Velké oči a mizerné investice. 10 stamilionových hollywoodských blockbusterů, které si nikdo nepamatuje

Velké oči a mizerné investice. 10 stamilionových hollywoodských blockbusterů, které si nikdo nepamatuje
47 roninů | Universal Pictures
Když ambiciózní snímek v kinech strádá a nechodí se na něj, k věčnému zapomnění ho to ještě neodsuzuje. Řada kultovních počinů v době uvedení žádnou pozornost nepřitáhla a až postupem let, s obnovenými projekcemi či premiérami na domácích nosičích, se proměnila ve slavné propadáky. V minulé dekádě Hollywood utrácel víc než kdy jindy, za což může kromě inflace třeba přeplácení hereckých tahounů, stále dražší technologie či boj se streamovacími službami. Filmy pro kina musí předčit nabídku streamu, podobně jako v dobách prvního rozmachu televize se na spektáklech nešetří.
Současným blockbusterovým schématům dominují superhrdinské příběhy, pubertální fantasy nebo špionážní akčňáky. Poptávka se omezuje na málo diferencované produkty a většina z následujících filmů, které s vysokými rozpočty zcela prošuměly, se pokoušela vytřískat peníze po vzoru konkurence. Bohužel přecenila atraktivitu vlastní látky a pořízeného materiálu u soudobého mlsného publika, ač mnohdy nejde o špatná díla. Díla jsou řazena dle data výroby.

1. Poznáš, až to přijde? (2010)

Poznáš, až to přijde?
Owen Wilson, Reese Witherspoon – Poznáš, až to přijde? | Columbia TriStar
Existuje-li blockbusterová romantická komedie, natočil ji roku 2010 James L. Brooks. Producent Simpsonových v průběhu let režíroval oscarová želízka Cena za něžnost či Lepší už to nebude, která Jacku Nicholsonovi vynesla dvě zlaté sošky. Brooks do svého dosud posledního snímku obsadil Nicholsona, jenž sekundoval hvězdnému milostnému trojúhelníku v podání Reese Witherspoon, Owena Wilsona či Paula Rudda.
Herci a herečky jsou ale jedinou ozdobou filmu, který jinak uvízl v průměrnosti a nijak nevybočil z kupy totožných žánrovek po přelomu tisíciletí. Přitom stál obludných 120 milionů dolarů. Rovných 50 milionů padlo na výplatní pásky režiséra a čtyř hereckých hvězd. Kritiky snímek rozcupovaly a publikum nemělo zájem. Tržby se zastavily na 48 milionech dolarů, což stačilo na jeden z největších propadáků historie. Nicholson poté sekl s herectvím (nejspíš poznal, že už to přišlo) a Brooks se dál věnuje jen producentské činnosti.

2. John Carter: Mezi dvěma světy (2012)

John Carter: Mezi dvěma světy
John Carter: Mezi dvěma světy | 2011 - Disney Enterprises, Inc.
Spisovatel Edgar Rice Burroughs dal světu kromě Tarzana také hrdinu z dob občanské války Johna Cartera, jenž musí napínat svaly na alternativní planetě Mars (zvané místními obyvateli Barsoom). Jenže zatímco muže vychovaného opicemi všichni známe, po Carterovi ani pes neštěkne. Filmovou adaptaci chystali různí tvůrci v průběhu osmdesáti let a nakonec ji natočil Andrew Stanton (Příšerky s.r.o.) s rekordním rozpočtem 250 milionů dolarů.
Studio Disney ale pokazilo marketing a velkolepé dobrodružství, které z pohledu kvality vůbec nedopadlo zle, odešlo s finančním výpraskem. 280 milionů dolarů z kin znamenalo katastrofu a Johna Cartera nespasila ani cirkulace na streamovacích službách. Najít ho můžeme na Disney+, ale jedenáct let po premiéře nikdo netuší, o jak velký a ambiciózní projekt původně šlo.

