Zdenkó Tamássy: Nejlepší filmy
a seriály

7.3

Pro výpočet aktuálního kariérního skóre využíváme uživatelské hodnocení u filmů a seriálů skrz celou kariéru tvůrce. Největší váhu pro výpočet mají poslední díla kariéry. Výsledné číslo ovlivňuje také popularita, oblíbenost a získání filmového ocenění.

Zdenkó Tamássy: Filmy a seriály

  • Bors
    Bors (1968)
    Seriál
    80%
    1
  • Mefisto
    Mefisto (1981)
    Film
    Filmem MEFISTO, natočeným podle stejnojmenného románu Klause Manna, dosáhl maďarský režisér István Szabó vrcholu své dosavadní tvorby. Je to příběh talentovaného herce Hendrika Höfgena, podléhajícího bezmezné ctižádosti, jíž obětuje své morální zásady, politické přesvědčení, umělecké ambice, osobní život. Přitom klame sám sebe iluzí, že ve zvráceném totalitním světě by mohl kolem sebe vytvořit klidný ostrov umění. Na vrcholu společenského vzestupu je Höfgen osamoceným a vnitřně rozpolceným mužem, vydaným na milost a nemilost nacistické moci, které sloužil. Jeho závěrečná slova ve filmu nejsou jen poznáním vlastní tragédie, ale i přiznáním zrady, beznaděje a viny. Snímek vykresluje především obraz kariéristického umělce, který je ochoten spojit svůj osud s nacisty, ale také zachycuje v širokém záběru politické události v Německu ve třicátých letech. Z velkého počtu výborných interpretů vystupuje do popředí představitel titulní role, vídeňský herec Klaus Maria Brandauer, strhující svým vynikajícím a přesvědčivým výkonem. Na XXXIV. MFF v Cannes 1981 získal Mefisto Cenu za nejlepší scénář a Cenu FIPRESCI.
    Žánry:DramaOscarovýRetro
    77%
    Filmem MEFISTO, natočeným podle stejnojmenného románu Klause Manna, dosáhl maďarský režisér István Szabó vrcholu své dosavadní tvorby. Je to příběh talentovaného herce Hendrika Höfgena, podléhajícího bezmezné ctižádosti, jíž obětuje své morální zásady, politické přesvědčení, umělecké ambice, osobní život. Přitom klame sám sebe iluzí, že ve zvráceném totalitním světě by mohl kolem sebe vytvořit klidný ostrov umění. Na vrcholu společenského vzestupu je Höfgen osamoceným a vnitřně rozpolceným mužem, vydaným na milost a nemilost nacistické moci, které sloužil. Jeho závěrečná slova ve filmu nejsou jen poznáním vlastní tragédie, ale i přiznáním zrady, beznaděje a viny. Snímek vykresluje především obraz kariéristického umělce, který je ochoten spojit svůj osud s nacisty, ale také zachycuje v širokém záběru politické události v Německu ve třicátých letech. Z velkého počtu výborných interpretů vystupuje do popředí představitel titulní role, vídeňský herec Klaus Maria Brandauer, strhující svým vynikajícím a přesvědčivým výkonem. Na XXXIV. MFF v Cannes 1981 získal Mefisto Cenu za nejlepší scénář a Cenu FIPRESCI.
    Žánry:DramaOscarovýRetro
    2
  • Panáci na zdi
    Panáci na zdi (1967)
    Film
    Film se opírá o logiku asociací a vypráví příběh současných teenagerů. Tři chlapci hledají úkryt před bouřkou ve vile u Balatonu. Když se nečekaně objeví majitelé, pouze dvěma z nich se podaří uprchnout. Kiki uvízne ve spíži. Během čekání na osvobození se mu v mysli vybavují různé historky, vzpomínky se mísí s obrazy jeho fantazie.
    Žánry:Drama
    76%
    Film se opírá o logiku asociací a vypráví příběh současných teenagerů. Tři chlapci hledají úkryt před bouřkou ve vile u Balatonu. Když se nečekaně objeví majitelé, pouze dvěma z nich se podaří uprchnout. Kiki uvízne ve spíži. Během čekání na osvobození se mu v mysli vybavují různé historky, vzpomínky se mísí s obrazy jeho fantazie.
