Profilový obrázek

xxmartinxx

Martin Svoboda

Komentáře 4 428

Od nejnovějších
  1. Benzínová duha
    Benzínová duha (2023)
    10
    Ztráta dětství při vstupu do dospělosti jako největší životní trauma nebyla nikdy tak hmatatelná. Už dlouho jsem u filmu nezažil takové intuitivní vtažení do svého světa, který je nekonečně velký, plný nepopsatelného nebezpečí a potenciálu, přesto si v něm zatím postavy díky své bezprostřednosti dokážou opakovaně dělat hnízdečka klidu a pohody. Přestože tuší, že to tak nepůjde navždy. Hledání a nalézání okamžiků naivního, ale absolutního štěstí a jejich neúprosné pomíjení je tu skoro zdrcující.
  2. The Traitors
    The Traitors (2023)
    9
    Absolutní špička současné soutěžní reality TV, byť je to spíš pro zkušenější diváky, kteří znají jak jednotlivé soutěžící, tak i subkultury pořadů, odkud přichází. První řada jela tak silně na svůj silný koncept, že nevadilo ani několik přešlapů - ty soutěžící, kteří nebyli z jiných show, byli celkem zbyteční a soutěže jsou v podstatě bez důsledků, ale přesto to díky silnému konfliktu a skvělým hlavním postavám došlo až k nesmírně uspokojivému finále (nejsem žádný velký fanoušek Cirie, ale tenhle narativ byl v 20 years in making). Druhá řada pak řeší většinu neduhů. Jo a Alan Cumming by měl ode dneška moderovat naprosto všechny pořady. Jeho inteligentně campová performance je k nezaplacení.
  3. Maestro
    Maestro (2023)
    5
    Strnulá křeč. Maškarní plná nepřesvědčivých prostetik, falešných přízvuků a neorganické imitace klasického Holylwoodu. Exhibice člověka, který chce zoufale uznání a respekt, ale není maestro a podle tohohle filmu si ani neumí doopravdy představit, jaké to je jím být. Tedy nad rámec dalšího příběhu o ztrápeném géniovi, jehož morální transgrese je třeba tolerovat, protože to v jádru nemyslí špatně a je zmítán svými múzami.
  4. ONEMANSHOW: The Movie
    ONEMANSHOW: The Movie (2023)
    3
    Kazma skutečně přepsal dějiny. Natočil nejfádnější film všech dob. Nejvíc fascinující na tom je, jak moc se to vyhýbá jakékoliv lidskosti a zranitelnosti - na cokoliv se dá říct, že to je parodie, nadsázka, satira. Film, který si ani není schopný sám za sebou stát. Prostě celovečerní reklama na Kazmu. Film pro ty, kteří se na chodníku zastaví u cizího luxusního auta, udělají si s ním selfie a postují ji na Facebook. Není to absolutní katastrofa - Kazma se obklopil schopnými lidmi, kteří ví, jak stlouct dohromady film. jediní problém tedy je, že to o ničem není.
  5. Rychle a zběsile 10
    Rychle a zběsile 10 (2023)
    7
    Upřímně už to na mě bylo poslední dva díly trochu úmorné, ale "první desítka" mě zvládla udržet po celých 141 minut, řetěz začal padat až v poslední třetině. Ději prospívá, že se soustředí na Diesela, takže výsledek nepůsobí tak zahlceně. Je to přesně tím, čím to chce být, a já to respektuju.
  6. Strážci Galaxie: Volume 3
    Strážci Galaxie: Volume 3 (2023)
    6
    Dvě a půl hodiny brečení, kde jediná postava, kterou něco váže k záporákovi, leží v komatu, a ostatní jen běhají z místa na místo, aby získali McGuffin. Příběh jen opakuje předchozí motivy a nikam je neposouvá (Rocketova série flashbacků, která sentimentálně a nekonečně dlouze doslovně přehrává původ traumat, který přitom dávno známe, je nesnesitelná). Vůbec to nedrží pohromadě. Vtipy taky výhradně recyklované a film je tak posedlý svým sebedojímáním, že v něm humorné vsuvky beztak působí jako pěst na oko. I ta šestka je milost, upřímně řečeno.
