Profilový obrázek

lukas

Lukáš Král

Komentáře 157

Od nejnovějších
  1. Jagna
    Jagna (2023)
    8
    Režiséři se úspěšně popasovali se složitou výzvou a publiku přinášejí naturalistický pohled na polský venkov druhé poloviny 19. století. Při sledování hnou diváky výrazné emoce jako údiv, úžas, smutek, zmar či bezmoc. Hrdinka, jejíž jméno dalo filmu název, projde v průběhu čtyř ročních období poměrně výraznou proměnou. Stává se vypočítavější, cynickou, pluje s proudem a charaktery ostatních spolu s dějem ji proměňují.
  2. Terezín: Láska za zdí
    Terezín: Láska za zdí (2023)
    6
    Film Terezín: Láska za zdí trpí slabostí debutantů, na druhou stranu je cítit, že autor snímek natočil s jasným odkazem připomenout hudebníky a umělce přežívající v terezínském ghettu a často umírající v polských vyhlazovacích táborech. Z herců si pro sebe snímek takříkajíc krade Bořek Slezáček v úloze výrazného „esesmana“, který má naštěstí k parodii zatraceně daleko.
  3. Extraktoři
    Extraktoři (2023)
    6
    V Extraktorech není čas na odpočinek, každý z dílů přepíná mezi prostředími, známou evropskou krajinou i vyprahlou zemí Pákistánu. Nejsilněji působí scény s unesenými dívkami, které musí čekat ve vesnici v horách a čelit nejen nejistému osudu, ale i rozdílné strategii přežití. V rámci výpravy, hereckého obsazení, kamery a scénáře se jedná o na české poměry nevšední počin.
  4. Zabiják bolesti
    Zabiják bolesti (2023)
    7
    Matthew Broderick se vrací v úloze psychopatického šéfa, který utíká sám před sebou. Bergův Zabiják bolesti je podobně jako pilulka, o níž pojednává, poměrně návykovou podívanou. Autor skládá puzzle rozdílných charakterů, které spojuje jedna věc, opioidová krize a tabletka oxycontinu. Publikum zamrazí, když si uvědomí, že nic nekončí a prodej pilulek dál pokračuje. Kinematografie je na farmaceutickou lobby a právnické bitvy krátká.
  5. David Bowie: Ziggy Stardust & the Spiders from Mars
    David Bowie: Ziggy Stardust & the Spiders from Mars (1973)
    9
    Pro Bowieho fanoušky lahůdka. Půlstoletí "starý" koncert dýchne retro atmosférou, gro je pochopitelně koncert (je snímán tak, jako kdyby tam člověk byl), zaujmou nicméně některé scény ze zákulisí jako přítomnost Bowieho ženy nebo bubeníka The Beatles Ringo Starra, zástupy fanoušků před koncertní budovou a podobně. Člověk by toho chtěl ale vidět víc...
  6. Krev a zlato
    Krev a zlato (2023)
    5
    Nacisté v Krvi a zlatu ve výsledku nebudí přílišný strach ani posměch. Jejich velitel polyká pervitinové tablety, část obličeje má kvůli zohavení zakrytou a občas vydává poměrně nesmyslné rozkazy, což je tak všechno. Kdyby tvůrci kulisy druhé světové války zaměnili za severoamerické prérie a natočili western, vyšlo by to nastejno.
  7. Agrometal
    Agrometal (2023)
    2
    Tvůrci se nerozhodli, jakým směrem vlastně jít. Když se totiž člověk během téměř hodinové stopáže jednoho dílu Agrometalu zasměje tak dvakrát třikrát, je něco špatně. Jedna levota střídá druhou. Seriál je po pěti odvysílaných dílech sledem trapných, bezzubých a nudných scének. Na promyšlenou satiru reflektující současnost sledující můžou zapomenout.
  8. Stínohra
    Stínohra (2022)
    6
    Stínohra pojednává o záchranáři Janu Kavkovi, jehož žena byla svědkyní brutálního přepadení benzinové pumpy, pročež musela zemřít. Kdyby se tvůrci rozhodli jet více v duchu revenge klasik, odpustili si hned několik psychologických linek a důkladněji se věnovali mstiteli a pachateli, výsledek by vypadal kompaktněji, sevřeněji a srozumitelněji.
