Nesoudný Coppola, íránská cenzura i oslava násilí. Přehlídka Be2Can láká na festivalovou elitu
Než si projdeme jednotlivé filmy, shrňme i pár zásadních informací spojených s letošním ročníkem. Hlavním hostem bude mexický režisér Alonso Ruizpalacios, který letos v Berlíně představil atraktivní gastro-drama V kuchyni, jež uvidí i návštěvníci Be2Can. Právě v Berlíně se přitom Ruizpalacios dočkal i ocenění za své předchozí tituly Běloba a Muzeum, pražskému publiku za pár dnů osobně nabídne svou hektickou kulinářskou novinku, po jejímž konci bude možnost s oceňovaným filmařem i diskutovat.
Dále Film Europe, pořadatel přehlídky, už potřetí spolupracuje i s FAMU, díky čemuž bude promítané tituly hodnotit pětičlenná studentská porota. Její složení bude následující: režisér Jan Hecht, režisérka Adina Šulcová, scenáristka Darja Miková, animátor Jan Piskač a dokumentarista Adam Ošťádal; přičemž minimálně první dvě jména byste díky snímkům Problémy prvního světa či Spiknutí holčičích hoven mohli znát. Teď už se ale pojďme podívat na jednotlivé tituly.
Speciální verze slavného kontroverzního snímku vstupuje zároveň i do běžných kin. O pohnuté historii jejího vzniku jsme už psali, a tak musíme jen připomenout, že jde o unikátní sestřih uměleckého kurátora Thomase Negovana, který se po projekci bude také účastnit online diskuze. Jeho zpracování mnoha hodin natočeného materiálu by mělo odrážet především psychologický úpadek nenáviděného římského císaře na úkor laciné pornografie, kterou si do původní verze vydupal producent Bob Guccione.
Zmíněná novinka Ruizpalaciose nás zavede do prestižní newyorské restaurace, v jejíž kuchyni vřou nejen hrnce s rozličnými pokrmy, ale i mezilidské vztahy. V románově rozmáchlém vyprávění sledujeme celou řadu postav a jejich každodenních dramat, která plynou jak z hledání lásky a sounáležitosti, tak i z etnicky a kulturně podmíněné nevraživosti.
Fanoušci věhlasného Francise Forda Coppoly mohou zhruba dva týdny před oficiální tuzemskou distribucí vyrazit na filmařův opus magnum, který chystal dlouhé roky, horko těžko na něj sháněl peníze a nakonec dal dohromady opravdu velmi svérázný tvar, který kritickou obec v Cannes extrémně polarizoval. Hvězdně obsazená dystopie nabízí hodně atrakcí a představuje bezesporu neopakovatelnou podívanou.
Z Lotyšska připlouvá specifický animák, který se od zámořské tvorby pro mladší publikum značně odlišuje. Tento snímek totiž nabízí plavbu jedné kočky postapokalyptickým zatopeným světem, v němž se různá zvířata snaží přežít. Jaké strategie se ukážou jako nejsmysluplnější? Na to hledá odpovědi chytrý animák, který se obejde zcela beze slov a prostřednictvím působivých obrazů vtahuje malé i velké diváky.
Toto drama se letos v Cannes dočkalo Zvláštní ceny poroty, k čemuž jistě přispěl i pohnutý příběh filmaře Mohammada Rasoulofa, íránským režimem cenzurovaného a pronásledovaného tvůrce. Ani v tomto případě si Rasoulof nebral vůči tamějšímu režimu servítky a zaměřil se na soudní procesy týkající se smrti Mahsy Amini, mladé ženy zabité kvůli tomu, že měla nedostatečně nasazený hidžáb. Je jasné, že jde o v Íránu značně třaskavé téma, jež opět zprostředkovává praktiky vládnoucí politické garnitury.
Poměrně překvapivě letos Zlatého medvěda, hlavní cenu berlínského festivalu, ulovil francouzsko-senegalský dokument o návratu beninských korunovačních klenotů z Francie zpět do země svého původu. Snímek hravou a nápaditou formou sleduje nejen cestu hodnotných artefaktů, ale zamýšlí se i nad národní identitou, jež byla v rámci kolonizace uloupena stejně jako klenoty.
Jen málokdy jsou slavní herci ochotni podstoupit extrémní nepohodlí, když z toho navíc budou mít jen pramálo slávy. Jesse Eisenberg a Riley Keough se však nechali namaskovat jako severoameričtí bigfooti a pod vedením bratrů Nathana a Davida Zellnerových se prohánějí tamními lesy, aby nás pod maskou přírodovědného dokumentu naučili něco o nás samotných. Jde o skutečně neortodoxní, absurdní podívanou, jež se vymyká všemu, co běžně v kinech vídáme.
Norské klaustrofobické drama stojí na provokativní premise, že šestiletý chlapec ve škole sexuálně obtěžoval svého kamaráda. Co to udělá s dospělými, kteří mají o pravdě jasno ještě dříve, než se ji vůbec dozví? V hlavní roli se zde představuje Renate Reinsve, hvězda Nejhoršího člověka na světě, a za svou propracovanou prvotinu si filmař Halfdan Ullmann Tøndel odvezl z letošních Cannes Zlatou kameru, udělovanou nejlepšímu debutu.
Jihokorejský filmař Hong Sang-soo si stále udržuje frenetické tempo jednoho filmu ročně, jeho odvážná strategie zahrnující spoustu improvizace a hrátek s filmovým médiem se mu však vyplácí. Letos si z Berlína odvezl Stříbrného medvěda za unikavý příběh Francouzky (v okouzlujícím podání Isabelle Huppert), která nezná svou minulost, ale snaží se zorientovat v jihokorejské společnosti.
Zapomeňte na dekádu starou a značně rutinní biografiiStephena Hawkinga, tato Teorie všeho je totiž mnohem nápaditější a odvážnější. Využívá alpského kongresu fyziků v roce 1962 jako základního časoprostorového ukotvení příběhu, v němž se racionální pohled na svět rozpadá a jehož hrdinové se hitchcockovsky zaplétají do stále bizarnějších a zamotanějších situací. Kombinace noiru, mysteriózního thrilleru a psychedelie premiérovala loni v Benátkách a posbírala řadu německých filmových cen.
Polské filmařské duo Małgorzata Szumowska a Michał Englert má za sebou už řadu festivalových hitů v čele s Tělem a Tváří a i tentokrát přichází s třaskavým tématem. Sledují totiž ženu středního věku, která prochází tranzicí, a to na pozadí proměny polské společnosti z komunistické na kapitalistickou. Jako v předchozích dílech Szumowske však jde především o individuální prožívání hrdinky, která se musí s množstvím změn kolem sebe i v sobě vyrovnat.
Posledním titulem z letošní pestré nabídky je černohumorný paranoidní thriller o muži, který si myslí, že se ho každý snaží zabít. Problém však umocňuje to, že má pravdu. Titulní Vincent tak musí čelit neustálým útokům, jejichž povahu se snaží objasnit. Na pomezí satiry a exploatace se odehrává svěží dílo, jež se zbytku festivalové produkce přece jen vymyká.
Pokud byste některý z titulů v rámci přehlídky Be2Can nestihli, nemusíte zoufat, postupně se totiž objeví i v nabídce běžných kin. Všechny informace najdete na oficiálním webu Be2Can. Zatím se podívejte na náš žebříček nejlepších filmů letošního roku.