Mord ukazuje pravou českou náturu. Spoléhá na návrat k tuzemským klasikám

Recenze: Mord ukazuje pravou českou náturu. Spoléhá na návrat k tuzemským klasikám
Mord | CinemArt
Onou rodinnou sešlostí je událost, na kterou se vegetariánům v publiku nebude koukat dobře. Dostaneme totiž typickou rodinnou zabíjačku u dědečka, na které se sejdou vnoučata i pravnoučata a kořalka začne téct proudem ještě předtím, než prase naposledy opustí svůj chlívek. Během zdánlivě radostné události se však začínají řešit i konflikty a dlouhodobě vyhrocené vztahy a napětí na vsi bublá jako papiňák.
Mord
Mord
77%
Hlava rodiny Karel nezvládá tradiční hádky s dcerami i komplikace okolo zabíjačky, dědeček se mu bojí říct, že za rok už se žádné prase porážet nebude a dcera Lucie je nešťastná z manželské krize, zatímco její manžel do sebe na dvoře klopí jednoho panáka za druhým a nadává, jaká je jeho žena hysterka. A do toho tu máme další kupu rázných vděčných figurek a vtipné zápletky okolo mokrých patron, zapšklého souseda či hledání prasečí krve.
Debutující režisér Adam Martinec natočil film na základech československé nové vlny. Komorní rodinnou událost postavil zčásti na nehercích, aby ještě více prodal přirozenost a realističnost prostředí a prostřednictvím scénáře a dialogů „jak ze života“ prozkoumal klasické čecháčství a naše vlastnosti. Inspirací novou vlnou je tu i z pohledu vyprávění či jednotlivých záběrů více a snímek opravdu dá vzpomenout na díla Miloše Formana v čele s Hoří, má panenko, rodinu Homolkových od Jaroslava Papouška a řadu další kultovních děl. Svou vesnickou poetikou (a ostatně i tématem prasečích hodů) pak novinka připomene i Slavnosti sněženek.
Mord: trailer | CinemArt
S žádným z těchto velikánů se nemůže Martincova prvotina srovnávat, to bychom po jeho debutu chtěli ostatně už moc. Zmiňované prvky ovšem dokáže variovat velmi obstojně a s pořádnou tvůrčí chutí. Dialogy působí přirozeně a maximálně uvěřitelně, skupinka postav obsahuje všechny rozdílné charaktery, jež můžete na vesnici či ve své rodině potkat – od cholerika, přitroublého buranského manžela, bodrého opilého kamaráda atd. To má za následek tradiční situace a „kecy“, které zná z podobných sešlostí snad každý z nás, a divák má opravdu z mnoha scén pocit, že už něco takového zažil, akorát bez humoru a zabitého prasete.
Dochází tak k nádhernému kontrastu mezi trpícími i ráznými ženami a neustále chlastajícími muži, kteří nechápou, co ty ženské zase řeší, a dojde i na zkoumání lidské samoty a ohlížení se za vlastními chybami. Martinec dokáže skvěle pracovat nejen s přesnou atmosférou, ale právě taky herci i neherci, mezi nimiž často nepoznáte rozdíl a amatérská část osazenstva dává celku ten správný uvěřitelný, civilní a realistický nádech.
Martinec navíc umí šikovně balancovat mezi břitkými a vtipnými hláškami opilců, ale také hořkosladkými či vážnějšími momenty a často nechává trápení protagonistů promluvit, aniž by postavy řekly jediné slovo. Což byla obzvlášť u neherců riskantní volba, která se naštěstí vyplatila. Díky všem těmto prvkům právě sonda do klasické české nátury i rozbor typických konfliktů a vlastností skvěle fungují a divák má pocit, jako by se díval na plátně na vlastní rodinnou sešlost. Ne vždy je to sice jednoznačně vtipné a příjemné, i přesto bude mít však divák většinu času úsměv od ucha k uchu.
Mord
Mord
Mord
Mord
Mord
Martinec tedy výtečně variuje domácí klasiky a pokouší se do nich přimíchat i nějaké ty moderní festivalové prvky. Na druhou stranu, režie a scénář neposouvají osvědčené prvky a styl nijak kupředu a nepřidávají do žánru nic nového. Přechody mezi humornými a vážnými pasážemi pak často nejsou tak plynulé a Martincovi přeci jen schází um dostat se postavám ještě hutněji pod kůži a vykřesat z událostí emocionálně vyhrocenější moment, jenž si divák zapamatuje a který v něm bude s odstupem času rezonovat.
Autorova čecháčkovská sonda tak mohla být ještě daleko rýpavější a podnětnější, kdyby se mu jisté momenty povedlo více vyšperkovat a některé vedlejší linie nenechal vyšumět. Pořád se ovšem jedná o snímek, který má potenciál stát se v rámci žánru velmi oblíbeným titulem a naservírovat divákovi zábavným způsobem situace, u nichž sebe nebo někoho svého známého velmi jasně pozná.
Podívejte se na žebříček nejlepších českých filmů podle databáze Kinoboxu.
75%
Adam Martinec navazuje na tvorbu Miloše Formana či dalších novovlnných velikánů a ukazuje pohled do typické vesnické rodinky. Snímek velmi uvěřitelně a civilně zobrazuje české vlastnosti a rozdílnost mezi generacemi či pohlavími a za doprovodu zábavných hlášek a vtipných situací se vydává i na hlubší cestu do nitra postav. To se mu sice nedaří tak silně jako jeho předchůdcům, stále se ale jedná o velmi sebejistý debut, jenž si zaslouží vaši pozornost.
Milan Rozšafný
Milan Rozšafný