Profilový obrázek

Vidly10

Vojtěch Svoboda

Komentáře 59

Od nejnovějších
  1. Tetris
    Tetris (2023)
    8
    Tetris je výborným příběhem o fungování SSSR, Ruska a podobných totalitních zemí. Táhne hereckým výkonem Tarona Egertona, hravým art-stylem, kreativní režií, střihem a hravou tetrisem obohacenou hudbou. Ani nevím, kde je problém, proč tomu nedát plné hodnocení, ale asi to bude málo dořešených linek a málo prostoru. Upřímně nevím, tuhle recenzi píšu ve dvě ráno asi 14 hodin po tom, co jsem film viděl. Co vím je fakt, že tenhle film si zaslouží pozornost a nedivil bych se, kdyby skončil v mé topce na konci roku.
  2. Scott Pilgrim proti zbytku světa
    Scott Pilgrim proti zbytku světa (2010)
    10
    Po dlouho plánovaném rewatchi a nějakém tom dni přemýšlení, jsem se rozhodl, že si to tady napíšu. Scott Pilgrim je nadčasový trhák, který je v mých očích až žalostně nedoceněný. Myšlenka a celá zápletka jsou neskutečně originální, unikátní a neotřepané aspekty, jenž si zaslouží mnohem více pozornosti. Edgar Wright tady ukazuje svou kreativitu a genialitu, jenž nemají mezí. Ať už se projevuje v práci s komparzem, drobnými detaily na pozadí, sound-designem připomínajícím různé herní motivy, hudebními čísly zapadajícími a pomáhajícími narativu. Scénář, který používá dialogy i pro nastínění budoucích událostí, a nejen na vyplnění místa. Herci, kteří zvládají všechnu svou práci bravurně, a ačkoliv Michael Cera nepatří mezi tříáčkové hvězdy, neumím si představit v roli Scotta nikoho jiného. Mary Elizabeth Winstead mu skvěle sekunduje a je pro něj motivací, inspirací a středobodem celého dění filmu. Ovšem Wright tomuhle filmu dal neuvěřitelnou tvář, kterou si na první shlédnutí možná ani nevšimnete a mě v hlavě myšlenka na ni trkla až pár dní po shlédnutí. Vždyť tohle je neskutečná střihačská práce. Přechody a střihy pracují se vším. S výškou kamery, soustředěním se na dialogy tak, aby přechody vypadaly, co nejpřirozeněji a člověk tak plynule přijme fakt, že se uprostřed scény naprosto změnilo prostředí. To vše je zaobaleno do téhle šílené premisy o sedmi zlých bývalých. Někomu to může přijít jako šílená blbost, na kterou do pár týdnů zapomenou… ale pro mě bude tenhle film vždy něčím výjimečným a nezaměnitelným. Těším se na anime, pětikvalt je jasný.
  3. Creed III
    Creed III (2023)
    10
    Třetí Creed je perfektním zakončením trilogie, které sice lehce ztrácí na druhý díl, ale skvěle mu konkuruje. Hlavně v režii soubojů, kdy je vidět jasná inspirace východní animací a skvělým zakomponováním médií a spoluprací do příběhu pro obohacení a posunutí děje. Perfektní výkon Jonathana Majorse v roli Damiena, který jde Creedovi pod kůži a dělá z celého sportu velmi osobní záležitost podporuje provázání s minulostí a zakomponování všech postav. Absence Rockyho není v celém snímku cítit, ale chybí tam z hlediska nostalgie a jakési povinnosti. Film má problémy hlavně v nedotažení některých linek (Felix?) nebo v přerodu Damiena z nikoho na hvězdu… ale za tu atmosféru, napětí a osobitost tomu těch 5* dám. Btw před filmem jsem byl na burger v Holy Cow Český Těšín a doporučuju.
  4. Babylon
    Babylon (2022)
    10
    Ach Babylon… těšil jsem se na něj od prvních záběrů a do kina pak málem přišel pozdě. Tříhodinová jízda, která je naprosto dokonale zpracovaná odrazuje diváky svou délkou, ale potěší je veškerým svým obsahem. Sympatické tváře Brada Pitta a Margot Robbie vás provedou prapočátky filmového průmyslu v Hollywoodu, oběma tvářemi života slavných herců a důležitostí i problematikou revolučních objevů. Damien Chazelle ve svém věku vyniká nade všemi v tom, jak umí pracovat s hudbou a zvuky (nejlépe to ukazuje scéna z prvního natáčení se zvukem) a tady se jen překonává a překonává. Tomuhle filmu prostě není co vytknout. Je to naprosto úžasná podívaná, která mě dokázala bavit celou dobu a taky se zamyslet nad emočně vypjatými momenty (hlavně v druhé části filmu). Nebojím se říct, že Babylon má už teď rezervované místo v top 10 roku 2023. Prostě je to boží… co víc říct. 9,5/10
  5. Operace Fortune: Ruse de guerre
    Operace Fortune: Ruse de guerre (2022)
    8
    Operace Fortune sice není žádným převratným filmem, ale jakousi sázkou na jistotu v podání mého milovaného génia Guye Ritchieho. Povedená heist komedie, u které jsem se bavil po celou stopáž, užíval jsem si sympatické herce a s potěšením otevřel kino rok 2023. Ritchie má řadu silnějších filmů, ale tenhle si snad užije každý. 7,5/10
  6. Pinocchio Guillerma del Tora
    Pinocchio Guillerma del Tora (2022)
    10
