Filomena Spagnuolo: Nejlepší filmy
a seriály

6.9

Filomena Spagnuolo: Filmy a seriály

  • 1
  • Kmotr
    Kmotr (1972)
    FilmRole: Extra in Wedding Scene (uncredited)
    • Netflix
    • SkyShowtime
    • O2 TV
    • +4
    90%
    2
  • Kmotr II
    Kmotr II (1974)
    FilmRole: Extra in Little Italy (uncredited)
    • SkyShowtime
    • Google Play
    • iTunes
    • +2
    Jsme větší než U. S. Steel. Al Pacino a Robert De Niro v hlavních rolích pokračování slavné mafiánské ságy, oceněné šesti Oscary. Mimořádný úspěch Kmotra (1972) ve světových kinech logicky vedl k okamžitým úvahám o natočení pokračování, k němuž koneckonců vybízel i relativně otevřený konec originálu. Coppola, který tímto snímkem získal v Hollywoodu nesmírný respekt, ovšem nejdřív svého vlivu využil k realizaci osobního projektu Rozhovor (vyznamenaného mj. Zlatou palmou na MFF v Cannes, ale komerčně neúspěšného). Scénář Kmotra II, jenž je znovu společným dílem autora původní předlohy a režiséra, rozvíjí dvě dějové linie. Další osudy nového kmotra Michaela Corleona (Al Pacino), ovládajícího své impérium z rozsáhlého sídla v nevadském Lake Tahoe. A začátky mladého Vita Corleona (Robert De Niro) v New Yorku 20. let, jež jsou obsaženy i v Puzově původní knize. Michael musí čelit nejen svým konkurentům z podsvětí, zejména Hymanu Rothovi (pozoruhodná kreace slavného hereckého pedagoga Lee Strasberga), který využívá informací zhrzeného Michaelova bratra Freda (John Cazale), ale také zvýšenému zájmu orgánů spravedlnosti, jež v průběhu druhé poloviny 50. let, kdy se Kmotr II odehrává, zintenzivnily svou kampaň proti organizovanému zločinu. Michael své obchodní zájmy uhájí, přes nedobrovolné opuštění hazardních aktivit na revoluční Kubě, ovšem cena je vysoká. Předčasně zestárlý, zahořklý kmotr je ještě nelítostnějším šéfem než jeho otec, ale rodinné vazby, tvořící páteř prvního filmu, zmizely. Michael zůstává osamocený. Bez bratra, kterého nechal zabít, i bez manželky, která od něho odešla. Kmotr II je stejně výjimečným dílem jako originál, na který navazuje. Mnozí dokonce tvrdí, že lepším. Coppola se tu jako režisér představuje ve špičkové formě, navíc posílené neotřesitelným postavením režisérské hvězdy. Už nemusel bojovat o výši rozpočtu jako v případě prvního filmu (který se z finančních důvodů měl původně odehrávat v současnosti), ani o herce, jež hodlal angažovat. Ve všem měl naprosto volnou ruku. Prozřetelným se ukázalo obsazení málo známého Roberta De Nira jako mladého Vita Corleona, jehož elektrizující herectví tu získává na přesvědčivosti také citlivým využitím sicilského dialektu, který v raných scénách nahrazuje angličtinu. Jeho osud v nové zemi, kam musel uprchnout ze sicilské vesničky, jež mu dala jméno, ostře kontrastuje s údělem jeho syna. Vito buduje svoji pozici prakticky z ničeho, dokáže využít každé příležitosti, neštítí se násilných prostředků, pokud je považuje za nutné a efektivní, ale základem je pro něho rodina. Pokračování Kmotra se stalo prvním "sequelem", který získal Cenu Akademie za nejlepší film. Nezůstalo ovšem u jediného Oscara. Kmotr II v tomto ohledu překonal originál celkem se šesti soškami; další cenu mu Akademie udělila za nejlepší režii (ta Coppolovi v prvním případě unikla ve prospěch Boba Fosseho za Kabaret), scénář, výpravu, hudbu (slavný italský skladatel Nino Rota, opominutý u prvního dílu kvůli zařazení již použitých motivů z jiného filmu, tady spolupracoval s režisérovým otcem Carminem Coppolou) a konečně za fenomenální De Nirův výkon ve vedlejší roli. (Česká televize)
    90%
    Jsme větší než U. S. Steel. Al Pacino a Robert De Niro v hlavních rolích pokračování slavné mafiánské ságy, oceněné šesti Oscary. Mimořádný úspěch Kmotra (1972) ve světových kinech logicky vedl k okamžitým úvahám o natočení pokračování, k němuž koneckonců vybízel i relativně otevřený konec originálu. Coppola, který tímto snímkem získal v Hollywoodu nesmírný respekt, ovšem nejdřív svého vlivu využil k realizaci osobního projektu Rozhovor (vyznamenaného mj. Zlatou palmou na MFF v Cannes, ale komerčně neúspěšného). Scénář Kmotra II, jenž je znovu společným dílem autora původní předlohy a režiséra, rozvíjí dvě dějové linie. Další osudy nového kmotra Michaela Corleona (Al Pacino), ovládajícího své impérium z rozsáhlého sídla v nevadském Lake Tahoe. A začátky mladého Vita Corleona (Robert De Niro) v New Yorku 20. let, jež jsou obsaženy i v Puzově původní knize. Michael musí čelit nejen svým konkurentům z podsvětí, zejména Hymanu Rothovi (pozoruhodná kreace slavného hereckého pedagoga Lee Strasberga), který využívá informací zhrzeného Michaelova bratra Freda (John Cazale), ale také