  7. Bastardi
    Bastardi (2010)
    0
    Před premiérou čtyřky jsem si dal maraton všech tří dílů. Ano, jsem profesionál. A jde o fascinující vhled do zmatené, zbabělé a zároveň arogantní mysli Tomáše Magnuska. Na rozdíl od dalších dílů tu chybí vrstvy sebeobhajoby, takže to je velmi čistý zážitek - zajímavé je, jak zbytečný je zločin, který je na začátku spáchán, film ve skutečnosti ulpívá na tom, jak málo respektu a slušnosti děti projevují učitelům, což je úžasně výmluvné a ukazuje to, odkud zamindrákovaná dušička čerpá své komplexy. Naprosto tristní technická úroveň by tomu filmu mohla celkem dobře sloužit, kdyby uměl pracovat se syrovostí. Samozřejmě to neumí.
  8. Bastardi 2
    Bastardi 2 (2011)
    0
    Bastardi jsou naprosto fascinující dramatizací fráze "nejsem rasista, ale", kdy Magnusel začal od druhého dílu kupit argumenty. Nicméně ne argumenty o nějaké složité společenské problematice, ale argumenty pro oprávněnost natočení tak nenávistného a ublíženeckého filmu, jakým byli první Bastardi. Magnusek je jeden z největších ubožáků české kulturní scény a tohle je svět, který si tvoří, aby si mohl připadat důležitě a užitečně. Chce být hrdinou a mučedníkem, ale jediný způsob, jak si to představuje, je prostřednictvím šikanování (a zabíjení?!) nevychovaných dětí.
  9. Bastardi 3
    Bastardi 3 (2012)
    0
    Naprostá morální imploze ve filmu, který rozhodně není rasistický, ale vyvolává sympatie vůči chlápkovi, který mučil a zabil tři děti. Ano, ty děti byly absurdně zlé, ale nezapomínejme, že Magnusek je stvořil, aby byly tak zlé, aby je mohl zabít. Je potřeba si uvědomit, že on stvořil tuto situaci, která není realistická ani proporcionálně nereprezentuje skutečný problém, její podoba je tedy čistě na jeho vůli. Přes všechny vrstvy zdůvodnění, omluv a výmluv trvá základní premisa jedničky, jíž je opovrhování dětmi, které nejsou dost slušné a vychované a neprojevují respekt lidem, kteří věří, že si ho automaticky zaslouží. Magnuskova neschopnost pracovat s hyperbolou vede k tomu, že čeká, že budeme odsouzení jeho postavy na doživotí za přiznanou trojnásobnou a značně sadistickou vraždu považovat (přinejmenším) za nejednoznačný výsledek, o jehož spravedlnosti budeme pochybovat, což je naprosto obludná úvaha, když o ní přemýšlíte jen pár vteřin. Magnuskova potřeba praštit do obličeje explicitního nácka, aby sám sebe přesvědčil o tom, že jeho úmysly jsou čisté, jsou asi nejkouzelnější ukázkou patologické absence sebereflexe zaznamenanou na plátně.
  10. Vřískot 6
    Vřískot 6 (2023)
    8
    Jsem hodně překvapený, že po velmi mdlé pětce přichází tahle svěží podívaná. Asi vážně stačí změnit prostředí. Sice to dává smysl eště míň než obvykle, ale vůbec mi to nevadilo. Tentokrát se i těším na další díl.
  11. Zatmění
    Zatmění (2023)
    4
    Je vidět, že ty lidi baví točit, ale absolutně neví, co s natočeným materiálem dělat. Před třiceti lety by měl takový film aspoň kouzlo, dneska ale vypadá jen digitálně čistě a nudně. Hodně by udělalo už, kdyby si Kubík vybral jeden žánr, v kterém to chce mít.
  12. Medvěd na koksu
    Medvěd na koksu (2023)
    8
    Přesně na hraně 3 a 4, ale to je samo o sobě zázrak, protože tyhle gimmick filmy málokdy fungují tak uspokojivě. Milosrdných 95 minut taky dělá hodně, i když 80 by bylo lepších. Kdyby místo CGI dali chlápka do nepřesvědčivě padnoucího obleku, bylo by to perfektní. Zaokrouhlím nahoru, žijem jenom jednou.