3. 47 roninů (2013)

Keanu Reeves
47 Róninů
Na příběhu zhrzených samurajů, kteří ve středověku plánují pomstu svého zavražděného pána, přece nejde nic pokazit. Keanu Reeves a Hirojuki Sanada vedli mezinárodní produkci, která měla apelovat na americké i japonské publikum. Nezkušený režisér stylových reklam Carl Rinsch dostal rozpočet kolem 175 milionů dolarů a natáčel akční spektákl s fantaskními motivy, který měl navázat na Pána prstenů.
Studio Universal ale režiséra odsunulo stranou a nenechalo jej promlouvat do finálního sestřihu. Dotáčky a úprava tehdy populárního 3D formátu přišly na spoustu peněz, což ale 47 roninů nezachránilo. Nekoherentní snímek odmítli kritici i publikum a celosvětové tržby z kin činily 151 milion dolarů. Loni sice došlo na pokračování s názvem Blade of the 47 Ronin, které se odehrává 300 let po událostech jedničky, ale béčkový projekt zamířil bez povšimnutí rovnou na video. Nebýt dvacetimilionového Johna Wicka z roku 2014, Keanu Reeves by se už z tohoto přešlapu možná neoklepal.

4. Jack a obři (2013)

Nicholas Hoult
Jack a obři
Období celovečerních adaptací klasických lidových pohádek sahá nejen díky Disneymu až k počátkům kinematografie, hlavně v minulé dekádě se to v Hollywoodu Sněhurkami, Alenkami nebo Karkulkami jen hemžilo. Renomovaný Bryan Singer (X-Men, Valkýra) to u Warner Bros. zkusil s fazolovým stonkem, po němž se hrdinové ze smyšleného království vyšplhají až do fantaskní země obrů.
A tvrdě narazil. Hvězdní tvůrci a herci jako Ewan McGregor či Stanley Tucci sice zabránili fiasku, avšak s rozpočtem atakujícím 200 milionů dolarů šlo o propadák, který si publikum nenašel. Hrubé příjmy sotva pokryly produkční náklady a recenze se rozcházely třeba ve vztahu k násilí, které Singer musel takřka oželet, aby se vešel do dětského ratingu. Jinak dospěle uchopená látka trpěla nevyvážeností a větší úspěch zaznamenali týž rok o poznání béčkovější Jeníček a Mařenka: Lovci čarodějnic.

5. R.I.P.D. – URNA: Útvar Rozhodně Neživých Agentů (2013)

Ryan Reynolds, Jeff Bridges
R.I.P.D. – URNA: Útvar Rozhodně Neživých Agentů
Muži v černém se nerodí každý den. V URNA režisér Robert Schwentke (Red) představil svět zemřelých agentů, kteří se v různých podobách infiltrují na Zemi a chytají proradné bytosti vydávající se za lidi. Buddy komedie s Ryanem Reynoldsem (ten ukecaný) a Jeffem Bridgesem (ten mrzutý) stála na dvou věcech – přibližně na 150milionovém rozpočtu a na trapném humoru, jehož vrcholem byly proměny Bridgese v atraktivní blondýnku a Reynoldse ve shrbeného Asiata.
Adaptace komiksu z roku 1999, kdy podobné koncepty díky Mužům v černém letěly, roku 2013 ostrouhala. Tržby se zastavily na necelých osmdesáti milionech dolarů a studio Universal promptně zrušilo chystaná pokračování. Sequel R.I.P.D. 2: Rise of the Damned šel loni rovnou na video, kam mohla okamžitě zamířit i nepovedená a ignorovaná jednička.

6. Transcendence (2014)

Johnny Depp
Transcendence
Bývalý dvorní kameraman Christophera Nolana Wally Pfister zrežíroval pod producentskou záštitou svého kolegy ambiciózní sci-fi ve stylu Počátku, v níž si zahráli Johnny Depp, Morgan Freeman nebo Cillian Murphy. Místo vizionářského příběhu o nejobdařenější lidské mysli jsme ale dostali nudnější variaci na Bessonovu Lucy, kterou tehdejší konkurence v podobě Godzilly či Na hraně zítřka rozdupala.
Rozpočet se odhaduje mezi 100 a 150 miliony dolarů, přičemž publikum v kinech nechalo 103 miliony. Pfister se poté s Hollywoodem rozkmotřil a Transcendence upadla v zapomnění jako sci-fi plná logických přešlapů a nevýrazné konverzační inscenace. Šlo již o několikátý propadák Johnnyho Deppa v řade (Cizinec, Temné stíny, Osamělý jezdec) a následoval ještě Mordetcai. Je vlastně s podivem, že je Depp považován za komerční hvězdu.

