Připravuje se životopis Michaela Jacksona. Padnou rekordy, kterých dosáhla Bohemian Rhapsody?
Producent Graham King a studio Lionsgate zatím neoznámili, kdo krále popu ztvární. Padlo ale jméno režiséra, kterým by měl být Antoine Fuqua, známý hlavně díky filmům Equalizer, Bojovník či Training Day. „Myslím, že nenajdeme umělce se stejnou silou, charismatem a čistým hudebním géniem, jako byl Michael Jackson. Jeho práce mě inspirovala v začátcích mé tvorby, šlo ostatně o prvního černého umělce, který ovládl MTV,“ uvedl podle Variety režisér, jenž je sám Afroameričan.
Co od snímku očekávat? Michael Jackson je kontroverzní figurou, která dodnes rozděluje společnost. Část lidí ho považuje za nebezpečný produkt zábavního průmyslu, rozbitého muže, který své utrpení přenášel na druhé. Část ho má dokonce za manipulativního sociopata, který své zločiny včetně sexuálního zneužívání dětí vědomě skrýval pod maskou nevinnosti a naivity. Jiní ho vnímají přesně naopak jako jemnou, dětsky čistou duši, na kterou se nabalila vrstva špíny kvůli nepochopení a závisti.
Nepomáhá, že velký kus především pamětníků a pamětnic 80. a 90. let k němu cítí silné parasociální pouto, tedy mylný pocit, že ho znají jako člověka, chápou jeho motivace, emoce a vnitřní svět. Útoky na něj jsou pak přeneseně vyhlášením války jim samotným, jejich vzpomínkám, mládí a identitě.
Komerční praxe producenty vždy vede k vyčištěným a příznivým pohledům na celebrity, protože potenciální publikum je tvořené většinou jejich věrnými zastánci. Tak se dostáváme k až ostudně překrouceným příběhům typu Bohemian Rhapsody, jejíž tvůrci jako by se styděli za to, kým byl Freddie Mercury, tak raději vytvořili jeho „dětem přístupnou“ verzi, u jejíhož trápení se dá snáz dojímat.
Vstřícný pohled samozřejmě nedělá film automaticky špatným. Loňský Elvis přehlíží většinu kontroverzí a ostrých hran Presleyho života, přesto jde o jeden z nejlepších mainstreamových filmů roku 2022. Režisér Baz Luhrmann disponuje dost silnou a podnětnou uměleckou vizí, takže nevadí, že si v mnoha ohledech nasazuje růžové brýle.
A v totéž je asi nutné doufat i u Michaela. Protože byť by měl Fuqua vůli vyjádřit se komplexně k Jacksonovu fenoménu, nejspíš by mu z toho vyšla desetidílná true crime minisérie, v níž by mu zbylo tak málo prostoru na nostalgické hudební montáže, že by se nespokojené publikum vzbouřilo a zbořilo kinosály.
Fuqua zatím nemá v portfoliu titul, podle nějž bychom mohli odhadovat, jakým směrem se přesně vydá, nebo očekávat, že bude zaručeně úspěšný. Kritické i komerční přijetí jeho projektů je různorodé a jednoznačný mistrovský kus mu zatím chybí. Kariéru ale začal režií hudebních klipů, což může být dobrou průpravou k hudebnímu filmu.
Produkčně za ním stojí Graham King, který má na kontě třeba Scorseseho filmy Letec a Hugo a také již zmíněnou Bohemian Rhapsody. Ta sice zaznamenala velký divácký úspěch, kvalitativně ale představuje spíš varovné znamení. Její produkci provázely obrovské problémy, které se nedaly předvídat, včetně výměny režiséra ve chvíli, kdy byl film skoro dokončený, takže její zmatenou výslednou podobu nelze brát jako vzorec.
Scénář píše zkušený John Logan, který s Kingem pracoval nejen na zmíněných Scorseseho filmech, ale také na bondovkách Skyfall a Spectre, ScottovuGladiátorovi a na dalších výrazných titulech. Jak si Fuqua poradí s doposud největší výzvou své kariéry a jestli produkce dokáže zopakovat komerční úspěch Bohemian Rhapsody s lepším filmem, se dozvíme v roce 2024 nebo 2025.
Kinolog: Král rokenrolu Elvis čerpal z černošské kultury a měl nebezpečně smyslné pohyby pánve
Nový životopis o zpěváku Elvisovi Presleym má 160 minut, ale trvat by mohl klidně i déle. Je to film o rychlém vzestupu a pomalém pádu. Formálně je mnohem nápaditější než nedávná úspěšná, ale nudná Bohemian Rhapsody.