Slavný americký válečný velkofilm je rekonstrukcí jedné ze zlomových událostí druhé světové války, útoku Japonců na americký přístav Pearl Harbor na Havajských ostrovech, v němž se útočníkům podařilo jediným úderem a téměř beze ztrát potopit nebo alespoň těžce poškodit velkou část naprosto nepřipravené americké tichomořské flotily. Tento zákeřný čin (k útoku došlo ještě před oficiálním vyhlášením války) otřásl Amerikou, která se do té doby snažila zůstat stranou od války na evropském kontinentu. Reakcí na útok byl vstup Ameriky do válečného dění, které pak vyvrcholilo zničením Hirošimy a Nagasaki.
Geniálně natočený válečný film. Žádná digitální akce, prostě čisté boje plné zničených rekvizit a techniky s nefalšovanými výbuchy a plameny. První polovina filmu, která ukazuje dny a hodiny před útokem na Pearl Harbor, krásně stupňuje napětí, které vyvrcholí v úžasně zpracované bitvě.
Historický válečný film, ukazující s dokumentární přesností to, co se dělo mezi lety 1939-1941 v Pacifiku. Hlavním tématem je samozřejmě příprava na japonské útoky v Indočíně a především na přístav Pearl Harbor, který je ukázán až v poslední půl hodině. Japonci se po americkém embargu dají dohromady s Němci a Italy, což se moc nelíbí japonskému námořnictvu. Isoroku Yamamoto, vrchní velitel námořnictva prosazuje útok na Pearl Harbor, který vidí jako jedinou šanci, jak ovládnout Pacifik. Americké zpravodajství mezitím prolomí japonskou rádiovou komunikaci, a tak na Havaji organizuje admirál Kimmel obranu souostroví a také systém včasného varování. Letadla jsou shromážděna na jedné základně, čímž se stanou jednoduchým terčem bombardování. Mezi USA a Japonskem dochází ke zhoršování diplomatických vztahů, zatímco se šest japonských letadlových lodí vydává směrem na Havaj. Rádiová komunikace je pořád čilá, ale americká zpravodajská služba ji neumí správně interpretovat. Z Tokia na japonskou ambasádu ve Washingtonu je vysíláno celkem 14 rádiových zpráv. Útok se pomalu blíží, americká armáda podceňuje veškeré varovné signály v okolí Havajských ostrovů, a tak je napadení přístavu naprostým překvapením. V poslední půl hodině tedy konečně dojde k pořádné akci, a hned po signálu "Tora! Tora! Tora!" je útok zahájen. Ztráty v přístavu jsou obrovské a škody ještě větší. Prostě našlapaný válečný film, který podrobně ukazuje, co se dělo na obou stranách konfliktu roky před útokem, během něj a těsně pro něm. Pro milovníky druhé světové války a zejména války v Pacifiku je jeho zhlédnutí povinnost!
Předchozí válečný epos Darryla F. ZanuckaNejdelší den (1962) byl mimořádně úspěšný. Jak uvedl jeho syn, producent Richard D. Zanuck, bylo to proto, že šlo o vítězství. Na rozdíl od toho poznamenal, že Tora! Tora! Tora! je o porážce. Přestože film vydělal spoustu peněz, nevedl si zdaleka tak dobře jako Nejdelší den. V Japonsku byl však film hitem. Pro japonské publikum nejenže zobrazoval vítězství v bitvě (po pětadvaceti letech filmů zobrazujících porážku), ale také postavil útok na srozumitelnější základ; identifikoval nejen padouchy, ale také motivaci těch, kteří věřili, že jejich činy jsou čestné.
Velitel Fuchida, který velel leteckým silám při útoku na Pearl Harbor, byl nesmírně obětavý. Nakonec byl povýšen na kapitána. Když válka skončila, domníval se, že trestní řízení proti Tódžóovi a dalším členům japonského vedení je spíše pouhou odvetou než spravedlností. Řídil se názorem bušidó, že pro Američany je pomsta povinná. Později se setkal s bývalými japonskými válečnými zajatci, kteří mu řekli, že s nimi bylo zacházeno lidsky, bez mučení a jiného špatného zacházení. Byl tím překvapen a začal studovat západní způsob myšlení. Konvertoval ke křesťanství a později cestoval po USA jako evangelický řečník.
Producent Elmo Williams chtěl, aby byl film co nejpřesnější z historického hlediska. Poté, co dal dohromady původní scénář, vyhledal profesora Gordona W. Prange, považovaného za největšího odborníka na útok na Pearl Harbor. Jedna z knih doktora Prange, „Tora! Tora! Tora!“ se v Japonsku stala velkým bestsellerem a poskytla zdrojový materiál pro tento film. Williams požádal doktora Prange, aby scénu po scéně zkontroloval přesnost scénáře. Prange provedl řadu oprav a návrhů.