7. Pan (2015)

Levi Miller, Garrett Hedlund
Pan
Opravdu si někdo pamatuje verzi Petera Pana, v níž záporák Blackbeard v podání Hugha Jackmana pěl skladby od Nirvany? Warneři do svého Pana nasypali kolem 150 milionů dolarů a chtěli působit progresivně jako Moulin Rouge mezi muzikály. Jenže s danou látkou před třiceti lety úplně neoslnil ani Spielberg, jehož Hook alespoň netrpěl kolosální zbytečností a vydělal velké peníze.
Po vizuální stránce film obstojí a režisér Joe Wright nezapře pevnou ruku stejně jako skladatel John Powell, ale jinak je Pan obdobně zaprášeným spotřebním výrobkem jako Mocný vládce Oz Sama Raimiho.

8. Země zítřka (2015)

Země zítřka
Země zítřka | Disney
První Piráti z Karibiku se před dvaceti lety stali obřím hitem, ačkoli to od nich nikdo nečekal a vznikli na motivy pouhé atrakce v Disneylandu. Zemi zítřka točil před osmi lety úspěšný Brad Bird (Úžasňákovi, Mission: Impossible – Ghost Protocol), hlavní roli obdržel George Clooney a příběh vycházel rovněž z futuristického Disneyho parku. Myšák film mohutně propagoval a uvolnil dvousetmilionový rozpočet, avšak kurz Černé perly se mu nastavit nepodařilo.
Země zítřka si došla pro 209 milionů dolarů a publikum dalo najevo, že bádání po světě ztraceném v čase i prostoru ho nezajímá. Sci-fi s pubertální hrdinkou možná zafungovalo v temnějších Hunger Games, více magická a fantazijní Země zítřka zůstala dodnes nepochopená a přehlížená, ačkoli místo všudypřítomné dystopie nabídla utopické myšlenky.

9. V pasti času (2018)

V pasti času
V pasti času | Disney
Adaptace oblíbené dětské knihy Madeleine L’Engle, v níž dospívající dívka cestuje se třemi nebeskými bytostmi napříč různými světy, měla být jasným hitem. Disney povolal režisérku Avu DuVernay (Selma), která se stala první černošskou filmařkou režírující projekt dražší 100 milionů dolarů, a obsazení tvořily hvězdy jako Chris Pine, Reese Witherspoon či Oprah Winfrey.
DuVernay se kvůli tomuto závazku vzdala režie prvního Black Panthera, jenž šel do kin o tři týdny dříve. A připravil ho o většinu zisků. Jenže Wakandě v kinech provolávali slávu i zásluhou provedení a příběhu, které konkurenční Disneyho projekt vysoce předčily. V pasti času odešlo s podprůměrnými recenzemi a vydělalo 132 miliony dolarů, ačkoli některé predikce hovořily o miliardě. Kdo z vás film viděl, popřípadě mu něco říká název?

10. Smrtelné stroje (2018)

Smrtelné stroje
Smrtelné stroje | Universal Pictures
Z osudu Johna Cartera se Holllywood zcela nepoučil a po šesti letech přišel další steampunkový blockbuster, tentokrát na motivy knižní série Philipa Reeva. Epickou sci-fi o pohybujících se městech budoucnosti produkoval Peter Jackson, jenž Smrtelné stroje rovněž napsal společně se scenáritkami trilogie Pán prstenů Fran Walsh a Philippou Boyens. Bombastické trailery vycházely díky takřka 150milionovému rozpočtu a trikům od Weta Digital, ale nic platné to nebylo.
Jackson přenechal režii svému dlouholetému spolupracovníkovi a trikovému expertovi Christianu Riversovi, jehož úsilí se s obdivem nesetkalo. Kritický verdikt byl neúprosný a publikum utratilo za nezáživnou dystopickou jízdu pouze 84 miliony dolarů. Smrtelné stroje tak skončily dřív, než se stihly trochu zahřát.

Kinolog: Musíme si promluvit o Dominikovi Ferim. Stejně jako o Cosbym a Weinsteinovi

Soudní proces s bývalým politikem Dominikem Ferim je pro Česko podobně významný jako proces s producentem Harveym Weinsteinem v USA. Od počátku hnutí MeToo v roce 2017 jsme se ale už díky desítkám dokumentů dozvěděli mnoho o obětech sexualizovaného násilí. Dá se z nich naučit, co jako veřejnost nemáme dělat a říkat, a čemu naopak věnovat pozornost.