zvýšenému zájmu orgánů spravedlnosti, jež v průběhu druhé poloviny 50. let, kdy se Kmotr II odehrává, zintenzivnily svou kampaň proti organizovanému zločinu. Michael své obchodní zájmy uhájí, přes nedobrovolné opuštění hazardních aktivit na revoluční Kubě, ovšem cena je vysoká. Předčasně zestárlý, zahořklý kmotr je ještě nelítostnějším šéfem než jeho otec, ale rodinné vazby, tvořící páteř prvního filmu, zmizely. Michael zůstává osamocený. Bez bratra, kterého nechal zabít, i bez manželky, která od něho odešla. Kmotr II je stejně výjimečným dílem jako originál, na který navazuje. Mnozí dokonce tvrdí, že lepším. Coppola se tu jako režisér představuje ve špičkové formě, navíc posílené neotřesitelným postavením režisérské hvězdy. Už nemusel bojovat o výši rozpočtu jako v případě prvního filmu (který se z finančních důvodů měl původně odehrávat v současnosti), ani o herce, jež hodlal angažovat. Ve všem měl naprosto volnou ruku. Prozřetelným se ukázalo obsazení málo známého Roberta De Nira jako mladého Vita Corleona, jehož elektrizující herectví tu získává na přesvědčivosti také citlivým využitím sicilského dialektu, který v raných scénách nahrazuje angličtinu. Jeho osud v nové zemi, kam musel uprchnout ze sicilské vesničky, jež mu dala jméno, ostře kontrastuje s údělem jeho syna. Vito buduje svoji pozici prakticky z ničeho, dokáže využít každé příležitosti, neštítí se násilných prostředků, pokud je považuje za nutné a efektivní, ale základem je pro něho rodina. Pokračování Kmotra se stalo prvním "sequelem", který získal Cenu Akademie za nejlepší film. Nezůstalo ovšem u jediného Oscara. Kmotr II v tomto ohledu překonal originál celkem se šesti soškami; další cenu mu Akademie udělila za nejlepší režii (ta Coppolovi v prvním případě unikla ve prospěch Boba Fosseho za Kabaret), scénář, výpravu, hudbu (slavný italský skladatel Nino Rota, opominutý u prvního dílu kvůli zařazení již použitých motivů z jiného filmu, tady spolupracoval s režisérovým otcem Carminem Coppolou) a konečně za fenomenální De Nirův výkon ve vedlejší roli. (Česká televize)
    3
  • Gloria
    Gloria (1980)
    FilmRole: Old Lady (uncredited)
    • iTunes
    Tato pohádka pro dospělé, natočená pro studio Columbia, se výrazně liší od Cassavetesových nezávislých filmů. Režisérův druhý výlet do žánru detektivky (po snímku Zavraždění čínského bookmakera) je milostným vyznáním herečce a manželce Geně Rowlandsové a městu New York. Drsná, a přece něžná Gloria, bývalá mafiánská milenka, se pro Rowlandsovou stala životní rolí, za niž získala svou druhou nominaci na Oscara za nejlepší ženský herecký výkon. Vyzbrojena jen důvtipem a dámskou pistolí, stane se Gloria štvancem ve chvíli, kdy gangsteři zjistí, že ochraňuje šestiletého Phila, drzého usmrkance, jenž jediný ze své rodiny přežil mafiánskou likvidaci. Philův otec, účetní, který zradil mafii, nechal Philovi účetní knihu se záznamy nelegálních transakcí, a právě tu chce zločinecká organizace získat za každou cenu. Gloria nemá ráda děti. Raději se stará o svou kočku a je hrdá na svůj byt, ale Philova matka byla její přítelkyně, a tak cítí jistou odpovědnost. Gloriinu oběť pohodlného, uspořádaného života (a možná dokonce i sebe samé) noří Cassavetes do atmosféry prosáklé podzimní předtuchou smrti. Po celý film udržuje hmatatelné napětí, korunované záměrně dvojznačným koncem.
    72%
    Tato pohádka pro dospělé, natočená pro studio Columbia, se výrazně liší od Cassavetesových nezávislých filmů. Režisérův druhý výlet do žánru detektivky (po snímku Zavraždění čínského bookmakera) je milostným vyznáním herečce a manželce Geně Rowlandsové a městu New York. Drsná, a přece něžná Gloria, bývalá mafiánská milenka, se pro Rowlandsovou stala životní rolí, za niž získala svou druhou nominaci na Oscara za nejlepší ženský herecký výkon. Vyzbrojena jen důvtipem a dámskou pistolí, stane se Gloria štvancem ve chvíli, kdy gangsteři zjistí, že ochraňuje šestiletého Phila, drzého usmrkance, jenž jediný ze své rodiny přežil mafiánskou likvidaci. Philův otec, účetní, který zradil mafii, nechal Philovi účetní knihu se záznamy nelegálních transakcí, a právě tu chce zločinecká organizace získat za každou cenu. Gloria nemá ráda děti. Raději se stará o svou kočku a je hrdá na svůj byt, ale Philova matka byla její přítelkyně, a tak cítí jistou odpovědnost. Gloriinu oběť pohodlného, uspořádaného života (a možná dokonce i sebe samé) noří Cassavetes do atmosféry prosáklé podzimní předtuchou smrti. Po celý film udržuje hmatatelné napětí, korunované záměrně dvojznačným koncem.
    4
  • Vzpomínky na Hvězdný prach
    Vzpomínky na Hvězdný prach (1980)
    FilmRole: Fan - Hotel Arrival
    • iTunes

