To zas budou Vánoce. Tvůrci nejbrutálnějšího hororu remakují vyvražďovačku, která šokovala rodiče
„Na tom filmu je cosi znepokojivého,“ komentoval svůj oblíbený film Quentin Tarantino v podcastu Eli Roth's History of Horror. Silent Night, Deadly Night podle něj působivě, i když svým způsobem poklesle zachycuje utváření dětského traumatu nejen nárazovou šokující událostí, nýbrž i systematickým potlačováním svobodného ducha. Chlapecký protagonista Billy nejprve znervózní při návštěvě vyšinutého dědy, jenž jej v důchoďáku varuje před zabijáckým Santou, načež vrah s touto bezúhonnou image u cesty násilně zabije celou jeho rodinu.
Hrdina vyrůstá v sirotčinci vedeném démonizovanou jeptiškou, která trestání pseudo-hříchů razí jako výchovný sport, a když posléze na brigádě už jako urostlý tichý mladík obleče Santův úbor, veškerý nahromaděný stres prochází smrtonosným filtrem. Snímek vzácně režírujícího Charlese E. Selliera Jr. je od té doby tradiční vyvražďovačkou, která nicméně těží z degradace sváteční morálky a okolnostmi formovaného zabijáka staví do pozice, v níž s ním skoro můžeme sympatizovat. Cynismus jede na plné obrátky a ambivalentní zakončení, jež tvůrci v průběhu let následovali čtyřmi slabšími sequely a remakem Silent Night z roku 2012, dělá z téhle podívané esenciální žánrovou výplň osmdesátek.
To Brad Miska a Brandon Hill ze společnosti Cineverse dobře chápou a dle webu Deadline oslovili Mikea P. Nelsona (nejnovější a velmi povedený Pach krve), aby napsal a zrežíroval moderní verzi. Oba producenti s úspěchem dohlíželi na druhý a nynější třetí díl série Terrifier o nadpřirozeném klaunském vrahovi se zálibou v neúměrně drsném mordování svých halloweenských a vánočních obětí. Trojka přijde do tuzemských kin 28. listopadu, stála dva miliony dolarů a už nyní se jí z celého světa vrátilo 72 milionů.
Dokazuje tak, že lidé mají o cynický černý humor a osmdesátkové formáty stále zájem, což Hill zohlednil v oficiálním prohlášení. „Vždy jsem byl velkým fanouškem Silent Night, Deadly Night a nemůžu se dočkat, až předložím Mikeovu vizi dalším fanouškům ikonických slasherů. Jak jsme viděli letos, stále existuje neuvěřitelná poptávka po úderných nezávislých hororech, a věříme, že tím můžeme oslovit silné publikum počínaje kiny a konče domácími nosiči a streamováním."
Neméně entuziastický je Nelson, jenž kreativně oživil skomírající kanibalskou franšízu Pach krve tím, že ji převlékl do zcela nového tematického kabátu. Totéž by do jisté míry mohl zvládnout s hororem, jehož kultovní i skandální pověst se formuje čtyři dekády. Studio TriStar tehdy Silent Night, Deadly Night promovalo televizními spoty a plakáty lákajícími na vraždícího Santu Clause (přirozeně), což ale rodičům nepřidávalo na sváteční náladě a mnozí se ohradili proti škodlivému vlivu na děti. Studio stoplo propagaci šest dní po premiéře v kinech, během níž film vydělal 1,4 miliony dolarů a překonal i otvírák Noční můry v Elm Street.
„Příležitost pracovat s producenty, kteří se podíleli na původní Silent Night, Deadly Night a spolupracovat s týmem Terrifier 3, je pro mě čest. Nikdy nezapomenu, jak jsem jako pětiletý capart vešel do videopůjčovny a viděl ten plakát. Byl jsem v úžasu a začal jsem si představovat, jaké strašné věci se mohou odehrávat. Být součástí odkazu toho díla o mnoho let později je šílené. Nemohu se dočkat, až produkce odstartuje a naplňující příběh převedu dle vlastních představ. . Billy je zpět!," pozastavil se Nelson právě nad účinkem propagačního materiálu, zachycujícího Santovu ruku třímající sekyru, která se sápe do komína následujíc tělo proměněného symbolu Vánoc.
V tomhle procesu Terrifier drtivě uspěl a tahle oprášená klasika, která v porovnání s konkurenčním snovým řáděním Freddyho Kruegera globálně zapadla, může být velkým hitem příštích svátků. Zatím si prohlédněte žebříček nejlepších hororů 80. let a také letošního roku.