  9. Poslední království: Sedm králů musí zemřít
    Poslední království: Sedm králů musí zemřít (2023)
    7
    Režiséru Edwardu Bazalgettovi se podařilo stylizovat pomyslné seriálové finále do podoby mimořádně temné podívané, v níž kromě odstínů šedé a hnědé téměř chybí jakékoli jiné barevné spektrum. Sedm králů musí zemřít nepůsobí jako historií inspirovaná senzace za každou cenu, jako tomu bylo v případě Hry o trůny. Film je zdařilým vyvrcholením předchozího seriálu.
  10. Super Mario Bros. ve filmu
    Super Mario Bros. ve filmu (2023)
    7
    Pro ty, co mají od hraní na ikonické konzoli omačkané prsty, si tvůrci připravili vděčné easter eggs, roztomilé citace (v obraze i zvuku) a příslib dalšího filmu. Super Maria si ale užijí i ti, kteří mají postavičky jednoduše rádi kvůli tomu, jaké jsou a co dělají. Princezna Peach navíc odhalí svou girl power povahu. Památné scény: Mario a Luigi opravují koupelnu v luxusním bytě, souboj Maria a Donkey Konga, Bowserovo lávové vězení, jeho hra na klavír a zpěv.
  11. Volha
    Volha (2023)
    7
    Úvod do ambiciózní minisérie představí netradičního titulního „hrdinu“, zmar a pokus o únik v začátcích normalizace. Volha nehodnotí, nepřikrášluje, konstatuje. Uvidíme, jak se rozjede v dalších dílech.
  12. Střídavka
    Střídavka (2022)
    6
    Jasně, ve výsledku jde znovu o utopii s happy endem útočící na emoce divaček a diváků (i v sále, kde jsem byl já, pár lidí na konci posmrkávalo a ozval se potlesk, u novinářských projekcí vzácný), film ale nepůsobí tak trapně a bezzubě jako třeba zmiňovaný snímek Řekni to psem nebo Srdce na dlani (taktéž se Svarinskou v jedné z hlavních rolí).
  13. Hádkovi
    Hádkovi (2022)
    4.5
    Moravec se tím Hádkovými částečně ohlíží na diváky, vybízí je, aby přemýšleli sami o sobě, svých vztazích, obranných mechanismech, svém svědomí, jenže je to mimořádně okaté a prvoplánové kázání. Řekněte mi, kolik vypočítavých lidí ve svém okolí znáte, kteří nezajdou za svým prarodičem do nemocnice, ale už spekulují, jak budou jednou dědit? Já ani jednoho.
  14. Top Gun: Maverick
    Top Gun: Maverick (2022)
    7.5
    Maverick je filmem nostalgickým, stoprocentně americkým, jdoucím naproti divákovi. Jako kdyby vás někdo zabalil do americké vlajky, položil vás na pláž, dal vám do ruky lahváče a pustil čtyřmi dekádami prověřenou populární hudbu. A vy si to budete užívat.
  15. The Batman
    The Batman (2022)
    8
    Batman s Robertem Pattinsonem snese srovnání s dosud nepřekonanou trilogií Christophera Nolana, což je pro novinku režiséra Matta Reevese jednoznačná pochvala. Atmosféra je výrazně naléhavější a úzkostnější než v Batman začíná (2005). O tom, co předcházelo přerodu Bruce Waynea v Batmana, se toho příliš nedozvíme. Tvůrci se soustředí primárně na řádění psychopatického Hádankáře/Riddlera (Paul Dano), jehož krvavé kousky, postupy a hrátky s Batmanem a policií se nesou v duchu různých thrillerů a hororů se sériovými vrahy.
  16. Vražedné stíny
    Vražedné stíny (2022)
    5.5
    Pokud Vražedným stínům něco nelze upřít, tak velmi solidní atmosféru, kterou režisér buduje díky kameře zkušeného Vladimíra Smutného, hudbě Jiřího Chlumeckého a některým hereckým výkonům. Nasadit ale něco obdobného po Devadesátkách, které se odkazovaly na skutečné případy a postavy, znamená, že scénář bude chtě nechtě šustit papírem a vše bude působit strojeně, vykalkulovaně, až příliš na sílu. Jsem nicméně zvědav, jak se děj rozvine a jak všechno dopadne, takže se i na druhou část Vražedných stínů podívám.
