Mihály Vig: Nejlepší filmy
a seriály

7.6

Mihály Vig: Filmy a seriály

  • Satanské tango
    Satanské tango (1994)
    FilmRole: Irimiás
    Podle stejnojmenného románu Lászla Krasznahorkaie natočil Béla Tarr sedm a půl hodiny trvající veledílo Satanské tango, jímž na sebe upozornil také za hranicemi Maďarska. Film se odehrává stejně jako Zatracení (1988) v posttotalitní pusté krajině, již rozbahňuje neustálý déšť a drásá drsný vítr. Příběh hříšné vesnice je rozvržen do dvanácti kapitol, jež můžeme rozdělit na dvě poloviny, což odpovídá pravidlům tanga (šest kroků dopředu, šest kroků dozadu). Především v první části Tarr paralelně vypráví osudy jednotlivých postav, které směřují k jasně danému bodu - příchodu lžiproroka Irimiáše a jeho kumpána Petriny. Z několika úhlů pohledu sledujeme toto dlouhé čekání na člověka, jehož se obyvatelé chátrající vesnice obávají.
    Žánry:Drama
    Režie:Béla Tarr
    83%
    Podle stejnojmenného románu Lászla Krasznahorkaie natočil Béla Tarr sedm a půl hodiny trvající veledílo Satanské tango, jímž na sebe upozornil také za hranicemi Maďarska. Film se odehrává stejně jako Zatracení (1988) v posttotalitní pusté krajině, již rozbahňuje neustálý déšť a drásá drsný vítr. Příběh hříšné vesnice je rozvržen do dvanácti kapitol, jež můžeme rozdělit na dvě poloviny, což odpovídá pravidlům tanga (šest kroků dopředu, šest kroků dozadu). Především v první části Tarr paralelně vypráví osudy jednotlivých postav, které směřují k jasně danému bodu - příchodu lžiproroka Irimiáše a jeho kumpána Petriny. Z několika úhlů pohledu sledujeme toto dlouhé čekání na člověka, jehož se obyvatelé chátrající vesnice obávají.
    Žánry:Drama
    Režie:Béla Tarr
    1
  • Werckmeisterovy harmonie
    Werckmeisterovy harmonie (2000)
    Film
    Ticho a mlčení měly stejně ničivou sílu jako krutý mráz za okny domů... Do malého provinčního městečka, sužovaného v zimě extrémně nízkými teplotami, přijíždí cirkus. Jeho velkou atrakcí je tělo velryby uzavřené v obrovském pojízdném karavanu. Z městečka a okolí přicházejí na náměstí stovky mužů nabitých zvědavostí a mrazem vynucenou pasivitou. Když dojde k zákazu cirkusového představení, jejich hněv se promění v ničím neovladatelnou sílu...
    80%
    Ticho a mlčení měly stejně ničivou sílu jako krutý mráz za okny domů... Do malého provinčního městečka, sužovaného v zimě extrémně nízkými teplotami, přijíždí cirkus. Jeho velkou atrakcí je tělo velryby uzavřené v obrovském pojízdném karavanu. Z městečka a okolí přicházejí na náměstí stovky mužů nabitých zvědavostí a mrazem vynucenou pasivitou. Když dojde k zákazu cirkusového představení, jejich hněv se promění v ničím neovladatelnou sílu...
    2
  • Prokletí
    Prokletí (1987)
    Film
    Film vznikol zo spolupráce režiséra Bélu Tarra a spisovateľa Lászla Krashnahorkaia. Zatratenie je pochmúrny a nihilistický portrét izolácie, citového sklamania a nudy. Tarr vo filme používa takmer statickú kameru, pomalé panorámy, jazdy a pohyb postáv, pusté a depresívne industriálne prostredie, stále neutíchajúci dážď a melancholickú hudbu. Film je reflexiou bezútešnosti života a duchovnej ochablosti ľudsky pokrivených charakterov. Hrdinom príbehu je mrzút Karrer, ktorý trávi svoj čas bezcieľnym pozorovaním nákladných áut z kameňolomu. Svoje dni zvykne zakončiť pohárikom v miestnom bare Titanik, kde sa zaľúbi do barovej speváčky. Keď sa mu nedarí nadviazať s ňou vzťah, vyláka speváčkinho manžela na vymyslenú pašerácku výpravu. Avšak ani s pomocou tejto intrigy sa mu nepodarí získať srdce speváčky, a tak sa opäť vracia k bezcieľnemu túlaniu vo večnom zatratení.
    Žánry:DramaKrimiRomantický
    Režie:Béla Tarr
    78%