  13. Docent
    Docent (2023)
    4
    Jiří Strach není neschopný režisér, rozhodně se ale už proměnil v rutinéra. A na scénáři je poznat, že ho píše bývalý polda s novinářem, který nemají naprosto žádný cit pro vyprávění. Tak ukrutná nuda se jen tak nevidí a neexistuje tu žádná snaha vykřesat z toho nějak tematicky nebo emocionálně soudržný příběh. Zaláskovanost to policejního aparátu je pak už na hraně strašidelnosti.
  14. Ant-Man a Wasp: Quantumania
    Ant-Man a Wasp: Quantumania (2023)
    2
    Důvod, proč pořád koukám na Marvel, je upřímně řečeno ten, že se nechci vzdát časové investice, kterou jsem do toho už vložil, a možnosti o tom psát a vydělávat penízky. Ale tohle mě asi zlomilo. Představa, že budu muset v kině ještě někdy prosedět něco tak zbytečného, prázdného a nudného mě děsí.
  15. Spravedlnost pro Emmetta Tilla
    Spravedlnost pro Emmetta Tilla (2022)
    6
    Pokud "filmy, které budeme pouštět dětem ve školách" považujete za legitimní formát, tohle je jeho velmi adekvátní naplnění. Přehledné představení zásadní události, které svůj emocionální dopad pokládá na ramena mateřského žalu a výkonu Danielle Deadwyler. Není toho hodně, ale není to ani nic a svůj osvětový úkol to určitě splní.
  16. Kaprkód
    Kaprkód (2022)
    6
    Upřímně nejsem vůbec naladěný na to všeobecné nadšení, ale člověk musí asi přijmout, že nějaká kvalita, z které čerpá tolik lidí, holt není pro něj. Nepřijde mi to jako tak originální a sofistikované jako většině mých kolegů.
  17. Ostrov
    Ostrov (2023)
    4
    Hele ani to nebolelo! Ostrov byl jako trhání osmiček, kterých jsem se čtrnáct dnů bál jako malé dítě, ale nakonec mě tak pěkně umrtvily, že se to dalo zvládnout. Samozřejmě, že to je prázdný film s nesympatickými postavami a překvapivě málo humorem, ale NEBOLELO TO! Ta úleva!
  18. Dealer 3
    Dealer 3 (2005)
    8
    Tak trochu comedy of errors, humor tu ale nikdy nevstupuje do popředí a sledování zrovna téhle postavy bylo samo o sobě skvělý nápad, který dodává celému Dealer universu na rozměru rozsahu.
  19. Dealer 2
    Dealer 2 (2004)
    8
    Z trilogie asi nejslabší, ale ale jen o fous. Hrany jsou o kus obroušenější než minule, to ale asi proto, že guerilla produkci nejde doopravdy imitovat. Jinak opět velké nadšení z té nakažlivě toxické energie.
  20. Marcel, ulita s botami
    Marcel, ulita s botami (2021)
    8
    Agresivně roztomilé, člověku to musí sednout. A jsem přesvědčený, že tohle je námět pro sérii kraťasů, nebo spíš pro jeden kraťas, snaha roztáhnout to do celovečerní podoby a popracovat svět tomu jen ubírá tomu neuchopitelnému odcizení, které mušle v lidském světě evokuje.
  21. Kodaňský kovboj
    Kodaňský kovboj (2023)
    4
    Refn došel k naprosté inflaci svého stylu, kdy nabízí 10 hodin zase toho samého a já umírám nudou. Úmorné, ne tak chytré, jak si to o sobě asi myslí, a v první řadě především okoukané.
  22. á-B-C-D-é-F-G-H-CH-í-JONESTOWN
    á-B-C-D-é-F-G-H-CH-í-JONESTOWN (2022)
    8
    Prvních deset minut jsem byl dost vyděšený, že mě čeká dětinská 90s MTV "já nejsem ovce" kontrakultura, ale naštěstí když se přejde k samotnému projevu, všechno to zapadne dohromady a já si to náramně užil. Místy to bylo hypnotizující.
