Marvelovka od nejmladší režisérky plná superhrdinek to v kinech bude mít těžké
Účetní v Marvelu si za posledních patnáct let musí mnout ruce. Filmový vesmír Kevina Feigeho byl doposud nejlukrativnějším projektem kinematografie. Ačkoli rozpočty některých filmů jako Avengers: Endgame nabobtnaly do absurdních rozměrů, příjmy a zájem publika byly bezprecedentní. Osm filmů série si za první víkend, který vždy vykazuje největší čísla, připsalo přes 150 milionů dolarů. Dvacet pět snímků z momentálních dvaatřiceti pak otevřelo aspoň za sto milionů.
Mezi osmičkou premiantů byla i Captain Marvel, jejíž premiéra za 153 miliony však proběhla roku 2019 krátce před nástupem Endgame, z nichž se vyklubal druhý nejvýdělečnější film historie. Nadšení z MCU postupně uvadalo ve čtvrté fázi, která se kryla s koronavirem, z Thora udělala kašpara a místo Iron Mana a Kapitána Ameriky přivedla kupu superhrdinů, které méně zběhlé publikum považuje za druhořadé. Letos na jaře finančně pohořel i starý známý Ant-Man, jehož třetí sólovka zaznamenala rekordní otvírák a bohužel i následný rekordní propad.
Pochodeň hrdě zdvihli třetí Strážci Galaxie, kteří publikum ukecali ke štědrým 845 milionům, ale hrané komiksovky to jinak mají těžší než před pár lety. Nedaří se hlavně DC, u nichž letos vybouchl druhý Shazam, Flash i Blue Beetle. Marvel však stále platí za box office tahouna, přičemž Marvels mají chytře apelovat na ženy. Sílu divaček a také tvůrkyň letos demonstrovala miliardová Barbie nebo zpěvačka Taylor Swift, jejíž koncertní snímek Eras Tour nedávno v USA otevřel za 100 milionů dolarů. Marvels nejenže spoléhají na trojici superhrdinek různých etnik, ale také na nejmladší režisérku v historii MCU.
Třiatřicetiletá Nia DaCosta velmi dobře zvládla remake kultovního hororu Candyman, avšak v Marvelu ji čekala poněkud jiná výzva. Marvels se už z trailerů prezentují jako lehčí a pestrobarevné dobrodružství s hrdinkami, které si situaci vzájemně komplikují a musejí nalézt společnou řeč, respektive i jeden stabilní prostor. Všechny hlavní postavy už navíc známe z dřívějška. Jacksonův Fury je základním pilířem od startu MCU, Larson namlátila Thanosovi a zbývající dvě superhrdinky se představily v televizi. Monica Rambeau v podání Teyonah Parris debutovala v seriálu WandaVision a Kamala Khan (Iman Vellani) zaujala v Ms. Marvel.
Jenže film to bude mít těžké. Na jaře zveřejněný první trailer se rázem stal nejnenáviděnějším videem na YouTube s rekordním počtem dislajků a uživatelé dávali najevo frustraci z další genderově a etnicky korektní podívané. Veřejnost navíc dlouhodobě nemá v lásce Brie Larson, jelikož oscarová herečka je dle mnohých arogantní. A kdekomu vadí její hlasitá propagace ženské rovnoprávnosti v Hollywoodu.
To vše může poznamenat nadcházející premiéru, která se přitom jeví výhodně. Probíhající herecká stávka sice zamezuje tomu, aby hvězdy objížděly předpremiéry a dělaly reklamu, ale současně z listopadu odsunula konkurenční druhou Dunu. Ta dorazí až v březnu a Marvels budou mít alespoň bezkonkurenční týden, než do kin vtrhne prequel Hunger Games.
Ani to nicméně nemusí pomoct a různé společnosti zaměřené na průzkum tržeb indikují slabý otvírák, který nákladnému projektu zavaří. Marvels stály přes 200 milionů dolarů a budou potřebovat alespoň 450 milionů k pokrytí všech nákladů a k tomu, aby studio skončilo na nule. Průzkumy od firem NRG a The Quorum, jež sdílel web The Hollywood Reporter, však odhadují úvodní tržby kolem 80 milionů dolarů. To by znamenalo dorovnání Black Widow, která však roku 2021 v době pandemie debutovala souběžně v kinech a na Disney+.
Předpovědi se mohou mýlit a jako vždy rozhodnou i preference publika v daný moment, kdy marvelovka nebude čelit žádné větší konkurenci. Pokud se však odhady naplní, Kevin Feige bude mít o čem přemýšlet. Nedávno sebevědomě prohlašoval, že MCU sotva škráblo povrch komiksového impéria s tisícovkami skvělých postav. Vymyslet, jak je publiku i dál atraktivně nadbízet, se nicméně jeví jako stále problematičtější.