    Film vznikol zo spolupráce režiséra Bélu Tarra a spisovateľa Lászla Krashnahorkaia. Zatratenie je pochmúrny a nihilistický portrét izolácie, citového sklamania a nudy. Tarr vo filme používa takmer statickú kameru, pomalé panorámy, jazdy a pohyb postáv, pusté a depresívne industriálne prostredie, stále neutíchajúci dážď a melancholickú hudbu. Film je reflexiou bezútešnosti života a duchovnej ochablosti ľudsky pokrivených charakterov. Hrdinom príbehu je mrzút Karrer, ktorý trávi svoj čas bezcieľnym pozorovaním nákladných áut z kameňolomu. Svoje dni zvykne zakončiť pohárikom v miestnom bare Titanik, kde sa zaľúbi do barovej speváčky. Keď sa mu nedarí nadviazať s ňou vzťah, vyláka speváčkinho manžela na vymyslenú pašerácku výpravu. Avšak ani s pomocou tejto intrigy sa mu nepodarí získať srdce speváčky, a tak sa opäť vracia k bezcieľnemu túlaniu vo večnom zatratení.
    Žánry:DramaKrimiRomantický
    Režie:Béla Tarr
    3
  • Podzimní almanach
    Podzimní almanach (1984)
    Film
    Jesenný almanach predstavuje v tvorbe režiséra Bélu Tarra obrat od autentického, dokumentárne ladeného režijnému štýlu k formalizmu, štylizovanej práci s priestorom, svetlom a hereckými výkonmi. Film portrétuje rozvrátené vzťahy medzi ľuďmi, poznačené krutosťou, odcudzením a morálnym úpadkom. Päť postáv príbehu sa nachádza v uzavretom priestore jedného bytu. Vzťahy medzi nimi sú riadené strachom a túžbou, nenachádzajú však žiadnu vzájomnosť či pochopenie. Matka a syn sa nenávidia a navzájom podozrievajú z využívania. Matka sa bojí, že jej syn sa o ňu zaujíma iba pre peniaze, syn si zase myslí, že ho prostredníctvom nich matka vydiera. Slúžku Annu používa matka ako svojho otroka. Jej milenec sa zase zaujíma iba o jej telo. A nájomník, ktorého syn do bytu privedie, zasa myslí iba na peniaze, ktoré by tu mohol ukradnúť.
    Žánry:Drama
    Režie:Béla Tarr
    74%
    Jesenný almanach predstavuje v tvorbe režiséra Bélu Tarra obrat od autentického, dokumentárne ladeného režijnému štýlu k formalizmu, štylizovanej práci s priestorom, svetlom a hereckými výkonmi. Film portrétuje rozvrátené vzťahy medzi ľuďmi, poznačené krutosťou, odcudzením a morálnym úpadkom. Päť postáv príbehu sa nachádza v uzavretom priestore jedného bytu. Vzťahy medzi nimi sú riadené strachom a túžbou, nenachádzajú však žiadnu vzájomnosť či pochopenie. Matka a syn sa nenávidia a navzájom podozrievajú z využívania. Matka sa bojí, že jej syn sa o ňu zaujíma iba pre peniaze, syn si zase myslí, že ho prostredníctvom nich matka vydiera. Slúžku Annu používa matka ako svojho otroka. Jej milenec sa zase zaujíma iba o jej telo. A nájomník, ktorého syn do bytu privedie, zasa myslí iba na peniaze, ktoré by tu mohol ukradnúť.
    Žánry:Drama
    Režie:Béla Tarr
    4
  • Turínský kůň
    Turínský kůň (2011)
    Film
    „Matko, jsem hlupák!“ Poslední slova filosofa Friedricha Nietzscheho, jehož setkání s týraným koněm vyústilo ve svérázné prozření, uvozují sérii výjevů z vyprahlého života otce, dcery a jejich koně v bezčasé pustině. Chátrající statek, vysychající studna, vzdorovitý kůň, nečekané návštěvy a potulní honáci. Uhrančivé podobenství o samotě, tíživém lidském osudu natočil legendární maďarský režisér Béla Tarr jako své poslední opus magnum. Černobílé obrazy, strohá kamera, minimum dialogů a majestátná hudba tvoří velkolepou filmovou skladbu, navazující na předchozí Tarrova díla (Satanské tango, Werckmeisterovy harmonie). Poslední Tarrův film získal Stříbrného medvěda na MFF v Berlíně 2011.
    Žánry:Drama
    73%
    „Matko, jsem hlupák!“ Poslední slova filosofa Friedricha Nietzscheho, jehož setkání s týraným koněm vyústilo ve svérázné prozření, uvozují sérii výjevů z vyprahlého života otce, dcery a jejich koně v bezčasé pustině. Chátrající statek, vysychající studna, vzdorovitý kůň, nečekané návštěvy a potulní honáci. Uhrančivé podobenství o samotě, tíživém lidském osudu natočil legendární maďarský režisér Béla Tarr jako své poslední opus magnum. Černobílé obrazy, strohá kamera, minimum dialogů a majestátná hudba tvoří velkolepou filmovou skladbu, navazující na předchozí Tarrova díla (Satanské tango, Werckmeisterovy harmonie). Poslední Tarrův film získal Stříbrného medvěda na MFF v Berlíně 2011.
    Žánry:Drama
    5
  • 6
  • 7
  • Muž z Londýna
    Muž z Londýna (2007)
    Film
    • iTunes

