Karel Sebesta: Nejlepší filmy
a seriály

4.8

Karel Sebesta: Filmy a seriály

  • Oranžský voják
    Oranžský voják (1977)
    FilmRole: Soldier
    71%
    1
  • Záchvěv strachu
    Záchvěv strachu (1983)
    Film
    Režisér Jaroslav Soukup - ještě dříve, než začal natáčet nablýskané hity pochybné kvality - se ve svých počátcích věnoval ambiciózním projektům, a to jak námětově, tak i vypravěčsky. Záchvěv strachu se odehrává v temném období po potlačení revolučního vzedmutí v roce 1848. Vypráví o jednom z čerstvě propuštěných vůdců někdejšího povstání, od něhož se bývalí přátelé distancují, a on sám se ocitá v centru pozornosti tajné policie. Jeho jméno má být totiž zdiskreditováno zfalšovanými důkazy o údajném udavačství. Pozoruhodné je vizuální zpodobnění Prahy na začátku druhé půle 19. století, vlhkých dlažeb a zatuchlých špeluněk. Soukup zdařile vylíčil bezmoc člověka, jenž se ocitl v situaci vyobcovaného nešťastníka, sugestivně postihl dobu, po jejíž nehybné hladině se nanejvýš mohl zvířit záchvěv strachu.
    Žánry:DramaHistorický
    70%
    Režisér Jaroslav Soukup - ještě dříve, než začal natáčet nablýskané hity pochybné kvality - se ve svých počátcích věnoval ambiciózním projektům, a to jak námětově, tak i vypravěčsky. Záchvěv strachu se odehrává v temném období po potlačení revolučního vzedmutí v roce 1848. Vypráví o jednom z čerstvě propuštěných vůdců někdejšího povstání, od něhož se bývalí přátelé distancují, a on sám se ocitá v centru pozornosti tajné policie. Jeho jméno má být totiž zdiskreditováno zfalšovanými důkazy o údajném udavačství. Pozoruhodné je vizuální zpodobnění Prahy na začátku druhé půle 19. století, vlhkých dlažeb a zatuchlých špeluněk. Soukup zdařile vylíčil bezmoc člověka, jenž se ocitl v situaci vyobcovaného nešťastníka, sugestivně postihl dobu, po jejíž nehybné hladině se nanejvýš mohl zvířit záchvěv strachu.
    Žánry:DramaHistorický
    2
  • Romaneto
    Romaneto (1980)
    Film
    66%
    3
  • Radikální řez
    Radikální řez (1983)
    FilmRole: Psychiatrist
    • VOYO
    Poškozený obraz nahé dívky je významnou stopou při vyšetřování vraždy v chátrající romské čtvrti. V romské čtvrti okresního města je nalezeno tělo zavražděného syna městského architekta, o němž je známo, že se zasazuje o asanaci právě tohoto zchátralého areálu. Mladý vyšetřovatel se při pátrání seznámí s krásnou Romkou a jejím prostřednictvím i s uzavřenou komunitou, která se řídí vlastními pravidly. Tím mrtvým, nalezeným v ruině starého domu, je Tomáš Ruml, syn vlivného architekta, který chce zbourat starou romskou čtvrť a na jejím místě postavit moderní sídliště. A protože se Romové bouří, nechtějí se stěhovat a ustupovat stavebním pracím, nabízí se jako motiv pomsta. To je také směr, kterým se kriminalisté nejprve pustí, protože také druhý architektův syn