    Krásný stop-motion animák, který si získá srdíčko každého milovníka pohádek. Je tam pár momentů, u kterých jsem si nebyl jistý, jestli měly být tak jak byly (jako například celá ta pasáž s Velrybou), ale i přesto to pěkně funguje a je to v daném případě potřeba. Film taky zvládá dobře výstavbu momentů a postav, jako by vše bylo potřeba, a právě proto jsem i některé nesrovnalosti schopen přehlídnout. Osobně jsem jako malý kluk viděl původního Pinocchia a tenhle je v mnohém velmi originálním dílem, který pro mě už teď poráží všechny ostatní adaptace, které jsem neviděl. Vypíchnout se musí i krásný hudební doprovod a muzikálové pasáže, které jsem s radostí sledoval. Finále krásně emotivní a myšlenka oné nesmrtelnosti a její nevýhody na mě fungovala vždy a vždy bude. Dost možná animák roku. 9/10
  7. Na nože: Glass Onion
    Na nože: Glass Onion (2022)
    8
    Skleněná cibule je pokračováním detektivního hitu Knives Out, který si od mnohých (včetně mě) vysloužil ty nejlepší hodnocení. Druhý díl ve spoustě různých směrech pokračuje v nastaveném trendu. Zábavný meta humor, karikaturní postavy, zvláštní vztahy mezi nimi… ale oproti prvnímu dílu ztrácí v nápaditosti scénáře a režie, která přinesla úspěch Knives Out. Ono, dokud nepřijde flashback, který vysvětlí, co se vlastně děje, tak je zápletka naprosto nezajímavá, a po něm má ve výsledku dost předvídatelné rozuzlení. Ani to kvalitní herecké obsazení mne nijak ve filmu nenadchlo. Scénář má podivnou strukturu a na konci přišlo až zbytečně spektakulární finále, které jako by nezapadalo do této rozjíždějící se série. I přes to všechno jsem se při sledování velmi bavil. Spousta interakcí byla velmi zábavně napsaná a výstřední prostředí tomu dodávalo pěknou atmosféru. Je tedy velmi těžké přijít s finálním hodnocením, protože jsem někde mezi 6 a 7 z deseti nebo 3* a 4* chcete-li. Pokud se vám líbil první díl a máte chuť na nějakou detektivku, tak vám to můžu doporučit.
  8. Wednesday
    Wednesday (2022)
    8
    Fantastická Jenna Ortega v roli Středy Adámkové přitáhla mou pozornost k tomuto novému příspěvku Tima Burtona do knihovny Netflixu. Musím říct, že jde o příjemnou, zábavnou a strašně feel good show, kterou jsem zkoukl za den. Problém je hlavně v druhé polovině, která se na tu první těžce nechytá. Navíc v ní charaktery dostanou nesmyslný a nepřirozený vývoj. Osobně mi nesedí ani zavedení do světa Wednesday, který by si zasloužil lepší vysvětlení než pár vět při vstupu do školy. Ale naprosto chápu popularitu a důvod proč je seriál všude sdílen a propagován (btw epizoda s plesem je naprosto úžasná). Prostě je to super a já si to dost užil. 7/10
  9. Fabelmanovi
    Fabelmanovi (2022)
    10
    Steven Spielberg je naprostý génius… ale to už dávno víme. Filmové počátky režisérského mistra, vyprávěné jím samotným jsou jedním z nejlepších příběhů, které jsme letos mohli sledovat. Všechny ty chvíle, kdy sledujete jeho amatérské krátkometrážní filmy. Scény, ve kterých stříhá filmové pásky, hraje si s kamerou, strojí své sestry do různých rolí a i to, jak to vnímá jeho rodina a okolí… prostě nádherná podívaná, při níž jsem se usmíval stejně jako diváci při promítání jeho kraťasů v samotném filmu. 9/10
  10. Kocour v botách: Poslední přání
    Kocour v botách: Poslední přání (2022)
    10
    Na pokračování Kocoura v Botách jsem šel tak brzo hlavně z toho důvodu, že jsem neměl jít na co jiného a rozhodně toho nelituju. Film jsem si i přes obavy užil a zabavil mě tak jak jsem ani neočekával. Animace, se kterou mělo hodně lidí (částečně i já) problém se mi neskutečně líbila a skvěle pomáhala vyprávění a byla výborně využita v režii po celou stopáž filmu. Příběh je záživný, rychlý a má i dobře zpracovanou myšlenku. Super rodinná zábava, na kterou jít mezi svátky. 8,5/10
  11. Avatar: The Way of Water
    Avatar: The Way of Water (2022)
    8
    Druhý Avatar se moc neliší od svého 13 let starého předchůdce. V jednoduchém příběhu není třeba hledat něco příliš přelomového, aby na vás fungoval. Vše se táhne přes velkou Sullyovic rodinu, která se stěhuje do nádherných pláží a vod Pandory. A je to právě to krásné prostředí, které je největším tahákem celého filmu a důvod proč většina z nás šla do kina. Film dokázal představit nové postavy, z nichž Lo‘ak a Kiri na mě zapůsobili nejvíce a prohloubit vztahy mezi těmi, které známe z prvního dílu. Rozhodně se nejedná o film roku, ale o zážitek, který je třeba vidět v kině. 8/10
  12. Strážci Galaxie: Sváteční speciál
    Strážci Galaxie: Sváteční speciál (2022)
    8
    Zábavná Vánoční chuťovka v podání Jamese Gunna, který opět nezklamal. Mantis a Drax se vrací na Zem, aby unesli Kevina Bacona, jako dárek pro Petera k Vánocům. Nesmí chybět chytlavá hudba, trefný humor a rodinná atmosféra, kterou Strážci vždy přinášeli. Skvělá volba pro Vánoční speciál. Marvel by se měl na tyhle věci zaměřit. 7,5/10
  13. Menu
    Menu (2022)
    10