    Žánry:Drama
    3
  • Plukovník Redl
    Plukovník Redl (1985)
    Film
    V 80. letech minulého století se István Szabó proslavil volnou trilogií psychologicko-historických filmů, v nichž zkoumal vztah jedince a moci v soukolí zásadních dějinných událostí 20. století. Mezi snímky Mefisto a Hanussen (1988), které se dotýkají nástupu fašismu, nacistické ideologie a jejího vlivu na člověka a jeho ambice, pak natočil titul Plukovník Redl, v němž se vrací na počátek 20. století, do období doznívající slávy Rakousko-Uherska a sleduje jeho pád. Kromě zázemí velkých mezinárodních koprodukcí tyto snímky spojuje také osobnost rakouského herce Klause Marii Brandauera, pro kterého se stala spolupráce s Istvánem Szabó výrazným mezníkem v jeho filmové kariéře. Brandauer bravurně ztvárnil všechny tři titulní hrdiny, jejichž předobrazem jsou většinou skutečné historické postavy. Každá z těchto rozporuplných osobností podřídila život kariéře a pro získání úspěchu byla ochotna obětovat téměř vše včetně morálky. Hrdinové zároveň mají i své temné stránky, které se jim stávají osudnými. Ukázkový portrét kariéristické touhy po moci a napínavé konspirační drama Plukovník Redl se v zásadě neopírá o historické dokumenty, ale inspiruje se především provokativní divadelní hrou britského dramatika Johna Osborna A Patriot for Me (Můj vlastenec, 1965). Ta sice vychází ze skutečného příběhu ambiciózního vojáka rakousko-uherské armády Alfréda Redla, ale více než historickým faktům věnuje pozornost proměně člověka, který touží po vzestupu a společenském uplatnění. Skandál, který se strhl, když bylo odhaleno, že tento přední vlastenec a vysoký vojenský činitel je zároveň ruským špehem, byl jednou z bezprostředních příčin vypuknutí 1. světové války. Scénář psal Szabó společně s Péterem Dobaiem přímo na tělo Brandauerovi: „Mefisto chtěl zůstat takový, jaký byl. Redl se snaží být jiný, než byl dřív. A mě zajímá dvojtvářnost lidí a změny, které se s nimi stanou během jejich života. Snad právě proto jsme psali scénář pro Klause Mariu Brandauera, který se přerodí z Mefista v Redla, aby vytvořil druhou podobu charakteru a lidského typu," komentuje volbu herce režisér. Na barvitém pozadí rakouského dvora, nevěstinců, kaváren a kasáren sledujeme Redlovu závratnou armádní kariéru i jeho soukromý život, plný milostných zklamání a frustrace. Redl je zde vykreslen jako nejednoznačná postava, neustále svádějící boj s nepřejícím světem i sebou samým. Zapírá svou chudou rodinu, tají svou - pro danou dobu nepřípustnou - homosexualitu, milostný poměr s vdanou ženou i částečný židovský původ. Ovšem vinou vlastních komplexů se nemůže stát ničím víc než obětí dějinných událostí. Nutno dodat, že Brandauer neměl lehkou úlohu: musel se vypořádat s omezením, které s sebou přinášela důstojnická uniforma a vojenské chování a převážnou část svého projevu soustředil do mimiky obličeje. (Letní filmová škola)
    Žánry:DramaLGBTQ+Retro
    74%
    V 80. letech minulého století se István Szabó proslavil volnou trilogií psychologicko-historických filmů, v nichž zkoumal vztah jedince a moci v soukolí zásadních dějinných událostí 20. století. Mezi snímky Mefisto a Hanussen (1988), které se dotýkají nástupu fašismu, nacistické ideologie a jejího vlivu na člověka a jeho ambice, pak natočil titul Plukovník Redl, v němž se vrací na počátek 20. století, do období doznívající slávy Rakousko-Uherska a sleduje jeho pád. Kromě zázemí velkých mezinárodních koprodukcí tyto snímky spojuje také osobnost rakouského herce Klause Marii Brandauera, pro kterého se stala spolupráce s Istvánem Szabó výrazným mezníkem v jeho filmové kariéře. Brandauer bravurně ztvárnil všechny tři titulní hrdiny, jejichž předobrazem jsou většinou skutečné historické postavy. Každá z těchto rozporuplných osobností podřídila život kariéře a pro získání úspěchu byla ochotna obětovat téměř vše včetně morálky. Hrdinové zároveň mají i své temné stránky, které se jim stávají osudnými. Ukázkový portrét kariéristické touhy po moci a napínavé konspirační drama Plukovník Redl se v zásadě neopírá o historické dokumenty, ale inspiruje se především provokativní divadelní hrou britského dramatika Johna Osborna A Patriot for Me (Můj vlastenec, 1965). Ta sice vychází ze skutečného příběhu ambiciózního vojáka rakousko-uherské armády Alfréda Redla, ale více než