Komentáře týdne: Famózní Cate Blanchett, irská krajina a nejlepší casting v českém filmu za poslední roky

Komentáře týdne: Famózní Cate Blanchett, irská krajina a nejlepší casting v českém filmu za poslední roky
BANGER. | Bontonfilm

TÁR (2022) – Lze pohlížet na umění bez osobnosti umělce?

TÁR
TÁR | Focus Features
„Zcela a dokonale famózní Cate Blanchett umožňuje přetrpět nafouklou stopáž. Oceňuji zajímavý pohled na cancel culture, Todd Field obstojně vyvažuje oba pohledy. V centru pozornosti stojí otázka, zda lze pohlížet na umění bez osobnosti umělce, byť tedy u dirigenta se jedná na prvním místě o způsob interpretace, ne o vlastní tvorbu. Musí osobnost zmizet, ale jak, protože bez osobnosti není tvorba. Blanchett přesvědčivě ukazuje obě podoby Lydie Tár, dominantní a nekompromisní dirigentku, a neurotickou ženu zmítanou ve vztazích s dalšími ženami, které ji obdivují a současně nesnášejí.“ marie-kolarova / 75 %

Kurz manželské touhy (2021) – Herci jsou jako jedna sekta, nikdo nevyčnívá z průměru.

Petra Nesvačilová, Vasil Fridrich
Kurz manželské touhy | Kinobox
„Na českou vztahovou komedii je to celkem dobré, za posledních 10 let je to bída nad bídu. Propojit vztahovku s kriminálkou není špatný nápad a celkem to funguje, jenže herci jsou jako jedna sekta, nikdo nevyčnívá z průměru. Stejně tak průměrný je snímek sám. Za mě stravitelná věc za 50%.“ Pete69 / 50 %

Dobré ráno, Brno! (2023) – Poslední díl se mnou hodně zatřásl.

Dobré ráno, Brno!
Dobré ráno, Brno! | Česká televize (ČT)
„Su z Brna. Už dlóho tam nebývám, ale pořád je to moje Brno. Na seriál jsem se těšila a přes lehké rozpaky jsem se dívala s potěšením. Pamatuju ještě starý Typos i Flédynu. Tuhle novou budovu jsem též navštívila coby badatelka. Líbí se mi lehká sebeironie, ale místy už to tak trochu sklouzává do trapnosti. Po tom pomstychtivém vystolicování na kapotě jsem už měla pocit, že je to za hranou, že se to celé pohřbilo, ale poslední díl se mnou hodně zatřásl a celé mi to dalo úplně jiný význam. Panejo, otevřený konec.
Jo, a musím vyzdvihnout perfektní výběr závěrečných doprovodných písní. Obzvláště ta poslední, z Balady pro banditu, ta mi způsobila doslova husí kůži...“ avenis / 100 %

BANGER. (2022) – Zachraňuje to nejlepší casting za posledních pár let, vizuální nápady a autenticita díky točení celého filmu na mobil.

BANGER.
BANGER. | Bontonfilm
„Na začátek je třeba říct, že neberu drogy, nepiju alkohol, neposlouchám rap a hlavně jsem už tenkrát nebyl (a kdo ví, jak bych na tom byl teď) odvařenej z prvního Dealera z šestadevadesátého. Proto byl celkem oříšek, abych do tohoto prostředí pronikl, pochopil jej, nebo se v něm aspoň částečně orientoval. S tímhle handicapem jsem aspoň pronikl za svou bublinu a zkoušel co nejvíc pochopit ty lidi, o kterých doteď nic nevím a pravděpodobně je stejně nikdy nepochopím.
Pravda, mohl jsem na tohle filozofování vykašlat a jít čistě po příběhu, ale to by celé story dealera, co chce dělat hudbu, nesmělo být vyloženě předvídatelně průměrný a postavy by mohly být aspoň trochu sympatičtí (třeba Alex v podání Mišíka by si jako postava měl uvědomit, co vlastně chce). Zachraňuje to nejlepší casting za posledních pár let, vizuální nápady a autenticita díky točení celého filmu na mobil. Ke konci už je na mě těch detailů ksichtů ale asi trochu moc a vyhrocené finále už vyloženě volá po konci filmu. Sedlák je však bezesporu vizuální inovátor a je úplně někde jinde, než zbytek české produkce.“ JosefTomas / 70 %

Víly z Inisherinu (2022) – McDonaghův snímek na mě působí ne jako existenciální drama, ale spíš jako popis irské povahy.

Brendan Gleeson
Víly z Inisherinu | Blueprint Pictures
„Irská krajina formovala své obyvatele podobně podivným způsobem jako třeba Sicílie – nehostinná krajina a těžké živobytí formovaly místní do hrdého, paličatého a velmi specifického psychického nastavení. McDonaghův snímek tak na mě působí ne jako existenciální drama, ale spíš jako popis irské povahy. Zatímco na irské pevnině v roce 1923 zuří občanská válka, na ostrově nám vývoj vztahů ukazuje, jak lehce, nesmyslně a dlouho může důvod oné války trvat.
Pro pozorovatele nepochopitelné, umíněné a hloupé chování (ano, jedna z postav je hloupá) bez schopnosti se dohodnout a pochopit se na obou stranách nezadržitelně vyhrocuje až ke smutným koncům. Jde z něho uniknout? Jde, jak vidíme, ale pro muže, spjatého s irskou krajinou, je taková možnost nad jejich síly. Působivé drama – jen jsem čekal víc filosofující scénář.“ tindersticks / 75 %
Zaujal vás některý z filmů/seriálů? Našli jste doporučení k dílům, která vás zajímají? Pokud ne, napište komentář na kartu snímku z naší databáze. Příště třeba vybereme právě váš.
Všechny komentáře najdete přehledně seřazené od nejnovějšího zde. Dejte „palec“ těm, které vás zaujaly.

Kinolog: Maminky a padouši mají vždy pravdu. Alespoň v komiksových filmech

Marvelovské komiksy se rozrostly na třicet titulů. Druhý díl Black Panthera však postrádá původního hrdinu, nahradily ho hned čtyři hrdinky. A padouch je ještě méně padouchovitý než předtím.