    Naprosto delikátní záležitost se skvělou atmosférou, kterou podporuje nervy drásající sound-design a hudba. Šikovná režie, pocitově nepříjemná lokace a chytrý děj s dobře napsanými dialogy, jež jsou obohaceny o špetku přirozeně rozvrženého černého humoru. To vše doplněno vynikajícím Ralphem Fiennesem a opět dokonalou Anyou Taylor-Joy. Jeden z nejlepších filmů tohoto roku. 9/10
  14. Black Panther: Wakanda nechť žije
    Black Panther: Wakanda nechť žije (2022)
    4
    Black Panther to neměl lehké už od svého oznámení. Nečekaná smrt představitele hlavní postavy, problémy s Covidem a vše okolo natáčení budilo v člověku pocit, že musí tomuto filmu přát úspěch… Ten se bohužel nedostavil. Režie Ryana Cooglera, hudba Ludwiga Göranssona a nádhera Africké přírody jsou zakopány nepřesvědčivým a mnohdy nelogickým scénářem. V prvé řadě, proč se film jmenuje Black Panther? Kocoura nevidíme do třetí třetiny (neuvěřitelně a zbytečně dlouhé) stopáže a nějakou polemiku o nutnosti jeho existence a nástupu Shuri dostaneme jednou nebo dvakrát zmíněnou, ale to vše je hned zabito něčím jiným. Zbytečné postavy. Nakia, Aneko, Ross, ta agentka, jejíž jméno si odmítám pamatovat, a dokonce i promovaná Riri Williams (btw její finální oblek mě rozsekal smíchy) jsou pro film naprosto irelevantní a pouze natahují celý děj filmu. Finální bitka? Shuri vs Namor (ne není to spoiler) … komedie. Odkaz Chadwicka Bosemana? Chválím montáž na začátku i na konci (takové ticho jsem nezažil od smrti Iron Mana), ale proč je jeho postava a jeho vliv na Shuri pošlapán jedním cameem, které má podle všeho dávat smysl, i když mě teda nedává. Smrt T’Chally je mimochodem taky neuvěřitelná volovina o odfláknutém pohřbu nemluvě. Chválím vyobrazení Talocanu, scény v něm se mi velmi líbily, ale celá ta blbost ohledně jejich modré kůže, jejich původu a nutnosti španělštiny v loru, aby se Namor mohl jmenovat Namor? Meh. Než to zakončím tak ještě pár věcí pochválím. Namor je super a Tenoch Huerta je výborný. Scéna s napadením lodi CIA je vynikající. Už zmíněný Talocan, napadení Wakandy, scéna v OSN, humor mě většinou bavil. Škoda, že je to všechno zabito demencí scénáře. 5/10 za ten vizuál a zbytek nechci dávat míň. Marvele vzpamatuj se už.
  15. Barbar
    Barbar (2022)
    8
    Velmi povedený a šikovně natočený horor, kterému nechybí dobrá hudba, kamera a nápad. Dobře vystavěný (a chytře propletený) příběh, který vás nutí si něco myslet, aby vám později ukázal opak. Postavy, které nejsou naprosto dementní a umí uvažovat tak, aby v prvém případě přežily. To vše ve skvělé atmosféře a příjemných 102 minutách se skrývá na Disney+/Hulu. 8/10 PS: Zach Cregger přijde na OTW list. ;-)
  16. To nic, drahá
    To nic, drahá (2022)
    8
    Zmodernizovaná Truman Show. I tak by se dal popsat nový film Olivie Wilde. Její režie v tomto filmu je velmi podobná se seriálem Legion a skvěle podporuje nejistotu a strach hlavní postavy, kterou hraje fantastická Florence Pugh. Velmi jsem užíval i výkony herců ve vedlejších rolích. To vše je doplněno soundtrackem a sound-designem, jenž přidávají veselí i napětí po celou stopáž filmu. Co je smutné, ale musím to zmínit… Harry Styles mě opět přesvědčil, že se má držet zpívání. Ovšem kontroverze při natáčení ve výsledku spíše pomohly samotnému filmu. Co ale snižuje mé hodnocení je fakt, že film skončí příliš brzy. Některé věci nejsou vysvětleny a nevíme co se nakonec stalo s hlavní hrdinkou a vlastně s celým městem. Jinak, ale solidní thriller. 7,5/10
  17. Poslední závod
    Poslední závod (2022)
    8
    Následující text obsahuje spoilery k filmu. Severní vítr je krutý… Příběh o české tvrdohlavosti a národní ctižádosti, které si vyžádaly smrt dvou mladých mužů v Krkonoších. Není to dokonalý film. Naopak, některé části jsou až nešikovně a lehce nesouvisle poskládané. To ovšem nemění nic na faktu, že jde o film dobrý. O film, který ve mně dokázal vyvolat větší národní hrdost než slavný Jan Žižka. Příběh Bohumila Hanče, aneb jak politika do sportu patří. 8/10
  18. Životní trefa
    Životní trefa (2022)
    8
    Klasické sportovní drama. Kluk z těžkých poměrů se dostává na vrchol. Nechybí mladý debílek, který se ho snaží zničit, tréninková montáž, vzestup a pád na dno, abychom se mohli znovu zvednout. Problém vidím v rozfázování jednotlivých linek a faktu, že Stanova manželka je hodně naivní, a ačkoliv se problém s časem v rodině zmíní několikrát, na konci si na něj ani nevzpomenete. Vypíchnout se musí natáčení basketbalových a tréninkových záběrů, které působily velmi dobře a ukázaly vždy to, co bylo potřeba. Adam Sandler hraje nejlepší roli za poslední roky. A závěrečná montáž s titulky? Naprosto geniální a pěkný nápad. Je to kvalitní sportovní film… máte moji pozornost. 7,5/10
  19. Zlouni
    Zlouni (2022)
    6
    Příliš předvídatelná, a ne moc zábavná záležitost, která měla příběhově potenciál na mnohem více. Audiovizuálně je to ovšem velmi poutavé a určitě to pobaví cílovou skupinu diváků. Za mě ovšem lepší průměr 6/10.
