Světýlka se snaží ukázat trápení malé holčičky. Na silné drama toho ale nabízí příliš málo

Recenze: Světýlka se snaží ukázat trápení malé holčičky. Na silné drama toho nabízí příliš málo
Světýlka | KVIFF
Parkanová je totiž známá tím, je její díla jsou pro ni velmi osobní, dalo by se říci až intimní, a vychází v nich z dětství či obecně rodinného života. Při natáčení Chvilek se inspirovala odžitými situacemi s blízkými, v dobovém Slovu zase využila vzpomínek na své prarodiče. Na babičku s dědou pak dojde i v případě Světýlek, v nichž Parkanová opět vycházela ze svého dětství i osobních zkušeností a snažila se výsledek prodat do co nejkomornějšího a nejrealističtějšího hávu.
Světýlka
Světýlka
59%
Tentokrát vycházela z dob, kdy její rodiče procházeli manželskou krizí a tehdy malá budoucí filmařka se cítila osamělá a přehlížená. Jedinou kotvou pro ni byli právě babička a děda. Toto období se režisérka a scenáristka snažila převést do celovečerní podoby, v níž se koukáme na vleklou rodinnou krizi očima šestileté Amálky. Ta si užívá zdánlivě obyčejný letní den, kdy blbne na zahradě a následně tráví odpoledne s prarodiči, s nimiž se vydá do lesa na borůvky či k vodě. Celý den je ovšem rámován hádkami jejích rodičů i uštěpačnými a rýpavými komentáři babičky, která se nebojí o své dceři (čili mamince Amálky) nevybíravě mluvit i před svou vnučkou. Vnímavá holčička si proto začíná pomalu všímat, že něco není v pořádku.
Světýlka: první ukázka | Bontonfilm

Jeden den z pohledu holčičky

Celý den tedy pozorujeme z pohledu malé holčičky, od níž se jen málokdy uhne stranou. Což jasně stvrzuje i práce s kamerou, která většinu času zabírá snímek z dívčiny výšky a dalším hereckým aktérům v čele s Veronikou Žilkovou a Martinem Fingerem vidíme často pouze tělo, hlava zůstává mimo záběr. Jedná se pak opravdu o doslovné zpracování jednoho dne dítěte, které je z klíčových scén příběhu vykazováno pryč a divák tedy většinou slyší pouze střípky. Což má za následek dvě věci. Autorce se díky tomu daří vystihnout jistou přehlíženost a osamocenost malé hrdinky, zároveň ovšem tyto scény okrádají snímek o jakýkoliv dramatický či divácky vděčný prvek, jenž by mohl v publiku silněji zarezonovat a dát celku mnohem větší hloubku a emocionální zásah.
Je jasné, že Parkanová natočila snímek přesně tak, jak chtěla, a člověk ji musí za její oddanost tvůrčí vizi, z níž ani na chvíli neuhne, obdivovat. Snímek zkrátka ukazuje jeden den ze života malé holčičky, v jejíž rodině se děje cosi nehezkého. I když tento nápad zní sám o sobě dobře, celý počin i přes krátkou 70minutovou stopáž prostě neutáhne.
Světýlka
Světýlka | Bontonfilm

Když jen nápad nestačí

Parkanová používá podobné postupy jako u svých předešlých děl, mezi nimiž bohužel opět figuruje i jistá chladnost a odtažitost vůči divákovi. Mia Bankó je v hlavní roli úžasná a divák si k ní velmi snadno vybuduje vztah, což ovšem neplatí o dalších rodinných příslušnících či zmiňované krizi. Těžko lze cítit nějaké tíživé pocity z události, z níž nám autorka nadělí pouze drobky a nemáme ani možnost si k charakterům a jejich trápení vybudovat osobní vazbu.
Je jasné, že o to režisérce v prvním plánu ani nešlo, jelikož hlavní pro ni byla perspektiva malé holčičky, celkový dojem to však přesto shazuje. Nepomáhá tomu ani fakt, že snímek vlastně tak nějak plyne, chybí v něm výraznější dějový oblouk, nijak negraduje a my sledujeme zkrátka jen velmi krátký časový úsek rodinné události, u níž neznáme začátek a v podstatě ani konec.
Světýlkám se nedají jistě upřít mnohé řemeslné kvality. Zejména dlouhé záběry a nápady kameramana Tomáše Juříčka fungují ve snímku skvěle a pomáhají pocitům hrdinčiny izolovanosti. Kromě výtečné Bankó, která svými pohledy a postupující nejistotou ovládla celý film, pak jistě stojí za zmínku také skvěle obsazená Žilková i její filmový manžel, vždy spolehlivý a neselhávající Finger.
Světýlka
Světýlka
Světýlka
Světýlka
Světýlka
I přes jisté umělecké kvality a jasné klady má ovšem člověk na konci pocit, že to celé vedlo odnikud nikam, a kvůli zmíněné odtažitosti a zvolenému stylu se jedná o malinko prázdné vyprávění. I kvůli opakování postupů by tedy možná chtělo, aby příště Parkanová zkusila žánrově trošku něco jiného, oprostila se od osobních zážitků a zkusila se vydat jiným směrem. Talent pro výrazné audiovizuální vyprávění jí totiž evidentně nechybí.
55%
Beata Parkanová sice ve Světýlkách vypráví osobní příběh, příliš ale neví, jak se emočně propojit s divákem. Pohled na manželskou krizi očima malé holčičky se sice může pochlubit funkčním řemeslem a skvělým obsazením v čele s výbornou Miou Bankó, zároveň se ovšem kvůli své vizi vyhýbá jakýmkoliv dramatickým obloukům či emocím, a diváka tak během skromné stopáže postupně ztrácí.
Milan Rozšafný
Milan Rozšafný
Film Světýlka je momentálně k vidění na karlovarském filmovém festivalu, ale od 5. září jej můžete vidět i v běžných kinech. Podívejte se také na žebříček nejlepších českých filmů podle databáze Kinoboxu.