzduchu. Velká Británie se snaží odolat leteckým útokům ze strany Německa, které posléze soustředí své útoky i na civilní cíle. Hitlerovy kroky umožní Britům obnovit zničené základny a vydat se do boje proti Luftwaffe. Jejich strategie a odhodlání nakonec vedly k tomu, že odvrátili hrozící invazi. Snímek je po právu považován za jeden z nejlepších leteckých filmů všech dob, jelikož zručně natočené vzdušné souboje mají svými nápady stále co nabídnout. Ve skvělém obsazení pak najdete např. Michaela Caina, Laurence Oliviera, Christophera Plummera či Iana McShana.
Zapomeňte na Pearl Harbor od Michaela Baye, komplexní a i po letech vtahující a napínavá realizace nechvalně proslulého útoku, jenž změnil směřování války, je k vidění zde. Americko-japonská koprodukce ukazuje události okolo jednoho z nejděsivějších leteckých útoků z obou stran konfliktu. Všímá si japonského odhodlání a pečlivého plánování a zároveň se neštítí prstem ukázat na americkou slepotu, ignoraci jasných signálů a kruté následky tohoto zásadního opomenutí. Velkofilm, který se i přes ikonické scény soustředí zejména na co největší realističnost a věrnost vůči historickým pramenům. I díky tomu je celkový zážitek intenzivnější a skvělý scénář dává velký prostor pro vysvětlení motivací obou stran barikády.
Mrazivá a klaustrofobická podívaná Wolfganga Petersena vypráví příběh námořníků a vojáků německé ponorky U96. Posádka je z velké části složena z mladíků, kteří z naivity a touze po dobrodružství podlehli německé propagandě a vydávají se na nebezpečné a zdánlivě nesplnitelné mise, při nichž jim půjde o život a sáhnou si na dno svých sil. Film s jedinečnou atmosférou spoléhá na psychologicky perfektně vystavěné postavy, k nimž si divák snadno najde cestu, snahu o co největší realismus, jedinečnou atmosféru a bezchybnou Petersonovu režii. V rámci subžánru ponorkových filmů jde o absolutní špičku, kterou zřejmě už jen tak někdo nepřekoná.
Jedním z nejdůležitějších a nejhodnotnějších válečných filmů všech dob Steven Spielberg šokoval a zároveň uchvátil celý svět. Jde o příběh obchodníka a průmyslníka Oskara Schindlera, který svými činy zachránil přes tisícovku židů. Děsivý a zároveň uhrančivý snímek naplno líčí hrůzy holokaustu a prostřednictvím lidské zrůdy Amona Götha (bravurní Ralph Fiennes) naplno ukazuje bezcitnost nacistické mašinerie. Mistrný scénář Stevena Zailliana, nejlepší režijní výkon Stevena Spielberga, jenž dokáže dát emocionální sílu do takřka každého záběru, i nezapomenutelná hudba Johna Williamse dělají se Schindlerova seznamu jeden z největších filmů vůbec.
Když se řekne Steven Spielberg, nesmí se zapomenout ani na jeho druhý válečný majstrštyk, jenž je považován za vrchol žánru. Tentokrát se režijní mistr rozhodl ukázat hrůzy války přímo na bitevním poli prostřednictvím týmu, který má ve válečné Evropě plné nacistů najít jednoho mladého vojáka. Už od nezapomenutelného vylodění v Normandii, které ukazuje válku prostřednictvím audiovizuálního pekla, bylo asi každému jasné, že tady se píše historie. Válečné scény jsou intenzivní a divák u nich nemá prostor k vydechnutí, postavy jsou brilantně prokreslené a otázka důležitosti jednoho „obyčejného“ člověka je vytěžena na absolutní dřeň. Klasika všech klasik.
Válečné útrapy pak až bolestivě silným způsobem vykresluje také moderní klasika Romana Polanskiho. Pianista sleduje osud židovského pianisty Wladyslawa Szpilmana od roku 1939, kdy je Varšava obsazena Němci a Židé jsou ponižováni čím dál většími restrikcemi. Hlavní hrdina si zprvu vážnost situace neuvědomuje, nacistické postupy jej však i s jeho nejbližšími postupem času zasáhnou naplno. Emocionálně vysilující film je plný hrůzostrašných scén, jež divák už nikdy nedostane z hlavy a které nekompromisně ukazují, jaké dehumanizaci bylo židovské obyvatelstvo vystaveno. Obětavý a dechberoucí výkon Adriena Brodyho pak důraz a sílu snímku jen podtrhuje.