Spolutvůrce a hlavní dabér Ricka a Mortyho skončil kvůli vyšetřování o násilí na ženách a styku s nezletilými dívkami
Mračna se nad Roilandem začala smrákat od roku 2020, kdy byl zatčen a obviněn z pokusu o napadení a uvěznění nejmenované ženy, s níž měl být tou dobou ve vztahu. Byl propuštěn na kauci a předsoudní jednání mají být zahájena v dubnu letošního roku. Celá tato událost však zůstala zcela skrytá před veřejností. Až do nedávných dnů, kdy o ní informovala stanice NBC News.
Jako by toto obvinění nebylo dost vážné samo o sobě, začaly se ozývat další ženy, jež dnes dvaačtyřicetiletý Roiland během poslední dekády vyhledával na internetu a vtíral se jim do přízně. Šlo o náctileté dívky, které si Roilanda idealizovaly a zprvu byly nadšené, že jim věnuje tolik pozornosti. Zatím všechny, které veřejně vystoupily a poskytly záznamy konverzací, nakonec pochopily, jak podivný je takový zájem přinejmenším dvakrát staršího muže, takže komunikaci včas utnuly. Následující měsíce a roky celou věc považovaly za bizarní, ale nakonec neškodnou historku. Když však najevo vyšla zpráva o Roilandově obvinění, cítily potřebu se ozvat.
S možnou výjimkou již šetřené kauzy, o níž se mnoho neví, zřejmě není žádné z Roilandových dosud odhalených chatování s dívkami vyloženě trestné. Při jejich množství se ale odhaluje systém „groomingu“, kdy se Roiland osvědčenými frázemi pokoušel v dívkách vzbudit důvěru. Stále není jasné, jestli byl jeho zájem čistě platonický, nebo zda u některého z dosud neznámých případů usiloval či dosáhl i fyzického kontaktu. Nutno však podotknout, že ve svém fandomu, v němž dominují muži, k těmto „přátelským“ konverzacím vyhledával opačné pohlaví.
Je patrné, že takové jednání muže ve středním věku je zcela nevhodné. Skutečnost, že Roiland cílil na fanynky Ricka a Mortyho, pak tuto kauzu napevno spojuje i s jeho prací. Není divu, že se k němu společnost Adult Swim obrátila zády, následovaná dalšími producenty, kteří s Roilandem připravovali projekty Solar Opposites a Koala Man. Společnost Squanch Games stojící za jeho videohrami oznámila, že Roiland rezignoval na funkci jejího ředitele.
Justin Roiland vybudoval za posledních patnáct let slušné mediální impérium a status popkulturního fenoménu Ricka a Mortyho vytěžil na maximum. Značka dala vzniknout bohaté škále merchandisingu a díky nabytému renomé si Roiland zajistil několik dalších lukrativních pozic. Vzhledem k tomu, že úspěch Ricka a Mortyho je ve velké míře spojený s Roilandovým hlasem (proto jsou tak tristní a nevtipné lokální dabované verze), byl považovaný za srdce celého projektu. A to i na úkor svého zkušenějšího kolegy Dana Harmona, přestože je při pohledu na portfolio obou tvůrců jasné, že Harmonův styl humoru demonstrovaný třeba kultovním seriálem Community musel mít na podobu výsledného produktu přinejmenším rovnocenný vliv.
Žádný seriál navíc není intelektuálním dílem jednoho člověka. I scenáristický tým Ricka a Mortyho se značně rozrůstal. Tím spíš po objednávce stovky nových epizod od Adult Swim, která si vyžádala mnohem koncentrovanější a rychlejší vývoj. Není pravda, že bez Roilandovy vize si seriál nemůže uchovat svého ducha, protože v tuto chvíli byl už jen jedním z mnoha tvůrčích impulzů.
Problém představuje mnohem víc skutečnost, že Roiland propůjčuje hlas titulním postavám a mnoha vedlejším charakterům. Američané jsou na „voiceacting“ u animace velmi hákliví a odchod dabéra se řeší častěji opuštěním postavy než přeobsazením. To ale v případě obou protagonistů půjde jen velmi těžko. Rick a Morty nemůže existovat bez Ricka a Mortyho, v takovém případě by bylo lepší nabídnout úplně nový seriál iniciovaný aktuálním štábem.
Stejný návrh zazněl už v recenzi poslední řady jako možné řešení několika slepých uliček, v nichž se tvůrci dávno ocitli. To se ale samozřejmě nestane, pokud tomu producenti budou moct zabránit, vždyť zajetý brand má v tuto chvíli dost možná miliardovou hodnotu. Nikdo nedá ránu z milosti Simpsonovým či South Parku, byť v případě springfieldské rodinky už jsme viděli víc žalostných epizod než dobrých. Podle logiky trhu ale u těchto kolosů není tolik důležitá kvalita jako snaha udržet je ve vysílání, aby mohly sloužit jako prominentní reklama na doplňkové zboží. Seriál Rick a Morty se do této skvadry už dávno zařadil. Zatím si udržel větší část své úrovně, vykazuje už však známky únavy.
Jaké možnosti se tedy Adult Swim a Harmonovi nabízejí? Buď přeobsadit role někým, kdo se pokusí imitovat Roilandovo podání, nebo se vydat úplně novým směrem a dát příchozím dabérům volnější ruku. Ani jedno z těchto řešení se nejeví ideálně. První bude působit jako imitace a věčná připomínka Roilanda, u druhého seriál přijde o velký kus své identity. Roiland je (v tuto chvíli se chce říct bohužel) vynikajícím dabérem, jehož vliv prakticky na celou mainstreamovou animaci posledních let je nezměrný, nahradit ho tedy bude velmi těžký úkol. Stále existuje možnost, že přes značnou snahu udržet seriál při životě nakonec produkce hodí flintu do žita. Možná by to bylo nejlepší.
Kinolog: Film, který zabil kariéru Brada Pitta. Dekadentní Babylon je pro otrlé znalce
Retro velkofilm Babylon odehrávající se ve 20. letech minulého století stál asi 80 milionů dolarů a je to jeden z největších komerčních propadáků roku. Jenomže má i nominace na Oscary a část recenzentské obce ho považuje za jeden z nejlepších „filmů o filmu“, jaké kdy vznikly.