    Populární komik Sandy Bates (Woody Allen), z něhož se stal úspěšný filmař, se ocitl v okamžiku velké tvůrčí a osobní krize. Nesnáší své ctitelky, ale popularity se vzdát nedokáže. Nechce žít sám, a přitom se nemůže rozhodnout pro trvalou partnerku. Váhá zda má spojit svůj život s Dorrií (Charlotte Ramplingová) či Isobel (Charlotte Ramplingová). Obě ženy, mající zcela odlišné povahy, ztvárnily postavy v jeho filmech. Sandy také není schopen dokončit svůj poslední film, odmítá slevit z vlastních uměleckých nároků a přizpůsobit se producentům, kteří chtějí, aby své dílo dokončil podle jejich představ. Nehodlá už dál natáčet komedie, protože k tomu nenachází žádný důvod? Woody Allen tentokrát natočil jakýsi "několikanásobný" film ve filmu, přitom vytvořil postavu, jež mu je v mnohém velmi podobná. Některé autobiografické prvky jsou tu ale součástí jeho záměrné divácké mystifikace. Důležité místo ve vážněji pojatém příběhu má hotel Hvězdný prach, jehož název je odvozen od stejnojmenné skladby Hoagyho Carmichaela, kterou proslavil Louis Armstrong (ta ve filmu také zazní). Na tomto místě hlavní hrdina v průběhu víkendového filmového festivalu potkává své neodbytné obdivovatelky a fanoušky, řeší soukromé vztahy a znovu prožívá některé tvůrčí problémy.