historickým faktům věnuje pozornost proměně člověka, který touží po vzestupu a společenském uplatnění. Skandál, který se strhl, když bylo odhaleno, že tento přední vlastenec a vysoký vojenský činitel je zároveň ruským špehem, byl jednou z bezprostředních příčin vypuknutí 1. světové války. Scénář psal Szabó společně s Péterem Dobaiem přímo na tělo Brandauerovi: „Mefisto chtěl zůstat takový, jaký byl. Redl se snaží být jiný, než byl dřív. A mě zajímá dvojtvářnost lidí a změny, které se s nimi stanou během jejich života. Snad právě proto jsme psali scénář pro Klause Mariu Brandauera, který se přerodí z Mefista v Redla, aby vytvořil druhou podobu charakteru a lidského typu," komentuje volbu herce režisér. Na barvitém pozadí rakouského dvora, nevěstinců, kaváren a kasáren sledujeme Redlovu závratnou armádní kariéru i jeho soukromý život, plný milostných zklamání a frustrace. Redl je zde vykreslen jako nejednoznačná postava, neustále svádějící boj s nepřejícím světem i sebou samým. Zapírá svou chudou rodinu, tají svou - pro danou dobu nepřípustnou - homosexualitu, milostný poměr s vdanou ženou i částečný židovský původ. Ovšem vinou vlastních komplexů se nemůže stát ničím víc než obětí dějinných událostí. Nutno dodat, že Brandauer neměl lehkou úlohu: musel se vypořádat s omezením, které s sebou přinášela důstojnická uniforma a vojenské chování a převážnou část svého projevu soustředil do mimiky obličeje. (Letní filmová škola)
    Žánry:DramaLGBTQ+Retro
    4
  • 5
  • Pan profesor Hannibal
    Pan profesor Hannibal (1956)
    Film
    Maďarský umělecký film natočený podle novely spisovatele Ference Móryho, "Vzkříšení Hannibala", významným režisérem Zoltánem Fábrim. Hrdinou tragického příběhu je nenápadný, věčně nedoceněný profesor Béla Nyul, jehož svérázné pojednání o Hannibalovi náhodou vzbudí velkou pozornost a stane se dokonce předmětem jednání v poslanecké sněmovně. Profesor je nařčen z propagace režimu nepřátelských revolučních myšlenek. A i když na protestním táboře dostane uštvaný Nyul slovo a odvolá vše, co ve svém pojednání napsal, přece se stane obětí fašisty rozvášněného davu. Film "Pan profesor Hannibal", který "umělecky silným způsobem bojuje za důstojnost člověka ubíjeného fašismem a v němž podal neobyčejně lidsky obsažný a umělecky přesvědčivý výkon hlavní představitel Ernö Szabó, byl na X. mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech v r. 1957 oceněn Hlavní cenou. (FILMOVÝ PŘEHLED 34 / 1957)
    Žánry:DramaKomedie
    71%
    Maďarský umělecký film natočený podle novely spisovatele Ference Móryho, "Vzkříšení Hannibala", významným režisérem Zoltánem Fábrim. Hrdinou tragického příběhu je nenápadný, věčně nedoceněný profesor Béla Nyul, jehož svérázné pojednání o Hannibalovi náhodou vzbudí velkou pozornost a stane se dokonce předmětem jednání v poslanecké sněmovně. Profesor je nařčen z propagace režimu nepřátelských revolučních myšlenek. A i když na protestním táboře dostane uštvaný Nyul slovo a odvolá vše, co ve svém pojednání napsal, přece se stane obětí fašisty rozvášněného davu. Film "Pan profesor Hannibal", který "umělecky silným způsobem bojuje za důstojnost člověka ubíjeného fašismem a v němž podal neobyčejně lidsky obsažný a umělecky přesvědčivý výkon hlavní představitel Ernö Szabó, byl na X. mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech v r. 1957 oceněn Hlavní cenou. (FILMOVÝ PŘEHLED 34 / 1957)
    Žánry:DramaKomedie
    6
  • Ztřeštěná rodinka
    Ztřeštěná rodinka (1981)
    Film
    70%
    7
  • Budapešťské povídky
    Budapešťské povídky (1977)
    Film
    69%
    8
  • Hanussen
    Hanussen (1988)
    Film
    Příběh muže, který se odehrává souběžně s Hitlerovým vzestupem. Rakušan Klaus Schneider, zraněný v první světové válce, se zotavuje v péči doktora Emila Bettleheima. Bettleheim zjistí, že Schneider má schopnosti empatie a jasnovidectví, které by mohly pomoci pacientům se sebevražednými sklony. Po válce si Schneider, s jedním přítelem jako manažerem a druhým jako milencem, změní jméno na Erik Jan Hanussen a odchází do Berlína, kde vystupuje jako hypnotizér a jasnovidec v sálech a divadlech. Vždy mluví pravdu, což ho přivede do pozornosti mocných nacistů. Předpovídá jejich vzestup (což je pro ně dobrá propaganda) a jejich násilí (což už tak dobré není). Je v ohrožení a trpí. Jaká je Hanussenova budoucnost?