  20. Super-Blb
    Super-Blb (2022)
    8
    Tohle Francouzům vždycky šlo. Možná až příliš absurdní komedie, kterou doporučuji na volný večer pro odreagování. Sympatické obsazení a „výsměch“ superhrdinské klišovitosti, která je doplněna skvělými narážkami (hlavně hudba) na Marvel i DC. Jedna z nejlepších komedií letošního roku a důvod proč věnovat pozornost Philippu Lacheau. 7,5/10
  21. Entergalactic
    Entergalactic (2022)
    8
    Pěkný příběh o romantickém vztahu dvou umělců, kteří si k sobě našli cestu přes zeď a skvělý burger. Ačkoliv mám osobní problém s animací, která se inspirovala u mé nejoblíbenější, je film vizuálně poutavý a pěkně doprovázeni hudbou. Je zajímavé si všímat i detailů (STUSH!), které se ukazují na pozadí skrz celou stopáž filmu a pěkně doplňují příběh. Je zde i vidět zkreslený pohled na svět, který je podpořen kouření mariuhany a celkově užíváním drog, což doplňuje prokreslení postav i příběhu. Super romanťárna, kterou můžu jedině doporučit. 8/10
  22. Black Adam
    Black Adam (2022)
    4
    Všechno, ale vlastně nic. Scénář plný zajímavých věci, které jsou absolutně nezapamatovatelné. Postav, které jsou úplně k ničemu… ne vážně Atom Smasher udělá jednu důležitou věc, což je sice málo, ale stále o jednu více než Cyclone, která slouží jen jako vybarvení sterilního prostředí. Dwayne Johnson hraje svůj nadstandard, ale ani to nestačí na tak pasivní charakter bez vlastní motivace. Doctor Fate je suverénně nejlepší postavou a Pierce Brosnan by si mohl hodit nějaký ten sólový projekt. A pak je tady Hawkman, který… občas je na přes držku a občas je dost dobrým kontrastem k jiným postavám. Přítomnost Amandy Wallerové filmu taky nedala nic zajímavého ba naopak… je to naprosto nelogické. Malý kluk jehož jméno jsem zapomněl je nejhorší dětský herec, kterého jsem letos viděl a jeho máma nemá moc velký náskok, ale její postava je aspoň důležitá. Scénář působí jako kdyby ho psal někdo od pánů ze Sony a vizuál jako poslední MCU filmy. Hudba je naprosto mimo a akce je tak půl na půl. Někdy naprosto nekoukatelná a někdy zajímavá. Zmínit musím, že DC dobře pracuje s vyobrazením létání jednotlivých postav, jelikož pěkně znázorňují jejich charakter. Potitulkovka potěšila velmi, ale mám strach, co z toho bude. Průměrná lehká zábava, která ve finále působí zbytečně, ale aspoň donutí člověka sledovat plátno a ne hodinky, jako jiné letošní komiksovky. 5/10? Je smutně málo.
  23. Vlkodlak: Noční lovec
    Vlkodlak: Noční lovec (2022)
    10
    KONEČNĚ!!! VÝBORNĚ!!! Přesně tohle jsem chtěl. Přesně tenhle typ změny, experimentu, kreativity, komornosti a autorské práce jsem celou čtvrtou fázi vyžadoval a konečně jsem ji dostal. Vlkodlak je suverénně nejlepším projektem této fáze. Má výbornou atmosféru, které napomáhá komorní prostředí, ve kterém se odehrává celý děj. Skvěle prokreslené hlavní postavy, které se i za tak málo času dokázaly zapsat do mé paměti na rozdíl od všech podobných v posledních Marvel projektech. Přiznám se, že je to poprvé, co jsem měl možnost vidět Gael Bernala a jsem rád, že to byl zrovna tento kratší speciál. Kreativní a šikovná režie jinak skvělého skladatele Michaela Giacchina je znát díky tomu, jak využívá malých prostor a dialogů mezi postavami. Vizuální stránka krásně odkazuje na starší horory, a to jak černobílým vzhledem, tak i vyobrazením samotného Vlkodlaka, jehož vzhled je veřejností lehce kritizován, ale mě se velmi zamlouvá. Celkově jde o velkou vzpruhu po posledních MCU projektech, a hlavně osmé epizodě She-Hulk. Více takových speciálů a zkusit to procpat i do klasických filmů/seriálů. 8/10
  24. Blondýnka
    Blondýnka (2022)
    6
    Po dlouhém hypu jsem se konečně dočkal a se zpožděním si pustil Blonde. Měl jsem různá očekávání, ale tohle bylo něco naprosto odlišného než cokoliv, co jsem si představoval. Film je přeartovaný a neumí pracovat s tempem a změnami nálad a témat. Krásná Ana de Armas hraje sice famózně, ale je asi jedinou výraznou osobou v tomto filmu. Je to příííliš dlouhé, a to nesvědčí uměleckému vizuálu, který je tak velmi nekonzistentní a střídá se někdy i nepochopitelně jako na běžícím páse. Plusové body jsou určitě za vyobrazení nepěkné doby v Hollywoodu a nestydatosti, se kterou bylo se ženami ve filmovém průmyslu tehdejší doby zacházeno. Přes všechny zápory… se mi film svým způsobem líbil. Nevím čím to je, ale v něčem si to získalo mé sympatie. 6/10
  25. Nene
    Nene (2022)
    10
    Sympatická skvadra herců v zajímavém prostředí, které nabízí spoustu napětí a neprozkoumaných záležitostí. Výborná práce se zvukem a hudbou, které dodávají filmu skvělou atmosféru a cítíte se, jako kdybyste byli s postavami na stejném místě. Správně střižené a kamerově dobře odvedené dílo, které se určitě zařadí na mém top žebříčku letošního roku. Je velmi pozoruhodné, jak hodně se vejde do, tak malého příběhu, který obsahuje pouze 3 hlavní postavy. Dokonalá ukázka toho, že horory nepotřebují milion jumpscarů a zabití, aby člověka donutily cítit se ohroženě a bát se, co přijde dál. Stopáž je taky velmi příjemná a scénář udrží váš zájem po celou dobu sledování filmu. Výhrady bych měl k samotnému finále, na které se mi těžko přistupuje v návaznosti na zbytek filmu. Přesto hodnotím velmi kladně. 8,5/10
  26. Elvis
    Elvis (2022)
    10