  23. M3GAN
    M3GAN (2023)
    6
    Tři hvězdy jsou v podstatě nadhodnocení, remake Chuckyho z roku 2019 zvládl podobný příběh o řád lépe. Ale chápu, že to je film pro děcka, která si tuhle prodlouženou epizodu Black Mirror užijí a já jim to přeju.
  24. Amsterdam
    Amsterdam (2022)
    4
    Občas tu probleskne lepší film, kterým to mohlo být, ale to nic nemění na naprostém fiasku, jímž je tahle monstrozita perverzně fixovaná na slavná hollywoodská herecká jména, jako by na nás Russell flexoval, koho dostane do filmu. No snad si to užil, bylo to nejspíš naposledy. A co to probůh bylo, Lubezki? Tos sežral žlutou temperu nebo co? Ani koukat se na to nedá!
  25. Babylon
    Babylon (2022)
    4
    Velká chyba, že na konci začne Chazelle pouštět ukázky ze Zpívání v dešti, aby ukázal, že jiný film to za půlku času zvládl o tolik lépe a bez toho, aby ze mě vysál život. Ani nevím, jestli to měla být dekonstrukce pozlátka, nebo jeho oprášení, ale snad žádný zaláskovaný metafilm si tak málo nezasloužil sebedojímavou závěrečnou montáž historie filmu. Mám rád excesivní exhibice, ale tohle je spíš úmorné. A ten podivný nice guy vibe z hrdiny platonicky imprintovaného na Margot Robbie, kterou neustále zachraňuje, a která by byla o tolik šťastnější, kdyby pochopila, že on je pro ni ten pravý, byl takový ulepený.
  26. Zaklínač: Pokrevní pouto
    Zaklínač: Pokrevní pouto (2022)
    4
    Můj bože, to je taková nuda! Líbí se mi, že to je fantasy, které se nestydí za to, že je fantasy, takže výrazná stylizace, spousta magie... ale nulová schopnost vzbudit zájem o svět a postavy. Čtyři hodiny působí jako dvanáct.
  27. Matilda
    Matilda (1996)
    8
    Chtěl bych, aby mě to zastihlo jako dítě a byl to film mého dětství, protože úplně vidím tu chytlavost, kterou už ale samozřejmě nemůžu docenit.
  28. Matilda Roalda Dahla: Muzikál
    Matilda Roalda Dahla: Muzikál (2022)
    8
    Překvapivě temný film, který svou temnotu směřuje přímo k dětem a jejich emocím, žádné "druhé vrstvy pro dospělé". Tohle by měli povinně vidět všichni čeští filmaři, co dělají naše příšerné pohádky, protože takhle se komunikuje s malým publikem.
  29. Krakonošovo tajemství
    Krakonošovo tajemství (2022)
    2
    Jestli se s tímhle chcete smířit jako s lepší pohádkou, jen protože se tam míň lidí pitvoří (mimochodem krásná ukázka, že bez pitvoření neumíme humor, protože v tomhle filme prakticky není), tak to potěš pánbůh. Katastrofa. Shame on you.
  30. Na nože: Glass Onion
    Na nože: Glass Onion (2022)
    10
    Tak tady jsem hodně mimo české přijetí, kdy platí taková ta standardní fráze "nevím, jestli jsem sledoval stejný film". Chápal bych výtku k přílišné doslovnosti, ale říct, že jako satira to je bezzubé a nekonkrétní, mi přijde absurdní. Dlouho jsem neviděl satiru, která by nejen tak důkladně pojmenovala problém, řešení i slepé uličky, ale demonstrovala to nejen rétoricky, ale i svou podobou. je to o kus slabší než přirozeně sympatičtější jednička, ale za mě skvělý film, který u mě s časem jedině stoupá. 4 a 1/2 a možná dám brzo plný počet.