    Žánry:DramaHistorickýRetro
    66%
    Příběh muže, který se odehrává souběžně s Hitlerovým vzestupem. Rakušan Klaus Schneider, zraněný v první světové válce, se zotavuje v péči doktora Emila Bettleheima. Bettleheim zjistí, že Schneider má schopnosti empatie a jasnovidectví, které by mohly pomoci pacientům se sebevražednými sklony. Po válce si Schneider, s jedním přítelem jako manažerem a druhým jako milencem, změní jméno na Erik Jan Hanussen a odchází do Berlína, kde vystupuje jako hypnotizér a jasnovidec v sálech a divadlech. Vždy mluví pravdu, což ho přivede do pozornosti mocných nacistů. Předpovídá jejich vzestup (což je pro ně dobrá propaganda) a jejich násilí (což už tak dobré není). Je v ohrožení a trpí. Jaká je Hanussenova budoucnost?
    Žánry:DramaHistorickýRetro
    9
  • Hasičská ulice 25
    Hasičská ulice 25 (1973)
    Film
    Téměř surrealistický přízračný snímek, evokující vzpomínky a sny obyvatel budapešťského činžáku, který čeká na brzkou demolici. Je dusná letní noc a obyvatelé činžovního bloku v budapešťské Hasičské ulici č. 25 nemohou usnout. Zneklidňující rachot a lomoz těžkých strojů, které bourají sousední dům, jim navrací vzpomínky na 2. světovou válku, osvobození a raná 50. léta, se vším tím utrpením, pronásledováním a smutkem. Hezké, poetické vize a rekvizity vykolejené ze svého přirozeného kontextu tvoří specifickou mapu prožitků smutných a unavených pozorovatelů, jimž se vyjevují podivné sny. Snímek, který byl oceněn Zlatým leopardem na festivalu v Locarnu, přirovnávala dobová kritika k Felliniho filmu Roma (1971).
    65%
    Téměř surrealistický přízračný snímek, evokující vzpomínky a sny obyvatel budapešťského činžáku, který čeká na brzkou demolici. Je dusná letní noc a obyvatelé činžovního bloku v budapešťské Hasičské ulici č. 25 nemohou usnout. Zneklidňující rachot a lomoz těžkých strojů, které bourají sousední dům, jim navrací vzpomínky na 2. světovou válku, osvobození a raná 50. léta, se vším tím utrpením, pronásledováním a smutkem. Hezké, poetické vize a rekvizity vykolejené ze svého přirozeného kontextu tvoří specifickou mapu prožitků smutných a unavených pozorovatelů, jimž se vyjevují podivné sny. Snímek, který byl oceněn Zlatým leopardem na festivalu v Locarnu, přirovnávala dobová kritika k Felliniho filmu Roma (1971).
    10
  • Ismeri a szandi mandit?
    Ismeri a szandi mandit? (1969)
    Film
    Sedmnáctiletá Juli si najde letní brigádu v místní chemičce. Spřátelí se s Piri, dívkou s pochybnou pověstí, která už tam pracovala dřív. Obě kamarádky jsou terčem lascivních pohledů mužských pracovníků s bujnou fantazií. Juli odmítá dotěrné návrhy jednoho pomýleného Romea, zatímco Piri dál pracuje a snáší otevřené nepřátelství starších pracovnic. Její leniví rodiče se mezitím propadají hlouběji do alkoholismu.
    63%
    Sedmnáctiletá Juli si najde letní brigádu v místní chemičce. Spřátelí se s Piri, dívkou s pochybnou pověstí, která už tam pracovala dřív. Obě kamarádky jsou terčem lascivních pohledů mužských pracovníků s bujnou fantazií. Juli odmítá dotěrné návrhy jednoho pomýleného Romea, zatímco Piri dál pracuje a snáší otevřené nepřátelství starších pracovnic. Její leniví rodiče se mezitím propadají hlouběji do alkoholismu.
    11
  • BUÉK!
    BUÉK! (1979)
    Film
    Tři chemici kolem třicítky, Laci, Gyuri a Kati, slaví úspěch svého vývojového programu před Silvestrem několikadenním popíjením. Jenže ráno na Silvestra nepřináší očekávané uznání, protože sympatického, plešatého, starého ředitele nahradí mladý, plešatý, ale nesympatický. V promoklé atmosféře se při informativních diskusích ukáže, že každý má s tím druhým nevyřízené účty.
    63%
    Tři chemici kolem třicítky, Laci, Gyuri a Kati, slaví úspěch svého vývojového programu před Silvestrem několikadenním popíjením. Jenže ráno na Silvestra nepřináší očekávané uznání, protože sympatického, plešatého, starého ředitele nahradí mladý, plešatý, ale nesympatický. V promoklé atmosféře se při informativních diskusích ukáže, že každý má s tím druhým nevyřízené účty.
    12
  • Fotbal starých časů
    Fotbal starých časů (1973)
    Film
    58%
    13
  • Viadukt
    Viadukt (1983)
    Film
    58%
    14