  17. Devadesátky
    Devadesátky (2022)
    8
    Devadesátky míří dál než minisérie Rédl, která se zaměřila na bezprostřední přechod z konce osmdesátých do začátku devadesátých let. Vše bylo viděné prizmatem tajných služeb (bývalých i těch stávajících) a více či méně bizarních postaviček. Devadesátky se ještě více drží dobových reálií, některé osoby a osůbky budou jistě divácky vděčné (Ivan Jonák v podání Michala Novotného, František Mrázek ztvárněný Albertem Čubou), ačkoliv těm historie znalejším poběží mráz po zádech při uvědomění si, že něco takového bylo tenkrát možné, běžné, tolerované, přehlížené, jaksi trpěné. Ostatně bezmoc některých vyšetřovatelů je až hmatatelná a člověk jen čeká, kdy se na scéně objeví někdo na způsob Pacinova Serpica. Nechybí humor, cynismus a na jedničku zvládnutá autenticita počátku 90. let jak ve výpravě a kostýmech, tak v mluvě a přístupu účinkujících. Z herců mě nejvíc bavil Matouš Ruml coby psychopatický šofér mercedesu. Snad se z té škatulky bezradných a obcházených milenců vymaní a bude dostávat více podobných rolí.
  18. Eternals
    Eternals (2021)
    5
    Eternals netáhnou jako Avengers v případě Infinity War a Endgame za jeden provaz, kult superhrdinství a sebejistoty je výrazně podrýván, což není na škodu. Že by ale mezi zúčastněnými byl vyloženě někdo, kdo zaujme a divák se mu rozhodne fandit, to nikoliv. Roní se tu hodně slz, dojde na mnoho soubojů s Devianty (Marvel býval kreativnější a originálnější), ale památná scéna žádná. Režisérka Chloé Zhao a marvelovští tvůrci dali výrazný prostor Gemmě Chan (Sersi), ve filmu se objeví Angelina Jolie (bohyně Thena) nebo Salma Hayek (Ajak). Humor bohužel odplul spolu se Strážci Galaxie a Thorem a jede se jak přes kopírák. Komu je tahle marvelovská týmovka určena, vážně netuším.
  19. Duna
    Duna (2021)
    8
    Denis Villeneuve má našlápnuto k tomu stát se autorem nové sci-fi ságy, jejíž první část by mohla být hodně výživnou jednohubkou před hlubším ponorem do světa planety Arrakis. Jeho trumfy? Trpělivost ve vyprávění, jasnost a důslednost v koncepci (kde se diváci Lynchově Duně smáli, tady budou na pozoru), mimořádní herci sloužící celku, výprava, lokace a hudba Hanse Zimmera.
  20. Není čas zemřít
    Není čas zemřít (2021)
    7.5
    Craig svým posledním Bondem nebývale „ždíme“ emoce, špičkuje se s agentkou v podání Lashany Lynch a de facto poprvé se zamýšlí nad tím, co přináší život mimo službu Jejímu Veličenstvu. Zjizvená tvář záporáka v podání Ramiho Maleka mě bude ještě dlouho strašit. Bondgirl Palomu v podání Any de Armas bych na plátně rád viděl déle. Ubral bych akčních scén se střelbou. Ve výsledku jde o velmi solidní bondovku a Daniel Craig se s agentem 007 loučí se ctí a silně emocionálním vzkazem směrem k publiku.
  21. Prvok, Šampón, Tečka a Karel
    Prvok, Šampón, Tečka a Karel (2021)
    6
    Film stojí a padá spolu s výkonem herců, a nejen těch hlavních. Sebemenší cameo příjemně překvapí, dalo by se tak říct, že autoři k filmu přistupovali jako k produktu, k němuž mají velké zahraniční produkce "manuál-kuchařku". Těšit se tak můžete na cholerický výstup Jiřího Langmajera v roli marketingového šéfa firmy na výrobu instantních polévek, duo Jiří Mádl-Kryštof Hádek, které se sejde v gay baru na hudební produkci, nebo na Taťjánu Medveckou vystupující v potupně "dementním" rodinném sitcomu.
  22. Jak se stát tyranem
    Jak se stát tyranem (2021)
    6.5
    Jednoduché jak facka (a v tom je síla série), lehce ironické/cynické. Ocenil bych případy méně známých "tyranů". K Hitlerovi se toho již moc nového nenajde. Nejvíc asi překvapila ta Korea... Ocenil bych víc ingestivativy stran mládí a dospívání "tyranů", ať víme, kde se to rodí...
  23. Chyby
    Chyby (2021)
    6.5
    V novince Prušinovský obsadil vůbec poprvé v rámci své filmografie do hlavní role ženu. Ženu, která se nicméně musí zatraceně obhajovat a utíkat, tudíž divák řeší otázku, jak to všechno autor vlastně myslel? Je to pouhý nestranný pohled na její těžký úděl? Nemilosrdný popis reality? Tam, kde Prušinovský tnul do živého jako černohumorný společenský kritik, částečně selhává v rámci žánru romance. Bohužel.