zmizel a podle některých je jen otázkou času, než se najde jeho tělo. Při pátrání se však mladý kriminalista Weiner seznámí s romskou dívkou Nahou a tedy zachytí další stopu. Když se po ní vypraví, zjistí, že situace kolem zabitého architektova syna vůbec nebude tak jednoduchá. Vyjde totiž najevo, že Tom zdaleka nebyl jen nevinným malířem a synem hlavního architekta. Měl toho na svědomí mnohem víc a jeho charakter také nepatřil mezi ty rovné. Vydíral svou nevlastní matku, protože se dozvěděl o jejím poměru s muzikantem Pockertem, společně s kamarády znásilnil Nahu a cizí mu nebyla ani krádež. Weiner s pomocí romského kolegy Takáče pomalu proniká pod povrch romské komunity, orientuje se v situaci, aby nakonec získal rozhodující informaci o vrahovi, jehož druhou obětí se stane právě Naha, z té nejméně očekávané strany, od vlivného romského barona, pana Tancose. Na jeho radu se Weiner zaměří na případ ze zcela odlišného úhlu a zanedlouho je případ vyřešen.
    Žánry:Krimi
    62%
    Poškozený obraz nahé dívky je významnou stopou při vyšetřování vraždy v chátrající romské čtvrti. V romské čtvrti okresního města je nalezeno tělo zavražděného syna městského architekta, o němž je známo, že se zasazuje o asanaci právě tohoto zchátralého areálu. Mladý vyšetřovatel se při pátrání seznámí s krásnou Romkou a jejím prostřednictvím i s uzavřenou komunitou, která se řídí vlastními pravidly. Tím mrtvým, nalezeným v ruině starého domu, je Tomáš Ruml, syn vlivného architekta, který chce zbourat starou romskou čtvrť a na jejím místě postavit moderní sídliště. A protože se Romové bouří, nechtějí se stěhovat a ustupovat stavebním pracím, nabízí se jako motiv pomsta. To je také směr, kterým se kriminalisté nejprve pustí, protože také druhý architektův syn zmizel a podle některých je jen otázkou času, než se najde jeho tělo. Při pátrání se však mladý kriminalista Weiner seznámí s romskou dívkou Nahou a tedy zachytí další stopu. Když se po ní vypraví, zjistí, že situace kolem zabitého architektova syna vůbec nebude tak jednoduchá. Vyjde totiž najevo, že Tom zdaleka nebyl jen nevinným malířem a synem hlavního architekta. Měl toho na svědomí mnohem víc a jeho charakter také nepatřil mezi ty rovné. Vydíral svou nevlastní matku, protože se dozvěděl o jejím poměru s muzikantem Pockertem, společně s kamarády znásilnil Nahu a cizí mu nebyla ani krádež. Weiner s pomocí romského kolegy Takáče pomalu proniká pod povrch romské komunity, orientuje se v situaci, aby nakonec získal rozhodující informaci o vrahovi, jehož druhou obětí se stane právě Naha, z té nejméně očekávané strany, od vlivného romského barona, pana Tancose. Na jeho radu se Weiner zaměří na případ ze zcela odlišného úhlu a zanedlouho je případ vyřešen.
    Žánry:Krimi
    4
  • Pět miliónů svědků
    Pět miliónů svědků (1965)
    Film