  31. Víly z Inisherinu
    Víly z Inisherinu (2022)
    8
    Můj nejoblíbenější McDonagh, je to vůbec možný? Zápletka mě hodně chytla a bavilo mě čekat, co se stane, jak a proč. Sice si nejsem 100% jistý, že ten film chápu, jak autor zamýšlel (vůbec ústřední myšlenka, že Farrellova postava je nějak "hloupá", nedává v rámci tohohle fikčního světa moc smysl a já nevím, jestli to je záměr, nebo ne), ale to nakonec vůbec nevadí. Bavilo mě s tím filmem být, bavilo mě si ho v hlavě přebírat.
  32. Avatar: The Way of Water
    Avatar: The Way of Water (2022)
    10
    Agresivně nádherný film opět bez špetky cynismu a bez snahy jakkoliv zapadnout do toho, jak se dneska dělají blockbustery. Jestli vám vadí představa naivního obdivování krás hyperrealistické přírody, asi nemá smysl se tím zabývat, ale co jiného byste čekali? Technický posun je znatelný a tenhle film je o stupeň jinde než jakákoliv konkurence... jediný důvod, proč tomu tak nebude dalších 10 let, je, že (snad) nebudeme muset tak dlouho čekat na pokračování. Kdybych měl za každou cenu jmenovat zápor, tak bych ve skutečnosti bral méně akce a víc náladových záběrů na podvodní krajinu.
  33. Pinocchio Guillerma del Tora
    Pinocchio Guillerma del Tora (2022)
    8
    Upřímně řečeno mě to moc nestrhlo nad rámec ocenění techniky. To, co hodně lidí kritizuje na Faunově labyrintu, teda nepříliš organické propojení alegorické a reálné roviny, mi vadilo až tady, protože jsem nepochopil, proč se Pinocchio musí fyzicky setkat s Mussolinim, a pak si totéž prožít ještě symbolicky - kdyby nic jiného, dělá to film zbytečně dlouhým, pokrátit na 90 minut maximálně by tu hodně prospělo. 3 a 1/2
  34. Pearl
    Pearl (2022)
    6
    Opět velké FX Show by Ryan Murphy vibes - velmi trendy film, který skvěle zapadá do současné popkultury a naplňuje velmi dobře specifickou poptávku. Myslel jsem si, že od A24 chceme něco trochu víc než sérii naplněných očekávání, ale dobře... Asi stačí.
  35. Black Adam
    Black Adam (2022)
    6
    Nečekal jsem nic, takže asi ok. Hodně rutinní záležitost, ve své rutinnosti pak funkční - což pořád platí o menšině DC filmů. Přesto další argument, proč to s komiksy zabalit. Prosím.
  36. 1899
    1899 (2022)
    6
    Lost na lodi. Je to trochu pitomé, aloe strašně snaživé v tom dát mi to, co chci. A nakonec to jde aspoň trochu ocenit, pokud člověk inklinuje k prostředí strašidelného zaoceánského parníku, v němž se řeší spousta umělých záhad.
  37. X
    X (2022)
    6
    Všechno v pořádku, všechno na svém místě, má to ale v robě na můj v kus "FX Show by Ryan murphy" čistoty a kalkulovanosti, takže to především adekvátně plní očekávání.
  38. Fabelmanovi
    Fabelmanovi (2022)
    6
    Abych ve zkratce vysvětlil svůj problém s tímhle filmem, popíšu závěr, takže mírný spoiler, byť se z něj moc konkrétního o ději nedozvíte. Sam se dostane před jednoho ze svých idolů, režiséra Forda, který mu řekne, že horizont má být buď nahoře, nebo dole, ale nikdy uprostřed. Takže vy okamžitě víte, co bude posledním záběrem filmu. A ten poslední záběr přichází HNED V NÁSLEDUJÍCÍ SCÉNĚ. Ten film v sobě nemá překvapení, nemá druhý plán, nemá nic než to, co všechny postavy zřetelně (a často neúměrně artikulovaně, zvlášť když jde o děti) nahlas říkají. Je to jako koncept filmu, kde je vše na svém místě, ale ničím to neožije. Je to film, kde je horizont neustále uprostřed, krom jediného momentu, kdy je změna ohlášena a vysvětlena dopředu. Natočeno samozřejmě pěkně. 65 %