  24. Nebe
    Nebe (2020)
    8
    Po zhlédnutí filmu Nebe v člověku silně rezonují emoce jako marnost, bezmoc, ale také nezdolnost, oddanost a obrovský respekt ke každému lidskému životu. A vzkaz, který možná bude v podobě slov znít jako klišé, ale je velkou pravdou - štěstí člověk nenalezne lopocením se za mamonem a penězi, ale ve společnosti svých blízkých, kterým se může plně otevřít a nic před nimi nepotřebuje předstírat.
  25. Bauhaus – Nová doba
    Bauhaus – Nová doba (2019)
    7.5
    Pěkně udělanej dobovej seriál, kterej nenudí (Walter Gropius, ředitel Bauhausu, mluví s novinářkou a vrací se k zásadním událostem Bauhausu), má fajn vizuál, tempo i stopáž. Nejen pro fanoušky umění a architektury.
  26. Chata na prodej
    Chata na prodej (2018)
    6.5
    Škoda, že to bylo tak nevyvážený. Slibnej start, ale žádný finále. Částečně nevyužit potenciál herců... Každopádně jsem zvědav na Pavlíčkův třetí celovečerák...
  27. Osmy
    Osmy (2014)
    5.5
    Ne, tohle se nepovedlo. A z mnoha důvodů. Proč ČT zařadí do programu 17. listopadu KOMEDII, která by se docela dobře mohla odehrávat v leckajkých kulisách, ale tvůrci zvolili dobu Charty 77. Co na tuhle "šaškárnu" signatáři a disidenti? Pak ještě dávali večer Zemský ráj to napohled. To bylo ještě horší.
  28. Tenet
    Tenet (2020)
    6.5
    Ch. Nolan se dostal do fáze, kdy si může dovolit téměř vše. Pokaždé to ale musí být o stupínek opulentnější a dražší. A méně srozumitelné? Agenti vracející se do minulosti mohou být karikaturou sebe sama, natolik vážně se berou (Pattinson je ten zábavnější). Z herců si pro sebe film krade Kenneth Branagh coby ruský (!!!) záporák. Je tu pár velkolepých scén (úvodní útok na operu, náraz letadla do skladiště, automobilová honička), titulní Protagonista bez zjevné motivace (alter ego Nolana, který by rád pomáhal druhým a měnil to, co se stalo?) a odkaz na Casablancu v samotném závěru. Za řemeslo body nahoru. Abych se ujistil v konzistenci filmu, musel bych ho vidět znovu, ale zatím nevím nevím...
  29. Bohemian Rhapsody
    Bohemian Rhapsody (2018)
    6
    Tyjo, takovej "hajp" kolem toho a ono jde o částečně otrocky převypravěný, ploše působící historky, navíc často z historického hlediska vyfabulovaný, aby jedno oko diváka nezůstalo suché. Přišlo mi to takové umělé. Pochopitelně, největší tah snímek dostává díky hudbě, střihu, hereckým výkonům. Když ale srovnám finální koncert Live Aid, tak filmová přehrávaná verze je fakt dost slabá. Stačí si na YouTube najít originál a člověk pocítí tu masovost, Mercuryho schopnost pohrávat si s návštěvníkama tak, že jsou dalším hudebním nástrojem kapely. Malek ok, předkus zbytečně výraznej. Množství černých mužských knírů á la Tom of Finland mě časem dost otravovalo.
  30. Večírek
    Večírek (1968)
    8
    Památné scény: Nechtěná likvidace hradních kulis, utopená bota, oprava toalety, problém s kravatou a velké finále se slonem. Sellers v županu však není taktéž k zahození ;-)
  31. Spider-Man: Daleko od domova
    Spider-Man: Daleko od domova (2019)
    6
    Pořád si to drží velmi solidní kvalitu-úroveň. Ale pravdou je, že rozjezd je pomalejší, občas to připomíná takovou komediální romanci pro teenagery, možná spíš pro "děti" pod 13 let. Nejvíc mě bavil Jon Favreau jako Happy Hogan. Akční scény nic moc, ale jsou nutností. Praha se tam objevila, ale když se bojovalo na "Staromáku", pochopil jsem, že to točili v Liberci. Zábor Staromáku asi složitej i pro Marvel :D
    • Jedna temná scéna, kdy se Peter Parker propadá do temnoty. Ta byla skvělá a vypadalo to nadějně. Ale po chvilce to odeznělo.