    Nyní spatříme naivní připomínku toho, že televize kdysi vysílala i inscenace živě, avšak v tomto případě získal přímý přenos překvapivě kriminální rozměr. Během vysílání byl totiž zabit jeden z herců - a vidělo to všech oněch pět miliónů lidí, kteří televizi sledovali. Vyšetřovatelé pak celou podezřelou událost znovu rekonstruují, aby se dopátrali, zda šlo o nešťastnou náhodu, nebo o promyšlený zločin.

    62%

    Nyní spatříme naivní připomínku toho, že televize kdysi vysílala i inscenace živě, avšak v tomto případě získal přímý přenos překvapivě kriminální rozměr. Během vysílání byl totiž zabit jeden z herců - a vidělo to všech oněch pět miliónů lidí, kteří televizi sledovali. Vyšetřovatelé pak celou podezřelou událost znovu rekonstruují, aby se dopátrali, zda šlo o nešťastnou náhodu, nebo o promyšlený zločin.

    5
  • Kouzelné dobrodružství
    Kouzelné dobrodružství (1982)
    Film
    • VOYO
    Podle románu francouzského spisovatele Alaina Fourniera natočil Antonín Kachlík poetické vyprávění zasazené do rakousko-uherské monarchie, nostalgicky laděný pohled na přátelství dvou mladých studentů gymnázia, jejichž vztahy pozvolna vyhasínají. Zcela odpolitizovaný příběh se sice vyznačuje uměleckými ambicemi, zvláště vizuální stránka se vyžívá v rozněžnělém barevném spektru, avšak výsledek je notně rozpačitý, vypravěčsky neobratný a nudný.
    62%
    Podle románu francouzského spisovatele Alaina Fourniera natočil Antonín Kachlík poetické vyprávění zasazené do rakousko-uherské monarchie, nostalgicky laděný pohled na přátelství dvou mladých studentů gymnázia, jejichž vztahy pozvolna vyhasínají. Zcela odpolitizovaný příběh se sice vyznačuje uměleckými ambicemi, zvláště vizuální stránka se vyžívá v rozněžnělém barevném spektru, avšak výsledek je notně rozpačitý, vypravěčsky neobratný a nudný.
    6
  • Pan Vok odchází
    Pan Vok odchází (1979)
    Film
    • VOYO
    • O2 TV
    • Canal+
    I pověstný renesanční kavalír nakonec zestárnul, dokonce přišel o mnohem mladší manželku, jeho přátelé i oddaní sloužící se jej snaží vytrhnout z trudomyslnosti, ovšem ani údajná vodní panna jej valně nerozveselí. Režisér Karel Steklý navazuje tímto snímkem na Svatby pana Voka, aniž by dosáhl jejich rozpustilosti či realizační nápaditosti, i herecké ztvárnění je jakési povadlé. Film dokládající úpadek režisérových tvůrčích schopností nabízí pramálo veselou zábavu, značně pokleslé úrovně.
    61%
    I pověstný renesanční kavalír nakonec zestárnul, dokonce přišel o mnohem mladší manželku, jeho přátelé i oddaní sloužící se jej snaží vytrhnout z trudomyslnosti, ovšem ani údajná vodní panna jej valně nerozveselí. Režisér Karel Steklý navazuje tímto snímkem na Svatby pana Voka, aniž by dosáhl jejich rozpustilosti či realizační nápaditosti, i herecké ztvárnění je jakési povadlé. Film dokládající úpadek režisérových tvůrčích schopností nabízí pramálo veselou zábavu, značně pokleslé úrovně.
    7
  • Dny zrady
    Dny zrady (1973)
    Film
    • VOYO
    I. Tento velkofilm předkládá podrobný záznam událostí, vedoucích k přijetí osudné, ponižující smlouvy. Rozmluvy státních představitelů prý vycházejí ze zachovaných stenografických záznamů. Avšak zdánlivě objektivní pojetí je zcela poplatné ideologickým požadavkům - jedinou silou, která odmítala podřízení nacistickému Německu, byli českoslovenští a sovětští komunisté. II. Dopad mnichovských událostí je sledován jak ve vládních kruzích, tak v osudech dělnických rodin a také u vojenských jednotek v příhraničních oblastech. Lid vedený komunistickou stranou se chtěl bránit, ale ničemná buržoazie jej zradila. Postižení vzhledu historických postav je přesvědčivé, stejně jako napodobení způsobu mluvy, v gestech i chůzi, jen jazyková rovina není zcela domyšlena: zatímco Hitler vyřvává německy, francouzští a angličtí diplomaté mluví česky.
    59%
    I. Tento velkofilm předkládá podrobný záznam událostí, vedoucích k přijetí osudné, ponižující smlouvy. Rozmluvy státních představitelů prý vycházejí ze zachovaných stenografických záznamů. Avšak zdánlivě objektivní pojetí je zcela poplatné ideologickým požadavkům - jedinou silou, která odmítala podřízení nacistickému Německu, byli českoslovenští a sovětští komunisté. II. Dopad mnichovských událostí je sledován jak ve vládních kruzích, tak v osudech dělnických rodin a také u vojenských jednotek v příhraničních oblastech. Lid vedený komunistickou stranou se chtěl bránit, ale ničemná buržoazie jej zradila. Postižení vzhledu historických postav je přesvědčivé, stejně jako napodobení způsobu mluvy, v gestech i chůzi, jen jazyková rovina není zcela domyšlena: zatímco Hitler vyřvává německy, francouzští a angličtí diplomaté mluví česky.
    8
  • Návraty
    Návraty (1972)
    Film