    71%

    Populární komik Sandy Bates (Woody Allen), z něhož se stal úspěšný filmař, se ocitl v okamžiku velké tvůrčí a osobní krize. Nesnáší své ctitelky, ale popularity se vzdát nedokáže. Nechce žít sám, a přitom se nemůže rozhodnout pro trvalou partnerku. Váhá zda má spojit svůj život s Dorrií (Charlotte Ramplingová) či Isobel (Charlotte Ramplingová). Obě ženy, mající zcela odlišné povahy, ztvárnily postavy v jeho filmech. Sandy také není schopen dokončit svůj poslední film, odmítá slevit z vlastních uměleckých nároků a přizpůsobit se producentům, kteří chtějí, aby své dílo dokončil podle jejich představ. Nehodlá už dál natáčet komedie, protože k tomu nenachází žádný důvod? Woody Allen tentokrát natočil jakýsi "několikanásobný" film ve filmu, přitom vytvořil postavu, jež mu je v mnohém velmi podobná. Některé autobiografické prvky jsou tu ale součástí jeho záměrné divácké mystifikace. Důležité místo ve vážněji pojatém příběhu má hotel Hvězdný prach, jehož název je odvozen od stejnojmenné skladby Hoagyho Carmichaela, kterou proslavil Louis Armstrong (ta ve filmu také zazní). Na tomto místě hlavní hrdina v průběhu víkendového filmového festivalu potkává své neodbytné obdivovatelky a fanoušky, řeší soukromé vztahy a znovu prožívá některé tvůrčí problémy.

    5
  • Moskva na Hudsonu
    Moskva na Hudsonu (1984)
    Film
    • iTunes
    Saxofonista Vladimír Ivanov hraje v moskevském cirkusu, který se chystá na zájezd do New Yorku. Šedivá existence v sovětské metropoli, kde se pořád něčeho nedostává a kde kvůli intimní chvilce s přítelkyní musí jít do kamarádova bytu, je najednou vystřídána návštěvou svobodného světa se spoustou lákadel. Vladimír se v náhlém hnutí mysli uprostřed prohlídky známého obchodního domu Bloomingdale's rozhodne k emigraci, jíž nezabrání ani do cirkusu nasazení agenti KGB. Ale tím jeho příběh teprve začíná, neboť život v nové vlasti není vůbec jednoduchý...
    68%
    Saxofonista Vladimír Ivanov hraje v moskevském cirkusu, který se chystá na zájezd do New Yorku. Šedivá existence v sovětské metropoli, kde se pořád něčeho nedostává a kde kvůli intimní chvilce s přítelkyní musí jít do kamarádova bytu, je najednou vystřídána návštěvou svobodného světa se spoustou lákadel. Vladimír se v náhlém hnutí mysli uprostřed prohlídky známého obchodního domu Bloomingdale's rozhodne k emigraci, jíž nezabrání ani do cirkusu nasazení agenti KGB. Ale tím jeho příběh teprve začíná, neboť život v nové vlasti není vůbec jednoduchý...
    6
  • 7
  • Příští stanice Greenwich Village
    Příští stanice Greenwich Village (1976)
    FilmRole: Old Lady on Street (uncredited)

