Narozen 23. 10. 1955 (70 let) Auckland, Nový Zéland
6.8
Graeme Revell, narozen 23. října 1955 v Aucklandu na Novém Zélandu, je uznávaný hudební skladatel specializující se na filmovou a televizní hudbu. Absolvent Aucklandské univerzity s tituly v ekonomii a politologii je také klasicky školeným pianistou a hráčem na lesní roh.
Hudební začátky
Revellova cesta k filmové hudbě byla neobvyklá. V 70. letech pracoval jako ošetřovatel v australské psychiatrické léčebně, kde společně s kolegou Brettem Guerinem založil jednu z prvních industriálních hudebních skupin SPK. Skupina se stala významnou součástí industriální hudební scény 80. let a Revell v ní působil jako klávesista a perkusionista. Tato zkušenost položila základy jeho budoucí kariéry filmového skladatele, kde často využívá nekonvenční zvuky a experimentální přístupy.
Průlom ve filmové hudbě
Revellův vstup do světa filmové hudby přišel v roce 1989, kdy složil hudbu k australskému thrilleru Dead Calm s Nicole Kidmanovou a Samem Neillem. Tato práce mu vynesla cenu Australského filmového institutu a upoutala pozornost hollywoodských producentů. Skladba vycházela z jeho singlu "In Flagrante Delicto" z dob působení v SPK a ukázala jeho schopnost vytvářet atmosférickou a emocionálně nabitou hudbu.
Hollywoodská kariéra
Po úspěchu s Dead Calm se Revell přestěhoval do Hollywoodu, kde se rychle etabloval jako vyhledávaný skladatel. Jeho hudební styl, kombinující elektronické a počítačové prvky s klasickými nástroji, mu umožnil pracovat na široké škále filmových žánrů. K jeho nejznámějším dílům patří kultovní The Crow (1994), kde využil arménské strunné nástroje a tuvanské zpěváky, čímž vytvořil jedinečný zvukový zážitek, který se stal jedním z nejkopírovanějších filmových soundtracků.
Významné filmové projekty
Revellova filmografie zahrnuje desítky významných děl. Mezi jeho nejznámější práce patří hudba k filmům Street Fighter (1994), Mighty Morphin Power Rangers: The Movie (1995), From Dusk till Dawn (1996), The Craft (1996), The Saint (1997), The Negotiator (1998), Bride of Chucky (1998) a Titan A.E. (2000). V novém tisíciletí pokračoval s úspěšnými projekty jako Lara Croft: Tomb Raider (2001), kde kombinoval orchestrální hudbu s etnickými vokály a elektronickými prvky, Daredevil (2003), Freddy vs. Jason (2003) a Sin City (2005), kde jeho hudba dokonale doplňovala noir estetiku filmu.
Spolupráce s režiséry
Revell je známý svou častou spoluprací s režisérem Davidem Twohym, pro kterého složil hudbu k filmu Below (2002) a k sérii Riddick, včetně filmu Pitch Black. Jeho hudba pro tento sci-fi horor je charakteristická elektronickými prvky, perkusemi a znepokojivými vokály, které dokonale podtrhují napětí filmu. Spolupracoval také s režisérem Robertem Rodriguezem na filmech jako From Dusk Till Dawn a Sin City.
Televizní tvorba a další projekty
Vedle filmové hudby se Revell věnoval i televizní tvorbě. Vytvořil epickou hudbu pro třídílný miniseriál Dune podle románů Franka Herberta. Jeho práce na seriálu CSI: Miami mu v roce 2005 vynesla nominaci na cenu Emmy. Později pracoval na seriálech jako Eleventh Hour, The Forgotten, Dark Blue, The River a Gotham. Kromě filmové a televizní hudby spolupracoval s různými umělci na jejich albech. V letech 2002-2003 pomáhal rockové skupině Evanescence s jejich debutovým albem Fallen, kde je uveden jako autor většiny smyčcových aranžmá. Vytvořil také smyčcová aranžmá pro kapely jako Ludus, Stefy, Biffy Clyro a The Wombats.
Ocenění a uznání
Za svou práci získal Revell řadu ocenění. Je osminásobným držitelem ceny BMI Film Music Award. V roce 2005 byl oceněn prestižní cenou Richarda Kirka za mimořádný přínos kariéře na každoročním předávání cen BMI Film & TV Awards. Toto ocenění je udělováno skladatelům, kteří významně přispěli k filmové a televizní hudbě.