    Václav Matějka se ve svých prvních filmech snažil zkoumat protikladné lidské povahy, s větší či menší urputností hledajících své štěstí. V tomto filmu se dotýká sebenaplnění u lidí, kteří přesáhli třicítku a mají pocit, že život jim uniká mezi prsty. Krize rodinné soudržnosti i morálních hodnot se tu však ozývá dosti tezovitě. Dějová zápletka je vystavěna na kontrastu životních osudů dvou kdysi si blízkých lidí, nyní rozvedených manželů. Zatímco ona, povoláním zdravotní sestra, se lépe adaptuje, on, nespolehlivý a věčně improvizující, marně hledá svůj záchytný bod, dokonce se pokouší vrátit se k bývalé ženě.

    58%

    Václav Matějka se ve svých prvních filmech snažil zkoumat protikladné lidské povahy, s větší či menší urputností hledajících své štěstí. V tomto filmu se dotýká sebenaplnění u lidí, kteří přesáhli třicítku a mají pocit, že život jim uniká mezi prsty. Krize rodinné soudržnosti i morálních hodnot se tu však ozývá dosti tezovitě. Dějová zápletka je vystavěna na kontrastu životních osudů dvou kdysi si blízkých lidí, nyní rozvedených manželů. Zatímco ona, povoláním zdravotní sestra, se lépe adaptuje, on, nespolehlivý a věčně improvizující, marně hledá svůj záchytný bod, dokonce se pokouší vrátit se k bývalé ženě.