    Elvis je jedním z nejlepších životopisných filmů posledních let. Austin Butler sedí do role Krále dokonale a jeho agent plukovník Tom Hanks ho výborně doplňuje. Luhrmann skvěle převedl hudební styl Elvise do filmu, kdy vás po většinu času nutí se hýbat, tančit, zpívat a žít… stejně jako Presleyho hudba. Typická režie, kterou jsme mohli vidět i v předchozích Luhrmannových filmech, podává silný příběh o nepřijetí a přetrvávající diskriminaci, díky které se persona hudební legendy dostávala do povědomí široké veřejnosti. Nic zde není na sílu a vše má svůj účel. Možná to začne lehce skřípat v druhé polovině, ale ani to mě neodradí napálit 5*. 9/10
  27. The Sandman
    The Sandman (2022)
    8
    Má to pomalejší rozjezd a druhá část není tak zajímavá. I přesto je Sandman krásným příběhem o proniknutí do lidského nitra, obohacený podmanivým vizuálem, skvělými postavami a výborným Tomem Sturridgem v hlavní roli Pána Snů. Gaimanovo původní dílo je skvěle převedeno do seriálu. Scénář je funkční, zapamatovatelný a plný vět, které vás donutí přemýšlet. Jsem velmi rád, že jsme se dostali k projektu s takto přesílenými postavami, který nesází na velkolepou akci a poměřování síly mezi každým z Věčných sourozenců, ale na náhled do lidskosti, emoce a filozofické náměty. Více takových a snad klapne pokračování 8/10.
  28. Hunter x Hunter
    Hunter x Hunter (2011)
    10
    Před devíti měsíci jsem se vydal na cestu zvanou Hunter x Hunter. Dnes jsem úspěšně tuto jízdu zakončil ohodnocením poslední epizody a ničeho nelituji. Nejsem příliš znalý, co se anime týče, ale tohle je zatím to nejlepší, které jsem viděl. A ačkoliv je příběhově a atmosféricky nestálé a nálady se mění rychle, jde o zážitek, který jsem si celou dobu užíval, jak jen to šlo. Ať už jsem sledoval veselý a světlý Greed Island nebo pochmurný a temný Yorknew City, vždy jsem rád poznával svět, který mi anime nabízí, a hlavně jeho postavy, z nichž některé se staly mými velkými oblíbenci. Kurapika pro svou odvahu a odhodlání. Hisoka pro svou vypočítavost a nepředvídatelnost. Machi pro svou krásu, tajuplnost a chladnost. A několik dalších. Celý příběh je více či méně sledován pohledem Gona a je doprovázen jedním z nejlépe napsaným přátelstvím, které jsem měl tu čest vidět. Není to dokonalé, to rozhodně ne. Ovšem svou jedinečností a odlišností si to získalo nejen můj zájem, ale i jakýsi obdiv, který jsem ztratil u jiných sérií a žánrů. Svou komplexností a propracovaností mě dokázal seriál přesvědčit o tom, že mu můžu odpustit občasné zkraty v příběhu či fakt, že některé věci v něm nebyly plánovány. Nen je možná komplikovaný a musíte u jeho vysvětlování dávat dobrý pozor, ale když se do něj na chvíli ponoříte, tak už se nedostanete ven. Mluvil jsem o jakési atmosférické nestálosti, ale ani to nemůžu brát jako velkou chybu. Právě naopak. Musím pochválit, že se zde přirozeně střídají nálady, a to v divákovi může evokovat různé emoce během chvíle. Strašně moc bych chtěl, aby příběh pokračoval. Bohužel teď nezbývá než doufat v to, že to jednou přijde. 9/10
  29. Bullet Train
    Bullet Train (2022)
    10
    Naprosto skvělá akční komedie, která má sice několik problémů hlavně ve finální části, ale svou uvědomělostí a faktem, že nejde o moc víc než letní zábavu, na kterou zajdete s kamarády, jí to odpustítě. Film neuvěřitelně táhnou postavy a jejich představitelé, z nichž o nikom nemůžu říct, že si roli neužívá a neodvádí dobrou práci. To je ovšem i zásluhou chytrého scénáře, který výborně provázal příběhy postav, a to, co je pro mě ještě důležitější, nic není zbytečné. Každé slovo, detail i něco, co řekne postava „jen tak mimochodem“, má v příběhu vysvětlení, které je funkční a není vytažené odnikud. Payoffy v tomhle filmu fungují geniálně. Nevím, jak moc ovlivnil mé hodnocení fakt, že jsem byl na filmu ve společnosti skvělých přátel, ale 8/10… ale dám těch 5*… pro jednou. 😊
  30. Morbius
    Morbius (2022)
    2
    Tak jsem se konečně dostal k této hříčce přírody, kterou vyprodukovalo nejhorší filmové studio současnosti. Je až neuvěřitelné, jak můžou někteří lidé trpět naprostý nezájem o předlohu, filmové umění a fanoušky, kterým Sony disponuje už od prvního Venoma. Jedna hvězdička za Matta Smithe, který s nulovým scénářem baví svou naprostou absurditou a improvizací. Jinak fiaskální film, který si nezaslouží žádnou pozornost a já už jen doufám, že internet přestane propagovat tuhle hrůzu, která neměla nikdy ani potkat stříbrné plátno kin. Nehledě na to, že 99 % procent memů jsou trapné pokusy o zábavu a po pár týdnech už nebyly vtipné. Není tak jednoduché udělat kvalitní komiksový film... jen si to stále většina lidí neuvědomuje. 2/10
  31. DC Liga supermazlíčků
    DC Liga supermazlíčků (2022)
    6
    Je smutné, že nejlepší filmová Justice League, kterou máme je film pro děti. Rodinná zábava, která svou rozkošností a humorem pobaví děti. DC fanoušky potěší spousta easter-eggů a meta vtípků, které nepochopí jen tak někdo. Je tady i pár zajímavějších a silnějších linek, jako třeba back-story některých postav a podobně. Doporučit, ale můžu originální znění, které je hvězdně obsazené… i když Toren jako Flash je věc, kterou si nemůžete nechat ujít ;D. Fajn animák, který neurazí, ale nejedná se o nic převratného. Lehký nadprůměr 6/10.
