Změna pohlaví, muzikálová čísla a hollywoodská hvězda. Hit z Cannes útočí ve zběsilém traileru
Chytlavá a zároveň značně neobvyklá premisa stojí na operaci změny pohlaví uprostřed války drogových kartelů. Konkrétně sledujeme právničku Ritu (Zoe Saldaña známá z Avatarů i Strážců Galaxie), jež musí pomoci mexickému drogovému bossovi Juanovi v kompletní změně identity na titulní Emilii Pérez, což není motivováno jen útěkem před úřady, ale i niterním nastavením protagonisty.
Emilii i Juana si zahrála Karla Sofía Gascón, první trans herečka, jež se dočkala v Cannes dočkala ocenění. To si vysloužila nejen společně se Zoe Saldaña, ale i se Selenou Gomez, jež se ve snímku také objevuje. Šlo tedy o bezprecedentní krok hned v několika ohledech.
Pro Audiarda se jednalo o první snímek, který napsal bez spoluscenáristy. Vycházel přitom ze svého vlastního libreta k připravované opeře na stejné téma, k čemuž ho inspiroval román Borise Razona Écoute (což bychom mohli přeložit jako Naslouchání). Vedle přestřelené kriminální zápletky zde mají velký prostor i choreograficky náročná muzikálová čísla na hudbu zpěvačky Camille a skladatele Clémenta Ducola.
Už samotné téma budí hodně pozornosti a nutí k zamyšlení, které prvky naší identity jsou vrozené a které spíše převzaté. Kam se řadí vnímání vlastního genderu či třeba nevyhnutelnost kriminální kariéry? Minutu a půl dlouhý teaser, neprozrazující v podstatě nic z dějové zápletky, navíc láká na působivost obrazů a vyhrocené momenty ve velmi múzickém podání.
Audiardův výrazný film před pár dny vstoupil do francouzské distribuce, my si na něj ale budeme muset ještě počkat. Ačkoli ukázka láká na listopadové uvedení na Netflixu, to zřejmě platí jen pro zámoří a u nás dílo uvidíme spíše až v únoru, kdy jej do kin uvede společnost Aerofilms. Dosavadní čtyři desítky recenzí na serveru Rotten Tomatoes, evidující především reakce přímo z Cannes, však budí velkou zvědavost – téměř 90 % kritiků a kritiček totiž uděluje pomyslný palec nahoru.