    9
  • Duhový luk
    Duhový luk (1973)
    Seriál
    • iVysílání
    57%
    10
  • Hřiště
    Hřiště (1975)
    Film
    51%
    11
  • Podivná přátelství herce Jesenia
    Podivná přátelství herce Jesenia (1985)
    Film
    51%
    12
  • Hra o královnu
    Hra o královnu (1980)
    Film
    Český film o lásce, vášni a nenávisti královny Kunhuty a Záviše z Falkenštejna (1980). Čechy, polovina 13. století. Českému království vládne Přemysl Otakar II. (F. Němec), jenž připravuje politicky motivovaný sňatek s vnučkou uherského krále Kunhutou (H. Maciuchová). Na slavnosti v královském paláci se Kunhuta setká s pohledným českým šlechticem Závišem z Falkenštejna (R. Brzobohatý), kterého poznala už doma v Uhersku. Oba se do sebe zamilují, avšak své lásce pochopitelně nemohou dát průchod. Po deseti letech stojí Záviš na straně odbojné české šlechty, z níž má král obavy. Přemysl dá proto zpupného Falkenštejna vypovědět ze země. Sám vzápětí čelí papežské klatbě a hrozící válce s císařem Rudolfem I. Habsburským. Schyluje se k bitvě na Moravském poli. A tehdy se královna Kunhuta rozhodne vzít věci do svých rukou…
    50%
    Český film o lásce, vášni a nenávisti královny Kunhuty a Záviše z Falkenštejna (1980). Čechy, polovina 13. století. Českému království vládne Přemysl Otakar II. (F. Němec), jenž připravuje politicky motivovaný sňatek s vnučkou uherského krále Kunhutou (H. Maciuchová). Na slavnosti v královském paláci se Kunhuta setká s pohledným českým šlechticem Závišem z Falkenštejna (R. Brzobohatý), kterého poznala už doma v Uhersku. Oba se do sebe zamilují, avšak své lásce pochopitelně nemohou dát průchod. Po deseti letech stojí Záviš na straně odbojné české šlechty, z níž má král obavy. Přemysl dá proto zpupného Falkenštejna vypovědět ze země. Sám vzápětí čelí papežské klatbě a hrozící válce s císařem Rudolfem I. Habsburským. Schyluje se k bitvě na Moravském poli. A tehdy se královna Kunhuta rozhodne vzít věci do svých rukou…
    13
  • Příhody pana Příhody
    Příhody pana Příhody (1982)
    Film
    Karel Steklý se několikrát nechal inspirovat skutečnými událostmi, často značně bizarními - někdy se mu převod do filmové podoby vydařil, jindy uvízl v ideologickém diktátu či docela obyčejně v nezáživné rutině. To platí rovněž pro tento snímek, který vypráví o muži, jenž si v době protiněmecké mobilizace koupil dělo, načež se pak spolu s ním po celou válku skrýval ve vinném sklípku. Natolik jej ovládl strach z dopadení. Naznačená nadsázka, dotýkající se nevyzpytatelných zákrutů lidského osudu, bohužel vyšuměla. (Oficiální text distributora)
    Žánry:Komedie
    45%
    Karel Steklý se několikrát nechal inspirovat skutečnými událostmi, často značně bizarními - někdy se mu převod do filmové podoby vydařil, jindy uvízl v ideologickém diktátu či docela obyčejně v nezáživné rutině. To platí rovněž pro tento snímek, který vypráví o muži, jenž si v době protiněmecké mobilizace koupil dělo, načež se pak spolu s ním po celou válku skrýval ve vinném sklípku. Natolik jej ovládl strach z dopadení. Naznačená nadsázka, dotýkající se nevyzpytatelných zákrutů lidského osudu, bohužel vyšuměla. (Oficiální text distributora)
    Žánry:Komedie
    14
  • Cesty mužů
    Cesty mužů (1972)
    Film
    43%
    15
  • Nebeský pláč
    Nebeský pláč (1994)
    Film
    41%
    16
  • Zločin v Modré hvězdě
    Zločin v Modré hvězdě (1973)
    Film
    Píše se rok 1920, v Praze vzrůstají politické nepokoje a sociální demokraté se chystají zradit své dějinné poslání, když namísto dělnické třídy upřednostní vlastní sobecké zájmy. Na sociálně demokratického poslance Jandáka doléhá vyděračská aféra, která jej přiměje, aby se zřekl svého přesvědčení. Za těchto okolností se v Praze ukrývá těžce nemocný maďarský revolucionář Kerekes, který musel uprchnout z vlasti. Tento proklamativní, ploše inscenovaný film natočil Antonín Kachlík podle vedlejšího motivu z Olbrachtovy Anny proletářky, na úsvitu normalizace posloužil jako třídně vzorný pohled na novodobé dějiny.
    Žánry:DramaHistorický
    38%