  32. Smrt na Nilu
    Smrt na Nilu (2022)
    6
    Jelikož se mi velmi líbila Vražda v Orient Expresu, tak jsem se celkem těšil na další pokračování. Kenneth Branagh je velmi šikovný režisér a rozumí postavě Poirota, což dokazuje v jednotlivých scénách, ve kterých se jeho postava objevuje. Režisérsky je tedy tento film velmi dobře zvládnutý. Můj problém je, že scénář (ano vím, že to vychází z předlohy) je pro mě příliš zmatečný, zamotaný a rozuzlení je neuvěřitelné (samozřejmě v horším slova smyslu). Navíc zatímco jsem u Orient Expressu cítil to, jak nikdo nesmí odejít a opustit místo činu, tady mi ta (mimo to příjemná) atmosféra nepřipadala tak uzavřená, a to trochu ubíralo na napětí. Jinak jde o fajn pokračování s fajn herci a prostředím. 6/10
  33. Predátor: Kořist
    Predátor: Kořist (2022)
    8
    Hned na začátek řeknu, že jsem neviděl ani jeden film ze série Predátora. Ovšem, když jsem zjistil, že Hulu/Disney+ dobývá film, který všichni chválí, nemohl jsem odolat okamžitému zhlédnutí. A musím říct, že jsem dost nadšený. Film je letos druhou ukázkou toho, jak se má navazovat na kultovní filmy. Naprostá režijní genialita Dana Trachtenberga dává snímku výborný pohled na postavy jejich příběhy, vlastnosti a schopnosti. Jde o nádhernou ukázku pravidla „show don’t tell“, které je doplněno o skvělé přechody a střih, který udržuje většinu filmu přehledný. Postavy jsou díky tomu skvěle prokresleny i bez větších dialogů a neustálého očividného upozorňování, což přidává filmu další kladný bod… nedělá z diváka blbce. Chce, aby si věci uvědomil sám a nemusí mu to servírovat na podnosu v každé scéně. Co mě trochu zklamalo je vizuál hlavního záporáka. I přesto, že jsem původní film neviděl, se mi originální vizuál zalíbil více. To je ovšem vynahrazeno zajímavostí jeho vybavení a taktikou lovu, která je ještě více obohacena brutálním vražděním. Jde o jedny z nejlepších zabíjecích scén za poslední dobu. Každá smrt je jiná, kreativní a dobře natočená/vymyšlená. Film si taky drží příjemnou délku a není to další z řady stopadesátiminutových filmů, které třetinu času neví, co mají dělat a nepracují dobře s tempem příběhu. A poslední z kladných bodů, který ještě stojí za zmínku, jsou herci. Jak Dakota Beavers tak Amber Midthunder jsou ve svých rolích přesvědčivý a doufám, že je někdy uvidíme i ve větších projektech. Největším problémem (a vlastně jediným faktem proč nedat větší hodnocení) je finální konfrontace. Ta se totiž odehrává v noci a veškerá režisérská a střihačská práce, která byla ve zbytku filmu naprosto špičková, jde postupně pryč a je to nejvíce nepřehledná a chaotická sekvence filmu… to celému projektu ve výsledku podráží nohy. Vytknout by se mohly i digitální zvířata, která se hlavně v první polovině filmu objevují často a bijí do očí... což seeee dá omluvit rozpočtem, ale i tak je to problém. Původně jsem váhal mezi 7 nebo 8 z 10, ale nakonec jsem si řekl, že budu hodný a dávám pěkných 8/10.
  34. The Gray Man
    The Gray Man (2022)
    6
    Očekávání nebyly příliš vysoké, ale dost jsem se na tenhle film těšil. Kvalitní obsazení, oblíbené režisérské duo, vysoký rozpočet a mále svědectví při natáčení v Praze. Ovšem i přesto se mi zdá, že film má velmi mnoho chyb. Spousta chaotických střihů (například scéna v letadle), nepřehledných a tmavých scén (hlavně ve finále) a rozpočet jako by se někde ztratil. Scéna na Žižkově je až odporná a letadlo se taky z většiny nedá sledovat. Co bych chtěl zmínit, jelikož mě to velmi iritovalo, je práce s kamerou. Například skok z mostu do rybníku. Jde o dobrý nápad. Osobně bych ho dotáhl trochu jinak, ale celkově je pohyb kamery dobrý nápad. Jenomže nikam nevede a utne se v půlce… Dále například ve scéně, kdy začíná finální souboj hlavních postav. Kamera kopíruje pohyb padajících postav… jenomže nic podobného dále nevidíme a není tady ani žádná snaha o navázání na tenhle nápad. Poslední věc, kterou bych chtěl vytknout… příliš… mnoho… klišé! Až moc. Klišé k filmům patří a obzvláště k těm akčním. Ovšem zde je jich moc. Objevují se příliš často, mnohdy najednou a občas jsou do očí bijící. Velkým kladem filmu jsou ovšem delší scény. Finální potyčka v labyrintu, celá pasáž před Pražskou operou jsou scény, které jsem s chutí sledoval a měly nápad, měly tempo a byly dobře natočené. Herci taky nezklamali (Anička <3). Gosling, Thornton, Evans i Jessica Henwick odvedli práci dle očekávání a ukázali své kvality. Ovšem o žádný ocenění hodný výkon se nejedná. Zmínit ale musím Julii Butters. Je to mladičká herečka, na kterou strašně často narážím, a která má v mých očích slibnou budoucnost. Overall? Fajn akční film… možná jsem čekal trošičku víc? Lehké zklamání tam je, jelikož to na venek vypadalo lépe… ale na to už si dnes prostě člověk asi musí zvyknout. Nemůžu ale odepřít, že můj zájem přečíst si předlohu stoupl. Za mě 6/10.