    Maloin pracuje jako noční strážce v přístavu, kde ho z pravidelného pracovního rytmu vytrhne zločin a on se stane jeho nepřímým spolupachatelem. Přestože stereotyp jeho rezignovaného žití zůstane nezměněn, do mužova života vstoupí hlodající existenciální otázky. Stojí za to, aby se jeho dcera plahočila, když může nosit kožešinový límec? Znamená mlčení opravdu vždy souhlas? Tarrův snímek dokazuje, že i z žánrového východiska může vzejítspirituální zážitek a že i spirituální zaujetí ponechává dostatek prostoru pro napětí. Divák je nabádán k přijetí osobitého chápání toku času, což snímek řadí jak k tvorbě Andreje Tarkovského, tak například ke snímku Davida Cronenberga Pavouk. Tarr věnuje srovnatelný čas záběrům tváří i předmětů a v rozvážnosti konání postav odráží tíhu osudu, s nímž se musí vyrovnávat. Na scénáři k filmu se podílel i autor románu a scénáře k adaptaci Satanské tango László Krasznahorkai. (43. MFF Karlovy Vary, 2008)

    66%

    Maloin pracuje jako noční strážce v přístavu, kde ho z pravidelného pracovního rytmu vytrhne zločin a on se stane jeho nepřímým spolupachatelem. Přestože stereotyp jeho rezignovaného žití zůstane nezměněn, do mužova života vstoupí hlodající existenciální otázky. Stojí za to, aby se jeho dcera plahočila, když může nosit kožešinový límec? Znamená mlčení opravdu vždy souhlas? Tarrův snímek dokazuje, že i z žánrového východiska může vzejítspirituální zážitek a že i spirituální zaujetí ponechává dostatek prostoru pro napětí. Divák je nabádán k přijetí osobitého chápání toku času, což snímek řadí jak k tvorbě Andreje Tarkovského, tak například ke snímku Davida Cronenberga Pavouk. Tarr věnuje srovnatelný čas záběrům tváří i předmětů a v rozvážnosti konání postav odráží tíhu osudu, s nímž se musí vyrovnávat. Na scénáři k filmu se podílel i autor románu a scénáře k adaptaci Satanské tango László Krasznahorkai. (43. MFF Karlovy Vary, 2008)

    8
  • Les - vidím tě všude
    Les - vidím tě všude (2021)
    Film
    • Max

    Sedm příběhů. Sedm zdánlivě banálních rozhovorů, které však nabírají na intenzitě a naléhavosti. Sedm psychologických rozborů každodenních situací, které tvoří antropologickou mozaiku dnešní společnosti. Strojově přesný rozbor mikrokosmů, jež se zdánlivě nemohou protnout. Dědeček mlčí - je ještě naživu? Muž mluví se skříní – ale proč? Nepřítomní lidé se jako duchové vkrádají do životů a rozhovorů párů a rodin. Batole dává matce najevo, že Bůh je fiktivní postava, jakýsi Gandalf - dokáže to hluboce věřící žena strávit? A nakonec je tu šarlatán, který žene naivní nemocné lidi na smrt. Těžko říct, kdo je zde obětí a kdo viníkem. Les - vidím tě všude je návratem i odpovědí k Fliegaufově prvotině, která se stejně syrovými dokumentaristickými postupy rozebírá povahu lidského bytí. (HBO Europe)

