Nepochopené mistrovské dílo? Jeden film sester Wachowských je prý lepší než Matrix

Nepochopené mistrovské dílo? Jeden film sester Wachowských je prý lepší než Matrix
Matrix | Warner Bros.
„Jen si vyhledejte, proč je Speed Racer mistrovským dílem,“ vypsal se devětatřicetiletý herec z filmu Útěk do divočiny na sociální síti X. „Na YouTube jsou o tom tisíce videí. K tomu tisícovky napsaných článků. Můžeme se konečně usnést, že Speed Racer > Matrix?,“ završil drzé tvrzení, k němuž pro změnu mají co dodat tisíce filmových fanoušků.
Speed Racer
Speed Racer
  • Google Play
  • iTunes
64%
Pokud tápete, Speed Racer je tím stylizovaným futuristickým příběhem, který jste možná někdy večer zahlédli na Nově a po chvíli jste si řekli, že jde o krásně natočenou blbost. Někomu pochopitelně z kloubů vymknutá digitální estetika, která nezapře inspiraci komiksy, mangou a vizuálním drajvem Pokémonů, ani krásná nepřijde. Jenže 135 minut dlouhý film, po jehož uvedení se ve Warner Bros. museli chytat za hlavu, má zkrátka nenapodobitelný formální švih. Vypráví o mladém talentovaném jezdci Speed Racerovi, jehož celá motoristická rodina nadšeně podporuje a připravuje na nebezpečný vysokorychlostní závod, jehož zákulisí ohýbají gangsterské korupční pletichy. Nezajímá? A co když Wachowské bez skrupulí prolínají třeba i čtyři časové linie v jednom záběru (split screen nikdy nebyl vytíženější) a stačí jim prvních patnáct minut, aby detailním i strhujícím stylem vysvětlily mnohaleté manévry postav řízené různými motivacemi?
Film je po šestnácti letech kultovní divočinou, která zasluhuje bystré oko a právem ji mnozí považují za nejlepší hranou adaptaci východního anime. Konkurence v podobě Ghost in the Shell nebo Posledního vládce větru možná není kdovíjaká, ale Speed Racer prostě ve svých mantinelech válí. A ve streamovací éře, kdy asijské vlivy stále víc prorůstají do západní kultury, si to lidé začínají uvědomovat.
Speed Racer (2008) trailer: Emile Hirsch, Susan Sarandon | Warner Bros.
Což ale neznamená, že by legendární Matrix měl vyklízet pozice. Jeho kořeny rovněž z podstatné části vězí v punkových východních žánrech, jež razí úplně jinou filosofii či přístup k fyzikálním zákonům. Wachowské na konci 90. let Hollywood ochromily jiným přemýšlením o fikčním světě a příběhem Nea, jenž jako vyvolený vyváděl lidstvo spící ve virtuální falešné realitě z područí umělé inteligence, započaly novou epochu sci-fi v kinematografii. Zejména první díl, který dosud následovala tři problematická pokračování, stojí v každém žebříčku nejlepších žánrových děl proklatě vysoko. A po zásluze. Minimálně akční scény, v nichž herci poletují na drátech a jejich postavy se v „bullet timu“ vyhýbají zpomaleným kulkám, změnily vše.
To Speed Racer neměl takový dopad i kvůli tomu, že do kina moc lidí nepřilákal. Ať už za to mohly rozpačité recenze, souběžná konkurence v podobě Iron Mana a Letopisů Narnie, nebo prostě skutečnost, že hlavně v USA tehdy na podobně hyperkinetické hrané anime nebyli připravení, snímek za 120 milionů dolarů se nechytl a vydělal necelou stovku. V té době filmový průmysl nepoznal moc větších účetních malérů a někdy přespříliš obezřetný (jindy přitom svéhlavý a rozhazovačný) Hollywood se do ničeho podobného znovu nepustil.
Speed Racer
Speed Racer
Speed Racer
Matrix (1999)
Matrix (1999)
I proto nicméně roste kult přehlíženého filmu, který v diskuzi pod Hirschovým příspěvkem mnoho uživatelů brání a v drzém srovnání s Matrixem se přiklání na jeho stranu. To samozřejmě nic nemění na tom, že Matrix zkrátka zůstane významnějším počinem z pohledu vlivu, jaký měl na budoucí vývoj. Také jeho dospělejší a temnější příběh pohodlněji pasuje k představě o revoluční sci-fi, která svými efekty a režijními nápady předběhla dobu. To ale v mnohém dokázal i Speed Racer, přestože z mnoha srozumitelných důvodů těžko uniká škatulce „to ale muselo dát tolik práce, přitom taková blbost.“ Co si o tom myslíte vy?
Podívejte se na žebříček nejlepších sci-fi filmů dle uživatelů Kinoboxu, v nichž inkriminované srovnání dopadá nepřekvapivě.
Zdroje: X, Movieweb