  35. Thor: Láska jako hrom
    Thor: Láska jako hrom (2022)
    4
    SPOILERY. No… začneme s pozitivy. Černobílá pasáž je výborná, Christian Bale je bůh a miluju Guns N‘ Roses. A to je asi všechno. Film se rozhodl míchat tři žánry dohromady, takovým způsobem, který nefunguje. V jednu chvíli máte až hororovou scénu s dětmi a Gorrem a za chvíli haha scénu s bohy. Využití silných témat je až směšné a charakter většiny postav se téměř nikam neposunul. Šílené tempo filmu neuvěřitelně škodí a kazí i něco tak skvělého, jako je cameo Strážců. Většina humoru je trapnější než půlka moderního MCU (kozy, Korg) a Russell Crowe je v tomhle filmu totálně zbytečný šašek. Je třeba přiznat, že Taika Waititi je výborný režisér a patří k mým oblíbeným, ale pro postavu Thora byl tím nejhorším, co jej mohlo potkat. Po každém záblesku dobrých pasáží se vynořila neuvěřitelná blbost, která to celé shodila (děti na konci). V jednu chvíli nám film ukáže, že Mjölnir měl Jane chránit, abychom později zjistili, že ji zabíjí. Celá pasáž Thorova a Janina vztahu působí strašně fajn, dokud si neuvědomíte, že je to nesmysl. V poslední době taky upadá kvalita CGI, ve kterém byl Marvel vždy na výši, i když po nedávných stížnostech VFX umělců, se není čemu divit. Pomaličku to zapadá do kvalit Sony filmů (Venom 2 a jiní), které mají velkou akci ve tmě, aby zakryli nekvalitní CGI. Přestože jsem sám na začátku řekl, že miluji Guns N‘ Roses, tak už mě písničky ve filmech nebaví a chci zpět doby, kdy jste poznali film podle hudby skladatele, a ne velkých hitů. Jako poslední přidám i poznatek ke stavu MCU v současné chvíli. Ve 4 fázi vyšlo už 13 projektů (v prvních dvou fázích vyšlo dohromady 12) a tenhle svět se nikam neposunul. Thor 4/10 průšvih jako hrom.
  36. Ms. Marvel
    Ms. Marvel (2022)
    6
    Upřímně jsem se Ms. Marvel bál. Ačkoliv mám komiksovou předlohu rád a Kamala je jednou z nejlepších mladých postav Marvelu, cokoliv, co se kolem seriálu objevilo, mě děsilo. Herečka, která hraje poprvé, téma utlačovaných menšin (problém s dobou ne s nimi), fakt, že jde opět o šestidílnou sérii nebo anální znásilnění předlohy. Tohle všechno nasvědčovalo tomu, že Ms. Marvel bude propadák. První epizoda mi ovšem vytřela zrak. Šlo o nejvíce autorský, konzistentní, originální počin v MCU po velmi dlouhé době. Sympatické obsazení, rodinná témata a neuvěřitelná hravost a živost scén ve mně zanechaly velmi hřejivý pocit, že může jít o velmi nadprůměrnou záležitost. První problém přišel s odhalením záporáka, který je neuvěřitelně nudný, ohraný a nic neznamenající. Nový kandidát na nejhoršího záporáka MCU byl hned na světě. Dalším problémem bylo rozvržení scénáře a epizod. Už u Moon Knighta byl tento problém velmi znát, kdy 6 dílů na tohle téma nestačilo. Dle mého názoru je 6 epizod pro novou postavu málo a příběh mnohdy působí zkratkovitě nebo zbytečně urychleně. S tímto problémem přichází spousta nelogičností nebo scénáristických zkratek, které působí velmi naivně. K velkým plusům patří již zmíněná hlavní herečka. Iman Vellani je neuvěřitelně sympatickou herečkou a naprosto přesnou volbou pro postavu Kamaly a velmi mě potěšila. Za zmínku stojí i kreativní využití písniček, které seděly do příběhu. Přesto bych v moderních superhrdinských projektech uvítal zpět „theme“ hudbu, která je v poslední době upozaděna populárními skladbami, které slouží jako propagátor. Ve výsledku je Ms. Marvel sympatickým originem, který ovšem sklouzne do marvelovské klasiky, která ho velmi poškodí. Dost mě mrzí, že se mnohdy seriálu vyčítají věci, které by neměly hrát roli (rasa, náboženství, prostředí) namísto těch, na kterých skutečně záleží. 6/10
  37. Kingsman: První mise
    Kingsman: První mise (2021)
    6
    I přes několik skvělých sekvencí a výborných nápadů necítím z tohohle filmu, jako by patřil do série Kingsmanů. Na jednu stranu to může být dobře, že se to vydalo svou cestou, jenomže na mě to působí jaksi bez atmosféry. Akce je, ostatně jak už je zvykem, na velmi dobré úrovni, jak choreografií, střihem nebo kamerou. Jenomže ve finále to do sebe nezapadá tak, jak by asi autor chtěl. Spíše to působí, jako kdyby sám nevěděl, co chce vyprávět. Je to roztáhlé a neví to, na čem to chce stát. Hlavní postavy se až nepřirozeně střídají a opravdu to nepůsobí jako něco pečlivě naplánovaného. I tak je to ovšem ve spoustě momentech (hlavně v akčních sekvencích) nápadité a originální. Líbí se mi například, jak se události ve skutečné světové válce odráží na činech zdejších postav nebo různé paralelní scény, které vám naznačí už úvodní sekvence. Jinak skvěle odvedená Vaughovská práce po technických stránkách, ale ten scénář to dost zlobí a podráží filmu jako celku nohy. 6/10