    • Dobrá hudba - Ramones, Paul Weller atd.
    • Humor
    • Zbytečné dlouhé a opakující se
  32. Klec
    Klec (2019)
    Přiznám se, že jsme to doma se ženou a malým děckem nedokoukali. Takže se zdržuji procentuelního hodnocení.
    • Jiřina Bohdalová, Kryštof Hádek
    • odvaha televize něco takového zrealizovat
  33. Avengers: Endgame
    Avengers: Endgame (2019)
    7
    Teda na finále jsem čekal trochu víc a jinak. Délka ok, uteklo to jak voda, i když by to podle mě sneslo nůžky. Ze všech postav mě nejvíc bavil Thor (po čase jsem se jeho Dudea přejedl) a Thanos (zase nevyužit jeho potenciál v rámci charakteru). Captain Marvel nezaujala... Ke "Kapitánovi" jsem si ani tentokrát nenašel vztah. Málo památných, wau okamžiků.
  34. Favoritka
    Favoritka (2018)
    7
    Studie lidských charakterů a animozit. Prvotřídní herecké výkony (u mě vede Rachel Weisz). Kamera, která se odváží nešetřit s "rybím okem" a působivými perspektivami. Sem tam černý humor, ostřejší dialog jak od Oscara Wildea nebo Markýze de Sade. Skvělá výprava a kostýmy. Originální závěrečné titulky. Ale něco mi tam chybělo, bylo to dlouhé. Podle mě nadhodnoceno, i když bych samozřejmě pro více takových děl v rámci "mainstreamu" a Oscarů také horoval.
  35. Rédl
    Rédl (2018)
    6.5
    Škoda toho finále-nefinále. Mělo to dost velký potenciál, dobře zmáknutá dobovka z éry, kterou pamatuju jako nic netušící kluk. Mnozí seriál považují za jeden z tuzemských nejlepších-porevolučních. S tím bych byl opatrný. Sokkol mě o svých kvalitách bohužel stále nepřesvědčil. Nejlepší bylo duo - Novotný-Hofmann. Estébách Lorenc zbytečně vyobrazen jako neškodný strejda z lochu...
  36. Tommy
    Tommy (1975)
    9
    Výborný kus pro milovníky hudby, skupiny The Who, 70. estetiky a režiséra Russella. Perfektní cameo role slavných postav hudební scény té doby (Elton John a další).
  37. Důvěrný nepřítel
    Důvěrný nepřítel (2018)
    3
    Potenciál by tam byl, ale ten výsledek. Vojtěch Dyk jako velezkušený ajťák jezdí každý den taxíkem ze Slovenska do Prahy, vztahová složka mezi ním a Gabrielou Marcinkovou dost slabá. Herecky je Marcinková spolu s Ondrou Malým asi nejlepší. Všechno se to odehrává v takovém těžko uvěřitelném prostředí, většina postav vás absolutně nebude zajímat. Janák se rozhodl natočit thriller, což dopadlo tragikomicky; nejlepší je scéna, kdy Marcinkovou se zoufale-hysterickou kamarádkou načapá O. Malý ve svém domě. Tam to chvilku dokonce vypadalo na vyvražďovací horor. Ale chyba lávky. Nechápu, že toto producentsko-dramaturgicky prošlo. Kamera dobrá, hudba přepálená, ale na "světové" úrovni. Jinak vážně nic, co by stálo za kladné body. Obdobné a lépe se točilo před 20 roky v USA.
  38. To
    To (2017)
    7
    Podobně jako televizním filu z roku 1990 je největším kamenem úrazu předloha Stephena Kinga. Když máte v rámci jednoho filmu přiblížit pocity a charaktery hned sedmi postav, není to vůbec legrace. Navíc když se věnujete tématům jako je strach na milion způsobů a podob, šikana nebo rodinné tragédie. Skáče se z jedné postavy k druhé a občas to tříští atmosféru, odvádí pozornost. V tom je Kingův génius a filmařské prokletí a nepomůže ani autorova asistence při psaní scénáře. Jde prostě o jiné médium. Nejvíc mě bavila "čisticí" scéna v koupelně a herecký představitel "tlouštíka". Zbytečně to natahovala 135 minutová délka. Dobře vybraná byla osmdesátková hudba spolu s motivy původní minisérie. Mám nicméně pocit, že poselství knihy To šlo natočit lépe - chtělo by to méně krvavých scén a více psychologie.