    Ve filmu Příští stanice Greenwich Village (1976) natočil Paul Mazursky v podstatě vlastní příběh. Píše se rok 1953 a herecký elév Larry Lapinsky (Lenny Baker) se rozhodne opustit teplé místečko v brooklynském bytě svých rodičů a přestěhovat se na Manhattan, do bohémské čtvrti Greenwich Village. Pronajme si malý byt, obstará si místo s obchodě se zdravou výživou, navštěvuje hodiny herectví a obchází konkurzy. Stýká se s partou umělecky spřízněných přátel, k nimž patří jeho dívka Sára (Ellen Greeneová), bohémský básník Robert (Christopher Walken), černý homosexuál Bernstein (Antonio Fargas) a další herecké adeptky Connie (Dori Brennerová) a Anita (Lois Smithová). Dokonalé vystižení prostředí a dobové atmosféry patří k největším kladům Mazurského snímku, který je upřímnou výpovědí o uměleckém zrání a ambicích. Jeho další velkou předností jsou herecké výkony, zejména prakticky neznámého Lennyho Bakera v hlavní roli Larryho, který byl za svoji pozoruhodnou kreaci nominován na Zlatý glóbus (byla to bohužel jediná hlavní úloha jeho krátké kariéry, již v roce 1982 náhle ukončila rakovina, když mu bylo pouhých 37 let). Víc než přesvědčivá je v postavě typické starostlivé židovské matky Shelley Wintersová, rovněž nominovaná na Zlatý glóbus. V malých úlohách se ve filmu mihnou později známí herečtí představitelé Jeff Goldblum (herec na konkurzu Clyde Baxter), Bill Murray (kamarád v hospodě Nick Kessler) a Vincent Schiavelli (muž na večírku).

    66%

    Ve filmu Příští stanice Greenwich Village (1976) natočil Paul Mazursky v podstatě vlastní příběh. Píše se rok 1953 a herecký elév Larry Lapinsky (Lenny Baker) se rozhodne opustit teplé místečko v brooklynském bytě svých rodičů a přestěhovat se na Manhattan, do bohémské čtvrti Greenwich Village. Pronajme si malý byt, obstará si místo s obchodě se zdravou výživou, navštěvuje hodiny herectví a obchází konkurzy. Stýká se s partou umělecky spřízněných přátel, k nimž patří jeho dívka Sára (Ellen Greeneová), bohémský básník Robert (Christopher Walken), černý homosexuál Bernstein (Antonio Fargas) a další herecké adeptky Connie (Dori Brennerová) a Anita (Lois Smithová). Dokonalé vystižení prostředí a dobové atmosféry patří k největším kladům Mazurského snímku, který je upřímnou výpovědí o uměleckém zrání a ambicích. Jeho další velkou předností jsou herecké výkony, zejména prakticky neznámého Lennyho Bakera v hlavní roli Larryho, který byl za svoji pozoruhodnou kreaci nominován na Zlatý glóbus (byla to bohužel jediná hlavní úloha jeho krátké kariéry, již v roce 1982 náhle ukončila rakovina, když mu bylo pouhých 37 let). Víc než přesvědčivá je v postavě typické starostlivé židovské matky Shelley Wintersová, rovněž nominovaná na Zlatý glóbus. V malých úlohách se ve filmu mihnou později známí herečtí představitelé Jeff Goldblum (herec na konkurzu Clyde Baxter), Bill Murray (kamarád v hospodě Nick Kessler) a Vincent Schiavelli (muž na večírku).

    8
  • Mstitelé
    Mstitelé (1983)
    FilmRole: Old Lady Sitting Next to Eddie Outside Courtroom (uncredited)
    64%
    9
  • Snadný zisk
    Snadný zisk (1983)
    Film
    • iTunes
    V zásadě neexistuje nic, co by mohlo zastavit Montyho nezřízené pití, obžerství, lásku k hazardním hrám, cigaretám a vůbec jeho všeobecné řádění a ponocování. Nic kromě možnosti zdědit miliony po své tchýni paní Monahanové. Ale nic není zadarmo - Monty musí totiž celý jeden rok sekat latinu. Myslíte, že to zvládne? A myslíte, že se při tomhle povedeném filmu pořádně zasmějete? Odpověď na druhou otázku je jasná - rozhodně ano!
    Žánry:Komedie
    60%
    V zásadě neexistuje nic, co by mohlo zastavit Montyho nezřízené pití, obžerství, lásku k hazardním hrám, cigaretám a vůbec jeho všeobecné řádění a ponocování. Nic kromě možnosti zdědit miliony po své tchýni paní Monahanové. Ale nic není zadarmo - Monty musí totiž celý jeden rok sekat latinu. Myslíte, že to zvládne? A myslíte, že se při tomhle povedeném filmu pořádně zasmějete? Odpověď na druhou otázku je jasná - rozhodně ano!
    Žánry:Komedie
    10
  • Bouře
    Bouře (1982)
    FilmRole: Old Lady (uncredited)
    • iTunes
    58%
    11
  • 12