    65%

    Sedm příběhů. Sedm zdánlivě banálních rozhovorů, které však nabírají na intenzitě a naléhavosti. Sedm psychologických rozborů každodenních situací, které tvoří antropologickou mozaiku dnešní společnosti. Strojově přesný rozbor mikrokosmů, jež se zdánlivě nemohou protnout. Dědeček mlčí - je ještě naživu? Muž mluví se skříní – ale proč? Nepřítomní lidé se jako duchové vkrádají do životů a rozhovorů párů a rodin. Batole dává matce najevo, že Bůh je fiktivní postava, jakýsi Gandalf - dokáže to hluboce věřící žena strávit? A nakonec je tu šarlatán, který žene naivní nemocné lidi na smrt. Těžko říct, kdo je zde obětí a kdo viníkem. Les - vidím tě všude je návratem i odpovědí k Fliegaufově prvotině, která se stejně syrovými dokumentaristickými postupy rozebírá povahu lidského bytí. (HBO Europe)

    9
  • Genesis
    Genesis (2018)
    Film

    Tři příběhy spojuje jeden zločin. Sledujeme dramatické zobrazení hříchu, katarze a nového začátku se točí kolem osudu malého romského chlapce, jehož dětství náhle a drasticky skončí brutálním útokem, který ho připraví o rodinu. sledujeme tři samostatné studie osobností, doplněné hudbou častého spolupracovníka Bély Tárra. Největší sílu má první příběh o šestiletém romském chlapci Ričim (v podání objevu Milána Csordáse), který přežije vyvraždění své rodiny – jeho děj se odehrává v letech 2008–2009, kdy v Maďarsku docházelo k vraždám Romů (které už ve filmu Je to jen vítr / Csak a szél, 2012 oceněném na Berlinale umělecky zpracoval Bence Fliegauf). Tragické události film ukazuje z pohledu postavy, která ještě nechápe závažnost situace, pomalu se však musí naučit, co to znamená být členem nenáviděné menšiny. Druhý příběh se soustředí na náctiletou sluchově postiženou lukostřelkyni Virág, která naváže bližší vztah s jedním z pachatelů vražd, což ji nakonec podnítí k osudovému činu. Třetí příběh se věnuje přepracované právničce Hanně truchlící po svém dítěti, která se má ujmout obhajoby muže z druhého příběhu, jenž popírá, že by sám zabíjel. Ve všech částech postavy prožívají nejdramatičtější situace ve svém životě, jejichž katalyzátorem se staly právě vraždy z nenávisti. (3Kino)

    Žánry:Drama
    62%

    Tři příběhy spojuje jeden zločin. Sledujeme dramatické zobrazení hříchu, katarze a nového začátku se točí kolem osudu malého romského chlapce, jehož dětství náhle a drasticky skončí brutálním útokem, který ho připraví o rodinu. sledujeme tři samostatné studie osobností, doplněné hudbou častého spolupracovníka Bély Tárra. Největší sílu má první příběh o šestiletém romském chlapci Ričim (v podání objevu Milána Csordáse), který přežije vyvraždění své rodiny – jeho děj se odehrává v letech 2008–2009, kdy v Maďarsku docházelo k vraždám Romů (které už ve filmu Je to jen vítr / Csak a szél, 2012 oceněném na Berlinale umělecky zpracoval Bence Fliegauf). Tragické události film ukazuje z pohledu postavy, která ještě nechápe závažnost situace, pomalu se však musí naučit, co to znamená být členem nenáviděné menšiny. Druhý příběh se soustředí na náctiletou sluchově postiženou lukostřelkyni Virág, která naváže bližší vztah s jedním z pachatelů vražd, což ji nakonec podnítí k osudovému činu. Třetí příběh se věnuje přepracované právničce Hanně truchlící po svém dítěti, která se má ujmout obhajoby muže z druhého příběhu, jenž popírá, že by sám zabíjel. Ve všech částech postavy prožívají nejdramatičtější situace ve svém životě, jejichž katalyzátorem se staly právě vraždy z nenávisti. (3Kino)

    Žánry:Drama
    10
  • 11