Nová marvelovka je možná nejhorší. A přitom jde o nejdražší film pod dvě hodiny v historii
V Marvels se Larson vrací jako Carol Danvers, která se v kinech poprvé představila před čtyřmi lety v Captain Marvel. Mocná superhrdinka pomohla v rozhodující bitvě s Thanosem a nyní má znovu napilno, neboť při použití svých schopností si vyměňuje těla a také pozice ve vesmíru s dalšími dvěma superhrdinkami, Monicou Rambeau (Teyonah Parris) a Ms. Marvel (Iman Vellani).
Snímek natočila dosud nejmladší režisérka Marvelu Nia DaCosta (Candyman), která v dřívějším rozhovoru pro Digital Spy ujišťovala, že stopáž chce rozhodně stlačit pod dvě hodiny. „Nevidím důvod film prodlužovat, pokud to není nutně zapotřebí. 105 minut je celkem průměrná délka,“ vysvětlila stopáž Marvels.
Jedná se už o 33. snímek populární série, jejíž kasovní vrchol nadešel roku 2019 v podobě Avengers: Endgame. Tříhodinové završení prvních tří fází MCU je druhým nejvýdělečnějším filmem všech dob a také jednou z nejdelších mainstreamových produkcí, jaké se v kinech v posledních letech promítaly. Zvlášť v době nezastavitelné televizní expanze publikum víc a víc preferuje kratší formáty, přičemž i mnohými oblíbený binge watching dle průzkumů ustupuje sledování jednotlivých seriálových epizod na pokračování. Filmy však zůstávají relativně dlouhé a u blockbusterů málokdy nepřesáhnou dvě hodiny.
Právě Marvel může jít příkladem, pouze osm filmů ze třiatřiceti je kratších než 120 minut. Průměrná stopáž deseti největších letošních premiér činí 139 minut, loni to bylo jen o tři minuty méně. Nejdražší produkce bývají obzvlášť dlouhé. Avatar: The Way of Water měl 192 minuty (rozpočet zřejmě přes 400 milionů dolarů), sedmá Mission: Impossible 163 minuty (291 milion), pátý Indiana Jones 154 minuty (295 milionů) a Zabijáci rozkvetlého měsíce dokonce 206 minut s dvousetmilionovým rozpočtem.
Marvels dle informací Box Office Mojo stáli 220 milionů, což by v přepočtu na minuty stačilo na pozici nejdražšího snímku pod dvě hodiny. Neobejde se to však bez háčků a otazníků. Nejbližší konkurencí jsou totiž animáky. Lví král (2019) a Na vlásku (2010) stály shodně 260 milionů dolarů, zvlášť v prvním případě však šlo o unikátně vygenerované 3D prostředí, což se stále nedá srovnávat s hranými, jakkoli trikově zatíženými filmy (snad vyjma Avatara). Marvelovský Thor: Láska jako hrom (2022) pak trval 119 minut a přišel na 250 milionů dolarů, jenže oficiální stopáž i s potitulkovými scénami činí 126 minut. A pokud bychom lpěli na inflaci, premiantem by byla fantaskní komedie Božský Evan, která roku 2007 stála takřka 200 milionů dolarů.
Delší nemusí být lepší
S výslednou marží jednotlivých dlouhých filmů je to jako na houpačce. Avengers: Endgame těžili z jedenáctiletého příběhu, vydělali skoro tři miliardy a tříhodinovou stopáž si snadno obhájili. Avatar 2 byl asi nejdražší a nejsledovanější produkcí historie a letos překvapil tříhodinový Oppenheimer, který jednak nabídl neprůstřelnou kvalitu, jednak se svezl na fenoménu Barbie. Mission: Impossible 7, Indiana Jones 5 i 144minutový Flash však letos propadli a Scorseseho Zabijáci rozkvetlého měsíce si na sebe budou muset vydělat na streamu.
Marvels by tak mohli nabídnout vítané odlehčení a některé pozitivní recenze se shodují, že jde skutečně o jeden z nejzábavnějších filmů Marvelu. Jeho výrobní cena je jistě astronomická a tržby by musely přesáhnout půl miliardy, aby se 220milionový rozpočet i další desítky milionů za marketing vrátily. Že se do kratších filmů vyplatí investovat, dokumentují jiné letošní premiéry v čele se zmíněnou Barbie (114 minut), která si připsala skoro 1,5 miliardy. Animák Super Mario Bros. ve filmu má pouze 92 minuty a horor Pět nocí u Freddyho dle stejnojmenné videoherní série 109 minut. Oba filmy jsou obřími hity, přičemž řádění animatronických hraček u Freddyho stálo jen 20 milionů dolarů.
Mnoho lidí tak může brát kratší stopáž Marvels jako sympatický krok. Jedná se o pokračování nejúspěšnější filmové série minulé dekády a jeho přijetí i tržby už záleží na spoustě proměnných včetně dlouhodobé internetové diskuze a možné přesycenosti komiksovou nadílkou. Podobný rekord na základě porovnání stopáže a nákladů však svědčí o tom, že hollywoodská obchodní mašinerie zkouší své strategie obměňovat. A na ničem zkrátka nešetří.