  38. Luca
    Luca (2021)
    8
    Pixarovský animák, který má předat myšlenku o rasismu a xenofobii. Kvalitní animace u Pixaru je samozřejmostí, ale určitě se musí vyzdvihnout části ve snech a představách hlavního hrdiny a jeho kamaráda. Za zmínku stojí i krásy italského prostředí, ve kterém se celý film odehrává. Myšlenka rozhodně nesahá takovým, jako je Duše nebo V hlavě, ani po kotníky, ale ta ukázka toho, jaké je to být mladý kluk, který má hlavu plnou snů a představ, probudí nostalgické vzpomínky v každém z nás. Ten zjednodušený pohled na svět očima dítěte, které teprve poznává svět, je něco, co bylo v každém z nás a mnohdy se na to zapomíná. Příběh staví i na síle přátelství dvou chlapců, které je jedním z nejsilnějších pout v jejich životech. Proto je Luca, tak silný a dobrý animák, který určitě stojí za shlédnutí. Je to naivní, je to jednoduché, ale má to své srdce. 8/10
  39. Obi-Wan Kenobi
    Obi-Wan Kenobi (2022)
    4
    Nebudu lhát. Tenhle seriál mě zklamával od chvíle, kdy se o něm začaly objevovat všelijaké informace. Bál jsem se o Star Wars kontinuitu a fakt, že jde pouze o dojení stále dokola omílaných postav mému hypu nijak nepřidal. Seriál ovšem selhal i na tom doručit emocionální momenty divákům, kteří milují postavy Kenobiho a Vadera (mezi které patřím i já). Nejslabším prvkem celého seriálu je jednoznačně scénář. Plány postav jsou tak strašně random a několikrát tak moc nesouvislé, že si člověk říká, jestli to není CW seriál. Když se postavy ocitnou v jakémkoliv nebezpečí, tak nemáte žádný pocit strachu nebo starosti, jelikož stejně dobře víte, že to všichni musí přežít. Inkvizitoři jsou pro mě osobně dost zajímavá skupina, která by si zasloužila nějaké dobré zpracování. Tady ho ovšem nečekejte, jelikož spolupracují asi jako parta pětiletých dětí. Tahle sebranka má lovit přeživší Jedi? Tenhle seriál dokázal zkazit i charakter Obi-Wana, který se ukáže jako pravý hrdina. Což by nemuselo být špatně, kdyby to nenabourávalo kontinuitu původní trilogie. Stejně jako přítomnost Leii v příběhu. Velmi jsem se bavil u jednotlivých lightsaber soubojů, jelikož čepele svítí asi jako slunce v červnu a schopnosti a síla postav se mění podle toho, jak se to hodí scénáři. Emoční momenty typu setkání postav sice na nějaké fanoušky fungují, ale smrti v tomto seriálu jsou doslova tou nejvíce tragikomickou částí příběhu. Postava má screentime asi pět vteřin a já mám být smutný kvůli tomu, že mi to scénář řekne? Ne díky. Kamera je občas dobrá, ale v některých situacích mi přijde, jako by ji ovládal někdo, kdo zrovna začal s odvykačkou. Aspoň ta hudba zůstala standartní, i když že by byla nějak výrazná v této sáze, se taky říct nedá. Seriál má i přesto některé světlé momenty, třeba pátý díl je v některých částech dost nadprůměrný a začátek se taky povedl. Ovšem celkově si svou existenci neobhájil. Opravdu se v tomto aspektu nedokázal dostat ani na seriál Boba Fett. 4/10
  40. Rakeťák
    Rakeťák (2022)
    8
    Budu upřímný a řeknu, že když se film ohlásil nebyl jsem nadšený. Nemám v oblibě tyhle spin-off záležitosti a bál jsem se, aby nešlo pouze o dojení slavné značky a nostalgických vzpomínek diváků, kteří s ní vyrůstali. Ovšem když byl vypuštěn první trailer, a já slyšel Starmana od Davida Bowieho a viděl tu detailní a překrásnou animaci, zamiloval jsem se. A právě ta audiovizuální stránka byla tou nejsilnější částí filmu, a přestože to není u Pixaru zvykem, tak převyšovaly technické aspekty samotný příběh. Ten totiž není nijak složitý a pro většinu lidí ani ta tradiční skrytá filozofická myšlenka nebude tak silná. Na mě však upřímně velmi fungovala, jelikož jsem se v ní sám dokázal najít. Buzz není postava, u které bych si na první pohled představil sebe, ale v tomhle filmu jsem se s ním dokázal natolik ztotožnit, že jsem tomu až nevěřil. Ostatní postavy jsou sice slabšími archetypy, ale taky neurazí a doplňují dobře hlavního hrdinu. I vývoj Rakeťáka je díky nim organický a dobře se sleduje. I když jsem se bál postavy robo-kocoura Soxe, musím říct, že mě dost překvapilo, jak dokázal být užitečný a zábavný najednou. Tenhle snímek není nejlepším filmem od Pixaru, ale určitě se řadí mezi mé oblíbené. A i když vám příběh nesedne, užijte si alespoň kvalitní animaci, která bere dech. 7,5/10