    Píše se rok 1920, v Praze vzrůstají politické nepokoje a sociální demokraté se chystají zradit své dějinné poslání, když namísto dělnické třídy upřednostní vlastní sobecké zájmy. Na sociálně demokratického poslance Jandáka doléhá vyděračská aféra, která jej přiměje, aby se zřekl svého přesvědčení. Za těchto okolností se v Praze ukrývá těžce nemocný maďarský revolucionář Kerekes, který musel uprchnout z vlasti. Tento proklamativní, ploše inscenovaný film natočil Antonín Kachlík podle vedlejšího motivu z Olbrachtovy Anny proletářky, na úsvitu normalizace posloužil jako třídně vzorný pohled na novodobé dějiny.
    Žánry:DramaHistorický
    17
  • Větrné moře
    Větrné moře (1973)
    Film
    36%
    18
  • Tam, kde hnízdí čápi
    Tam, kde hnízdí čápi (1975)
    Film
    Režisér Karel Steklý se v 70. letech zařadil mezi ty umělce, kteří urputně, byť málo přesvědčivě hájili normalizační režim. V tomto na vesnici zasazeném snímku, který se odehrává ve dvou časových rovinách, ukazuje, jak čestní komunisté, jejichž přesvědčení bylo upřímné, to vždy měli těžké. V éře stalinismu je ohrožovaly přehmaty, v krizovém období o patnáct let později se stali terčem pravicových sil. A režisér zdůrazňuje, že není náhodné, že právě ti největší dogmatici z 50. let se později stali stejně zákeřnými obroditeli. Do dneška zůstal z celého propagandistického eposu, realizačně velice toporného, jen hluše proklamativní výkřik.
    36%
    Režisér Karel Steklý se v 70. letech zařadil mezi ty umělce, kteří urputně, byť málo přesvědčivě hájili normalizační režim. V tomto na vesnici zasazeném snímku, který se odehrává ve dvou časových rovinách, ukazuje, jak čestní komunisté, jejichž přesvědčení bylo upřímné, to vždy měli těžké. V éře stalinismu je ohrožovaly přehmaty, v krizovém období o patnáct let později se stali terčem pravicových sil. A režisér zdůrazňuje, že není náhodné, že právě ti největší dogmatici z 50. let se později stali stejně zákeřnými obroditeli. Do dneška zůstal z celého propagandistického eposu, realizačně velice toporného, jen hluše proklamativní výkřik.
    19
  • Skandál v Gri-Gri baru
    Skandál v Gri-Gri baru (1978)
    Film
    Dva mladí navrátilci z první světové války čeká obtížná budoucnost, protože nemohou sehnat práci. Jeden se nakonec uchytí jako elektrikář, druhý pronikne do sociálně demokratického tisku, kde získává šanci zblízka přihlížet, jak vedení sociální demokracie klame své členy, jak vstupuje do služeb vládnoucích vrstev. A novopečený novinář řeší problém, zda se také má přizpůsobit korupčnímu prostředí... Režisér Karel Steklý se spokojil s plakátovitým přístupem, který vyhovoval normalizačním požadavkům na politický akcent. (oficiální text distributora)
    35%
    Dva mladí navrátilci z první světové války čeká obtížná budoucnost, protože nemohou sehnat práci. Jeden se nakonec uchytí jako elektrikář, druhý pronikne do sociálně demokratického tisku, kde získává šanci zblízka přihlížet, jak vedení sociální demokracie klame své členy, jak vstupuje do služeb vládnoucích vrstev. A novopečený novinář řeší problém, zda se také má přizpůsobit korupčnímu prostředí... Režisér Karel Steklý se spokojil s plakátovitým přístupem, který vyhovoval normalizačním požadavkům na politický akcent. (oficiální text distributora)
    20
  • Dvacátý devátý
    Dvacátý devátý (1974)
    Film

    V éře normalizace vznikla řada (pseudo)historických filmů, dokonce označovaných za rekonstrukce, které velebily světodějné poslání komunistické strany a přisuzovaly jí výhradně lidumilné úmysly. V roce 1929, kdy se sešel její pátý sjezd, totiž do čela komunistů nastoupil Klement Gottwald, jenž se přiklonil k linii ruských bolševiků. Zjevná poplatnost ideologickým schématům i realizační selhání zavinily, že dnes tento film působí jako nezamýšlená parodie.

    29%

    V éře normalizace vznikla řada (pseudo)historických filmů, dokonce označovaných za rekonstrukce, které velebily světodějné poslání komunistické strany a přisuzovaly jí výhradně lidumilné úmysly. V roce 1929, kdy se sešel její pátý sjezd, totiž do čela komunistů nastoupil Klement Gottwald, jenž se přiklonil k linii ruských bolševiků. Zjevná poplatnost ideologickým schématům i realizační selhání zavinily, že dnes tento film působí jako nezamýšlená parodie.

    21